Nyt loppuu lihansyönti - tulkaa muut mukaan!
Hesarin siloiteltu juttu karjankasvattajasta. Todella ärsyttävää viherpesua; mustaa valkoiseksi. Eläinten kärsimyksen oikeuttamista.
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Juu lapsena kun jo tottuu, että sellaista elämä on, on vaikeampaa tarkastella asiaa uusin silmin myöhemmin. Siksi lapsia ei saisikaan altistaa minkäänlaisen väkivallan tai tappamisen normalisoinnille. Ikävä kyllä jotkut oikein kehuskelevat, miten pienenä ovat jo lapset olleet vaikka metsästämässä mukana ja ylpeillään miten kiva luontosuhde muksuillekin on muodostunut.
Lapsen tulisi antaa olla lapsi ja muodostaa omat arvonsa itse. Jos sitten myöhemmin asiaan neutraalisti tutustuttuaan innostuisi tappamisesta, kaikin mokomin.
"Lapsen tulisi antaa olla lapsi ja muodostaa omat arvonsa itse."
Sellainen ei ole mahdollista, koska aina kasvaessa otetaan vaikutteita jostakin, joita tosin voi analysoida myöhemmin.
Kun näin sanotaan niin yleensä toivotaan että tuo lapsi sopeutusi vaan omaan ajatusmaailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Valio sulkee Oulun tehtaan, koska maitotuotteiden kulutus on vähentynyt.
Myös varsinkin sikatilojen määrä on vähentynyt.
Nämä muutokset johtuvat kiitos kuluttajien viisaiden päätösten.
Mutta esim.suurkanaloita on vielä paljon, ja broileria usein suositellaan naudanlihan tilalle. Vaikka kyllä noissa suurkanaloissa on myös todella karseat olot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin juuri 15 vuoden kasvissyönnin, koska se on liian epäterveellinen elämäntapa.
Kasvit osaavat nykytutkimusten mukaan viestiä, ja varmaan tuntevatkin. Kasvien syönti ja vaikka rikkaruohojen leikkaaminen on siten hyvinkin epäeettistä.
Puhumattakaan lihansyöjäkasveista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa pelkällä kasvisruoalla. Veriarvot lähtee laskuun ym. Ja ne pavut... voi hyvä tavaton sitä peräpään paukkumista, kun niitä on syönyt. Lisäksi monet kasvikset ovat liian kalliita, että niistä voisi koostaa monipuolisen ruoan. Pyrin siihen, että edes joskus söisin kasviruokaa. Se riittää minulle. Vähän väliä haen uusia kasvisruokareseptejä, jotka itsellekin maistuisivat. Aika paljon on pettymyksiä tullut tällä hakumatkalla.
Kasvisruoka on kaikkein edullisinta. Katso reseptejä vegaanihaasteesta ja proteiinin lähteistä. Nälkää tai jaksamattomuutta et joudu kokemaan! Papuja kannattaa aloittaa vähitellen, koska useimpia sekasyöjien kuidun saanti on ollut liian vähäistä, ja kuidun lisääntynyt saanti pavuista äkisti voi aiheuttaa vatsaoireita.
Mulle jaksamattomuus tulee liiasta hiilihydraattien syömisestä. Siltä ei voi välttyä, jos saa lähes kaiken proteiininsa palkokasveista. Soijassa sitä on vähän, joten se sopii. Itse olen allerginen sienille ja pähkinöille, joten niitäkään en voi syödä. Käytännössä siis jotta pysyisin terveenä, joutuisin elämään soijalla kasvissyöjänä. Saattaisin allergisoitua sille ennen pitkää, joten ei sekään ole vaihtoehto.
Hienoa, jos jollekin kasvisruoka sopii. Onpa edes vähän vähemmän tuotantoeläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se eläin on viisasta tappaa ennen syömistä, nykyiset pullamössöt ei ymmärrä luonnon systeemistä mitään.
Ihminen on kyllä keksinyt tappamiseen vähän paremman keinon ettei elävänä revi hengiltä niinkuin eläimet tekee toisilleen.
Jos siat ja kanat saisi valita, niin varmasti valitsisivat ennemmin sen luonnon tavan. Eli saisivat elää luonnossa lajityypillistä ja tarpeet täyttävää elämää. Ja sitten kun se loppu koittaa eli tulee joku petoeläin joka tappaa, niin se on usein kuitenkin inhimillisempi ja nopeampi kuolema kuin esim minuuttien kidutus ja tukehtuminen, henkitorvien "palaminen" kaasuhississä tai -laatikossa.
Ja jos ne saisivat olla luonnollisessa olotilassaan, ei niillä olisi niitä sairauksia ja kipuja, jotka ihminen niille ylijalostamisellaan aiheuttanut.
Lehmät viettävät suuren osan elämästään paikalleen sidottuna lyhyeen ketjuun, samoin emakot eivät pääse liikkumaan suurimman osan elämästään. Lihaksi joutuneet poikalehmät eivät pääse ikinä ulos, elävät ahtaasti kovalla lattialla, jotka aiheuttaa jalkakipuja ja antibioottihoitoja vaativia sairauksia.
Matka teurastamolle on äärimmäisen stressaavaa. Siellä haistaa, nähdä ja kuulla lajitovereiden hädän ja kuolema. Lähes joka 3. Pulttipyssyteurastus (yleisimin käytetty lehmillä) epäonnistuu ensimmäisellä kerralla. Kyllä se eläin ennemmin valitsisi luonnollisen tarpeet täyttävän elämän ja luonnollisen kuoleman siellä omassa luonnollisessa ympäristössä.
Älä siis vertaa nykyteurastuksia luontoon tai väitä luonnolliseksi. Koska sitä se ei ole. Vakuumipakattu liha kaupan hyllyllä ei ole luonnollista eikä se ole sinne luonnollisesti tullut. Älä petä itseäsi ja valehtele itsellesi.
”Lihaksi joutuneet poikalehmät”
Jos haluaa lisätä uskottavuutta asialleen, kannattaisi opetella ensinnäkin ne maatilan eläinten oikeat nimikkeet edes. Ei ole sellaista olemassakaan kuin poikalehmä. Tämä saa kuulostamaan vain siltä ettei ole kasvettu yli siitä kun ensi kertaa 10-vuotiaana tajuttiin että eläimet tosiaan pitää tappaa jos ne halutaan syödä.
Tiedän maatilalla itse kasvaneena, lihatilan elämää nähneenä, mistä se jauheliha lautaselleni tulee ja miten ne eläimet kuolevat. Sellaista se on.
Ihmisiä voisi olla kyllä vähemmän maapallolla, tuollaiset 5 miljardia vähemmän, niin ei tehotuotantoakaan/tehoviljelyäkään tarvittaisi niin paljon.
Tässä olen kyllä ihan samaa mieltä. Ongelmat on väestönkasvussa ja kaupungeissa hyvin paljon. Jos väestöä olisi pallolla vähemmän niin ei tarvittaisi suurtiloja, joissa ongelmat on myös suurimpia. Mutta suurtiloja on alettu suosia tässäkin maassa hyvin paljon. Jos ne ajettaisiin nyt alas niin en tiedä kyllä mitä tulisi tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Mulla eioo mitään sitä vastaan, että yritetään parantaa tuotantoeläimien oloja. Luulisin kuitenkin, että eläinten hyvinvointi on tuottajankin etu. Mutta lihan syönnin lopettaminen ei ole mun mielestä vaihtoehto, vaikka ajatuksena se on hyvä, mutta käytännössä mahdoton toteuttaa. Itse ostan lihani ilta-alesta 60% alennuksesta. Siinä säästän rahaa, mutta se on myös pois ruokahävikistä.
Myös jokainen vähennetty käyttö on eteenpäin eläinten hyväksi. Tai vaihtaa maitotuotteita kasvipohjaisiin, jättää kananmunia hyllyyn tms. Valitsee vegaanisen leikkeleen, makkaran tms. Esim vegelauantaimakkara ei maultaan tai rakenteeltaan juurikaan eroa normimakkarasta.
Ja jos oikeasti näkee eläinten hyvinvoinnin lisäämisen hyväksi asiaksi tai edes vähän on kiinnostunut tai tiedon haluinen, niin suosittelen vahvasti niiden linkattujen järjestöjen toimintaan tutustumista. Vaikka se postituslistalle ilmoittautuminen on tosi helppo tapa eikä maksa mitään.
Ja vaikkei olisikaan kiinnostusta, niin tiedosta ei koskaan ole haittaa. Päinvastoin!
Punainen liha on ravintorikasta ja terveellistä. Kasvissyöjät pöhöttyvät hiilihydraateista ja kärsivät diabeteksesta.
Valtava osa diabeetikoista on.... SEKASYÖJIÄ.
Mutta diabeteksen syynä on tärkkelysten ja sokerien ylensyönti - ne ovat kasveista peräisin.
Hauskin selitys tähän mennessä 😂
Typeryksen mielestä faktat siis ovat hauskoja. Akuutin hiilihydraattimyrkytyksen saa yllätys yllätys hiilihydraatteja syömällä. Ja ne ovat lähes kokonaisuudessaan kasviperäisiä.
Diabeettinen ruokavalio suosittaa kasviksia ja kasvisöljyjä. Eipä ole raskaita lihoja, kanaa nyt on. Hiilihydraattimyrkytystä ei lääketiede tunne, sokeriaineenvaihdunnan kyllä.
Suomessa näin suositellaan, ei muualla.
Missä muualla suositellaan lihaa diabeetikoille? Suomen suositukset perustuu luotettaviin kv. tutkimuksiin. Jossain Afrikassako jossa on muitakin kyseenalaisia suosituksia? En tiedä ainuttakaan sairautta johon parannus olisi lihan syönti. Jos sopivaa kasvisravintoa on saatavissa.
Mielenkiinnosta kyselen.
Mun täytyy muuten kertoa tapaus siitä, kun olin ensimmäistä kertaa kolmen päivän vesipaastolla. Arvatkaa, minkä ruoan tuoksu aiheutti lähes vastustamattoman himon? Ei olleet lasten joulusuklaat eivätkä muut sokeriset, ne saivat olla esillä pöydillä, en reagoinut niihin mitenkään. Sama juttu kaikenmoisten herkullisten vihannesten ja hedelmien kanssa.
Himon aiheutti - uunissa paistuva makkara! En ole ikinä ollut mikään makkaraihminen ja olen syönyt sitä lähinnä kohteliaisuudesta joskus ja kesällä. Nyt tuo oli sellainen tuoksu, joka pisti vaistot kierroksille, että tuossa on nyt ravintoa, jota kehosta puuttuu. Olin aika yllättynyt, mutta ilmeisesti eläinperäinen, paistettu ruoka on sellaista, jota ihmisen on kannattanut himoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä muutokset johtuvat kiitos kuluttajien viisaiden päätösten.Aivan mahtavaa! Voimmekohan me suomalaiset vielä joskus peräti olla ylpeitä eläimillekin hyvästä maastamme. Toivottavasti.
Luuletko muuten että ne tuotantoeläimet päästetään luontoon, jos tuotantotilat katoaa?!
Että ihmisen kanssa eläineinä (ja myös toki kärsineinä) ne voisi sopeuttaa noin vaan luonnossa elämiseen?!
Miten siis oikein ajattelet että "eläimille hyvä maa" toteutuisi?! Ensin pitäisi lopettaa koko kaupunkikultturi ja nykyinen rahauskonto, että eläimistä yleensä voisi huolehtia millään tavalla "luonnollisesti", eli siten kuin ne eläisivät ilman ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se eläin on viisasta tappaa ennen syömistä, nykyiset pullamössöt ei ymmärrä luonnon systeemistä mitään.
Ihminen on kyllä keksinyt tappamiseen vähän paremman keinon ettei elävänä revi hengiltä niinkuin eläimet tekee toisilleen.
Jos siat ja kanat saisi valita, niin varmasti valitsisivat ennemmin sen luonnon tavan. Eli saisivat elää luonnossa lajityypillistä ja tarpeet täyttävää elämää. Ja sitten kun se loppu koittaa eli tulee joku petoeläin joka tappaa, niin se on usein kuitenkin inhimillisempi ja nopeampi kuolema kuin esim minuuttien kidutus ja tukehtuminen, henkitorvien "palaminen" kaasuhississä tai -laatikossa.
Ja jos ne saisivat olla luonnollisessa olotilassaan, ei niillä olisi niitä sairauksia ja kipuja, jotka ihminen niille ylijalostamisellaan aiheuttanut.
Lehmät viettävät suuren osan elämästään paikalleen sidottuna lyhyeen ketjuun, samoin emakot eivät pääse liikkumaan suurimman osan elämästään. Lihaksi joutuneet poikalehmät eivät pääse ikinä ulos, elävät ahtaasti kovalla lattialla, jotka aiheuttaa jalkakipuja ja antibioottihoitoja vaativia sairauksia.
Matka teurastamolle on äärimmäisen stressaavaa. Siellä haistaa, nähdä ja kuulla lajitovereiden hädän ja kuolema. Lähes joka 3. Pulttipyssyteurastus (yleisimin käytetty lehmillä) epäonnistuu ensimmäisellä kerralla. Kyllä se eläin ennemmin valitsisi luonnollisen tarpeet täyttävän elämän ja luonnollisen kuoleman siellä omassa luonnollisessa ympäristössä.
Älä siis vertaa nykyteurastuksia luontoon tai väitä luonnolliseksi. Koska sitä se ei ole. Vakuumipakattu liha kaupan hyllyllä ei ole luonnollista eikä se ole sinne luonnollisesti tullut. Älä petä itseäsi ja valehtele itsellesi.
”Lihaksi joutuneet poikalehmät”
Jos haluaa lisätä uskottavuutta asialleen, kannattaisi opetella ensinnäkin ne maatilan eläinten oikeat nimikkeet edes. Ei ole sellaista olemassakaan kuin poikalehmä. Tämä saa kuulostamaan vain siltä ettei ole kasvettu yli siitä kun ensi kertaa 10-vuotiaana tajuttiin että eläimet tosiaan pitää tappaa jos ne halutaan syödä.
Tiedän maatilalla itse kasvaneena, lihatilan elämää nähneenä, mistä se jauheliha lautaselleni tulee ja miten ne eläimet kuolevat. Sellaista se on.
Ihmisiä voisi olla kyllä vähemmän maapallolla, tuollaiset 5 miljardia vähemmän, niin ei tehotuotantoakaan/tehoviljelyäkään tarvittaisi niin paljon.Tässä olen kyllä ihan samaa mieltä. Ongelmat on väestönkasvussa ja kaupungeissa hyvin paljon. Jos väestöä olisi pallolla vähemmän niin ei tarvittaisi suurtiloja, joissa ongelmat on myös suurimpia. Mutta suurtiloja on alettu suosia tässäkin maassa hyvin paljon. Jos ne ajettaisiin nyt alas niin en tiedä kyllä mitä tulisi tapahtumaan.
Suomalaiset suurtilat on vielä pieniä niihin satatuhatpäisiin karjoihin, ja joka tapauksessa niitäkin koskee Suomessa eläinsuojelulait. Liian iso väestömäärä on kaiken pahan alku ja juuri, siitä voi olla yhtä mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyy muuten kertoa tapaus siitä, kun olin ensimmäistä kertaa kolmen päivän vesipaastolla. Arvatkaa, minkä ruoan tuoksu aiheutti lähes vastustamattoman himon? Ei olleet lasten joulusuklaat eivätkä muut sokeriset, ne saivat olla esillä pöydillä, en reagoinut niihin mitenkään. Sama juttu kaikenmoisten herkullisten vihannesten ja hedelmien kanssa.
Himon aiheutti - uunissa paistuva makkara! En ole ikinä ollut mikään makkaraihminen ja olen syönyt sitä lähinnä kohteliaisuudesta joskus ja kesällä. Nyt tuo oli sellainen tuoksu, joka pisti vaistot kierroksille, että tuossa on nyt ravintoa, jota kehosta puuttuu. Olin aika yllättynyt, mutta ilmeisesti eläinperäinen, paistettu ruoka on sellaista, jota ihmisen on kannattanut himoita.
On se ollutkin aikana jolloin on syöty juuria ja siemeniä. Mutta nyt tiedetään mitä makkara on, vaikka paiston tuoksu on ikivanha helpon eloon jäämisen haju. Ja halut menee myös sillä terveellisellä ravinnolla kunhan maltat ohittaa sen makkaran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä muutokset johtuvat kiitos kuluttajien viisaiden päätösten.Aivan mahtavaa! Voimmekohan me suomalaiset vielä joskus peräti olla ylpeitä eläimillekin hyvästä maastamme. Toivottavasti.
Eläimille hyvä maa on sellainen missä eläimiä ei ole enää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä saa vaihtoehdoista tietoa ja hyviä reseptejä. Ei velvoita mihinkään ja on täysin ilmaista:
Suosittelen kaikille kokeilemaan!
Katsoin noita teseptejä avoimin mielin, mutta useimmissa joko 1) tofua tai 2) jotain lihankorviketta eli "feikkilihaa" tai sitten 3) papuja. Jos ei halua syödä mitään näistä kolmesta, niin vähiin jää kasvisruokavaihtoehdot. Eikä pelkillä kasvissosekeitoilla elä... ainakaan kovin terveellisesti.
Öinssit on helppoja aloittaa, samoin kikherneet. Miksi et halua syödä noita? Ennakkoluuloja? Miksi puhut "feikkilihasta" tai lihankorvikkeesta? Ihan yhtälailla ne kasvipohjaiset tuotteet ovat valideja aineksia. Ihmisten onusein vvaikeakeksiä miten kasvipohjaisia tuotteita valita ja käyttää, jos ei kerrota millä mitäkin lihaa tai eläintuotetta voi korvata. Ei se tee niistä mitään "feikkiä".
Olen eri ja minä(kin) saan pahoja ilmavaivoja linsseistä. Se on harmi, koska ne ovat hyviä, täyttäviä (kiitos runsaan proteiinimäärän) ja edullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Mulla eioo mitään sitä vastaan, että yritetään parantaa tuotantoeläimien oloja. Luulisin kuitenkin, että eläinten hyvinvointi on tuottajankin etu. Mutta lihan syönnin lopettaminen ei ole mun mielestä vaihtoehto, vaikka ajatuksena se on hyvä, mutta käytännössä mahdoton toteuttaa. Itse ostan lihani ilta-alesta 60% alennuksesta. Siinä säästän rahaa, mutta se on myös pois ruokahävikistä.
Myös jokainen vähennetty käyttö on eteenpäin eläinten hyväksi. Tai vaihtaa maitotuotteita kasvipohjaisiin, jättää kananmunia hyllyyn tms. Valitsee vegaanisen leikkeleen, makkaran tms. Esim vegelauantaimakkara ei maultaan tai rakenteeltaan juurikaan eroa normimakkarasta.
Ja jos oikeasti näkee eläinten hyvinvoinnin lisäämisen hyväksi asiaksi tai edes vähän on kiinnostunut tai tiedon haluinen, niin suosittelen vahvasti niiden linkattujen järjestöjen toimintaan tutustumista. Vaikka se postituslistalle ilmoittautuminen on tosi helppo tapa eikä maksa mitään.
Ja vaikkei olisikaan kiinnostusta, niin tiedosta ei koskaan ole haittaa. Päinvastoin!
Punainen liha on ravintorikasta ja terveellistä. Kasvissyöjät pöhöttyvät hiilihydraateista ja kärsivät diabeteksesta.
Valtava osa diabeetikoista on.... SEKASYÖJIÄ.
Mutta diabeteksen syynä on tärkkelysten ja sokerien ylensyönti - ne ovat kasveista peräisin.
Hauskin selitys tähän mennessä 😂
Typeryksen mielestä faktat siis ovat hauskoja. Akuutin hiilihydraattimyrkytyksen saa yllätys yllätys hiilihydraatteja syömällä. Ja ne ovat lähes kokonaisuudessaan kasviperäisiä.
Diabeettinen ruokavalio suosittaa kasviksia ja kasvisöljyjä. Eipä ole raskaita lihoja, kanaa nyt on. Hiilihydraattimyrkytystä ei lääketiede tunne, sokeriaineenvaihdunnan kyllä.
Suomessa näin suositellaan, ei muualla.
Missä muualla suositellaan lihaa diabeetikoille? Suomen suositukset perustuu luotettaviin kv. tutkimuksiin. Jossain Afrikassako jossa on muitakin kyseenalaisia suosituksia? En tiedä ainuttakaan sairautta johon parannus olisi lihan syönti. Jos sopivaa kasvisravintoa on saatavissa.
Mielenkiinnosta kyselen.
Kyse ei olekaan niinkään lihasta, vaan siitä, että kasviproteiinin lähteissä on usein liikaa hiilihydraatteja. Kakkostyypin diabeetikoiden kannattaa suosia vähähiilihydraattisia ruokia, jolloin moni palkokasvi jää pois. Lihaa heidän ei tarvitse syödä, mutta eläinperäisiä ruoka-aineita kyllä, kuten kananmunia, kalaa ja maitotuotteita. Tosin kalankin voi laskea lihaksi, sehän on kalan lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, päästä lehmät vapaaksi niin ne menee metsään tekemään pesää.
Miten vieraantunut luonnosta pitää olla?
Eihän ne Suomen luontoon kuulukaan. Eikä ne lehmät ole syntyneet tyhjästä sinne navettaan. Sitäkö luulet? Ei ne ole alkujaan ollut mitään tuotantoeläimiä. Ahneet ihmiset ovat pakottaneet ne sellaisiksi ja ylijalostaneet ne sellaiseksi. Haloo!
Mitä on ylijalostus ja miksi se on huono juttu?
Onko alijalostus huono myös?
Koske seaiheuttaa eläimille kipua ja sairauksia. Sillä tavoin eläimen keho pakotetaan tuottamaan luonnottoman paljon jotain haluttua kuten kananmunia, lihaa, maitoa. Niin paljon, että eläimen keho alkaa pettää ja eläimen keho ei pysy sen kasvuvauhdin mukana, seurauksena on jopa ihan luunmurtumia, halvaantumisia jne. Alta voit lukea liha- ja muntatuotantoon liittyvistä ylijalostuksen aiheuttamista seurauksista. Aamulla tavalla jokaisen eläinlajin kohdalla äärimmäinen tuottavuuteen pakottaminen on aiheuttanut ongelmia ja kärsimystä eläimelle. Lisäksi juttu ihan lemmeikihin kohdistuvasta ylijalostuksesta, yhtä vakavia seurauksia sielläkin.
https://animalia.fi/elainten-oikeudet/elaintuotanto/broilerit/
https://animalia.fi/elainten-oikeudet/elaintuotanto/munijakanat/
https://animaliamedia.fi/ylijalostus-laillista-kipua-ja-karsimysta/
Alijalostamista ei ole olemassakaan. Jos ei jalosteta se tarkoittaa, että eläin on luonnollisessa olotilassaan eli juuri sellainen kuin sen pitääkin olla. Sellaiset eläimet ovat lähtökohtaisesti terveitä. Ja se on tietysti erittäin hyvä juttu!
Jos ei oltaisi alettu tuoda suomeen nautoja Englannista ja Hollannista niin kolme alkuperäisrotua olisi vielä voimissaan. Tosin tuotannon tehostamiseksi niitä "parempia" rotuja alettiin Suomeenkin tuoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se ollutkin aikana jolloin on syöty juuria ja siemeniä. Mutta nyt tiedetään mitä makkara on, vaikka paiston tuoksu on ikivanha helpon eloon jäämisen haju. Ja halut menee myös sillä terveellisellä ravinnolla kunhan maltat ohittaa sen makkaran.
En syönyt tuolloin mitään, jatkoin paastoa. Kerroin vain mielenkiintoisesta havainnostani. Normaalisti sivuutan makkaran tuoksun edes huomaamatta sitä, tuolla kerralla se herätti voimakkaat vaistot.
Onko tässä haasteessa mukana myös lihaasyövien lemmikkien määrän vähentäminen? Eli ettei otettaisikaan uutta kissaa tai koiraa?
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on lihansyöjä, syököön jänikset porkkanoita.
Jäniksetkin syövät etanoita kasvien mukana. Ne saavat niistä hyviä ravintoaineita.
Mistä tietää, että joku on kasvissyöjä?
Vastaus:
Hän kertoo sinulle siitä.
Tämä ketjukin tämän taas todistaa ;)
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä haasteessa mukana myös lihaasyövien lemmikkien määrän vähentäminen? Eli ettei otettaisikaan uutta kissaa tai koiraa?
Hyvä idea!!
Kasvit osaavat nykytutkimusten mukaan viestiä, ja varmaan tuntevatkin. Kasvien syönti ja vaikka rikkaruohojen leikkaaminen on siten hyvinkin epäeettistä.