Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jauhelihasta on muodostumassa ylemmän keskiluokan herkku

Vierailija
22.05.2026 |

Kun hinnat jatkaa nousuaan.

Kommentit (155)

Vierailija
101/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hirvenmetsästäjät tulevat tämän perusteella kuulumaan yläluokkaan. Jauhavat saaliistaan enemmän jauhelihaa kuin ehtivät syödä.

Aika suuri osa hirven metstäjistä mitä itse tunen kuuluukin. Ei se ihan köyhien harrastus ole.

Itse tunnen monia hirven metsästäjiä (myös omasta suvusta) ja kyllä ne ihan perusjannuja oon. Kellään ei mitään isoja tuloja ole. Maaseudulla se on ihan perusharrastus eikä todellakaan vaadi paljoa rahaa. 

Paljonko maksaa metsästyslupa vuodeksi? Paljonko maksaa metsästyskivääri, luodit, teltat, varusteet? Vuositasolla siis. 

Vierailija
102/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevyt 7% naudanliha 400g 8-9€, lohta saa meidn lähimarketin tiskistä joka päivä 5,99-8,99€/ kg. Lohi yli puolta halvempaa

Minkin ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on viime vuosina syöty lihaa enemmän kuin koskaan kymmeniin ja kymmeniin vuosiin. Aivan valtavia määriä. Tästä voimme päätellä, että liha on ollut aivan liian halpaa Suomessa.

On tutkittu tosi-asia, että runsas punaisen lihan syöminen on terveysriski ja lisää mm paksusuolen syövän ja suolistotulehdusten todennäköisyyksiä. Liiallinen proteiinin saanti (johon liiallinen lihan ja eläinperäisten tuotteiden käyttö helposti johtaa) rasittaa myös munuaisia. Ylimääräiset proteiinit päätyvät virtsan mukana mereen ja järviin rehevöittämään niitä ja tuhoamaan mm niiden eliöitä ja kalakantoja. 

On tutkittu tosiasia, että kasvipohjainen ruokavalio on terveellisempi kuin lihaa sisältävä sekaruokavalio. Lihan siis tuleekin olla kalliimpaa. 

huuhaatutkimusta, sanovat punaista lihaa mutta oikeasti mittaavat vain makkaran haittoja. Jauheliha ei kuulu kyseisen tutkimuksen piiriin. Oikea liha onkin of paramount importance jotta aivot kehittyisi. Ja siinä lienee se ongelma, liian moni alainen on liian fiksu. ovat herroja älykkäämpiä jolloin heitä ei voi hallita ja alistaa. Siksi väestö on tyhmennettävä ja lihan saannin kiristäminen on hyvin nopea keino. 

Kerrohan tämä ihan omin sanoin suomeksi ja avaa asiaa:

"Oikea liha onkin of paramount importance jotta aivot kehittyisi."

Mistä vetoa, että et osaa vastata! 😂 Liha ei ole mitenkään välttämätöntä ihmiselle ja aivoille, vaan se on täysin korvattavissa. Ihminen ei tarvitse lihaa, ei edes aivojen kehitykseen. 

Vierailija
104/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ylempää keskiluokkaa, en muista milloin olisin syönyt viimeksi jauhelihaa. Ei me sellaista syödä. Eikös jauheliha ole enemmän alemman keskiluokan ja duunareiden juttu. Hinta on kyllä ilmeisesti noussut paljon. 

Meillä syödään jauhelihaa. En viitsi itse ryhtyä jauhamaan paistia saadakseni jauhelihaa keittoihin, lihapulliin tai laatikoihin.

Vierailija
105/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä sikanauta on ihan edullista, jotain 7€/kg. Naudan jauhelihan hinta on vain noussut, koska muslimit syö sitä. 

Vierailija
106/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilo silakkaa paistin pannulle vaan !  Aikaa saa pari euroa . Ihan sama mikä hevonen tai vuohi. 

Silakka on hyvää, mutta ainakin valmiiksi fileoituna kallista.

Vierailija
107/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hirvenmetsästäjät tulevat tämän perusteella kuulumaan yläluokkaan. Jauhavat saaliistaan enemmän jauhelihaa kuin ehtivät syödä.

Aika suuri osa hirven metstäjistä mitä itse tunen kuuluukin. Ei se ihan köyhien harrastus ole.

Itse tunnen monia hirven metsästäjiä (myös omasta suvusta) ja kyllä ne ihan perusjannuja oon. Kellään ei mitään isoja tuloja ole. Maaseudulla se on ihan perusharrastus eikä todellakaan vaadi paljoa rahaa. 

Paljonko maksaa metsästyslupa vuodeksi? Paljonko maksaa metsästyskivääri, luodit, teltat, varusteet? Vuositasolla siis. 

Meillä on jäsenmaksu 40€ vuosi. Kiväärin saat tonnilla, mutta sillä pärjää 20-50 vuotta. Luodit maksaa 2-3€ kappale. Teltalle en keksi käyttöä, mutta eikös niitä saa muutamalla kympillä. Ei tuo nyt mitään eliittiurheliua ole.

Vierailija
108/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilo silakkaa paistin pannulle vaan !  Aikaa saa pari euroa . Ihan sama mikä hevonen tai vuohi. 

Silakka on hyvää, mutta ainakin valmiiksi fileoituna kallista.

Silakkaa ei uskalla syödä, koska se on täynnä myrkkyjä:

"Uskaltaako silakkaa syödä? Kalasta löytyneet myrkyt yllättivät suomalaistutkijat":

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/uskaltaako-silakkaa-syoda-ka…

Vierailija
109/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä sikanauta on ihan edullista, jotain 7€/kg. Naudan jauhelihan hinta on vain noussut, koska muslimit syö sitä. 

Ei se johdu muslimeista vaan taustalla on joku ihme kikkailu. Suomessa karjan pitäminen ja siis varsinkin myyminen lihoiksi on ilmeisesti tehty niin kannattamattomaksi että monet tilat ovat lopettaneet ja nyt kaikille ei riitä jauhelihaa joten hinnat on nelinkertaistuneet.

Vierailija
110/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se johdu muslimeista vaan taustalla on joku ihme kikkailu. Suomessa karjan pitäminen ja siis varsinkin myyminen lihoiksi on ilmeisesti tehty niin kannattamattomaksi että monet tilat ovat lopettaneet ja nyt kaikille ei riitä jauhelihaa joten hinnat on nelinkertaistuneet.

Hinta on nostettu niin korkeaksi että luulisi kysynnänkin jo tippuneen. Hyllyt täynnä kaupoissa pilaantuvaa lihaa.

Vierailija
111/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naudanlihan hinnan nousu voi johtua vihervassarïvegaanien suvakkiagendasta myös, koska joka paikassa aina puhutaan, että lihaa ei saisi syödä. YK:lla on Agenda 2030, jonka mukaan lihaa ei saa syödä enää 2030 vuoden jälkeen, vaan meidän pitää syödä hyönteisiä tai vegaaniruokaa. 

Vierailija
112/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä aikoja kun olin opiskelija ja 10% naudanjauheliha maksoi vielä 2010-luvun alussa 2,99 e/500 g. Söin opiskelijana silloin laadukkaampaa ruokaa, opintotuella eläessä kuin nyt keskituloisena. Oikeastaan elintaso on lähinnä laskenut noista ajoista kaikinpuolin, mihinkään ei ole enää varaa. Nuorena kävin vaikka missä musiikkitapahtumissa, liput oli murto-osan nykyhinnoista.

Vierailija
113/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Ei ole töissäkäyvälle kallista.

Suomessa ei työnteko kannata!!

Vierailija
114/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä aikoja kun olin opiskelija ja 10% naudanjauheliha maksoi vielä 2010-luvun alussa 2,99 e/500 g. Söin opiskelijana silloin laadukkaampaa ruokaa, opintotuella eläessä kuin nyt keskituloisena. Oikeastaan elintaso on lähinnä laskenut noista ajoista kaikinpuolin, mihinkään ei ole enää varaa. Nuorena kävin vaikka missä musiikkitapahtumissa, liput oli murto-osan nykyhinnoista.

Et sitten oo viitsinyt sijoittaa työelämän ohessa?

Vierailija
115/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agendana on saada massat lopettamaan lihan syöminen, näin tehden heistä heikkoja. Saastaisen rahvaan kuuluu syödä leipää, ihanteellisesti ötököitä, mutta se kokeilu ei sentään tuottanut toivottua tulosta. 

Vierailija
116/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuositasolla? Eihän niitä saa metsästää kuin syksystä vuoden vaihteen tienoille, riippuu myös miten nopeasti saa luvat kaadettua. Se on muutamassa kuukaudessa yleensä ohi.

Varusteisiin ym saa uppoamaan niin paljon kuin haluaa, mutta maaseudulla harvemmin kyse on mistään varusteurheilusta, joten ne saa edullisestikin. En ole koskaan kuullut, että kukaan olisi telttaa ostanut tai ottanut mukaan metsästykseen! Kivääreitä ei todellakaan ostella vuosittain tai edes lähimainkaan, niitäkin liikkuu niin monissa eri hinnoissa. Seurojen maksut vaihtelee jne... vähän hölmöjä kysymyksiä sulla. Ota itse selvää, jos kiinnostaa.

Vierailija
117/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on päässyt käymään. Elintaso on nykyään huonompi kuin 15 vuotta sitten jopa ehkä huonompi kuin 20-25 vuotta sitten.

Vierailija
118/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä se et uutisia ja asioita seuraa pätkääkään. Ja miksi seuraisitkaan, kun ei sun äly taida niihin riittää. Öyhötteleva vaan menemään kuin mikäkin neandertalilainen...

Vierailija
119/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten oo viitsinyt sijoittaa työelämän ohessa?

Helsingin pörssi kilpailee maailman huonoimman pörssin pokaalista Nairobin kanssa.

Vierailija
120/155 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ylempää keskiluokkaa, en muista milloin olisin syönyt viimeksi jauhelihaa. Ei me sellaista syödä. Eikös jauheliha ole enemmän alemman keskiluokan ja duunareiden juttu. Hinta on kyllä ilmeisesti noussut paljon. 

Eli teillä ei syödä normaaleja kotiruokia kuten makaronilaatikkoa, pasta bolognesea, lihapullia tai pihvejä ym.

Soijarouheesta tehdään joskus makaronilaatikkoa tai kaalilaatikkoa. Mutta pasta bolognesea, lihapullia tai jauhelihapihvejä ei oikeastaan koskaan. Muistan että joskus ollaan tehty kesällä hampurilaiset mökillä grillissä, mutta siitä taitaa olla jo muutama vuosi. Yleensä grillataan kalaa ja kasviksia. Falafeliä on joskus. Ja penne alla norma, spaghetti marinara, spaghetti al pomodoro, pasta al limone tai avokadopasta, nuo on ne yleisimmät pastat nykyään, mitä tehdään.

Aivan varmasti niin. Kyllä uskomme, ihan varppina juu. 

Mitä ihmettä, nuohan on aivan normaalia arkiruokaa. Tomaattipastaa kevyempänä tai voimakkaampana versiona, kasvispastaa avokadoista, sitruunoista tai munakoisoista. Eikö teillä syödä? Vaan pelkkää jauhelihaako?

Syödään. Kirjoituksesi oli vain niin.. larppaava.

Sehän oli vain vastaus siihen edeltävään viestiin, jossa ihmetteli että eikö me syödä normaalia kotiruokaa jne. Pointti siinä oli, että joillekin normaali kotiruoka voi olla muutakin kuin jauhelihaa. Nuo oli vain esimerkkejä. 

Toki ruoka voi olla muutakin kuin jauhelihaa, mutta jonkun ruokalajin kategorinen kieltäminen haiskahtaa vähän autismilta. Meillä pyritään syömään vaihtelevasti. Meillä on joka viikko vähintään yksi lihapäivä, kasvispäivä, kanapäivä ja kalapäivä. Lisukkeina taas vaihtelevat pääosin peruna, riisi, juurekset tai pasta.

Punainen liha on aina jauhelihaa, koska siitä voi tehdä paljon erilaisia ruokalajeja. Paisteja, fileitä, pihvejä, kyljyksiä tai leikkeitä meillä ei käytetä, eikä myöskään marinoitua kanaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme