HS: Kansa elää eri todellisuudessa, ja sen on muututtava, sanoo Orpo
"Kansa elää eri todellisuudessa, ja sen on muututtava, sanoo Orpo".
Tilanne on kyllä päinvastoin, hallitus elää eri todellisuudessa kuin kansa ja sen on muututtava.
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuspersuille syy on aina joissain muissa.
Demarivihreävasemmistolaisethan ajattelee et se on jonku muun syy et on köyhä ku ittensä. Vaikka suomessa on ilmasta lukea ittensä lääkäriks.
Perskokkarit leikkasivat opiskelijoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te äänestitte näitä? Sitä on vaikea ymmärtää..
Äänestin SDP:n ehdokasta, mutta enemmistö voitti.
Laskelmieni mukaan Kokoomusta ja Perussuomalaisia äänesti noin 24% Suomen kansalaisista, ei siis äänioikeutetuista. Että ei tarvita kansan enemmistöä mihinkään.
Orpo on aivan oikeassa.
Kansa ei kuluta kun pitäisi kuluttaa.
Kansa ei mene töihin kun tukia leikataan.
Kansa jää kotiin drooneilta suojaan kun pitäisi mennä töihin.
Kansa ei ymmärrä laskennallisia työllisiä.
Kansa syyttää hallitusta kun pitäisi syyttää Sanna Marinia.
Kansa ei tajua kaikkia rakenteellisia muutoksia mitä on tehty EK:n oppien mukaan työllisyyden parantamiseksi ja talouskasvun hyväksi, tulevaisuuden todellisuutta varten.
Kansa ei näe orastavaa talouskasvua ja sen mukanaan tuomaa toivoa paremmasta tulevaisuudesta, mitä on jatkunut jo kolme vuotta.
Kansa ei ymmärrä muutoksen tarvitsevan vähintään kaksi hallituskautta.
Kansa vain odottaa vaaleja kun pitäisi ylistää hallituksen saavutuksia (tarkkailuluokka ei kuulu hallituksen saavutuksiin).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikkien pitäisi unohtaa vallitseva todellisuus ja siirtyä elämään Riikka-Pettereiden todellisuudessa.
Siihen tarvitaan piip paljon kokaiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites Orpolapsen puolustajat tätä kommentoi? Muistus, että itsekin olet kansaa ja todennäköisesti et rikkainta väestönosaa.
Miks kokoomusvihaajat on aina jotain luusereita eikä koskaan käyny otaniemeä/helsingin kauppakorkeakoulua ja töissä esimiesasemassa
Missä LapasPetteri on ollut töissä??
Ei missään, aina elänyt verovaroilla ja rikastunut niillä. Toki niitä on ohjattu myös kavereiden käyttöönkin.
No mitä Orpo tällä kertaa ehdottaa? Väärää mieltä oleva kansa joukkotuhottava? Sitten jäljellä oleva kansa on 100% samaa mieltä OrpoPurran kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Totalitaarisen valtion tunnusmerkkeihin kuuluu sen hallinnon omien vääryyksien projisointi kansaan.
Tämä on totta. Hitler syytti Saksan kansaa tappion edessä 1945.
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä kansaa ihmetyttää se, että valtion johto ei vieläkään tiedä missä droonit oli.
Sinä ainakin elät omassa todellisuudessasi jossa tiedetään tarkkaan milloin tulee drooni ja mistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuspersuille syy on aina joissain muissa.
Demarivihreävasemmistolaisethan ajattelee et se on jonku muun syy et on köyhä ku ittensä. Vaikka suomessa on ilmasta lukea ittensä lääkäriks.
Perskokkarit leikkasivat opiskelijoilta.
Opiskelu on silti ilmasta ja siihen saa vielä yhteiskunnan rahaaki enemmän ku missään muualla maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä kansaa ihmetyttää se, että valtion johto ei vieläkään tiedä missä droonit oli.
Kuinkahan paljon niitä löytyy, kun marjastuskausi alkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä hallituksen puolustelijoita? Ihme pick me - kanslaisia?
Kun te olette tätä kansaa jota orpo tässä arvostelee niin kuin me kaikki muutkin. Te elätte myös pääministerin mukaan eri todellisuudessa ja teidän pitää myös muuttua. Mutta eipä siinä, jos teidän mielestä tällaisia olette..
Ne aattelee että jos nuoleskelevat rikkaita heistä tulee rikkaita. En keksi muuta selitystä.
Kyl mä ihan oon kauppatieteiden maisteri Helsingin Kauppakorkeakoulusta ja diplomi-insinööri Teknillisestä Korkeakoulusta
Oletko rikkainta prosenttia Suomessa?
Saan pääomatuloja nii paljon et niil eläis jo jossain Moldovassa ja Albaniassa
Eikö rikkaan rahat riitäkään Suomessa asumiseen?
Vierailija kirjoitti:
"– Suomi on oikeusvaltio ja meillä on maailman luotettavimmat viranomaiset. Siinä ei ole kahta kysymystä, etteikö heihin voisi luottaa. Koko tämä järjestelmä romahtaa, jos pääministeri ei voi luottaa sotilaalliseen arvioon ja viranomaisten neuvoon."
Entä kun kansa ei voi luottaa pääministeriin? Koko järjestelmä romahtaa, jos pääministeri on pihalla kuin lumiukko ja toimii omaa kansaansa vastaan. Eihän sellaista voi sallia.
Maailman luotettavimmat viranomaiset! Voi luoja mitä horinaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman tyhmä äijä. Ei ymmärrä mistään mitään.
Miten tuollainen täysin pihallaoleva lapanen voi olla pääministeri?
Ihan tavallista Suomessa, ei tätä maata terveellä järjellä johdeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun te olette tätä kansaa jota orpo tässä arvostelee niin kuin me kaikki muutkin. Te elätte myös pääministerin mukaan eri todellisuudessa ja teidän pitää myös muuttua. Mutta eipä siinä, jos teidän mielestä tällaisia olette..
Ne aattelee että jos nuoleskelevat rikkaita heistä tulee rikkaita. En keksi muuta selitystä.
Kyl mä ihan oon kauppatieteiden maisteri Helsingin Kauppakorkeakoulusta ja diplomi-insinööri Teknillisestä Korkeakoulusta
Ei sen tasoseen ku haluaisin ku pitää teitä lokkeja ja rottia elättää
Vierailija kirjoitti:
Onko kuoleminen drooni-iskussa pätevä syy olla pois töistä?
Ei ole. Mahdollisesta perinnöstä menee osa korvauksena työnantajalle ja Elinkeinoelämän keskusliitolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen tasoseen ku haluaisin ku pitää teitä lokkeja ja rottia elättää
Minä elän palkallani.
Imbesilli ei tajua erota. Miten tyhmä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti Vasemmiston idea? Lähde yhtä kuin : trust me bro
Sinäkin olet varmasti saanut verorahoilla palveluita.Mä olen elämäni aikana ollut rahaton, työtön ja asunnoton. Kaikki nämä kolme samaan aikaan. Tiedän, mitä on nukkua yönsä puistonpenkillä. Olen myös kuulunut niihin, joiden nimi löytyy marraskuun alussa suurituloisimpien suomalaisten verokoneesta. Lisäksi - kiitos veronmaksajien - olen selvinnyt hengissä sellaisesta harvinaisesta ja vakavasta sairaskohtauksesta, jollaisesta vain yksi kymmenestä selviää. Yksityiseltä ei sellaiseen edes olisi saanut hoitoa. Eikä varsinkaan tarpeeksi nopeasti, vaikka tarvittava hoito olisi yksityiseltä löytynytkin. Mitä ei kylläkän löydy. Viime vuonna makselin niin perintöverot kuin pääomatuloverotkin ja ihan vikisemättä siitä, että ne piti maksaa. Olen aina ollut poliittisesti sitoutumaton, mutta ihmettelen näitä ihmisiä, jotka kuvittelevat ihan kaiken hoituvan vain maksamalla yksityiselle.
Mut onko sun mielestä oikeudenmukasta et 5000€ bruttopalkka on vaan 3400€ nettona ja 5000e osingot on nettona vaan 3700e? Mun mielestä ei oo.
Mun mielestä se on ihan ok. Mun kuukausipalkka oli joskus hulluimpina vuosina yli kymppitonnin ja veroja meni ihan hitosti. Ymmärrän sen, että moni ajattelee vain siltä kantilta, että mitä juuri minäminäminä saan nettona. Mutta esimerkiksi siihen mun aikoinaan saamaani hoitoon olisi mennyt yli vuoden bruttopalkkani. Ihan vaan julkisella, jos olisin maksanut koko lystin itse. Olen kiitollinen siitä, että te muutkin veronmaksajat osallistuitte mun hengissä pitämiseen. Yksityinen olisi maksanut vieläkin enemmän, koska tietty se yksityinen haluaa myös voittoa siitä. Ja kävihän muuten Petteri Orpokin hoidattamassa sydäninfarktinsa ihan julkisella. Miksi ei mennyt yksityiselle?
Siinä mielessä olen "oikealla", että ensisijaisesti pitää huolehtia maanpuolustuksesta ja muusta turvallisuudesta (Rajavartiolaitos, poliisi, palokunnat jne). Sitten terveydenhuollosta, koulutuksesta ja tieteellisestä tutkimuksesta. Ja tottakai myös infrastruktuurista. Jos kaiken sen rahoittamisen jälkeen valtiolle jää ylimääräistä rahaa humpattavaksi, se raha pitäisi käyttää ensisijaisesti Suomeen eikä lahjoittaa jonnekin Kreikkaan, Italiaan tai Espanjaan.Mut ku joku mäntti jonka kuukausipalkka on vaan 2100€/kk saa pitää jopa 1800€ siitä
No voi hyvänen aika! Vähennä työntekoasi niin itsekin pääset samaan asemaan ja saat sen 1800€/kk tilillesi. Joo, ymmärrän kyllä pointtisi, mutta jos olet kateellinen pienempi tuloisille, niin mikä estää sua ryhtymästä itsekin sellaiseksi? Kun 2023 aloin tehdä vain 3-päiväistä työviikkoa, niin kieltämättä mulle oli yllätys, miten paljon lopulta Suomen progressiivinen verotus vaikutti mun nettotuloihini. Ja siltikin sain säästettyä parissa vuodessa niin, että pystyin jättämään työelämän kokonaan jo 11 kk ennen alinta eläkeikääni. Monet lääkäritkin muuten tekee nykyisin vain osa-aikatöitä.
24.4.2026
terveydenhuollon asiakasmaksuista lähes kaksinkertaistuu hallituskauden aikana
https://yle.fi/a/74-20222438
26,2,2026
Perustoimeentulotuen määrä kasvoi rajusti
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011844364.html
1.2.2026
Kuluttajat voivat joutua kärsijöiksi, kun hallitus ryhtyy suitsimaan kaupan valtaa ja rajoittaa kauppojen omien halpamerkkien myyntiä. ”Pelkään, että tämä johtaa ainoastaan ruoan kallistumiseen”, sanoo tutkija.
https://www.hs.fi/visio/art-2000011773164.html
1.2.2026
Vielä hallituskauden alussa Petteri Orpon (kok.) hallituksella oli kunnianhimoinen tavoite: toimeentulotukea saavien määrä haluttiin puolittaa.Tarkoituksena oli, että entistä useampi toimeentulotuella oleva pääsisi kiinni opiskeluihin tai työelämään, eikä toimeentulotuen nostamiselle olisi tarvetta.Toisin kävi. Kela maksoi vuonna 2025 toimeentulotukea 173 miljoonaa euroa enemmän kuin sitä edellisenä vuonna, ja perustoimeentulotuen kustannukset kasvoivat yhteensä yli miljardiin euroon.Yhä useampi on joutunut hakemaan toimeentulotukea, kun muista tuista on leikattu: esimerkiksi asumistukea kiristettiin vuonna 2024, terveydenhuollon asiakasmaksuja on nostettu ja työttömyysturvaa sekä muita sosiaalitukia on indeksijäädytetty. Samalla työttömyys on huipussaan ja Suomen talous laahaa.
https://yle.fi/a/74-20207281
1.2.2026
Toimeentulotuen saamiselle on jatkossa tiukemmat ehdot. Muutokset näkyvät tuen saajille vasta tulevina kuukausina. Petteri Orpon (kok.) hallitus on tekemässä merkittäviä muutoksia toimeentulotukeen. Sosiaaliturvaa on rukattu hallituskauden aikana isolla kädellä, ja toimeentulotuen uudistaminen on ollut hallituksen pöydällä sen aloittamisesta lähtien. Toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa 50 prosentilla myös silloin, jos tuen hakija ei ilmoittaudu kuukauden sisällä työllisyyspalveluihin kokoaikatyön hakijaksi. Toimeentulotuen perusosa pienenee kaikilla täysi-ikäisillä kaksi tai kolme prosenttia maaliskuun alusta alkaen.
https://yle.fi/a/74-20207169
21.8.2023
Suomessa on ollut loppukesästä käynnissä muutosneuvotteluiden aalto. Satoja työntekijöitä on irtisanottu ja tuhansia lomautettu yritysten heikentyneiden talousnäkymien vuoksi. Jotkut yritykset ovat päättäneet sulkea kokonaisia tehtaita ja irtisanoa niiden työntekijät.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/0505bf0f-e26d-47b4-b512-97293dc6d0da