Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sijoittaisit 50 000 euroa?

Vierailija
21.05.2026 |

Jos ei mitään hajua sijoittamisesta, kun palkka menee kokonaan elämiseen. Yllättäen tullut perintö ja haluaisin sijoittaa sen. 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakesäästötili? Ja siellä hyvien osingonmaksajien osakkeita. Hajauttaisin tuon summan muutamaan eri firmaan esim. Mandatum, Nordea yms. jotka maksavat joka vuosi hyviä osinkoja. Jos esim. ostaisit koko summalla Mandatumia, niin olisit saanut n. 7000 euroja osinkoa tänä vuonna. Toki on viisasta vähän hajauttaa, eli ostaa esim. kolmea eri osaketta ja kriteerinä tuo, että on hyvä osingonmaksaja, niin saa sitten joka vuosi sijoituksille tuottoa osingon muodossa ja toki myös jos arvo nousee isosti.

En minä osakesäästötilille välttämättä ostaisi juuri osinko-osakkeita. Sieltä nostettaessa menee enemmän veroja kuin normaalilta osaketililtä. Siis osinkojen osalta. Toisaalta voi lykätä verojenmaksua ja tietysti voihan ne osinko-osakkeet noustakin.

Itse ostan normaalille osaketilille osinko-osakkeet/vakaat osakkeet ja osakesäästötilillä on enemmän sitten kasvuosakkeita. 

Vierailija
22/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkisin itselleni asuntolainan avulla asunnon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laitoin ylimääräiset 80 000€ s-pankin tuottotilille 1,75% ja olen tyytyväinen.

Voi nostaa ja siirtää lisää rahaa koska vain ilman kuluja.  Korko maksetaan tilille kerran kk.

Hieno strategia. Korko riittää nippa nappa peittämään inflaation tällä hetkellä. Euroalueella on taas vahvoja signaaleja sen noususta, joten pian tuolla strategialla teetkin jo tuhansia euroja tappiota per vuosi. 

PS: Monesta muusta pankista saisit tuolle summalle tilituottoa 2.25 - 2.75% tuottoa helposti. Mutta kun se "vihreä kortti"...

Eipä toi 2.25 - 2.75 paljoa auta verrattuna 1.75%. olet ihan pihalla.

Auta mihin? Siihen, ettei kannata enemmin ottaa sitä tiliä sieltä, mistä saa paremman tuoton? Jos siis on pakko sijoittaa "tilituottoon"?

Itsellä rahan kanssa ollut periaate, että pääoma tekee töitä niin maan stnasti. Eli aina haetaan se optimipaikka suhteessa sen pääoman riskiallokaatioon. Osa on tilivaroissa tasapainottamassa riskiä, osa vivutetuissa instrumenteissa ja osa siltä väliltä. 

Tuotto pyörinyt nyt ka. 18% p.a. viimeiset 10 vuotta. Pari huonoa vetoa syönyt, mutta sen verran alkaa pitoa löytymään, että 45v on ihan realistista jäädä pääomatuloille, jos haluaisi elää vaatimattomasti. Mutta en ole jäämässä. 

Vierailija
24/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli et tiedä sijoittamisesta mitään? Avaat Nordnet ilmaisen arvo-osuustilin ja sieltä otat suomi-indeksin kulut 0 ja maailmaindeksin kulut 0.30%. Lataat sen 50k€ arvo-osuustilille ja molempaan rahastoon kuukausisäästösopimuksella 2500€/kk eli 5000€/kk yhteensä. 10kk aikana olet ajallisesti hajauttanut kahteen kulutehokkaaseen indeksirahastoon jotka jää elämään omaa elämäänsä. Muista, että kulut syö tuottoa.

Ei olis voinu paremmin kiteyttää. Tylsää mutta varmaa tuottoa. Ja jos "syödessä tulee nälkä" niin sitten osakepoimintaan yms.

Itse n 20v sijoittanut ja suunnilleen saman tuoton olisin saanut indeksirahastoilla, tosin kaikki veivaus pähkäily stressi yms olis jääny pois :D

Vierailija
25/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakesäästötili? Ja siellä hyvien osingonmaksajien osakkeita. Hajauttaisin tuon summan muutamaan eri firmaan esim. Mandatum, Nordea yms. jotka maksavat joka vuosi hyviä osinkoja. Jos esim. ostaisit koko summalla Mandatumia, niin olisit saanut n. 7000 euroja osinkoa tänä vuonna. Toki on viisasta vähän hajauttaa, eli ostaa esim. kolmea eri osaketta ja kriteerinä tuo, että on hyvä osingonmaksaja, niin saa sitten joka vuosi sijoituksille tuottoa osingon muodossa ja toki myös jos arvo nousee isosti.

En minä osakesäästötilille välttämättä ostaisi juuri osinko-osakkeita. Sieltä nostettaessa menee enemmän veroja kuin normaalilta osaketililtä. Siis osinkojen osalta. Toisaalta voi lykätä verojenmaksua ja tietysti voihan ne osinko-osakkeet noustakin.

Itse ostan normaalille osaketilille osinko-osakkeet/vakaat osakkeet ja osakesäästötilillä on enemmän sitten kasvuosakkeita. 

Tietääkö kukaan mikä on ost-tilin verokohtelu jos olet verovelvollinen esim sveitsiin?

Vierailija
26/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laitoin ylimääräiset 80 000€ s-pankin tuottotilille 1,75% ja olen tyytyväinen.

Voi nostaa ja siirtää lisää rahaa koska vain ilman kuluja.  Korko maksetaan tilille kerran kk.

Nordealla on tämänkuun ajan 3 prosentin korko tarjous. 10 kk määräaikainen talletus.

Vierailija
27/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ainakaan sijoitusneuvojiesi mukaan.

Vierailija
28/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lyhentäisin koko summalla asuntolainaa, mutta jos sellaiseen ei olisi tarvetta, niin laittaisin osan rahastoihin ja osan hätävaraksi sellaiselle säästötilille mistä voi tarvittaessa nostaa rahat myös pois jos niille on tarvetta.

Sijoittamisessa kannattaa muistaa, että sijoittaa vain sellaista rahaa minkä on valmis menettämään. Eli ei tosiaankaan kannata ostaa pelkästä ostamisen ilosta koska siinä voi menettää kaiken. Ja jos ei ole perehtynyt markkinoihin ja jaksa seurata niitä jatkuvasti, rahasto on aina parempi vaihtoehto kuin osakkeet.

Vierailija
29/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lyhentäisin koko summalla asuntolainaa, mutta jos sellaiseen ei olisi tarvetta, niin laittaisin osan rahastoihin ja osan hätävaraksi sellaiselle säästötilille mistä voi tarvittaessa nostaa rahat myös pois jos niille on tarvetta.

Sijoittamisessa kannattaa muistaa, että sijoittaa vain sellaista rahaa minkä on valmis menettämään. Eli ei tosiaankaan kannata ostaa pelkästä ostamisen ilosta koska siinä voi menettää kaiken. Ja jos ei ole perehtynyt markkinoihin ja jaksa seurata niitä jatkuvasti, rahasto on aina parempi vaihtoehto kuin osakkeet.

Voi hyvä ihme tätä Suomen omistusasunto-uskontoa ja mantraa, että sijoita vain rahat jotka olet valmis häviämään. Ei kaikkia rahoja sijoittamalla voi hävitä mitenkään, jos hajautat fiksusti etkä sijoita mihinkään riskisijoituksiin. Jos kaikki sijoitusrahat menee sileäksi niin maailma on kyllä siinä vaiheessa niin sekaisin että eipä sillä omalla murjullakaan ole muuta arvoa enää siinä vaiheessa kuin käyttöarvo.

Vierailija
30/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä ihme tätä Suomen omistusasunto-uskontoa ja mantraa, että sijoita vain rahat jotka olet valmis häviämään. Ei kaikkia rahoja sijoittamalla voi hävitä mitenkään, jos hajautat fiksusti etkä sijoita mihinkään riskisijoituksiin. Jos kaikki sijoitusrahat menee sileäksi niin maailma on kyllä siinä vaiheessa niin sekaisin että eipä sillä omalla murjullakaan ole muuta arvoa enää siinä vaiheessa kuin käyttöarvo.

Onpahan ainakin käyttöarvo, toisin kuin sillä minkä on kokonaan menettänyt.

Vierailija
31/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velan pelko on vaurastumisen este

Vierailija
32/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laitoin ylimääräiset 100 000 e viimeisen kuluneen vuoden aikana Nordnettiin hajauttaen ja kasvua tullut 28 %, nykyinen saldo 128 500 e ja olen tyytyväinen. Vuosia makuutin minäkin rahoja huonokorkoisilla säästötileillä ja luulin että korko on hyvä.

Vierailija
33/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lohkoketjutin bitcoiniin taskuissa olleen miljoonan 

Vierailija
34/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kysyt vauvapalstalta 

Vierailija
35/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankeilla on niitä vaihtoehtoja 1-7 riskitasolla. Voi ennakkoon pohtia minkä verran on valmis häviämään ja tekee päätöksen sen perusteella. 

Vierailija
36/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiöitäkin menee nykyään konkurssiin, joten voi olla että kämppä lähtee alta ja on täysin arvoton. Sinne meni nekin rahat.

Vierailija
37/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sijoittaa mihinkään nyt totaaliromahduksen kynnyksellä. Pidä ne vaikka lompakossa seteleinä mukana, pankkitilit ei tuota mitään mutta pankkijärjestelmäkin voi romahtaa niin että ovat maksukyvyttömiä.

Vierailija
38/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordealla on tämänkuun ajan 3 prosentin korko tarjous. 10 kk määräaikainen talletus.

Jos laitat sinne 80 000e niin verojen jälkeen käteen jää 1408,56e.

Vierailija
39/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankeilla on niitä vaihtoehtoja 1-7 riskitasolla. Voi ennakkoon pohtia minkä verran on valmis häviämään ja tekee päätöksen sen perusteella. 

Jos ei ole kokemusta sijoittamisesta, niin kannattaa käydä pankissa hoitamassa sijoitusasiat. 

Itse vasta kävin. 

Vierailija
40/40 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäisenä kaikki vaikka Svean tai muun kohtuullista korkoa maksavan pankin säästö- ja määräaikaistileille pyörimään ettei ihan nollakorolla makaa tilillä.

Sieltä vaikka puolitoista tonnia kuussa johonkin globaaliin indeksirahastoon missä on kohtuulliset kulut. Nordnetin kuukausisäästöohjelmassa esim on SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF
(SPYI) 0.17% kuluilla mikä on varsin toimiva jos haluaa minimieffortilla ja kohtuullisilla kuluilla olla globaalissa markkinassa kiinni.  

Jos puskuria ei ennestään ole niin jättäisin jonkun 5-10 tonnia määräaikaistalletuksiin ja säästötilille  ettei tarvitse heti olla sijoituksia myymässä kun on ylimääräiselle rahalle tarve. 

Näin siis jo tarkoitus on antaa rahan poikia vähän pidempään eikä ole kiinnostusta alkaa hirveästi perehtymään asiaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan