Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäriin ei pääse, en tiedä mitä tehdä

Vierailija
25.05.2026 |

Mulla on aika varattuna ihotaudeille kesäkuulle. Ihon tilanne on oleellisesti pahentunut. Atopia siis kysymyksessä. Iho hilseilee, vuotaa, polttaa kirvelee, kutiaa ja on aivan mahdoton. Reagoi suihkuun (välttelen), aurinkoon lämpötilanvaihteluihin ja ihan kaikkeen urtikarialla. Syön Ataraxia, joka väsyttää, mutta ei tuo unta ja kaikki mahdolliset lääkevoiteet on käytössä, ne kaikki aiheuttavat jotain edellämainittuja oireita. Selästä 3/4 on ihottuman peitossa, kaula ja niska kokonaan. 

 

Sairaslomalla olen ollut kuukauden, mutta nyt en pärjää enää kotonakaan. Ruokahalua ei ole, en voi mennä edes ulos, näytän aivan pystyynkuolleelta, vaikka se on pienin mun ongelmista. 

 

Peruutusaikoja ei saa ja kohta olen lataamossa. Yksityisellä olisi varaa käydä ehkä kerran, mutta miksi tämä siitä tulee, ei miksikään. 

Kommentit (164)

Vierailija
81/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosmetiikka-allergiaa aiheuttaa usein tuotteiden sisältämät hajusteet, säilöntäaineet tai hiusvärien sisältämät herkistävät ainesosat kuten p-fenyleenidiamiini (PPD), sen sukuisia para-aminoyhdisteet sekä resorsinoli.

Noin 10–20 % väestöstä on kosmetiikka-allergisia. Oireet ilmenevät tyypillisesti siellä, mihin tuotetta on käytetty.

Vierailija
82/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei yksityinen lääkärikään ole mikään poppaukko, ajan ehkä saa hieman nopeammin kuin julksieen. Mutta  vaikutta siltä kuin tarvitsisisit pitempiaikaista tukea.

Oletko kokeillut ruokavaliolla, että jätät jonkun ruoka-aineen pois viikoksi kokonaan esim maidon ja maitotuotteet. Syötkö ehkä jotain allergisoivaa kuten monille pähkinät ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet jo saanut ajan ihopolille, soita sinne ja selitä tilanne, etenkin tuo urticaria-ongelma. Tarvitset kyllä apua pikaisesti! Jos olet ihan punainen ja iho on kauttaaltaan ärtynyt, kotikonstien lisäksi tarvitset ammattilaisen apua.

Tsemppiä!

Soitin ja selitin, mutta eivät voi antaa aikoja, kun niitä ei ole. Onneksi mulla on sentään aika olemassa. Toivottavasti sitä ei peruta. Kaksi lääkäriä on kuulemma pois ihotaudeilta, en tiedä miksi. Uudet lähetteet menevät kuulemma pitkälle syksyyn. 

Mikä hyvinvointialue kyseessä?

Satakunta

Vierailija
84/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei yksityinen lääkärikään ole mikään poppaukko, ajan ehkä saa hieman nopeammin kuin julksieen. Mutta  vaikutta siltä kuin tarvitsisisit pitempiaikaista tukea.

Oletko kokeillut ruokavaliolla, että jätät jonkun ruoka-aineen pois viikoksi kokonaan esim maidon ja maitotuotteet. Syötkö ehkä jotain allergisoivaa kuten monille pähkinät ovat.

En syö niitä mitkä on allergisoiviksi todettu tai niitä jotka oireita pahentavat eli pähkinät, inkivääri, kaneli, sitrushedelmät, selleri, tomaatti. Maidon jätin pois kuukaudeksi, ei mitään vaikutusta. Gluteenitonta olen kokeillut, ei apua. Viljoja voisi kokeilla vielä, mutta en jaksa uskoa siitäkään apua löytyvän. 

Vierailija
85/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lemmikkejä? 

Ei

Vierailija
86/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta suihkusuodatin. Ehkä herkkä ihosi ei kestä klooria mitä lisätään hanaveteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta suihkusuodatin. Ehkä herkkä ihosi ei kestä klooria mitä lisätään hanaveteen. 

Ei huono idea, se on kieltämättä vielä kokeilematta. Uimahallissahan en voi käydä. 

Vierailija
88/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lopeta kaikki lääkkeet 

Rasvaa pelkällä kookosrasvalla kk

Älä syö vehnää ja riisiä 

Älä missään tapauksessa lankea noiden puoskareiden ansaan!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atoopikon pitää käydä suihkussa! Iho ei vuoda jos et sitä raavi, kynnet lyhyeksi ja pumpulihanskat käteen. Ja en tiedä oletko vielä älynnyt hajusteettomat pesuaineet ottaa käyttöön? 

Terveisin atoopikko yli 50 vuotta

Vierailija
90/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä nyt ainakin maitotuotteet ensimmäiseksi pois! Kokonaan. Myös vehnä on monilla paha. Atopia on vahvasti yhteyksissä allergiaan ja ruoka-aineisiin. Ei noin pahaa atopiaa hoideta vaan rasvalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene polille ensiapuun. Tuskin sieltä ajavat pois?

Ap:n täytyy päästä erikoissairaanhoitoon. Ei siinä päivystys mitäön auta.

Lääkäti voi lähettää eteenpäin. Tai yksityinen. 

Vierailija
92/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei yksityinen lääkärikään ole mikään poppaukko, ajan ehkä saa hieman nopeammin kuin julksieen. Mutta  vaikutta siltä kuin tarvitsisisit pitempiaikaista tukea.

Oletko kokeillut ruokavaliolla, että jätät jonkun ruoka-aineen pois viikoksi kokonaan esim maidon ja maitotuotteet. Syötkö ehkä jotain allergisoivaa kuten monille pähkinät ovat.

En syö niitä mitkä on allergisoiviksi todettu tai niitä jotka oireita pahentavat eli pähkinät, inkivääri, kaneli, sitrushedelmät, selleri, tomaatti. Maidon jätin pois kuukaudeksi, ei mitään vaikutusta. Gluteenitonta olen kokeillut, ei apua. Viljoja voisi kokeilla vielä, mutta en jaksa uskoa siitäkään apua löytyvän. 

Kuukausi voi olla liian lyhyt pätkä, jos tulehdus päällä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene polille ensiapuun. Tuskin sieltä ajavat pois?

Ap:n täytyy päästä erikoissairaanhoitoon. Ei siinä päivystys mitäön auta.

Lääkäti voi lähettää eteenpäin. Tai yksityinen. 

Voi, mutta kun aikoja ei erikoissairaanhoidossa ole. Aamulla soitin sinne peruutusaikojen toivossa, kuten kehotettiin, niin sanottiin, että uudet lähetteet menevät syksyyn. Olen sikäli onnellisessa asemassa, että mulla on aika, mutta pitkiä viikkoja ja kun hoitokaan ei hetkessä auta. Elämänhalu on mennyt. 

Vierailija
94/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli koko lapsuuden atooppinen iho. Sitten kun olin tarpeeksi itsenäinen olin n 15v niin menin tk:hon että jotain apua. Antoi lähetteen yliopistosairaalaan missä diagnosoitiin atooppinen iho. Yliospitosairaalassa antoi vahvemmat kortisoonit mitä ei tk:ssa voinut antaa. Niillä ihottumani lähti. Käytin oheejn mukaan erittäin voimakkaita kortisoneja. Kun se tasoitti ihon,jatkoi Aqualan L voiteella ja lopulta iho muuttui normaaliksi. Eli ensin niin kauan voimakasta kortisonia että varsinainen ihottuma lähtee. sitten iho näytti oudolta mutta oli ns terve,siihen perusvoidetta kokoajan,ei liian paksua ne ärsyttää voimakkaasti atooppista ihoa.

 

Mulla ei enään aikuisen ole koskaan ollut ihottumaa. Opin tuossa hoidon,käytän perusvoidetta joka päivä suihkun jälkeen,vähän vaan pitää huitaista.Atopian huomaa yhä siinä kun olen esim alkoholille herkkä ja silmät ovat olleet jo nuoresta asti kuivat. Sain kuivasilmädiagnoosin n 20vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt vähän vilkuilin vastauksiasi, niin sinulla kuulostaa olevan mahdollisesti tosiaan urtikaria sis. fysikaalista urtikariaa.

 

Nyt on erittäin tärkeää, että et ole missään nimessä opetuspotilaana, kyse voi olla mm. kroonistuneesta vaivasta. Sinun ei tarvitse jäädä sopeutumaan ja sinnittelemään ei missään nimessä.

 

Hoito on tarpeettoman tuskallisen hidasta sis. diagnoosiviiveitä ja tarpeetonta ajanhukkaa kohti sitä tehokasta hoitoa, ja siinäkin pitää valitettavasti itsekkin perehtyä osataakseen pyytää hoitoa.

 

Ihmettelen, että sait sentään sairauslomaa. Minä en saanut sairauslomaa kroonistumisen vuoksi jo heti alkuunsa. Logiikka asian suhteen täysi 0.

Vierailija
96/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä jos menisit päivystykseen jonottamaan?

Minkä ne siellä tekee? Tarvitsen erikoislääkäriä ja jonkin hoidon, luultavasti suun kautta otettavan, en tiedä. Voiteet on kokeiltu. Ei sellaisia päivystyksestä saa. Psykiatrisella voisi saada unilääkettä, ehkä, en tiedä. 

Olet oikeassa. Päivystyksessä eivät mitään tee ja siitäkin joutuu maksamaan vähintään 30€.

Sairaalan päivystysmaksu 71,30.

Vierailija
97/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt vähän vilkuilin vastauksiasi, niin sinulla kuulostaa olevan mahdollisesti tosiaan urtikaria sis. fysikaalista urtikariaa.

 

Nyt on erittäin tärkeää, että et ole missään nimessä opetuspotilaana, kyse voi olla mm. kroonistuneesta vaivasta. Sinun ei tarvitse jäädä sopeutumaan ja sinnittelemään ei missään nimessä.

 

Hoito on tarpeettoman tuskallisen hidasta sis. diagnoosiviiveitä ja tarpeetonta ajanhukkaa kohti sitä tehokasta hoitoa, ja siinäkin pitää valitettavasti itsekkin perehtyä osataakseen pyytää hoitoa.

 

Ihmettelen, että sait sentään sairauslomaa. Minä en saanut sairauslomaa kroonistumisen vuoksi jo heti alkuunsa. Logiikka asian suhteen täysi 0.

Enkä mä siis pois sulje atoopoista, itseasiassa iholääkäri mainitsi siitäkin yhteen väliin, mutta kuitenkin pääsääntöisesti kyseessä on krooninen spontaani nokkosihottuma, fysikaaliset urtikarian muodot sekä angioödeema, dermografismi jne..

 

Tutki ihmeessä asiaa :)

Vierailija
98/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedät kookosrasvaa ihoon muutaman päivän ? 
Onko mitään menetettävää 

Sinä joka jankkaat kookosrasvasta. AP voi olla vaikka allerginen sille. En myöskään lähtisi valmiiksi kipeää ihoa rasvaa maan millään uudella. 

 

Minä olen täysin terve ihoinen, ja kookosrasvaa on kamalaa, se kutisee ihan loputtomasti. En ikinä käytä enää sitä, kokeilin muutaman kerran, kun kaltaiseksi sitä kehuvat 

Vierailija
99/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä, miksi ajattelet, että yksityinen lääkäri ei muuttaisi tilannetta miksikään, mutta samaan aikaan haluaisit julkiselta peruutusajan? Jos olisin sun asemassa, ja mulla olisi varaa edes yhteen yksityiseen lääkärikäyntiin, kävisin esim Ihosairaalassa Helsingissä ja sellaisella asiantuntijalla, joka on tuohon erikoistunut. Toki jos sulla on jo jonkinlainen hoitosuunnitelma julkisen puolen ihopolilla, laittaisin Maisa (tai vastaavaa) viestiä oireiden pahenemista kuvien kera sinne, ja kysyisin akuutteja hoito-ohjeita. 

Minulla ei ole varaa käydä yksityisellä kuin ehkä kerran. Julkiselta voisin saada valohoitoa, keinoihon pahimpiin paikkoihin, ehkä jotain suun kautta otettavaa lääkettä ja seurantaa. Yhdellä käyntikerralla yksityisellä tuskin saisin mitään todellista apua. 

 

Kuvat olen laittanut, mutta ei ole auttanut mitään. Lääkäreitä ei ole. 

Saisikohan sieltä julkiselta sillä yhdellä käynnillä mahdollisimman paljon vinkkejä, miten asiassa edetä, mitä tutkia ja mitä lääkkeitä käyttää? Voisi sitten vinkata julkisen puolen lääkärille.

Vierailija
100/164 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän