Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain tyttöystävän kanssa juuri lapsen, ja Kelan takia emme voi muuttaa asumaan yhteen perheeksi

Vierailija
20.05.2026 |

Jos muutan tyttöystäväni asuntoon, niin minun tukitasoni romahtaa koska Kelan mielestä hänen pitäisi elättää minua.
Lisäksi menettäisimme myös muun muassa Kelan maksaman elatustuen (200e) ja YH-korotukset. Tyttöystävä siis töissä.
Nyt saan toimeentulotuen perusosan käyttööni (582e + korvausta päiviltä lapsi on kylässä luonani), sitten yhdessä asuessa 0 euroa. Olisin täysin puolison tulojen varassa.

Itse saan asumistukea, työmarkkinatukea (kai ens maksukerralla yleistukea?) Ja perustoimeentulotukea.

Olisin täysin puolisini armoilla että antaako hän rahaa vai ei, ja hänen kulunsa kasvaisivat huomattavasti. Nyt sitten elämme kahdessa kodissa kun tietty paras olisi perheenä yhdessä.

Mitä järkeä tällaisessa systeemissä oikein on?? Erittäin paha valuvika mielestäni.

Ja huutelijoille tiedoksi: haen töitä, eikä töihin voi omalla päätöksellä "mennä"

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naimisiin ensin, sitten vasta lapset.

Töihin nyt, poistu vauva palstalta. Jokaisen on voitava elättää itsensä. Se on oikeasti mahdollista elää ilman mitään kelan tukia.

Tee niinkuin muut

Mitä työpaikkaa olet minulle tarjoamassa viestissäsi? Kiinnostuin työstä johon voin "mennä"

ap

Kenenkään ei kuulu TARJOTA työpaikkaa ihmiselle, jolla ei ole tarjota takaisin mitään ammattiosaamista. 

Vierailija
82/110 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, että meillä on ollut puolison kanssa aina mahdollisuus asua yhdessä, vaikka ollaan kumpikin vuorollamme oltu myös mm. työttömiä. Eihän se muuta tarkoita kuin sitä, että menot on suhteutettu kulloisenkiin tulotasoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Spämmi ilmiannettu. Rupee oleen puhkikulunu trolli se tämäkin jo. 

Tämä on monille ihmisille totisinta totta.

No entäs se, että säästää toisen asunnon kulut? Jää kokonaan pois yksi vuokra, vesimaksu, sähkölasku ja kotivakuutus. Myös liikkumiskulut pienenevät kun ei tarvitse kulkea kahden asunnon väliä. Totisinta totta. 

Vuokrani maksaa Kela. Vesimaksua ei ole, ja jos olisi niin sen maksaisi Kela. kotivakuutuksen maksaa myös Kela, paitsi noin 80cent/kk osalta.
Ota selvää miten perustoimeentulotuki toimii, ja mitä tarkoittaa että minulle jää nyt perusosa 582e pakollisten kulujen jälkeen käyttöön (Naisen kanssa asuessa en saisi tuota).

Naiseni asunto on noin 200m päässä, joten kulkemine ei ole ongelma.

ap

Tuo vain vahvistaa sitä, että asumistuki pitäisi todellakin lakkauttaa ihan kokonaan. Se systeemi on vain niin huono. Perustulo tilalle, ja sen saisi käyttää miten itse parhaaksi näkee. 

Vierailija
84/110 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin nyt, poistu vauva palstalta. Jokaisen on voitava elättää itsensä. Se on oikeasti mahdollista elää ilman mitään kelan tukia.

Tee niinkuin muut

Mitä työpaikkaa olet minulle tarjoamassa viestissäsi? Kiinnostuin työstä johon voin "mennä"

ap

Kenenkään ei kuulu TARJOTA työpaikkaa ihmiselle, jolla ei ole tarjota takaisin mitään ammattiosaamista. 

kenenkään jolla ei ole tarjota työpaikkaa, ei KUULU huudella "mene töihin"

ap

Vierailija
85/110 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entäs se, että säästää toisen asunnon kulut? Jää kokonaan pois yksi vuokra, vesimaksu, sähkölasku ja kotivakuutus. Myös liikkumiskulut pienenevät kun ei tarvitse kulkea kahden asunnon väliä. Totisinta totta. 

Vuokrani maksaa Kela. Vesimaksua ei ole, ja jos olisi niin sen maksaisi Kela. kotivakuutuksen maksaa myös Kela, paitsi noin 80cent/kk osalta.
Ota selvää miten perustoimeentulotuki toimii, ja mitä tarkoittaa että minulle jää nyt perusosa 582e pakollisten kulujen jälkeen käyttöön (Naisen kanssa asuessa en saisi tuota).

ap

Tuo vain vahvistaa sitä, että asumistuki pitäisi todellakin lakkauttaa ihan kokonaan. Se systeemi on vain niin huono. Perustulo tilalle, ja sen saisi käyttää miten itse parhaaksi näkee. 

Tämäpä ei nyt liity vain asumistukeen, vaan kaikkiin muihinkin tukiin

ap

Vierailija
86/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tyttöystävä elätä?

Vierailija
87/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttöystävä elättää itsensä ja vastasyntyneen lapsensa. Miksi hänen pitäisi elättää myös kouluttamatonta, ammattitaidotonta, työhalutonta pitkäaikaistyötöntä aikuista miestä, jolle sattui tulemaan raskaaksi?

Vierailija
88/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Olet huippuunsa viritetty tukiloinen.

Vierailija
89/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttöystävä elättää itsensä ja vastasyntyneen lapsensa. Miksi hänen pitäisi elättää myös kouluttamatonta, ammattitaidotonta, työhalutonta pitkäaikaistyötöntä aikuista miestä, jolle sattui tulemaan raskaaksi?

No jos ne on yhdessä, niin eikö sen kuulu elättää?

Vierailija
90/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Olet huippuunsa viritetty tukiloinen.

ad hominem

Vierailija
91/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin naimisiin, sitten mahdollinen lisääntyminen

Vierailija
92/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et hoida lasta vanhempainrahalla kolmivuotiaaksi kotona. Nythän se on mahdollista isänkin tehdä.

Toisekseen, eikö tyttöystävästä tule puoliso, kun yhteinen lapsikin on saatettu maailmaan. Vai eikö ole henkistä sitoutumista?

Vierailija
93/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee niinkuin muut

ap

kenenkään jolla ei ole tarjota työpaikkaa, ei KUULU huudella "mene töihin"

ap

kenellekään vain lukion käyneelle 4-kymppiselle pitkäaikaistyöttömälle ei kenenkään KUULU tarjota töitä. 

Vierailija
94/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei kiinnosta asutteko yhdessä vai ei oikeasti. Ketään ei tiedä. Niitä on tuhansia. Hankkikaa eri asunnot. Olkaa missä lystäätte. Huijausaste  on lieväst paheksuttavaa kaiken  muun ohella mitä on tässä yhteiskunnassa. Jos vielä oleskelette vain 2 vko yhdessä.  ei ole mitään paheksuttavaakaan. Joskus on noin rahojen  takia parasta tai järkevintä. 
Voin kertoa muutaman paheksuttavamman Kela huijauksen. 

Vierailija
95/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ette ole naimisissa. Itse olin kun esikoinen syntyi. Mies opiskelija. Vain opintotuki tulona. otti kyllä lainaakin jonkin verran. Otsellän pieni palkka. Varmaan elinkustannusindeksillä olisi nyt jotain 1900€ brutto.

Jotain asumistukea tuli mutta loppuosan vuokrasta maksoin mä kuyen myös lapsen kulut. 

Jos olisimme asuneet erillään olisin saanut  elarin lapselle, yh-korotuksen ja täyden asumistuen. Olisin ollut siis huomattavasti parempituloinen. 

Vierailija
96/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se tämäkin nähty. Kela ei anna perheen olla perhe!

Vahva ja välittävä Suomi vuonna 2026.

Kela antaa olla perhe ja yhteen voi muuttaa vaikka Monacoon mutta yllättäen parisuhteessa ei saa yh-tukia/korotuksia.

Vierailija
97/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä sanotaan kelahuijaukseksi. Kaikki nuo on tarkoitettu oikeasti niitä tarvitseville, eikä kikkailijoille.  Siksi olemme ongelmissa. Silti, vaikka noita huijauksia ihmiset tekee ihan "hyvällä omallatunnolla", tarvitsemme systeemiä. Huijaamiseen vetoamalla, sitä ei saa ottaa pois tarvitsijoita. 

Vierailija
98/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei kiinnosta asutteko yhdessä vai ei oikeasti. Ketään ei tiedä. Niitä on tuhansia. Hankkikaa eri asunnot. Olkaa missä lystäätte. Huijausaste  on lieväst paheksuttavaa kaiken  muun ohella mitä on tässä yhteiskunnassa. Jos vielä oleskelette vain 2 vko yhdessä.  ei ole mitään paheksuttavaakaan. Joskus on noin rahojen  takia parasta tai järkevintä. 
Voin kertoa muutaman paheksuttavamman Kela huijauksen. 

No kerro? 

Vierailija
99/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei pitäisi lopettaa. Kaikkea mahdollista voidaan käyttää hyväksi. Ei rikollisten takia pidä lopettaa asumistukea sellaisilta, jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Ihan kuin rattijuoppojen takia lopetettaisiin autoliikenne tai teiden kunnossapito.  Miksi ihmeessä huijaria pidetään esimerkkinä ettei joku asia toimi? Kaupat lopetetaan myymälä varkaiden takia? Yms yms. 

Vierailija
100/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelapummin ei kuulu lisääntyä.