Sain tyttöystävän kanssa juuri lapsen, ja Kelan takia emme voi muuttaa asumaan yhteen perheeksi
Jos muutan tyttöystäväni asuntoon, niin minun tukitasoni romahtaa koska Kelan mielestä hänen pitäisi elättää minua.
Lisäksi menettäisimme myös muun muassa Kelan maksaman elatustuen (200e) ja YH-korotukset. Tyttöystävä siis töissä.
Nyt saan toimeentulotuen perusosan käyttööni (582e + korvausta päiviltä lapsi on kylässä luonani), sitten yhdessä asuessa 0 euroa. Olisin täysin puolison tulojen varassa.
Itse saan asumistukea, työmarkkinatukea (kai ens maksukerralla yleistukea?) Ja perustoimeentulotukea.
Olisin täysin puolisini armoilla että antaako hän rahaa vai ei, ja hänen kulunsa kasvaisivat huomattavasti. Nyt sitten elämme kahdessa kodissa kun tietty paras olisi perheenä yhdessä.
Mitä järkeä tällaisessa systeemissä oikein on?? Erittäin paha valuvika mielestäni.
Ja huutelijoille tiedoksi: haen töitä, eikä töihin voi omalla päätöksellä "mennä"
Kommentit (110)
Mitä ja miltä ajalta ap:lla on koulutusta ja ammatillista osaamista?
Jankataan sitten tätäkin kun ap jankuttaa töihin "menemisen" vaikeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spämmi ilmiannettu. Rupee oleen puhkikulunu trolli se tämäkin jo.
Tämä on monille ihmisille totisinta totta.
No entäs se, että säästää toisen asunnon kulut? Jää kokonaan pois yksi vuokra, vesimaksu, sähkölasku ja kotivakuutus. Myös liikkumiskulut pienenevät kun ei tarvitse kulkea kahden asunnon väliä. Totisinta totta.
Mietin vaan millainen nainen suostuu lisääntymään tuollaiselle selkärangattomalle nilviäiselle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossa jotain kuitenkin huijataan jos asustelette kumminkin kokoajan yhdessä. Jos tilapäisesti oleskelee toisen asunnossa se on ok mutta jos asustaa siellä tulee laittaa itsensä sinne kirjoille ja maksaa talonyhtiön vesimaksut ym. Mitä ihmettä sanotte neuvolaan, että olette eronneet vai?
Ei neuvolaa kiinnosta vanhempien asumiskuviot pätkän vertaa. Ainoa mitä siellä kirjataan on lapsen tai vauvan terveyteen ja sen seurantaan liittyvät asiat.
No entäs se, että säästää toisen asunnon kulut? Jää kokonaan pois yksi vuokra, vesimaksu, sähkölasku ja kotivakuutus. Myös liikkumiskulut pienenevät kun ei tarvitse kulkea kahden asunnon väliä. Totisinta totta.
Vierailija kirjoitti:
Et olisi täysin puolisosi armoilla. Työmarkkinatukea (yleistukea) saat edelleen, jos muutatte yhteen.
Asumistuen tarve loppuu, kun sinulla ei enää ole toista asuntoa, josta joudut maksamaan vuokraa. Nytkään asumistuki ei kata koko vuokraa, vaan korkeintaan 75 % vuokrasta, ja lopun joudut maksamaan toimeentulotuesta. Sitäkään et sitten enää tarvise, kun ei ole sitä vuokraakaan. Kahden ihmisen taloudessa moni asia tulee halvemmaksi kuin yksin.
Sinä et nyt ihan täysin ymmärrä miten perustoimeentulotuki toimii. Asumistuen ei tarvitse kattaa kokoa vuokraa, mutta minun ei siltikään tarvitse maksaa sitä perusosastani, koska vuokra huomiodaan menoksi perustoimeentulotukilaskelmalla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miten maksat elatusmaksut?
Lastenvalvojalla nollasoppari tulottomuuden takia, ja Kela maksaa elatustuen
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten maksat elatusmaksut?
Lastenvalvojalla nollasoppari tulottomuuden takia, ja Kela maksaa elatustuen
ap
Juu
Mikä on se työ, jossa vastasyntyneen lapsen äiti käy ja missä lapsi on silloin?
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio.
Hyvinvointi ei ole vastikkeettomia tukia vaan ihan jotain muuta. Sosialismi on tästä maasta tällaisen helveti tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio.
Hyvinvointi ei ole vastikkeettomia tukia vaan ihan jotain muuta. Sosialismi on tästä maasta tällaisen helveti tehnyt.
Älä viitti.
Aivan väsynyttä satuilua. Poistoon tämä roska.
Ihme elätti tämä ap, melkoinen loinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela voi haistaa paskan.
Sinä voit haistaa paskan. Elätä itsesi, niin et ole riippuvainen Kelasta, idiootti.
Törkeä kommentti.
Mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela voi haistaa paskan.
Sinä voit haistaa paskan. Elätä itsesi, niin et ole riippuvainen Kelasta, idiootti.
Törkeä kommentti.
Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan väsynyttä satuilua. Poistoon tämä roska.
Ajattele, jos itse olisit kyseisessä tilanteessa ja sitten joku tulisi kommentoimaan noin.
Vierailija kirjoitti:
Toinen Kela-logiikan kukkanen: Jos nostat toimeentulotuesta 40 euroa ulos vaikka kuun alussa, ja talletat siitä 20 euroa takaisin ennen kuun loppua, sinulle on Kelan mukaan muodostunut TULOA 20 euroa joka leikataan seuraavan kuun tuesta. Vaikka se on perusosaa jonka Kela itse myönsi sinulle.
Niin. Millähän kristallipallolla niiden pitäisi Kelassa tietää mitä rahoja sinne on takaisin talletettu?
Vierailija kirjoitti:
On se tämäkin nähty. Kela ei anna perheen olla perhe!
Vahva ja välittävä Suomi vuonna 2026.
Kyllä Kela antaa olla perhe jos molemmilla vanhemmilla on ansiotuloja.