Meiju, 38, järkyttyi Vintedissä: ”Menetät sekä tavarat että rahat
Juttu IS:n sivuilla. Vinted yksipuolisesti päättää, että ostaja saa pitää rahansa sekä tuotteen. Onko muille käynyt näin?
Itse suosin tori.fi ja vain noutoa. Niin ostajana kuin myyjänä. Samoja ongelmia toridiilillä, kuin Vintedissä. Helppo huijata ja myyjä ei saa rahoja sekä menettää tuotteen.
Palautusoikeutta ei pitäisi edes olla kuluttajien välisessä kaupassa. Joten toimiiko Vinted ja Tori oikein, jos ei myyjä saa rahojaan?
Tori.fi taitaa olla ainut, missä voi ilmoittaa että nouto ainut vaihtoehto.
Kommentit (22)
”Menetät sekä tavarat että rahat"
Tämähän on ihan kuin miehellä avioliitossa
En ole menettänyt koskaan rahoja enkä tuotteita. Takana noin 300 kauppaa.
Paljon on ollut juttua, että sekä Vinted että toridiilillä on helppo tulla huijatuksi. Joko vaihdetaan ja palautetaan huonompi tuote, keksitään että on särkynyt tai ei vain vastannut kuvausta. Helpointa on, kun käy suoraan kauppaa kuluttajat keskenään ilman ylimääräisiä välikäsiä.
Olen tehnyt lähes 500 kauppaa. Myyjänä ollut helpompaa kuin ostajana. Usein ostettu tavara ei ole vastannut kuvausta tai virheitä on jätetty mainitsematta. Hyvin harvoin ollut tuote, johon olen ollut tyytyväinen ja pitänyt hyvänä ostoksena. Minun suuntaani taas ei ole tullut valituksia, koska kerron rehellisesti mitä mahdollisia virheitä tuotteessa on tai että se on virheetön. Lisään myös usein tuotteesta monta kuvaa joka puolelta ja vaatteissa merkki- ja materiaalilapuista.
Totta on, että Vinted on mennyt huonompaan suuntaan tässä parin vuoden aikana. On kai tullut suositummaksi?
Eilen jälleen juttu iltalehdessä. Tapani myi kalliin merkkivaatteen Vintedissä ja jäi tyhjin käsin: ”En voi suositella”.
Nyt näitä huijausjuttuja tulee ilmi lähes päivittäin. Ostaja ei ole halukas palauttamaan tai maksamaan tuotetta. Joten sai pitää kalliin tuotteen itsellään ilmaiseksi.
Miten tämä voi olla mahdollista? Eihän tämä ole verkkokauppa mikä myy vaan kuluttajat keskenään tekevät kauppaa. Silloin ei ole tuotteella palautusoikeutta.
Kannattaa siirtyä torin käyttäjäksi ja myydä sekä ostaa vain noudolla ja maksaa paikan päällä. Taitaa ola ainoa myyntipaikka missä nouto mahdollinen. Säästyy myös postikulut sekä tuotteen saa tarkistaa paikan päällä.
Nettikaupoissa - oli sitten alusta mikä tahansa - on aina mahdollisuus tulla huijatuksi, koska myyjiä ja ostajia on joka lähtöön. Kaikki valitettavasti eivät ole rehellisiä ja on ihmisiä, jotka keksivät just tällaisia alustan byrokratiaan liittyviä vippaskonsteja.
Itselleni kävi ostajana toisella alustalla siten, että tilasin 14k kultaketjun myyjältä. Myyjä lähetti minulle virheellisen tuotteen, jossa ketjusta puuttui selkeästi lukko-osa, eli sain pelkän rikkinäisen ketjun. Kävin tästä keskustelua myyjän kanssa kuvien kera, jolloin myyjä ensinnäkin väitti että ketju ei ole hänen myymä ketju, toisekseen että olen itse rikkonut ketjun ja tästä syystä yritän petkuttaa häntä. Aika epätodennäköinen skenaario, kun tuote tuli Yhdysvalloista. Myyntialusta tulkitsi asian niin, koska olen vastaanottanut tuotteen se on toimitettu minulle, joten kaikke ok. Näistä on vain otettava oppirahat ja annettava kunnon negapalaute.
Vierailija kirjoitti:
Nettikaupoissa - oli sitten alusta mikä tahansa - on aina mahdollisuus tulla huijatuksi, koska myyjiä ja ostajia on joka lähtöön. Kaikki valitettavasti eivät ole rehellisiä ja on ihmisiä, jotka keksivät just tällaisia alustan byrokratiaan liittyviä vippaskonsteja.
Itselleni kävi ostajana toisella alustalla siten, että tilasin 14k kultaketjun myyjältä. Myyjä lähetti minulle virheellisen tuotteen, jossa ketjusta puuttui selkeästi lukko-osa, eli sain pelkän rikkinäisen ketjun. Kävin tästä keskustelua myyjän kanssa kuvien kera, jolloin myyjä ensinnäkin väitti että ketju ei ole hänen myymä ketju, toisekseen että olen itse rikkonut ketjun ja tästä syystä yritän petkuttaa häntä. Aika epätodennäköinen skenaario, kun tuote tuli Yhdysvalloista. Myyntialusta tulkitsi asian niin, koska olen vastaanottanut tuotteen se on toimitettu minulle, joten kaikke ok. Näistä on vain otettava oppirahat ja annettava kunnon negapalaute.
Lisään tähän, että olen telhnyt samaisella alustaalla lukuisia kauppoja, joista selkeitä filunkitapauksia ollut vain muutama kymmen vuoden sisällä. Yhteistä näille on aina ollut se, että jos tulee jokin ongelma, joudut todellakin vääntämään kovaa saadaksesi oikeutta itsellesi. Rehelliset kauppiaat yleensä korjaavat virheensä ilman isoa vääntöä - tuote jää toimittamatta tai saat väärään tuotteen tmv. Isossa kuvassa heille on tärkeämpää sopia kaupat niin, että ostajan palaute on posiitiivinen ja mainehaitta pieni. Siksi palaute on aina tärkeä ja ne on syystä tarkistaa ennen ostopäätöstä.
En tiedä miten juuri tuossa "Meijun" jutussa kävi, mutta on tosiaan mahdollista menettää sekä tuote että rahat, jos ostaja väittää tuotteen olevan rikki tai feikki. Rikkinäinen on pakko korvata. Voi vaatia tuotteen takaisin, mutta siinä tapauksessa saat todennäköisesti sen takaisin rikottuna.
Feikkituotteiden myynti on kiellettyä, ja lain mukaan ne kuuluisi tuhota, joten siinä tapauksessa todennäköisesti tuote korvataan palauttamatta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten juuri tuossa "Meijun" jutussa kävi, mutta on tosiaan mahdollista menettää sekä tuote että rahat, jos ostaja väittää tuotteen olevan rikki tai feikki. Rikkinäinen on pakko korvata. Voi vaatia tuotteen takaisin, mutta siinä tapauksessa saat todennäköisesti sen takaisin rikottuna.
Feikkituotteiden myynti on kiellettyä, ja lain mukaan ne kuuluisi tuhota, joten siinä tapauksessa todennäköisesti tuote korvataan palauttamatta.
Lisään, että minulla ei ole juurikaan negatiivisia kokemuksia Vintedistä, mutta ehkä se johtuu siitä, millaisia tuotteita myyn (sellaisia, jotka eivät houkuta huijareita). Turhauttavin kokemus oli, kun ostaja löysi tuotteesta pienen vian, joka oli niin piilossa, etten ollut sitä itse huomannut. Sovittiin osittaisesta rahanpalautuksesta, ja koska olin myynyt ostajalle kaksi tuotetta, joiden hinnat oli tyyliin 50 ja 20 euroa, hän lupasi tehdä valituksen siitä halvemmasta tuotteesta ja saisi siis 20 euroa takaisin. (Useamman tuotteen paketeista ei ole muuten mahdollista tehdä osittaisia rahanpalautuksia, siksi homma piti tehdä näin monimutkaisesti. En tiedä miksi näin on.)
Mutta ostaja tekikin "vahingossa" (?) valituksen siitä kalliimmasta, eli sai 50 euron tuotteen 0 eurolla. Kyseessä oli vielä sellainen tuote, joita muut myivät 70-80 eurolla, eli se oli jo valmiiksi hyvä diili.
Tämä harmitti niin paljon, että en ole myynyt sen jälkeen Vintedissä mitään. Vaikka syy oli toki minun, kun en ollut huomannut piilossa olevaa vikaa.
Voiko joku selventää miksi ostaja saa pitää tuotteen ilmaiseksi? Miksi tuotetta ei tarvitse palauttaa takaisin myyjälle jos rahat palautetaan?
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku selventää miksi ostaja saa pitää tuotteen ilmaiseksi? Miksi tuotetta ei tarvitse palauttaa takaisin myyjälle jos rahat palautetaan?
Tätä minäkin ihmettelen. Eli helppo keksiä jotain vikaa ja saa tuotteen ilmaiseksi. Ja edelleen, ei kuluttajien välillä ole palautusoikeutta. Eli ei nuo säännöt voi olla laillisia?
Vierailija kirjoitti:
Ostaja voi väittää että on feikkituote vaikkei olisikaan?
Muutaman vuoden olen nyt vintedissä myynyt ja kaikki on mennyt nappiin (yli 600 myyntiä). Pari ostoa on ollut huteja, mutta en sen vuoksi lynkkaa koko sovellusta.
Tori taitaa olla jopa huonompi. Ostajat valittavat joka jutusta. Monet on kuulemma luopuneet lahjoittamasta ilmaista tavaraa, kun niistäkin valitetaan.
Otan, en ota, otan jatkuvaa jankkausta. Jos tavara on ilmainen ei voi vaatia viittäkymmentä ei kuvaa.
Jos tuotetta ei saa vintedissä kaupaksi laitan kierrätykseen tai roskiin.
Missä tahansa voi tulla huijatuksi, mutta aika marginaalista tuo varmasti on. Ikävä homma tietysti kun sattuu omalle kohdalle. Hyvä että nämä nousee esille niin on jokin mahdollisuus, että järjestelmää kehitetään paremmaksi molemmille osapuolille.
Vierailija kirjoitti:
”Menetät sekä tavarat että rahat"
Tämähän on ihan kuin miehellä avioliitossa
Mutta ehkä saat lapsia ja ilmaisen kodintalouskoneen. Kaikki voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Puolalaiset myy yllättävän paljon feikkiä, kun itselläni taas uhkaillaan tilin sulkemisella vaikka kuitein ja miljoonien kuvien kera todistelen tuotteen aitoutta.
Eikös Vinted ole tarkoitettu mustaihoisille? Ainakin TV-mainosten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaja voi väittää että on feikkituote vaikkei olisikaan?
No periaatteessa kyllä, jos on tarpeeksi röyhkeä huijari. Ottaa vaikka kuvia omistamastaan feikkiversiosta ja väittää, että postitit sen hänelle.
Ja olen nähnyt kyllä sellaisiakin tapauksia, että Vinted uskoo ostajan väitettä feikkiydestä, vaikka tuotteessa ei näy mitään vikaa. Ostaja vaikka vertaa merkkilappuja omiin tuotteisiinsa, vaikka kaikissa aidoissa merkkituotteissa ei ole samanlaisia merkintöjä, hologrammitarroja jne.
Muistakaa sekin, että useimmiten Vintedissä näitä päätöksiä tuntuu tekevän tekoäly nykyään.
No harvoin vintedissä jää rahat saamatta. Poika käyttää vaimonsa kanssa paljon sitä ja kyllä ostaja saattaa olla Japanissa joten hankalampi noutaa