Lääkäriin ei pääse, en tiedä mitä tehdä
Mulla on aika varattuna ihotaudeille kesäkuulle. Ihon tilanne on oleellisesti pahentunut. Atopia siis kysymyksessä. Iho hilseilee, vuotaa, polttaa kirvelee, kutiaa ja on aivan mahdoton. Reagoi suihkuun (välttelen), aurinkoon lämpötilanvaihteluihin ja ihan kaikkeen urtikarialla. Syön Ataraxia, joka väsyttää, mutta ei tuo unta ja kaikki mahdolliset lääkevoiteet on käytössä, ne kaikki aiheuttavat jotain edellämainittuja oireita. Selästä 3/4 on ihottuman peitossa, kaula ja niska kokonaan.
Sairaslomalla olen ollut kuukauden, mutta nyt en pärjää enää kotonakaan. Ruokahalua ei ole, en voi mennä edes ulos, näytän aivan pystyynkuolleelta, vaikka se on pienin mun ongelmista.
Peruutusaikoja ei saa ja kohta olen lataamossa. Yksityisellä olisi varaa käydä ehkä kerran, mutta miksi tämä siitä tulee, ei miksikään.
Kommentit (164)
Eikä se sinun allergiasi ole pakko olla viljat, jos olet niitä jo kokeillut. Se voi olla mikä tahansa, jota syöt tajuamatta olevasi sille allerginen. Minä huomasin viime talvena olevani allerginen soijalle. Tajusin sen kun alkoi tulla kunnon allergista ihottumaa. Tuntui, kuin iho olisi palanut. Enkä heti tajunnut sen johtuvan soijasta, vaan kesti jonkun aikaa, että tajusin, mikä ihottuman aiheuttaa... Olen myös allerginen paahdetuille pähkinöille enkä tätäkään tajunnut aikoihin. Meni muutama vuosi, kun silloin tällöin oli kauhea ihottuma. Jossain vaiheessa tajusin, että se ilmestyi aina kun olin syönyt tiettyä suklaata, jossa on mukana paahdettuja pähkinöitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä jos menisit päivystykseen jonottamaan?
Minkä ne siellä tekee? Tarvitsen erikoislääkäriä ja jonkin hoidon, luultavasti suun kautta otettavan, en tiedä. Voiteet on kokeiltu. Ei sellaisia päivystyksestä saa. Psykiatrisella voisi saada unilääkettä, ehkä, en tiedä.
Itse olen päässyt päivystyksen kautta yliopistosairaalan silmäpolin päivystävälle erikoislääkärille. Silmätulehdus (keratiitti) tarvitsi pikaista hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Älä rasvaa äläkä käy suihkussa. Siirry kokonaan prosessoimattomaan kasvisruokaan kunnes oireet tasaantuvat. Kaikki kemikaaleja sisältävät ruuat ja juomat pois.
Mä taas sanoisin, että jätä viljat ja kasvikset pois ruokavaliosta. Mulla nimittäin tulee ristiallergian takia reaktio vähän joka kasviksesta. Vain muutama sopii.
Itse jättäisin myös kaikki rasvat pois ja kävisin suihkussa sen yhden kerran että saa ihon puhtaaksi. Myös se atarax pois, sekin voi lisätä iho-oireita. Ruuaksi riisi/joku liha ja mausteena tyyliin vain suola. Allergialääkettä ottaisin. Näin kitkuttaisin viikon ja katsoisin lähteekö yhtään iho rauhoittumaan. Lisäisin sen lisäksu ruokaan rasvaa ja vettä joisin paljon, jotta saa sisältä sitä kosteutta ihoon.
Kyllä päivystyksestä voidaan konsultoida ihotautilääkäriä tai vielä nopeuttaa poliaikaa. Olet ilmeisesti aiemminkin kirjoittanut asiasta, jolloin myös ehdotettiin päivystystä. Haepa apua aktiivisesti.
Minun tyttären atopia saatiin hallintaan vasta, kun luovuttiin värillisistä vaatteista. Vaatteiden väriaineille voi olla allerginen, joten kannattaa käyttää vain luonnonvalkoisia tai valkoisia puuvillavaatteita ihoa vasten.
Noille perusvoiteille voi todellakin olla allerginen. Ja niille voi allergisoitua siten, että aikaisemmin sopinut perusvoide ei enää käy.
Voimia. Toivottavasti löydät allergeenin. Aurinko muuten yleensä auttaa atopiaan, joten erikoista, jos sinulla pahentaa tilannetta. Kestääkö ihosi aurinkoa ikkunalasin läpi?
Tää nyt voi kuulostaa ihan hörhöilyltä, mutta oletko kokeillut vesipaastoa? Nimittäin sen aikana veressä on enemmän kantasoluja, ja keho korjaa silloin itseään tehokkaammin. Sen sanotaan auttavan erityisesti autoimmuunisairauksiin.
Itselläni se tosin ei ole poistanut kasvojen allergista ihottumaa. Sen sijaan keuhkoputken oireilu eli astmaoireet ovat vähentyneet.
Vierailija kirjoitti:
Urtikariasta, oletko kokeillut Kestine 20 mg? Saa ilman reseptiä. Olen urtikarian kanssa paininut aina ja Kestine on ainoa joka auttaa.
Mulla Kestine aiheutti suolen lamaantumista. Tuota sivuvaikutusta ei edes mainittu pakkausselosteessa.
Mitä tehdä novellisti taas. Ei kannata vastata
Hmm... monesti teolliset lääkkeet ovat enempi ongelma kuin ratkaisu. Oletko kokeillut luontaistuotteita?
Voiteet voivat olla liian vahvoja. Kannattaa kokeilla maidotonta ruokavaliota, itsellä ainakin on suorassa yhteydessä ihon kuntoon. Xyliderm voisi käydä, sopii hyvin peseytymiseen. Mieto geeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä rasvaa äläkä käy suihkussa. Siirry kokonaan prosessoimattomaan kasvisruokaan kunnes oireet tasaantuvat. Kaikki kemikaaleja sisältävät ruuat ja juomat pois.
Mä taas sanoisin, että jätä viljat ja kasvikset pois ruokavaliosta. Mulla nimittäin tulee ristiallergian takia reaktio vähän joka kasviksesta. Vain muutama sopii.
No eipä niitä kannata lopettaa, jos ei ole allergioita todettu.
Vierailija kirjoitti:
Itse jättäisin myös kaikki rasvat pois ja kävisin suihkussa sen yhden kerran että saa ihon puhtaaksi. Myös se atarax pois, sekin voi lisätä iho-oireita. Ruuaksi riisi/joku liha ja mausteena tyyliin vain suola. Allergialääkettä ottaisin. Näin kitkuttaisin viikon ja katsoisin lähteekö yhtään iho rauhoittumaan. Lisäisin sen lisäksu ruokaan rasvaa ja vettä joisin paljon, jotta saa sisältä sitä kosteutta ihoon.
Atarax on allergialääke, vahva antihistamiini.
Jos täältä satuja välttämisruokavalio-ohjeita noudattaa, pitäisi jättää pois viljat ( myös riisi on vilja), kasvikset, maitotuotteet… Eipä siinä jää pureskeltavaksi kuin liha ja rasva. Jos ei sitten siirry vesipaastoon, jota sitäkin täällä hehkutetaan.
Kaiken kurjuuden keskellä, jota kutina ja ihorikkojen kivut aiheuttavat, pitää siis vielä olla nälissään?
Onko kotona olevasta ilmanpuhdistimesta apua tälläisissä tapauksissa?
Toivottavasti pääset PUVA valohoitoon. Auttaa kummasti, kivuton vaatii käyntejä monta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä rasvaa äläkä käy suihkussa. Siirry kokonaan prosessoimattomaan kasvisruokaan kunnes oireet tasaantuvat. Kaikki kemikaaleja sisältävät ruuat ja juomat pois.
Mä taas sanoisin, että jätä viljat ja kasvikset pois ruokavaliosta. Mulla nimittäin tulee ristiallergian takia reaktio vähän joka kasviksesta. Vain muutama sopii.
No eipä niitä kannata lopettaa, jos ei ole allergioita todettu.
Jos ei testaa, ei koskaan saa tietää syyllistä.
Itselleni nousee nokkosrokko tai pitkäaikaisia ihottumia seuraavista:
Mansikka, vehnä, kaura, soja ja muut hernekasvit.
"Kaiken kurjuuden keskellä, jota kutina ja ihorikkojen kivut aiheuttavat, pitää siis vielä olla nälissään?"
Oletko kuullut eliminaatiodieetistä?
Jos ei tiedä, mikä oireita aiheuttaa, niin ei niistä silloin pääse eroon. Ei eliminaatiodieettiä ole tarkoitus jatkaa koko loppuelämää vaan ainoastaan sen aikaa, että selviää, mistä oireita tulee.
Olen itsekin ollut joskus eliminaatiodieetollä ja sain selville, mistä allergiani johtuivat.
Taas ohis mutta mielestäni ainakin jollain tasolla kannattaa kokeilla olisiko kuitenkin joku lääke tai ruoka-aine. Tämä ei tarkoita sitä että kaikki normaali ruoka pitää korvata jollain kalliilla, ehkä huuhaa, luontaistuotteella. Jos ei tiedä mikä on ristiallergia tai vaikka gluteeni niin ei kannata tulla tänne tyrmäämään. Yllättävän moni alan ihminenkään ei tiedä maidon ja laktoosin eroa tai missä ruoassa on gluteenia sisältävää viljaa. On puhtaasti tuurista kiinni saatko lääkärin joka on valmis miettimään muutakin kuin uuden reseptin kirjoittamista.
Urtikariasta, oletko kokeillut Kestine 20 mg? Saa ilman reseptiä. Olen urtikarian kanssa paininut aina ja Kestine on ainoa joka auttaa.