Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäriin ei pääse, en tiedä mitä tehdä

Vierailija
25.05.2026 |

Mulla on aika varattuna ihotaudeille kesäkuulle. Ihon tilanne on oleellisesti pahentunut. Atopia siis kysymyksessä. Iho hilseilee, vuotaa, polttaa kirvelee, kutiaa ja on aivan mahdoton. Reagoi suihkuun (välttelen), aurinkoon lämpötilanvaihteluihin ja ihan kaikkeen urtikarialla. Syön Ataraxia, joka väsyttää, mutta ei tuo unta ja kaikki mahdolliset lääkevoiteet on käytössä, ne kaikki aiheuttavat jotain edellämainittuja oireita. Selästä 3/4 on ihottuman peitossa, kaula ja niska kokonaan. 

 

Sairaslomalla olen ollut kuukauden, mutta nyt en pärjää enää kotonakaan. Ruokahalua ei ole, en voi mennä edes ulos, näytän aivan pystyynkuolleelta, vaikka se on pienin mun ongelmista. 

 

Peruutusaikoja ei saa ja kohta olen lataamossa. Yksityisellä olisi varaa käydä ehkä kerran, mutta miksi tämä siitä tulee, ei miksikään. 

Kommentit (164)

Vierailija
141/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin nyt siitepölyaikana moni kärsii ristiallergioista ja moni sellainen, joka ei yleensä ole siitepölyallergikko tai allerginen esim. joillekin ruoka-aineille, saa kuitenkin oireita siitepölyaikana.

 

Minä olen toukokuussa allerginen raa'alle porkkanalle, muina vuodenaikoina en. Talvisin en voi syödä vehnää, mutta ruista kuitenkin voin, eli syynä ei ole gluteeni vaan ihan se vehnä. 

 

Moni ei voi syödä siitepölyaikana ollenkaan omenaa, sitrushedelmiä ja porkkanaa. 

 

Eli minäkin mietin, onkohan aloittajalla joku allergia lääkkeisiin, voiteisiin tai ruoka-aineisiin. Eikä oireet helpota, jos koko ajan altistuu sille allergeenille.

 

Mutta jos aloittaja ei viitsi mitään kokeilla eikä mikään neuvo kelpaa, niin häntä on turha neuvoa. Mutta ehkäpä tämän ketjun ohjeista on apua monille muille. 

Vierailija
142/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin 4 vuotta, olin myös sairaslomalla. Kerran joku tuttu ehdotti homeopaattia. Ensimmäinen ajatus, että ihan rahastusta, oli outoja kysymyksiä, pieniä sokerin makuisia pillereitä, monta eri purkkia joita syötiin tyyliin tiistaina eri, ke, to su jotain muuta. Mutta ei mennyt kuin joitakin viikkoja, niin alkoi helpottaa. Muistaakseni söin niitä 4 kk. 

 

Meni 10 vuotta, ja taas alkoi. No uudestaan lääkärille, pyysin samat lääkkeet. Nyt minulla on varasto kaapissa ollut jo 20 vuotta, varmuuden vuoksi. Kerrottiin, että vaikka purkeissa eräpäivä, niin eivät vanhene. 

 

Toisella tutullani auttaa säännölliset helokkiöljy-kuurit, hän joutui jopa sairaalaan ihottuman takia, joka oli hänessä ihan joka paikassa. Oli pakohaavoja, ihon  hilseily, kutitti, punoitti. Hiukset eivät kasvaneet, koska päänahkakin oli todella huonossa kunnossa, järjetön kutina joka alkaa näkymään psyykkisinä oireina. 

 

Toivottavasti saat avun itsellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisella tutullani auttaa säännölliset helokkiöljy-kuurit, hän joutui jopa sairaalaan ihottuman takia, joka oli hänessä ihan joka paikassa. Oli pakohaavoja, ihon  hilseily, kutitti, punoitti. Hiukset eivät kasvaneet, koska päänahkakin oli todella huonossa kunnossa, järjetön kutina joka alkaa näkymään psyykkisinä oireina. "

 

Yhdellä kaverillani oli myös samat oireet. Helokkiöljy auttoi vähän, muttei paljoa. Hänellä todettiin vilja-allergiat. Jätti viljat pois ruokavaliosta ja 25 v kestänyt atopia ja ihottuma katosivat ja iho parani "terveeksi" parissa viikossa... Tuosta nyt aikaa melkein 10 v ja hänellä on pitkät ja paksut hiukset. Käy kampaajalla 6 viikon välein kun hiukset kasvaa niin kohisten :D Eli ilmeisesti nuo vilja-allergiat aiheuttivat paljon muutakin oireita. Hän oli todella turvonnut eikä kai ravintoaineetkaan imeytyneet kunnolla, eli oli puutoksia. Kun viljat jätti pois, alkoi keho parantua ja ravinteet imeytyä ja nyt hän oikein kukoistaa. Itkettää kyllä ihan ajatellakin miten kipeä hän aikoinaan oli, ties mitä voiteita, aivan ruvella, oli usein ihotautien osastollakin ihonsa vuoksi :( Ja ihan turhaan, kun ei kellään tullut mieleenkään vilja-allergiat. 

Vierailija
144/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ihotautilääkärillä. Olisin voinut polttaa ne rahat tai vetää pytystä alas, yhtä hyödyllistä, mutta varmasti hauskempaa. 

 

Väitteli kanssani siitä, että poltteleeko perusvoide. Ei voi kuulemma polttaa, koska on hyvin siedetty ja sen jälkeen väitti, etten muista mitä perusvoidetta käytän, koska sen ei pitäisi poltella. 

 

Hiiva on luonnollista ja sitä ei kannata ryhtyä häätämään, sillä sitä nyt vain on iholla. 

 

Verikokeiden tuloksissa ei näkynyt allergiaa millekään ruoka-aineelle, mutta kannattaa kuulemma vältellä tuoreita juureksia ja hedelmiä. Ruokapäiväkirjaa kannattaisi pitää. No, voin kokeilla. 

 

Kesä tulee ja aurinko auttaa kuulemma. Ei ole auttanut ennenkään, miksi siis nyt auttaisi, en tiedä. Toisaalta Protopicin kanssa ei saa edes olla auringossa. No, en sitä tosin mielelläni käytä, sillä se polttelee niin peevelisti. 

 

Suihkussa ei saa käydä joka päivä, kerta viikossa riittää. En käykään usein, sillä olo on tuskainen sen jälkeen, helposti toteutettavissa, mutta eihän tässä nyt tiedä, ketä uskoa, kun yksi lääkäri sanoo yhtä ja toinen toista. 

 

AP

Vierailija
145/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iho tottuu Protopicin poltteluun viikossa. Ihoa pitää pestä vähintään vedellä ja kerta viikossa on liian vähän. Osalla auttaa se, että vielä hautoo puhdasta ihoa märillä pyyhkeillä pesun jälkeen ennen rasvausta, koska silloin ihoon jää enemmän kosteutta. Osa hautoo jopa merisuolaveteen kostutetuilla keittiöpyyhkeillä saadakseen kutinaa hillittyä. Tärkeää on se, ettei liota iholta pois suojaavia aineita liian kuumalla vedellä ja pese sitä liian pesevillä aineilla. Lacto Line marketista toimii monille pesuaineena. 

Vierailija
146/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen allergisoitunut lähes kaikille shamppoile ja pää aukenemaan ja kirvelee jos käytän vääriä 


Nivean peltipurkkirasva ja hieno suomalainen tervashamppoo auttaa mua. Ei ainakaan kallista 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
147/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos täältä satuja välttämisruokavalio-ohjeita noudattaa, pitäisi jättää pois viljat ( myös riisi on vilja), kasvikset, maitotuotteet… Eipä siinä jää pureskeltavaksi kuin liha ja rasva. Jos ei sitten siirry vesipaastoon, jota sitäkin täällä hehkutetaan.

Kaiken kurjuuden keskellä, jota kutina ja ihorikkojen kivut aiheuttavat, pitää siis vielä olla nälissään?

Voi jättää viikoksi pois lähes kaiken ja elää riisillä ja lihalla 

Sitten voi lisäillä vähitellen ja katsoa mitä tapahtuu 

Vierailija
148/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ja kerro ettet pärjää enää, pakkohan niiden on hoitaa. Menet vaikka päivystykseen, jos muu ei auta. Tai sitten kallis yksityinen.

Suomi on taantunut terveydenhuollossa kehitysmaaksi. Sairasta, ettei pääse lääkäriin tarvittaessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti olet allerginen noiden lääketasvojen säilöntäaineille 

Voi olla allerginen myös lääkeaineelle.

Vierailija
150/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iho tottuu Protopicin poltteluun viikossa. Ihoa pitää pestä vähintään vedellä ja kerta viikossa on liian vähän. Osalla auttaa se, että vielä hautoo puhdasta ihoa märillä pyyhkeillä pesun jälkeen ennen rasvausta, koska silloin ihoon jää enemmän kosteutta. Osa hautoo jopa merisuolaveteen kostutetuilla keittiöpyyhkeillä saadakseen kutinaa hillittyä. Tärkeää on se, ettei liota iholta pois suojaavia aineita liian kuumalla vedellä ja pese sitä liian pesevillä aineilla. Lacto Line marketista toimii monille pesuaineena. 

Mulla ei iho siedä enää mitään voiteita. Protopic polttelee kaksi vuorokautta, enkä saa nukuttua. Keittosuolakääreitä käytin nuorena, nyt iho on niin rikki, että se on kirjaimellisesti suolaa haavoihin. 

 

Alkaa olemaan vitsit vähissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
151/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin nyt siitepölyaikana moni kärsii ristiallergioista ja moni sellainen, joka ei yleensä ole siitepölyallergikko tai allerginen esim. joillekin ruoka-aineille, saa kuitenkin oireita siitepölyaikana.

 

Minä olen toukokuussa allerginen raa'alle porkkanalle, muina vuodenaikoina en. Talvisin en voi syödä vehnää, mutta ruista kuitenkin voin, eli syynä ei ole gluteeni vaan ihan se vehnä. 

 

Moni ei voi syödä siitepölyaikana ollenkaan omenaa, sitrushedelmiä ja porkkanaa. 

 

Eli minäkin mietin, onkohan aloittajalla joku allergia lääkkeisiin, voiteisiin tai ruoka-aineisiin. Eikä oireet helpota, jos koko ajan altistuu sille allergeenille.

 

Mutta jos aloittaja ei viitsi mitään kokeilla eikä mikään neuvo kelpaa, niin häntä on turha neuvoa. Mutta ehkäpä tämän ketjun ohjeista on apua monille muille. 

Tämä. Atoopikoilla allergiat yleisiä, joten syytä olisi tehdä laajat testit. 

Vierailija
152/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steroidiaddiktio?

 

Hanna-Kaisa ei pystynyt puhumaan kunnolla, Iinan piti jäädä pois töistä – nyt he epäilevät, että rajujen oireiden takana oli yleinen lääke

 

https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000010690219.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
153/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ataraxin lisäksi desloratadiini, annoksen voi ottaa 2 kertaa päivässä.

Voisi kokeilla, ei kai mulla ole mitään menetettävääkään. 

AI-yhteenveto

 

Ataraxin (hydroksitsiini) kanssa ei yleensä suositella muiden antihistamiinien, kuten desloratadiinin, samanaikaista käyttöä ilman lääkärin määräystä. [1]

Atarax on itsessään väsyttävä antihistamiini, ja muiden vastaavien lääkkeiden yhdistäminen voi voimistaa keskushermostoa lamaavia vaikutuksia, lisätä yliannostuksen riskiä ja aiheuttaa yhteisvaikutuksia (kuten sydämen rytmihäiriöitä). Desloratadiini on puolestaan väsyttämätön päiväkäyttöön tarkoitettu antihistamiini. [1, 2, 3]

Koska yhteiskäyttöön liittyy riskejä, varmista aina lääkäriltä tai apteekista ennen kuin yhdistät lääkkeitä.

Vierailija
154/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihotaudeillleko ei voi soittaa ja kysyä puhelimessa apua? Ei pelkästään kysyä peruutusaikoja, vaan kysyä toimintaoheita?

Kaikki toimintaohjeet ovat jo kokeiltuja. Ei tähän löydy ratkaisua enää voiteista, vaan jotain muuta apua on saatava. 

 

Tämä on nyt kroonistunut ja levinnyt myös käsiin. Olen ammatiltani kokki ja mietityttää jo sekin, pystynkö enää työhöni vai onko mun opiskeltava uusi ammatti. 

Sanon suoraan: On erittäin epätodennäköistä, että pystyt työhösi. Valitettavasti kokemusta on ja vaikea ihottuma parani vasta lopetettuani kokin työt. Älä vaaranna terveyttäsi työn takia, se ei ole sen arvoista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
155/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihotaudeillleko ei voi soittaa ja kysyä puhelimessa apua? Ei pelkästään kysyä peruutusaikoja, vaan kysyä toimintaoheita?

Kaikki toimintaohjeet ovat jo kokeiltuja. Ei tähän löydy ratkaisua enää voiteista, vaan jotain muuta apua on saatava. 

 

Tämä on nyt kroonistunut ja levinnyt myös käsiin. Olen ammatiltani kokki ja mietityttää jo sekin, pystynkö enää työhöni vai onko mun opiskeltava uusi ammatti. 

Sanon suoraan: On erittäin epätodennäköistä, että pystyt työhösi. Valitettavasti kokemusta on ja vaikea ihottuma parani vasta lopetettuani kokin työt. Älä vaaranna terveyttäsi työn takia, se ei ole sen arvoista!

Jos olet töissä, asiaa pitäisi selvittää yhteistyössä työterveyden kanssa. 

Vierailija
156/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap antibiootteja kokeiltu? Voi olla, että iho tarvitsee rauhoittuakseen antibioottikuurin ja sitten pitäisi selvittää ja poistaa aiheuttaja(t). 

Vierailija
157/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin ei Suomessa pääse , se on totuus, puhelinsoittoa takaisin soittoa saa odotella viikkokausia ja ethän silloinkaan vielä lääkärillä ole.

Vierailija
158/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita amppari ja napakkana oot,että tarvitset heti hoitoa etkä kesäkuussa. Valitat ja tiukkana pitää olla,et saa nukuttua,huimaa ja pyörryttää jne. Minä oon paukuttanut nii monta kertaa ja tarpeen mukaan lähtee palaute välittömästi eteenpäin. Nim.kokemusta o erinäisistä vaivoista

Vierailija
159/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toisella tutullani auttaa säännölliset helokkiöljy-kuurit, hän joutui jopa sairaalaan ihottuman takia, joka oli hänessä ihan joka paikassa. Oli pakohaavoja, ihon  hilseily, kutitti, punoitti. Hiukset eivät kasvaneet, koska päänahkakin oli todella huonossa kunnossa, järjetön kutina joka alkaa näkymään psyykkisinä oireina. "

 

Yhdellä kaverillani oli myös samat oireet. Helokkiöljy auttoi vähän, muttei paljoa. Hänellä todettiin vilja-allergiat. Jätti viljat pois ruokavaliosta ja 25 v kestänyt atopia ja ihottuma katosivat ja iho parani "terveeksi" parissa viikossa... Tuosta nyt aikaa melkein 10 v ja hänellä on pitkät ja paksut hiukset. Käy kampaajalla 6 viikon välein kun hiukset kasvaa niin kohisten :D Eli ilmeisesti nuo vilja-allergiat aiheuttivat paljon muutakin oireita. Hän oli todella turvonnut eikä kai ravintoaineetkaan imeytyneet kunnolla, eli oli puutoksia. Kun viljat jätti pois, alkoi keho parantua ja ravinteet imeytyä ja nyt hän oikein kukoistaa. Itkettää kyllä ihan ajatellakin miten kipeä hän aikoinaan oli, ties mitä voiteita, aivan ruvella, oli usein ihotautien osastollakin ihonsa vuoksi :( Ja ihan turhaan, kun ei kellään tullut mieleenkään vilja-allergiat. 

Suomessa jostain syystä kuvitellaan, että vilja-allergiat ja maitoallergia ovat lasten sairauksia. Ei pidä paikkaansa! Ja maitoa ja viljoja on vähän kaikessa, tarkkana saa olla!

Vierailija
160/164 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa myös lääkkeitä. Dupixent 300 mg on ihon alle pistettävä lääke. Se on auttanut minua. Kallista, mutta jos mikään muu ei auta niin pakkohan sitä on ihotautilääkärin kirjoittaa. Tästä on ihmeen vähän kellään tietoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi