Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalasataman palo: koko talo asuinkelvoton

Vierailija
24.05.2026 |

Se on ohi siellä sitten. Mielenkiintoista nähdä kaadetaanko kaikki sen eläkeläispariskunnan niskaan ja pääseekö rakennusfirma kuin koira veräjästä vaikka palo-osastointi on pettänyt täydellisesti.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kumma systeemi että aina kun jossain vähän palaa kastellaan koko kerrostalo sisältöineen pilalle. Eikö todella ole mahdollista keksiä parempaa tapaa sammuttaa palo?

Jos palo ei olisi levinnyt niin nopeasti katolle, olisi selvitty vähemmillä vahingoilla.

Tämä.

 

Nyt huudetaan grillaajien päitä vadille. No mahdollisesti on häslätty, mutta siitäkään ei ole varmuutta vielä. Seuraus on kuitenkin ollut laajuudeltaan täysin ennalta-arvaamaton, eikä voi edes olettaa, että grillaajalle olisi tullut mieleen voivan seurata tämän mittakaavan tuhoa. Samaa luokkaa kun jos talossa on tupakointikielto, ja joku sitten pistääkin porttikongissa tupakaksi samalla hetkellä kun bensalla täytetty säiliöauto rysähtää talon seinään.

Todellakin vo aikuiselta ihmiseltä olettaa, että grillit ovat paloturvallisuusriski. Voi olettaa jopa, että aikuinen ihminen tajuaa, että kotona ei jätetä sähkölaitteita päälleyksin (esimerkiksi lidet, pyykinpesukoneet ja astianpesukoneet ja televisiot)

 

Omassa naapurissa syttyi aikoinana televisio palamaan noin vain. Olin itse tuolloin pois kotoa, sain kuulla jälkeenäin yläkerran naapurilta ja kotonani oli myös pelastusviranomaisilta lappu, että kävivät tarkastamassa sisätilat. Alakerran asukas oli onneksi kotona tapahtuma-aikaan ja onneksi ei ollut panikoiva ai lamaantuva luonne, joten kylmän viileästi otti palavan telkkarin syliin ja heitti partsilta alas. Katsoi vielä sitä ennen ettei pihalla ollut ketään. 

 

jokaisen aikusien kohdalla (ellei ole holhouksessa) voi odottaa, että osaa tällaisia arjen taitoja. Pelastustaitojakin voi harjoitella. meidän paikkakunnalla esim. palolaitokset järjestävät aika-ajoin kansalaisille pikakoulutusta tulipalojen sammuttamiseen. Siellä esim. voi käydä opettelemassa miten erilaisten palojen kohdalla voi itse toimia, miten käytetään sammutuspeittoa, jauhesammuttimia yms. Nämä ovat asioita, jotka nimenomaan pitää opetella ennakolta. ei välttämättä ehdi sitten tulipalon alkaessa alkaa googlailla että mitä pitää tehdä. 

Vierailija
42/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko parvekegrillaus kielletty tuossa kohteessa? Jos ei niin kannattaa Lumon tehdä se kielletyksi kaikissa taloissa. Sama juttu myös muissa vuokrataloissa. Lasku tulee myös veronmaksajille palomiesten lauantaitöistä. Kallis rasti koko yhteiskunnalle.

Miksi palomiehet kasteli asunnot mitkä ei ollut lähelläkään paloa?

Brankkareille on annettu aikaisemmin huomautuksia suoran suihkun käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos ilmenee, että nämä vanhukset ovatkin muistisairaita. Heiltähän voi tällöin odottaa ihan mitä tahansa. Parhaimmillaan ne terveydenhuollon säästöt ohjautuvat sitten muihin kuluihin. Joskus isommin ja joskus vähemmin. Nyt kävi näin mutta onni onnettomuudessa se suurin vahinko ei koitunut ihmisille vaan vuokrafirmalle.

Muistisairailta olisi pitänyt poistaa grilli. Mutta nämä olivat jonkun uutisen mukaan humalassa, mikä nyt totuus onkaan. Ihmettelen, että poliisi kuulustelee heitä vasta "lähipäivinä". Toivottavasti edes puhallutettiin.

Jos on todettu että olivat humalassa millä se sitten om todettu ellei puhalluttamalla?

Vierailija
44/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko parvekegrillaus kielletty tuossa kohteessa? Jos ei niin kannattaa Lumon tehdä se kielletyksi kaikissa taloissa. Sama juttu myös muissa vuokrataloissa. Lasku tulee myös veronmaksajille palomiesten lauantaitöistä. Kallis rasti koko yhteiskunnalle.

Miksi palomiehet kasteli asunnot mitkä ei ollut lähelläkään paloa?

Brankkareille on annettu aikaisemmin huomautuksia suoran suihkun käytöstä.

Väärin sammutettu? Miten ne kattorakenteet olisi pitänyt sammuttaa?

Vierailija
45/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko parvekegrillaus kielletty tuossa kohteessa? Jos ei niin kannattaa Lumon tehdä se kielletyksi kaikissa taloissa. Sama juttu myös muissa vuokrataloissa. Lasku tulee myös veronmaksajille palomiesten lauantaitöistä. Kallis rasti koko yhteiskunnalle.

Miksi palomiehet kasteli asunnot mitkä ei ollut lähelläkään paloa?

Brankkareille on annettu aikaisemmin huomautuksia suoran suihkun käytöstä.

Kukat piti kastella, siitä laskutetaan erikseen.

Vierailija
46/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo TOSI mielenkiintoista. 

Kannattaisiko hankkia jotain muita mielenkiinnon kohteita. 

Tietenkin tämä kiinnostaa. Kaikki me joudumme jossakin talossa asumaan ja aika harva on itse rakentanut talonsa, tai edes tietää miten talo pitäisi rakentaa, että se olisi sekä kunnollinen että määräysten mukainen. Rakennusfirmat tekevät mitä haluavat ja leikkaavat kustannuksia kyseenalaisilla keinoilla.

Varmasti monikin haluaa tietää kuka korvaa tämmöisessä tapauksessa.

Aivan, kun about 10 vuotta vanha asuinkerrostalo palaa yhden parveke tulipalon takia kokonaan(?) p /\skaksi, niin tämä todellakin on yhteiskunnallista merkitystä omaava kysymys, jonka selvittelyä sietää seurata, ja johon pitää saada vastauksia.

Tuo kirjoittaja joka kehottaa hankkimaan muita kiinnostuksen kohteita on joko tyh mä, tai itse töissä noissa puliveivari rakennusfirmoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko parvekegrillaus kielletty tuossa kohteessa? Jos ei niin kannattaa Lumon tehdä se kielletyksi kaikissa taloissa. Sama juttu myös muissa vuokrataloissa. Lasku tulee myös veronmaksajille palomiesten lauantaitöistä. Kallis rasti koko yhteiskunnalle.

Miksi palomiehet kasteli asunnot mitkä ei ollut lähelläkään paloa?

Brankkareille on annettu aikaisemmin huomautuksia suoran suihkun käytöstä.

Väärin sammutettu? Miten ne kattorakenteet olisi pitänyt sammuttaa?

Ei ainakaan sammuttaa PALAMATTOMIA asuntoja.

Eri.

Vierailija
48/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh tarvitaan tällainen tulipalo eettä saadaan sama vaikutus kuin yhdellä kehitysmaalaisperheellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko parvekegrillaus kielletty tuossa kohteessa? Jos ei niin kannattaa Lumon tehdä se kielletyksi kaikissa taloissa. Sama juttu myös muissa vuokrataloissa. Lasku tulee myös veronmaksajille palomiesten lauantaitöistä. Kallis rasti koko yhteiskunnalle.

Miksi palomiehet kasteli asunnot mitkä ei ollut lähelläkään paloa?

Brankkareille on annettu aikaisemmin huomautuksia suoran suihkun käytöstä.

Väärin sammutettu? Miten ne kattorakenteet olisi pitänyt sammuttaa?

Ei ainakaan sammuttaa PALAMATTOMIA asuntoja.

Eri.

Eli olisi pitänyt ensin antaa palon levitä kattorakenteista kaikkiin asuntoihin?

Vierailija
50/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos ilmenee, että nämä vanhukset ovatkin muistisairaita. Heiltähän voi tällöin odottaa ihan mitä tahansa. Parhaimmillaan ne terveydenhuollon säästöt ohjautuvat sitten muihin kuluihin. Joskus isommin ja joskus vähemmin. Nyt kävi näin mutta onni onnettomuudessa se suurin vahinko ei koitunut ihmisille vaan vuokrafirmalle.

Ei kuulu tänne keskusteltavaksi kenenkään tiedetyn henkilön oletetut sairaudet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kumma systeemi että aina kun jossain vähän palaa kastellaan koko kerrostalo sisältöineen pilalle. Eikö todella ole mahdollista keksiä parempaa tapaa sammuttaa palo?

Jos palo ei olisi levinnyt niin nopeasti katolle, olisi selvitty vähemmillä vahingoilla.

Tämä.

 

Nyt huudetaan grillaajien päitä vadille. No mahdollisesti on häslätty, mutta siitäkään ei ole varmuutta vielä. Seuraus on kuitenkin ollut laajuudeltaan täysin ennalta-arvaamaton, eikä voi edes olettaa, että grillaajalle olisi tullut mieleen voivan seurata tämän mittakaavan tuhoa. Samaa luokkaa kun jos talossa on tupakointikielto, ja joku sitten pistääkin porttikongissa tupakaksi samalla hetkellä kun bensalla täytetty säiliöauto rysähtää talon seinään.

Todellakin vo aikuiselta ihmiseltä olettaa, että grillit ovat paloturvallisuusriski. Voi olettaa jopa, että aikuinen ihminen tajuaa, että kotona ei jätetä sähkölaitteita päälleyksin (esimerkiksi lidet, pyykinpesukoneet ja astianpesukoneet ja televisiot)

 

Omassa naapurissa syttyi aikoinana televisio palamaan noin vain. Olin itse tuolloin pois kotoa, sain kuulla jälkeenäin yläkerran naapurilta ja kotonani oli myös pelastusviranomaisilta lappu, että kävivät tarkastamassa sisätilat. Alakerran asukas oli onneksi kotona tapahtuma-aikaan ja onneksi ei ollut panikoiva ai lamaantuva luonne, joten kylmän viileästi otti palavan telkkarin syliin ja heitti partsilta alas. Katsoi vielä sitä ennen ettei pihalla ollut ketään. 

 

jokaisen aikusien kohdalla (ellei ole holhouksessa) voi odottaa, että osaa tällaisia arjen taitoja. Pelastustaitojakin voi harjoitella. meidän paikkakunnalla esim. palolaitokset järjestävät aika-ajoin kansalaisille pikakoulutusta tulipalojen sammuttamiseen. Siellä esim. voi käydä opettelemassa miten erilaisten palojen kohdalla voi itse toimia, miten käytetään sammutuspeittoa, jauhesammuttimia yms. Nämä ovat asioita, jotka nimenomaan pitää opetella ennakolta. ei välttämättä ehdi sitten tulipalon alkaessa alkaa googlailla että mitä pitää tehdä. 

"Todellakin vo aikuiselta ihmiseltä olettaa, että grillit ovat paloturvallisuusriski."

 

Niin, ihan samalla lailla kuin pitäisi ymmärtää, että kun tulee talviliukkaat, niin on riski ajaa ulos tai kolaroida jonkun muun kanssa niin, että pahimmassa tapauksessa jonkun henki menee. Kaikkien pitäisi tietää, että niin siinä voi käydä, sen verran paljon näistä on pikku-uutisia joka vuosi.

Tapauksia on vuosi toisensa perään paljon enemmän kuin grillipaloja, jotka eivät edes aiheuta kuolonuhreja. Silti se riski tuntuu olevan jotenkin paljon hyväksyttävämpää. Harvalle tulee mieleen edes syyllistää riskiä ottamaan lähteneitä.

Vierailija
52/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos ilmenee, että nämä vanhukset ovatkin muistisairaita. Heiltähän voi tällöin odottaa ihan mitä tahansa. Parhaimmillaan ne terveydenhuollon säästöt ohjautuvat sitten muihin kuluihin. Joskus isommin ja joskus vähemmin. Nyt kävi näin mutta onni onnettomuudessa se suurin vahinko ei koitunut ihmisille vaan vuokrafirmalle.

Ei kuulu tänne keskusteltavaksi kenenkään tiedetyn henkilön oletetut sairaudet. 

Paitsi kun on kyse Trumpista tai toisesta eipätoivotusta henkilöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa aika kallis grillaus.

Ja sadoille ihmisille haitat.

Vierailija
54/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humalassa oleminen ei ole Suomessa laitonta. On merkityksetöntä mitkä oli eläkeläisten promillet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos ilmenee, että nämä vanhukset ovatkin muistisairaita. Heiltähän voi tällöin odottaa ihan mitä tahansa. Parhaimmillaan ne terveydenhuollon säästöt ohjautuvat sitten muihin kuluihin. Joskus isommin ja joskus vähemmin. Nyt kävi näin mutta onni onnettomuudessa se suurin vahinko ei koitunut ihmisille vaan vuokrafirmalle.

Ei kuulu tänne keskusteltavaksi kenenkään tiedetyn henkilön oletetut sairaudet. 

Paitsi kun on kyse Trumpista tai toisesta eipätoivotusta henkilöstä.

Niillä hieman erilainen status. Eikä tästä edes tiedetä kuka tai mikä aiheuttanut. 

Vierailija
56/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko parvekegrillaus kielletty tuossa kohteessa? Jos ei niin kannattaa Lumon tehdä se kielletyksi kaikissa taloissa. Sama juttu myös muissa vuokrataloissa. Lasku tulee myös veronmaksajille palomiesten lauantaitöistä. Kallis rasti koko yhteiskunnalle.

Miksi palomiehet kasteli asunnot mitkä ei ollut lähelläkään paloa?

Brankkareille on annettu aikaisemmin huomautuksia suoran suihkun käytöstä.

Veikkaus: siksi, koska palo oli jo talon rakenteissa. Kun rakenteisiin ei voi nähdä, niin pitää kastella laajemmalta alueelta kuin vain sieltä mistä liekkejä näkyy: muihin paikkoihin on voinut jo kulkeutua palokaasuja ja kipinöitä ja siellä voi olla uusi tulipesäke kytemässä. Ja vettä pitää laskea niin paljon, että kaikki paikat rakenteissa kastuu. 

Vierailija
57/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jossain kertottu että kaikki asunnot olisi kasteltu. Eilen jossain uutisessa kertottiin että rakennus on turvallisuus syistä kokonaan asumiskiellossa. Palo- ja savuvanhingoista kärsineiden asuntojen lisäksi talotekniikka ja esim. rappukäytävät vaurioitui osin niin että rakennus ei ole turvallinen asua vaikka se oma asunto ei olisi vautioitunut.

Vierailija
58/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tulis mieleenkään pitää kaasugrilliä parvekkeella

Vierailija
59/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jossain kertottu että kaikki asunnot olisi kasteltu. Eilen jossain uutisessa kertottiin että rakennus on turvallisuus syistä kokonaan asumiskiellossa. Palo- ja savuvanhingoista kärsineiden asuntojen lisäksi talotekniikka ja esim. rappukäytävät vaurioitui osin niin että rakennus ei ole turvallinen asua vaikka se oma asunto ei olisi vautioitunut.

On siellä aikamoinen kosteus varmaan kaikissa kämpissä nyt, kun rakennukset tehdään pulloiksi ja sitten koneellinen ilmanvaihto lakkaa täysin.

Vierailija
60/98 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkeläis" pariskunta. Saivatko eläkepaperit jo 16 vuotiaina? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi