Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain tyttöystävän kanssa juuri lapsen, ja Kelan takia emme voi muuttaa asumaan yhteen perheeksi

Vierailija
20.05.2026 |

Jos muutan tyttöystäväni asuntoon, niin minun tukitasoni romahtaa koska Kelan mielestä hänen pitäisi elättää minua.
Lisäksi menettäisimme myös muun muassa Kelan maksaman elatustuen (200e) ja YH-korotukset. Tyttöystävä siis töissä.
Nyt saan toimeentulotuen perusosan käyttööni (582e + korvausta päiviltä lapsi on kylässä luonani), sitten yhdessä asuessa 0 euroa. Olisin täysin puolison tulojen varassa.

Itse saan asumistukea, työmarkkinatukea (kai ens maksukerralla yleistukea?) Ja perustoimeentulotukea.

Olisin täysin puolisini armoilla että antaako hän rahaa vai ei, ja hänen kulunsa kasvaisivat huomattavasti. Nyt sitten elämme kahdessa kodissa kun tietty paras olisi perheenä yhdessä.

 Mitä järkeä tällaisessa systeemissä oikein on?? Erittäin paha valuvika mielestäni.

Ja huutelijoille tiedoksi: haen töitä, eikä töihin voi omalla päätöksellä "mennä"

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankuti jankuti

Vierailija
42/110 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Spämmi ilmiannettu. Rupee oleen puhkikulunu trolli se tämäkin jo. 
 

Tämä on monille ihmisille totisinta totta.

Ainoastaan luusereille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan väsynyttä satuilua. Poistoon tämä roska.

Ajattele, jos itse olisit kyseisessä tilanteessa ja sitten joku tulisi kommentoimaan noin.

Kun en ole, työllä olen perheeni elättänyt. Kannattaa käyttää ehkäisyä jos ei pysty lapsia elättämään, yhteiskunnan tehtävä ei ole sinua elättää.

Vierailija
44/110 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ulkopuolinen ei voi päättää,asutko yhdessä vai erikseen.Monet ihmiset ovat eläneet aivan liian kauan,ihmeellisten sääntöjen mukaisesti.Ei sen niin tule olla!Kyllä meillä täytyy olla sana-ja päätösvalta,meidän omista asioista ilman,että joku taho alkaa säätelemään meidän elämää mielin määrin.Kysymättä mikä meille itselle on parasta.Me itse kyllä tiedämme sen.

Vierailija
45/110 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin varmaan

Vierailija
46/110 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ajan suunta ja trendi on se,ettei ydinperhettä saisi enää olla edes olemassa.Mutta se suunta ei tule onnistumaan eikä jatkumaan tulevaisuudessa!Koska se ei luo  samanlaista turvaa.Se vain eristää ja haluaa pitää ydinperheeseen kuuluvat erillään,muista omaan perheeseen kuuluvista jäsenistä.Joka ei ole hyvä asia.Perheyhteisö on tärkeä etenkin niille jotka sen arvoja myös haluaa noudattaa.Perheet nostetaan nyt kunniaan!Se on hyvä suunta.Sitä ainakin minä kannatan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/110 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kela ei ole syyllinen vaan on teidän  oma valinta mitä haluatte elämältä. Näyttää lapselle että menette yhdessä eteenpäin vai että ei olla oikea perhe kun sinä lapsi satuit syntymään. 

Vierailija
48/110 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi selkeä asiavirhe tuossa tekstissä on. Nimittäin väität, että olette juuri saaneet lapsen, ja tyttöystäväsi, eli lapsesi äiti on töissä. Ei pidä paikkaansa. Jos hän on saanut juuri lapsen, hän on vanhempainvapaalla.

Työmarkkinatuen/yleistuen saisit kyllä, vaikka asuisit puolisosi kanssa yhdessä.

Lapseen liittyvät tuet todellakin vähenisivät, jos muuttaisitte yhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/110 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
50/110 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin hoidetaan itselle se työpaikka ja sitten aletaan vasta lisääntyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/110 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja.

Vierailija
52/110 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plaah, se ei ole Kelan vika, jos sinulla ei ole töitä. Sosiaalitukia tullaan joka tapauksessa leikkaamaan vielä kovalla kädellä tulevina vuosina, joten en hirveästi valittaisi nykytilanteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/110 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Spämmi ilmiannettu. Rupee oleen puhkikulunu trolli se tämäkin jo. 
 

Milläs perusteella tämä olisi trolli? Ehkä ei tarttis kirjoittaa uutta aloitusta, jos ei syyttä vanhaa poistattetaisi.

Ota hiekka pois _sieltä_

JANKUTUS ON SÄÄNNÖISSÄ KIELLETTY.

Määrittele "jankutus"

Juttu josta juuri sinä et tykkää?

Vierailija
54/110 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ja miltä ajalta ap:lla on koulutusta ja ammatillista osaamista?

 

Jankataan sitten tätäkin kun ap jankuttaa töihin "menemisen" vaikeudesta.  

ei ole ammattikoulutusta. Vain lukio

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/110 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan takia?

Vierailija
56/110 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Spämmi ilmiannettu. Rupee oleen puhkikulunu trolli se tämäkin jo. 
 

Tämä on monille ihmisille totisinta totta.

No entäs se, että säästää toisen asunnon kulut? Jää kokonaan pois yksi vuokra, vesimaksu, sähkölasku ja kotivakuutus. Myös liikkumiskulut pienenevät kun ei tarvitse kulkea kahden asunnon väliä. Totisinta totta. 

Vuokrani maksaa Kela. Vesimaksua ei ole, ja jos olisi niin sen maksaisi Kela. kotivakuutuksen maksaa myös Kela, paitsi noin 80cent/kk osalta.
Ota selvää miten perustoimeentulotuki toimii, ja mitä tarkoittaa että minulle jää nyt perusosa 582e pakollisten kulujen jälkeen käyttöön (Naisen kanssa asuessa en saisi tuota).

Naiseni asunto on noin 200m päässä, joten kulkemine ei ole ongelma.

ap

Vierailija
57/110 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Spämmi ilmiannettu. Rupee oleen puhkikulunu trolli se tämäkin jo. 
 

Milläs perusteella tämä olisi trolli? Ehkä ei tarttis kirjoittaa uutta aloitusta, jos ei syyttä vanhaa poistattetaisi.

Ota hiekka pois _sieltä_

JANKUTUS ON SÄÄNNÖISSÄ KIELLETTY.

Määrittele "jankutus"

Juttu josta juuri sinä et tykkää?

Tuo juuri on jankutusta.


Pyydät määrittelemään lisää: se on jankutusta.

Vierailija
58/110 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppinen pelkän yo-tutkinnon suorittanut pitkäaikaistyötön se vaan jaksaa viikosta toiseen jankata samaa asiaa.

 

Siihen työllistymiseen olisi voinut silloin 20 vuotta sitten tehdä edistäviä toimenpiteitä kuten hakeutua jatkokoulutukseen sen ylioppilastutkinnon jälkeen. Nyt on turha itkeä enää, olet valintasi jo tehnyt.

Vierailija
59/110 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei halua muuttaa osoite tietojaan minun luokse koska menettäisi tukia. Sen takia asumme erillään. Mieheni ei olisi tarvinnut maksaa vuokraa minulle koska on työtön. Ei halua elää siivellä. Olisin antanut sille rahaakin päivittäisi juttuja varten. Olen aika varakas ja pärjäisimme minun rahoillani. Olemme monta vuotta jos seurustelleet. Täällä työnsaminen on hankalaa koska rakennustöitä ei ole ja mieheni on raksamies. Ei oikein kauppaankaan pääse 50 vuotiaana. Mies kyllä asuu luonani suurimman osan ajasta mutta sillä on yksiö ja käy siellä välillä.

Vierailija
60/110 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ja miltä ajalta ap:lla on koulutusta ja ammatillista osaamista?

 

Jankataan sitten tätäkin kun ap jankuttaa töihin "menemisen" vaikeudesta.  

ei ole ammattikoulutusta. Vain lukio

ap

Miksi et ole opiskellut mitään?