Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Kansa elää eri todellisuudessa, ja sen on muututtava, sanoo Orpo

Vierailija
22.05.2026 |

"Kansa elää eri todellisuudessa, ja sen on muututtava, sanoo Orpo".

Tilanne on kyllä päinvastoin, hallitus elää eri todellisuudessa kuin kansa ja sen on muututtava.

Kommentit (303)

Vierailija
181/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti Vasemmiston idea? Lähde yhtä kuin : trust me bro

Sinäkin olet varmasti saanut verorahoilla palveluita. 

Mä olen elämäni aikana ollut rahaton, työtön ja asunnoton. Kaikki nämä kolme samaan aikaan. Tiedän, mitä on nukkua yönsä puistonpenkillä.  Olen myös kuulunut niihin, joiden nimi löytyy marraskuun alussa suurituloisimpien suomalaisten verokoneesta. Lisäksi - kiitos veronmaksajien - olen selvinnyt hengissä sellaisesta harvinaisesta ja vakavasta sairaskohtauksesta, jollaisesta vain yksi kymmenestä selviää. Yksityiseltä ei sellaiseen edes olisi saanut hoitoa.  Eikä varsinkaan tarpeeksi nopeasti, vaikka tarvittava hoito olisi yksityiseltä löytynytkin. Mitä ei kylläkän löydy.  Viime vuonna makselin niin perintöverot kuin pääomatuloverotkin ja ihan vikisemättä siitä, että ne piti maksaa. Olen aina ollut poliittisesti sitoutumaton, mutta ihmettelen näitä ihmisiä, jotka kuvittelevat  ihan kaiken hoituvan vain maksamalla yksityiselle. 

Mut onko sun mielestä oikeudenmukasta et 5000€ bruttopalkka on vaan 3400€ nettona ja 5000e osingot on nettona vaan 3700e? Mun mielestä ei oo.

Mun mielestä se on ihan ok. Mun kuukausipalkka oli joskus hulluimpina vuosina yli kymppitonnin ja veroja meni ihan hitosti. Ymmärrän sen, että moni ajattelee vain siltä kantilta, että mitä juuri minäminäminä saan nettona. Mutta esimerkiksi siihen mun aikoinaan saamaani hoitoon olisi mennyt yli vuoden bruttopalkkani.  Ihan vaan julkisella, jos olisin  maksanut koko lystin itse. Olen kiitollinen siitä, että te muutkin veronmaksajat osallistuitte mun hengissä pitämiseen. Yksityinen olisi maksanut vieläkin enemmän, koska tietty se yksityinen haluaa myös voittoa siitä.  Ja kävihän muuten Petteri Orpokin hoidattamassa sydäninfarktinsa ihan julkisella. Miksi ei mennyt yksityiselle? 

Siinä mielessä olen "oikealla", että ensisijaisesti pitää huolehtia maanpuolustuksesta ja muusta turvallisuudesta (Rajavartiolaitos, poliisi, palokunnat jne). Sitten terveydenhuollosta,  koulutuksesta ja tieteellisestä tutkimuksesta. Ja tottakai myös infrastruktuurista. Jos kaiken sen rahoittamisen jälkeen valtiolle jää ylimääräistä rahaa humpattavaksi, se raha pitäisi käyttää ensisijaisesti Suomeen eikä lahjoittaa jonnekin Kreikkaan, Italiaan tai Espanjaan.

Mut ku joku mäntti jonka kuukausipalkka on vaan 2100€/kk saa pitää jopa 1800€ siitä

No voi hyvänen aika! Vähennä työntekoasi niin itsekin pääset samaan asemaan ja saat sen 1800€/kk tilillesi. Joo, ymmärrän kyllä pointtisi, mutta jos olet kateellinen pienempi tuloisille, niin mikä estää sua ryhtymästä itsekin sellaiseksi?  Kun 2023 aloin tehdä vain 3-päiväistä työviikkoa, niin kieltämättä mulle oli yllätys, miten paljon lopulta Suomen progressiivinen verotus vaikutti mun nettotuloihini. Ja siltikin sain säästettyä parissa vuodessa niin, että pystyin jättämään työelämän kokonaan jo 11 kk ennen alinta eläkeikääni. Monet lääkäritkin muuten tekee nykyisin vain osa-aikatöitä. 

Säki oot joku mummo joka on 60 ja kuoleman välissä ja päätät vaan et ei nuorten hyvätulosten ihmisten tarvi saada nauttia elämästä vaan otetaan niiltä rahat pois ja jaetaan niille jotka on ollu laiskoja koulussa.

Vierailija
182/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä änkyttävä autistinen puutarhatonttu nyt siis sitä mieltä, että on kansalaisten vika kun suojaudutaan drooneilta sisälle, eli toimitaan viranomaisten antaman hätätiedotteen ohjeiden mukaan? Mitä helvettiä? Varsinkaan kun tässä hätätiedotteessa ei kerrottu, mistä drooneista on kyse ja paljonko niitä on. Moni luuli Venäjän hyökänneen. Onneksi vaaleihin on alle vuosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä änkyttävä autistinen puutarhatonttu nyt siis sitä mieltä, että on kansalaisten vika kun suojaudutaan drooneilta sisälle, eli toimitaan viranomaisten antaman hätätiedotteen ohjeiden mukaan? Mitä helvettiä? Varsinkaan kun tässä hätätiedotteessa ei kerrottu, mistä drooneista on kyse ja paljonko niitä on. Moni luuli Venäjän hyökänneen. Onneksi vaaleihin on alle vuosi.

Minkähälainen puutarhatonttu sinä oot. Kokoomusvihaajat on aina jollain tavalla säälittäviä ihmisiä.

Vierailija
184/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pertteri: "Luomme tämän hallituskauden aikana 100 000 uutta työpaikkaa."

Työtön: "🤣"

Petteri: "Luomme tämän hallituskauden aikana niin paljon lantaa kansalaisten niskaan, ettei siinä auta 100 000 työpaikkaakaan, mun käsieni asento tai itsetietoinen virnuiluni."

Työtön: "Luo edes yksi työpaikka."

Petteri: "äää... tuota... SANNAN VIKA!"

-winner-

Vierailija
185/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähälainen puutarhatonttu sinä oot. Kokoomusvihaajat on aina jollain tavalla säälittäviä ihmisiä.

Te Kokoomuksen hyväksikäyttämät pikkusieluiset pellet niitä säälittäviä olette. Yksinkertaisia egoisteja, jotka luulevat tai haluavat luulla Kokoomuksen ajavan jotain neljä tonnia kuussa tienaavien keskiluokkaisten etuja.

Vierailija
186/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te Kokoomuksen hyväksikäyttämät pikkusieluiset pellet niitä säälittäviä olette. Yksinkertaisia egoisteja, jotka luulevat tai haluavat luulla Kokoomuksen ajavan jotain neljä tonnia kuussa tienaavien keskiluokkaisten etuja.

Saan mä myös pääomatuloja. Sä oot lokki joka elää mun rahoilla.

Vierailija
187/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä todennäisyys on saada osuma doonista? Joku 1/100000000  ja tuon takia pitäsi kökkiä kellarissa.

Käsky jäädä kotiin oli hallitukselta ja viranomaisilta valtava munaus. Olisivat suoraan kopioineet Viron drooni-tiedotteen: "Jos NÄET droonin...", niin kaikki olisi sujunut paremmin.

Vierailija
188/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mun mielestä se on pikkusielusta että ku itellä ei riittäny rahkeet ku kokiksi tai lähihoitajiksi nii ollaan kateellisia ihmisille jotka on saavuttanu enemmän ja äänestetään vasemmistoliittoa.

Vierailija
189/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosialidemokraatit ajattelee et se joukkue joka voittaa jääkiekon Suomen mestaruuden ei saa saada Kanada-maljaa ja juhlia mestaruutta vaan kaikkien pitää olla mestareita pelien lopputuloksesta riippumatta.

Muuten on eriarvoista.

Ja Persut ja Kokkareet ajattelevat, että tärkeintä on särkeä se malja 5 minuuttia sen jälkeen, kun se on saatu.

-winner-

Vierailija
190/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011794786.html

Vierailija
191/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista maksetaan 2 miljardia vuodessa https://www.tyj.fi/tilastot

Vierailija
192/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen elämäni aikana ollut rahaton, työtön ja asunnoton. Kaikki nämä kolme samaan aikaan. Tiedän, mitä on nukkua yönsä puistonpenkillä.  Olen myös kuulunut niihin, joiden nimi löytyy marraskuun alussa suurituloisimpien suomalaisten verokoneesta. Lisäksi - kiitos veronmaksajien - olen selvinnyt hengissä sellaisesta harvinaisesta ja vakavasta sairaskohtauksesta, jollaisesta vain yksi kymmenestä selviää. Yksityiseltä ei sellaiseen edes olisi saanut hoitoa.  Eikä varsinkaan tarpeeksi nopeasti, vaikka tarvittava hoito olisi yksityiseltä löytynytkin. Mitä ei kylläkän löydy.  Viime vuonna makselin niin perintöverot kuin pääomatuloverotkin ja ihan vikisemättä siitä, että ne piti maksaa. Olen aina ollut poliittisesti sitoutumaton, mutta ihmettelen näitä ihmisiä, jotka kuvittelevat  ihan kaiken hoituvan vain maksamalla yksityiselle. 

Mut onko sun mielestä oikeudenmukasta et 5000€ bruttopalkka on vaan 3400€ nettona ja 5000e osingot on nettona vaan 3700e? Mun mielestä ei oo.

Mun mielestä se on ihan ok. Mun kuukausipalkka oli joskus hulluimpina vuosina yli kymppitonnin ja veroja meni ihan hitosti. Ymmärrän sen, että moni ajattelee vain siltä kantilta, että mitä juuri minäminäminä saan nettona. Mutta esimerkiksi siihen mun aikoinaan saamaani hoitoon olisi mennyt yli vuoden bruttopalkkani.  Ihan vaan julkisella, jos olisin  maksanut koko lystin itse. Olen kiitollinen siitä, että te muutkin veronmaksajat osallistuitte mun hengissä pitämiseen. Yksityinen olisi maksanut vieläkin enemmän, koska tietty se yksityinen haluaa myös voittoa siitä.  Ja kävihän muuten Petteri Orpokin hoidattamassa sydäninfarktinsa ihan julkisella. Miksi ei mennyt yksityiselle? 

Siinä mielessä olen "oikealla", että ensisijaisesti pitää huolehtia maanpuolustuksesta ja muusta turvallisuudesta (Rajavartiolaitos, poliisi, palokunnat jne). Sitten terveydenhuollosta,  koulutuksesta ja tieteellisestä tutkimuksesta. Ja tottakai myös infrastruktuurista. Jos kaiken sen rahoittamisen jälkeen valtiolle jää ylimääräistä rahaa humpattavaksi, se raha pitäisi käyttää ensisijaisesti Suomeen eikä lahjoittaa jonnekin Kreikkaan, Italiaan tai Espanjaan.

Mut ku joku mäntti jonka kuukausipalkka on vaan 2100€/kk saa pitää jopa 1800€ siitä

No voi hyvänen aika! Vähennä työntekoasi niin itsekin pääset samaan asemaan ja saat sen 1800€/kk tilillesi. Joo, ymmärrän kyllä pointtisi, mutta jos olet kateellinen pienempi tuloisille, niin mikä estää sua ryhtymästä itsekin sellaiseksi?  Kun 2023 aloin tehdä vain 3-päiväistä työviikkoa, niin kieltämättä mulle oli yllätys, miten paljon lopulta Suomen progressiivinen verotus vaikutti mun nettotuloihini. Ja siltikin sain säästettyä parissa vuodessa niin, että pystyin jättämään työelämän kokonaan jo 11 kk ennen alinta eläkeikääni. Monet lääkäritkin muuten tekee nykyisin vain osa-aikatöitä. 

Säki oot joku mummo joka on 60 ja kuoleman välissä ja päätät vaan et ei nuorten hyvätulosten ihmisten tarvi saada nauttia elämästä vaan otetaan niiltä rahat pois ja jaetaan niille jotka on ollu laiskoja koulussa.

Miksi nuori hyvätuloinen on päivällä vauvapalstalla kuluttamassa aikaansa pienituloisten kanssa? Elämässä on niin paljon ihanaa koettavaa. 

Vierailija
193/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosialidemokraatit ajattelee et se joukkue joka voittaa jääkiekon Suomen mestaruuden ei saa saada Kanada-maljaa ja juhlia mestaruutta vaan kaikkien pitää olla mestareita pelien lopputuloksesta riippumatta.

Muuten on eriarvoista.

Ja Persut ja Kokkareet ajattelevat, että tärkeintä on särkeä se malja 5 minuuttia sen jälkeen, kun se on saatu.

-winner-

-winner- sai ainoan urheilumitalinsa nuorensa hippohihdoista. Toki sun kommarivanhemmilla oli varmaan tilit Työväen säästöpankissa

Vierailija
194/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mun mielestä se on pikkusielusta että ku itellä ei riittäny rahkeet ku kokiksi tai lähihoitajiksi nii ollaan kateellisia ihmisille jotka on saavuttanu enemmän ja äänestetään vasemmistoliittoa.

Vasemmistoliittoa äänestävät korkeakoulutetut kaupunkilaiset. 

Vierailija
195/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus lähetti vielä muutama vuosi sitten, ainoana suomalaisena puolueena, virallisen delegaation Putinin Yhtenäinen Venäjä -puolueen puoluekokouksiin. Ei ole oppi mennyt hukkaan.

Kokoomus kannatti natojäsenyyttä jo joskus 2003

27.1.2022:

"Natoon hakeminen ei ole tässä hetkessä tehtävä ratkaisu!, kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo sanoo."

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000008567307.html

3 viikkoa myöhemmin Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Kokoomuspiireissä Orpoa kutsutaan visiönääriksi.

Vierailija
196/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus lähetti vielä muutama vuosi sitten, ainoana suomalaisena puolueena, virallisen delegaation Putinin Yhtenäinen Venäjä -puolueen puoluekokouksiin. Ei ole oppi mennyt hukkaan.

Kokoomus kannatti natojäsenyyttä jo joskus 2003

Presidentti Sauli Niinistö (kok) ei pitkään kannattanut Suomen Nato-jäsenyyttä, vaan piti yllä niin sanottua Nato-optiota. Hänen kantansa kuitenkin muuttui vuoden 2021 lopulla ja vuoden 2022 alussa tapahtuneiden turvallisuuspoliittisten muutosten myötä. 

Vierailija
197/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuori hyvätuloinen on päivällä vauvapalstalla kuluttamassa aikaansa pienituloisten kanssa? Elämässä on niin paljon ihanaa koettavaa. 

Mä oon selannu kannettavalla älylaitteella ekan kerran internettiä joskus 2008

Vierailija
198/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte vain olla kateellisia, kun omalla työllään on päässyt maan johtajaksi ja te taas ette! Luusereille peliin katsomisen paikka!

Vierailija
199/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalla ei ole enää varaa poliitikkojen itselleen järjestämään elintasoon. Eikä päinvastoin.

Vierailija
200/303 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kansalainen ja elän samassa todellisuudessa ku Orpo.

Älä yleistä et kaikki ois täällä PA.

Minäkin olen kansalainen, enkä elä samassa todellisuudessa kuin Orpo. Orpo höpisee tekstiviestipohjaisesta droonien varoitusjärjestelmästä, eikä sellainen voisi toimia ikinä. Jo suuret tapahtumat, kuten rock-festivaalit, yms. saavat matkapuhelinverkon polvilleen ellei alueelle viedä siirrettäviä tukiasemia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme