Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain tyttöystävän kanssa juuri lapsen, ja Kelan takia emme voi muuttaa asumaan yhteen perheeksi

Vierailija
20.05.2026 |

Jos muutan tyttöystäväni asuntoon, niin minun tukitasoni romahtaa koska Kelan mielestä hänen pitäisi elättää minua.
Lisäksi menettäisimme myös muun muassa Kelan maksaman elatustuen (200e) ja YH-korotukset. Tyttöystävä siis töissä.
Nyt saan toimeentulotuen perusosan käyttööni (582e + korvausta päiviltä lapsi on kylässä luonani), sitten yhdessä asuessa 0 euroa. Olisin täysin puolison tulojen varassa.

Itse saan asumistukea, työmarkkinatukea (kai ens maksukerralla yleistukea?) Ja perustoimeentulotukea.

Olisin täysin puolisini armoilla että antaako hän rahaa vai ei, ja hänen kulunsa kasvaisivat huomattavasti. Nyt sitten elämme kahdessa kodissa kun tietty paras olisi perheenä yhdessä.

Mitä järkeä tällaisessa systeemissä oikein on?? Erittäin paha valuvika mielestäni.

Ja huutelijoille tiedoksi: haen töitä, eikä töihin voi omalla päätöksellä "mennä"

Kommentit (110)

Vierailija
101/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen, miksi ap ei ryhdy koti-isäksi vanhempainrahalla. Lapsihan on "juuri" syntynyt, ja ilmeisesti äiti ei imetä, kun on töissä. Kuka sitä lasta oikein hoitaa ja miksi et hoida itse??????

Vierailija
102/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi saat muka täyden toimeentulotuen perusosan? Etkä työttömyyskorvausta tms? Nuo asiat saa minut epäilemään tahallista maipulointiyritystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Spämmi ilmiannettu. Rupee oleen puhkikulunu trolli se tämäkin jo. 

Tämä on monille ihmisille totisinta totta.

No entäs se, että säästää toisen asunnon kulut? Jää kokonaan pois yksi vuokra, vesimaksu, sähkölasku ja kotivakuutus. Myös liikkumiskulut pienenevät kun ei tarvitse kulkea kahden asunnon väliä. Totisinta totta. 

Vuokrani maksaa Kela. Vesimaksua ei ole, ja jos olisi niin sen maksaisi Kela. kotivakuutuksen maksaa myös Kela, paitsi noin 80cent/kk osalta.
Ota selvää miten perustoimeentulotuki toimii, ja mitä tarkoittaa että minulle jää nyt perusosa 582e pakollisten kulujen jälkeen käyttöön (Naisen kanssa asuessa en saisi tuota).

Naiseni asunto on noin 200m päässä, joten kulkemine ei ole ongelma.

ap

Tuo vain vahvistaa sitä, että asumistuki pitäisi todellakin lakkauttaa ihan kokonaan. Se systeemi on vain niin huono. Perustulo tilalle, ja sen saisi käyttää miten itse parhaaksi näkee. 

Tämäpä ei nyt liity vain asumistukeen, vaan kaikkiin muihinkin tukiin

ap

90-luvulla työtön mieheni ei saanut työttömyyskorvausta, koska minun tulot oli sen verran suuret. Pidimme sitä normaalina. Olisi varmaan pitänyt tajuta muuttaa erilleen. 

Vierailija
104/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei tyttöystävä elätä?

Tyttöystävä elättää itsensä ja vastasyntyneen lapsensa. Miksi hänen pitäisi elättää myös kouluttamatonta, ammattitaidotonta, työhalutonta pitkäaikaistyötöntä aikuista miestä, jolle sattui tulemaan raskaaksi?

Oma valinta tulla raskaaksi sossuluopion kanssa.

Olisi pitänyt valita isäehdokas paremmin.

Nyt saa vauvakin kärsiä kun kerran kumpikaan vanhemmista ei osaa elättää itseään ilman sossun tukia

Vierailija
105/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelapummin ei kuulu lisääntyä. 

Aivan

Vierailija
106/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyy kelan viranhaltijoiden saamiin ns. nautus-bonuksiin eli vittuilulisiin.

Vierailija
107/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko lapsi päivähoidossa? Etkö usko, että itse osaisit hoitaa vauvaa? Se voisi tehdä sinulle hyvää, olisit tarpeellinen.

Vierailija
108/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, onko lapsi päivähoidossa? Etkö usko, että itse osaisit hoitaa vauvaa? Se voisi tehdä sinulle hyvää, olisit tarpeellinen.

Ei kai vastasyntynyt voi olla päivähoidossa, ei yksikään päiväkoti sen ikäistä ota.

Vierailija
109/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai vastasyntynyt voi olla päivähoidossa, ei yksikään päiväkoti sen ikäistä ota.

Niin, se tässä onkin arvoitus, että kuka sitä vauvaa hoitaa. Nuorimmat päivähoitoon kotihoidosta joutuvat ovat 9 - 10 kuukautta.

Kummallakin vanhemmalla on oikeus 160 vanhempainrahapäivään ja isä ja äiti voivat luovuttaa toisilleenenintään 63 vanhempainrahapäivää omasta kiintiöstään. 

Eli ap voisi saada 243 päivää vanhempainrahaa. Miksi hän ei tee niin? Se olisi kuitenkin vähimmilläänkin 830 euroa/kk. Eikö raha kelpaa, ap? Uskottavuutesi laskee, kun välttelet tähän kysymykseen vastaamista. 

Vai onko tämä aloitus jonkin puolueen vaalityötä vain? Niin tylsää...!

Vierailija
110/110 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli mikä trolli.