Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei opettajilla ole työvelvoitetta lomien aikana?

Vierailija
24.05.2026 |

10 viikon kesälomasta voisi 6 viikkoa toimia esim päiväkodeissa avustajina tai muussa yleoshyödyllisessä työssä. Miksi opertajilla on aivan käsittämättömän pitkät lomat? Palkatkin ovat ihan kohtuulliset eli sekään ei selitä.asiaa.

Kommentit (154)

Vierailija
81/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat tekivät aiemmin 9 kk töitä ja olivat 3 kk palkattomalla vapaalla. Sitten opettajien 9 kk palkka jaettiin maksettavaksi 12 kuukaudelle. Opettajat ovat siis kesän palkattomalla vapaalla eli kesäkeskeytyksellä. 

Voit itsekin ottaa palkatonta vapaata töistä, jos tahdot ja sovit siitä esimiehesi kanssa.

Siitä on ainakin 60 vuotta, ja sen jälkeen on palkkoja nostettu kaikilla aloilla rutkasti. Kesäkeskeytys ei ole palkaton, silloin maksetaan palkkaa. Siksi tuo viimeinen heittosi on yksinkertaisesti typerä ja loukkaava. 

Eivät läheskään kaikki opettajat saa kesältä palkkaa. Tämä on kuntien tapa säästää.

Vierailija
82/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat saivat alun perin palkkaa vain lukukausien ajalta, eli 9 kk:lta. Vaikka kesältä ei tullut palkkaa, niin opettajilla oli silti oikeus luontoisetuihin koko vuoden: kesänkin sai asua koulun yhteydessä olevassa asunnossa, polttopuut ja valaistuksen, ja oikeuden viljellä koulun pihalla pientä kasvimaata. Talven palkasta piti osata säästää rahaa niin että rahat riitti kesän yli. Moni opettaja sai kesäisin myös vähän tuloja osallistumalla maatalojen peltotöihin, esimerkiksi heinäntekoon. Kaupungeissa ei ollut samanlaisia luontoisetuja kuin maalla, ja kaupunkien opettajat saivat palkan rahana ja kunnan järjstämänä asuntona tai asuntorahana. 

Vuoden 2026 joulukuussa tuli laki, jonka mukaan opettajien 9 kk:n lukuvuoden vuosipalkka jaettiin 12:lla, ja siitä tuli kuukausipalkka. Tämä tuli käytännöksi hiljalleen vuoteen 1920-1930 mennessä.

Tämän takia siis opettajia ei voi velvoittaa tekemään töitä kesällä. 

Muuten ihan asiaa, mutta tuo toiseksi viimeisen kappaleen alku: Vuoden 2026 joulukuussa tuli laki...

Sori siitä, kirjoitusvirhe ja epäselvä ilmaus samassa. Vuoden 2026 joulukuussa tuli laki, jonka mukaan opettajien 9 kk:n lukuvuoden vuosipalkka jaettiin 12:lla, ja siitä tuli kuukausipalkka. Tämä tuli käytännöksi hiljalleen vuoteen 1929-1930 mennessä. Kyseessä siis "Laki kansakoululaitoksen kustannuksista", joka tosiaan säädettiin eduskunnassa jo vuonna 2026 ja se tuli käytäntöön hiukan myöhemmin. 

Ei mennyt vieläkään oikein. Kertoisitko ystävällisesti, minä vuonna se laki säädettiin. (2026 ei kelpaa vastaukseksi.) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla ei ole kesälomaa, vaan kesäkeskeytys, joka on palkatonta vapaata. 

Mun opettajakaverini palasi kaksikin kertaa hoitovapaalta töihin kesän ajaksi palaten takaisin hoitovapaalle elokuussa, ja kyllä hänellä vaan palkka juoksi koko kesän.

Hänellä oli vakituinen virka, hän voi niin tehdä. Sitten osalla palkataan vaan lukuvuoden pituisiin virkoihin. Syksyllä jatkuu. Se soppari on tehty jo keväällä, että tietävät, että duunit jatkuu. 

Vierailija
84/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan opettaja jaksaisi edes lisäpalkkaa vastaan tehdä mitään kouluvuosien välissä. Kouluvuosi kun on mennyt kellon ympäri töitä ja palkattomia ylitöitä on riittänyt illoille ja viikonlopuille. Minulle on kerrottu, ettei uskalleta kertoa seurustelukumppanille, että näin tapahtuu, etteivät häät peruuntuisi. 

Opettajien puolisot, äidit, isät, lapset ja muut läheiset tietävät tämän, kun ovat läheltä seuranneet. Tai sitten ei olisi syksyllä opettajia oppilaita opettamassa. Täytyy ehdottomasti palautua.

Vierailija
85/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat saivat alun perin palkkaa vain lukukausien ajalta, eli 9 kk:lta. Vaikka kesältä ei tullut palkkaa, niin opettajilla oli silti oikeus luontoisetuihin koko vuoden: kesänkin sai asua koulun yhteydessä olevassa asunnossa, polttopuut ja valaistuksen, ja oikeuden viljellä koulun pihalla pientä kasvimaata. Talven palkasta piti osata säästää rahaa niin että rahat riitti kesän yli. Moni opettaja sai kesäisin myös vähän tuloja osallistumalla maatalojen peltotöihin, esimerkiksi heinäntekoon. Kaupungeissa ei ollut samanlaisia luontoisetuja kuin maalla, ja kaupunkien opettajat saivat palkan rahana ja kunnan järjstämänä asuntona tai asuntorahana. 

Vuoden 2026 joulukuussa tuli laki, jonka mukaan opettajien 9 kk:n lukuvuoden vuosipalkka jaettiin 12:lla, ja siitä tuli kuukausipalkka. Tämä tuli käytännöksi hiljalleen vuoteen 1920-1930 mennessä.

Muuten ihan asiaa, mutta tuo toiseksi viimeisen kappaleen alku: Vuoden 2026 joulukuussa tuli laki...

Sori siitä, kirjoitusvirhe ja epäselvä ilmaus samassa. Vuoden 2026 joulukuussa tuli laki, jonka mukaan opettajien 9 kk:n lukuvuoden vuosipalkka jaettiin 12:lla, ja siitä tuli kuukausipalkka. Tämä tuli käytännöksi hiljalleen vuoteen 1929-1930 mennessä. Kyseessä siis "Laki kansakoululaitoksen kustannuksista", joka tosiaan säädettiin eduskunnassa jo vuonna 2026 ja se tuli käytäntöön hiukan myöhemmin. 

Kansakoulunopettajien palkoista säädettiin joulukuussa 1926 voimaan tulleessa Laissa kansakoululaitoksen kustannuksista (180/1926). palkanmuodostukseen vaikutti oliko työpaikka maaseudulla vai kaupungissa, yläkoulu vai alakoulu, perheellisyys ja sukupuoli. Kaupungeissa tai yläkoulussa työskentelevillä ja miesopettajilla oli lain mukaan paremmat palkat. Perheellinen opettaja (mies) sai myös perheellisyyslisää, jonka lisäksi sai kasvatusapua jokaisesta alle 16-vuotiaasta lapsesta 1200 markkaa vuodessa. Opettajille tuli myös ikälisät. 

Vierailija
86/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä töitä opettajat muka koulun eteen kesällä tekee ? Vastaus ei mitään, vaikka joku yllä muuta väitti. Koulu alkaa opettajilla päivää aikaisemmin kuin oppilailla, siinä se. 

Mitä työtä Sinä teet lomallasi työpaikkasi eteen?

Kesälomalla en mitään, mutta ei minulla olekaan 2 kk:n kesälomaa.

Sinulla tuskin on sellaisia työoloja kuin opettajilla. Mutta vaikka olisikin, miksi opettajilla ei silti saisi olla pitkää lomaa? Ei se sinulta ole pois.

Tottakai se on pois meiltä kaikilta. Opettajien pitkät vapaat maksetaan verorahoista. Nimitettiin niitä sitten lomiksi tai keskeytyksiksi tai miksi vain, niin ne ovat kuitenkin aikaa, jolloin erikoisasiantuntijatason henkilöitä pidetään tyhjän panttina pois tuottavsta työstä. 

He ovat sen ansainneet, vai oletko eri mieltä? Oletko yhtään perillä millaisissa oloissa he joutuvat työtään tekemään? Sama kuin joutuisit itse raatamaan hiki pinnassa lähes kellon ympäri maanataista torstaihin surkealla palkalla, mutta siitä hyvästä saisit sentään pitkän viikonlopun. Sitten joku omahyväinen pelle tulisi vaatimaan sinua tekemään vielä lisää töitä vielä perjantaina ja lauantainakin.

Olen tietoinen, olen itsekin opettaja. Tiedän myös että ei läheskään kaikki raada. Paljon on myös sellaisia, jotka menevät tasan sieltä, missä aita on matalin ja pitävät vain kovaa porua rankasta työstä. Ihan niin kuin muillakin työpaikoilla, jotkut tekevät paljon töitä ja jotkut eivät tee. 

Jos olisit oikeasti opettaja, tietäisit siis miten kovaa työtä se on. Noita kuvailemiasi lusmuja on kaikilla aloilla, siitä ei eroon pääse, eivätkä he ole mikään peruste millekään kollektiiviselle rangaistukselle.

Olen eri, mutta eivät ole lusmuja, vaikka tekevät vähemmän töitä. Minulla on suvussa ja kaveripiirissä opettajia.

Väittäisin, että toisille opettajuus on oikeasti helppoa ja kivaa. He ovat karismaattisia ja huolettomia ja tietävät, missä asioissa se matalan aidan ylitys on ihan ok. 
Sitten on taas opettajia, joille ihan kaikki on tuskaa, kaikki pitää tehdä vaikeimman kautta ja kertoa myös kaikille; miten kauheita lapset ovat. 
Hirveintä on, että näiden ryhmien välillä ei kauhean paljoa liikettä ole. Tietenkin kymmenen vuotta työkokemusta vähentää kotona tehtävien töiden määrää, mutta se perusluonne ja peruskokemus opettajuudesta säilyy.

-eri.

Vierailija
87/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen amk-ope 8 viikon lomalla. Meillä ei ole lomarahoja. Siksi. 

Vierailija
88/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan opettaja jaksaisi edes lisäpalkkaa vastaan tehdä mitään kouluvuosien välissä. Kouluvuosi kun on mennyt kellon ympäri töitä ja palkattomia ylitöitä on riittänyt illoille ja viikonlopuille. Minulle on kerrottu, ettei uskalleta kertoa seurustelukumppanille, että näin tapahtuu, etteivät häät peruuntuisi. 

Opettajien puolisot, äidit, isät, lapset ja muut läheiset tietävät tämän, kun ovat läheltä seuranneet. Tai sitten ei olisi syksyllä opettajia oppilaita opettamassa. Täytyy ehdottomasti palautua.

Viestisi alanuolittajan mielestä opettajan kai pitäisi olla joku työn sankari, jolla ei ole muuta elämää.

Vierailija
89/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi akateemisen loppututkinnon suorittanut erityisasiantuntija haluaisi toimia avustajana? Haluaisiko lääkäri kesälomallaan toimia hoivakodissa hoiva-avustajana?

Lääkäreillä ei ole koko kesän mittaista kesälomaa. 

Vierailija
90/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja minusta olisi kiva, jos työpäivällä olisi mittaa 8 tuntia. Puhelimen saisi sulkea klo 16, ei olisi mitään velvollisuutta olla yhteydessä vanhempiin iltaisin, ei kokeiden korjaamista, oppituntien suunnittelua (vaikka iso osa menee rutiinilla, niin esim. retkipäivä edellyttää melkoista miettimistä) jne. Klo 8 voisi aloittaa ja 8 tuntia myöhemmin lopettaa, välissä ei olisi palkatonta ruokataukoa, mehän syömme yhdessä oppilaiden kanssa eli sekin on työaikaa. Oppitunnilla en vastaisi puhelimeen tai katsoisi Wilmaa, joten työpäivä kevenisi. Silloin olisin ihan valmis 4 vko kesälomaan, mutta nyt 3 vko kesäkuusta on käytännössä lukuvuoden aikana tehtyjen pitkien päivien kompensaatiota. Ja 1 vko ainakin meillä ollaan koululla valmistelemassa elokuun alkua, tarkistamassa tilauksia jne. Ei ne oppikirjat ilmesty oppilaille taikasauvaa heilauttamalla.

No ei opettajat mitään oppikirjatilauksia tee. 

Toiseksi, voi käyttää välitunnitkin hyödyksi, kun ette kuitenkaan mitään välituntivalvontaakaa tee. Korjatkaa kokeet ja valmistellaan tunnit välitunneilla ja kun koulupäivä päättyy klo 12 - 15, siinä jää vielä hyvin aikaa.

Jostain syystä näen noita opettajia lenkillä silloin kun itse pääsen töistä klo 16 jälkeen.

Kyllä opettajat ne tilaukset tekevät annettujen kustannusraamien sisällä .

Välitunnit ovat nykyään 5min, hyvinhän siinä ehtii korjata parit kokeet?

Opettaja käy lenkillä neljän maissa, ettei törmää silloin oppilaiden vanhempiin. Sitten menee kotiin, ruokkii omat lapsrnsa ja illalla jatkaa hommia.

Kouluilla kirjatilaukset hoitavat koulusihteerit. Pienemmät koulut ovat olleet yhden koulusihteerin hoidossa, mutta nykyään pienet koulut on suurimmalta osin lakkautettu. Koulusihteerit tietävät parhaiten oppilasmäärät ja kirjatarpeet. Opettajillekin on tilauksissa oma pieni osuutensa. Noloa kuitenkin on ottaa kunnia koulusihteerien työstä.

Vierailija
91/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä töitä opettajat muka koulun eteen kesällä tekee ? Vastaus ei mitään, vaikka joku yllä muuta väitti. Koulu alkaa opettajilla päivää aikaisemmin kuin oppilailla, siinä se. 

Mitä työtä Sinä teet lomallasi työpaikkasi eteen?

Kesälomalla en mitään, mutta ei minulla olekaan 2 kk:n kesälomaa.

Sinulla tuskin on sellaisia työoloja kuin opettajilla. Mutta vaikka olisikin, miksi opettajilla ei silti saisi olla pitkää lomaa? Ei se sinulta ole pois.

Tottakai se on pois meiltä kaikilta. Opettajien pitkät vapaat maksetaan verorahoista. Nimitettiin niitä sitten lomiksi tai keskeytyksiksi tai miksi vain, niin ne ovat kuitenkin aikaa, jolloin erikoisasiantuntijatason henkilöitä pidetään tyhjän panttina pois tuottavsta työstä. 

He ovat sen ansainneet, vai oletko eri mieltä? Oletko yhtään perillä millaisissa oloissa he joutuvat työtään tekemään? Sama kuin joutuisit itse raatamaan hiki pinnassa lähes kellon ympäri maanataista torstaihin surkealla palkalla, mutta siitä hyvästä saisit sentään pitkän viikonlopun. Sitten joku omahyväinen pelle tulisi vaatimaan sinua tekemään vielä lisää töitä vielä perjantaina ja lauantainakin.

Olen tietoinen, olen itsekin opettaja. Tiedän myös että ei läheskään kaikki raada. Paljon on myös sellaisia, jotka menevät tasan sieltä, missä aita on matalin ja pitävät vain kovaa porua rankasta työstä. Ihan niin kuin muillakin työpaikoilla, jotkut tekevät paljon töitä ja jotkut eivät tee. 

Jos olisit oikeasti opettaja, tietäisit siis miten kovaa työtä se on. Noita kuvailemiasi lusmuja on kaikilla aloilla, siitä ei eroon pääse, eivätkä he ole mikään peruste millekään kollektiiviselle rangaistukselle.

Olen eri, mutta eivät ole lusmuja, vaikka tekevät vähemmän töitä. Minulla on suvussa ja kaveripiirissä opettajia.

Väittäisin, että toisille opettajuus on oikeasti helppoa ja kivaa. He ovat karismaattisia ja huolettomia ja tietävät, missä asioissa se matalan aidan ylitys on ihan ok. 
Sitten on taas opettajia, joille ihan kaikki on tuskaa, kaikki pitää tehdä vaikeimman kautta ja kertoa myös kaikille; miten kauheita lapset ovat. 
Hirveintä on, että näiden ryhmien välillä ei kauhean paljoa liikettä ole. Tietenkin kymmenen vuotta työkokemusta vähentää kotona tehtävien töiden määrää, mutta se perusluonne ja peruskokemus opettajuudesta säilyy.

-eri.

Jostain syystä on aika hankalaa uskoa mitään sanomaasi.

Vierailija
92/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on, koska se palkka on viranhaltijoilla ja vakituisilla tuntiopettajilla ansaittu jo talven aikana ja monet opettajat tekevät talven aikana kuusipäiväistä työviikkoa kokeenkorjauksineen ym., joten se pidempi kesäloma on kyllä ansaittu! 

Vierailija
93/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi akateemisen loppututkinnon suorittanut erityisasiantuntija haluaisi toimia avustajana? Haluaisiko lääkäri kesälomallaan toimia hoivakodissa hoiva-avustajana?

Lääkäreillä ei ole koko kesän mittaista kesälomaa. 

Miksi pitäisikään?

Vierailija
94/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsepä valitsit urasi. Otan osaa.

Vierailija
95/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja minusta olisi kiva, jos työpäivällä olisi mittaa 8 tuntia. Puhelimen saisi sulkea klo 16, ei olisi mitään velvollisuutta olla yhteydessä vanhempiin iltaisin, ei kokeiden korjaamista, oppituntien suunnittelua (vaikka iso osa menee rutiinilla, niin esim. retkipäivä edellyttää melkoista miettimistä) jne. Klo 8 voisi aloittaa ja 8 tuntia myöhemmin lopettaa, välissä ei olisi palkatonta ruokataukoa, mehän syömme yhdessä oppilaiden kanssa eli sekin on työaikaa. Oppitunnilla en vastaisi puhelimeen tai katsoisi Wilmaa, joten työpäivä kevenisi. Silloin olisin ihan valmis 4 vko kesälomaan, mutta nyt 3 vko kesäkuusta on käytännössä lukuvuoden aikana tehtyjen pitkien päivien kompensaatiota. Ja 1 vko ainakin meillä ollaan koululla valmistelemassa elokuun alkua, tarkistamassa tilauksia jne. Ei ne oppikirjat ilmesty oppilaille taikasauvaa heilauttamalla.

Mun lapseni luokanopettaja tekee aina työnsä 8-16 välillä. Suosittelen kaikille muillekin. On se vanhemmankin näkökulmasta rasittavaa, jos Wilmaa pitää kytätä yötä myöten.

Aikoinaan toin työt kotiin. Helpotti, kun lapset piti kuitenkin hakea päiväködistä ajoissa. Ilta meni sit enemmän tai vähemmän työasioissa. Sitten päätin, että teen kaikki työasiat työpaikalla ja kotona oon niistä vapaa. Kotiin pääsin viiden-kuuden aikaan. 

Opettaja työssä on tuntien suunnittelun ym. kokeiden ym. lisäksi paljon työtä, jota ei lasketa mihinkään. Sen viis työryhmää pohtimassa ja suunnittelemassa raporttia milloin milläkin teemalla. Lisäksi koulurakennusta siivotaan ja järjestellään, laitetaan kuvistöitä ym. näytille. Tietty osa maikoista ei koskaan osallistu mihinkään talkoohommaan, mutta osan sitten pitää näidenkin edestä niitä tehdä.

Vierailija
96/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen "kesälomalla" opettajaksi pajaan, jossa opinnoissaan jäljessä olevat opiskelijat suorittavat rästikursseja. Järkevää toimintaa ammattikoululta auttaa opiskelijoita, joten minua ei harmita ollenkaan kesäloman lyhentyminen. Kesäloman lopussa pidän pari kertauskurssia.

Vierailija
97/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää väkisin tehdä koko ajan jotain?

Miksi aina on pyrkimyksenä saada vastikkeetonta rahaa?

A. Ei ole vastikkeetonta sellainen, että saa etuisuuksia siitä että tekee raskasta työtä, kuten opettajat pitkiä kesälomia helvetillisten työolojen jälkeen

B. Eikö muka jokainen pyri siihen, että saisi rahaa mahdollisimman vähällä vaivalla? Ei työ ole mikään itseisarvo.

C. Miten vastikkeeton raha liittyy siihen että on ihan kohtuullista saada levätä välillä?

Aina kun ihmiset puhuvat suomalaisen luokanopettajan työoloista helvetillisinä, tekisi mieli viedä heidät johonkin kehitysmaan kaivokseen. Ihan vaan siksi. 

Tule sijaistamaan mun luokkaan puoleksi vuodeksi. Katsotaan sun mielipide uusiks sen jälkeen.

Oikeasti on mun mielestäni aika häpeällistä käytöstä aikuiselta kaikkia maailman lapsityöläisiä ja kyllä myöskin koululaisia kohtaan, että kutsutaan suomalaisen aikuisen opettajan työoloja helvetillisiksi. 

Vierailija
98/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska he pitää baarit pystyssä ja palautuu😁

Tuo on totta. Suurimmalle osalle opettajista kehittyy päihdeongelma kesälomalla.

Vierailija
99/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäsuosittu mielipide: 

Missään muussa hommassa en ole päässyt näin helpolla, koska tykkään työstäni varsin hyvässä lukiossa. 
T. Lukion ope, 190 työpäivää vuodessa, noin 30h / vk ja 5200e / kk peruspalkalla plus lisät päälle. 

Vierailija
100/154 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsepä valitsit urasi. Otan osaa.

Loman takia sen valitsin. Sitä ei voi rahalla korvata. Kaikki vuoden vitutukset poistuvat tähän aikaan vuodesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi