Pika kysymys! Saako raskaana syödä aurajuustoa (pizzassa) ???
Kommentit (17)
Anteeksi kuinka?
Kyllähän Suomessa myydään vaikka kuinka paljon pastoroimattomia maitotuotteita. Mm. monet Parmesanit, monet sveitsiläiset juustot, monet Goudat, monet Cheddarit jne.
Tämä Melballekin vastaisen varalle tiedoksi.
http: //www. hel2. fi/terveyskeskus/suomi/palvelut/anla_ohjeita_ravitsemus_valtettavat. html
Niin ja mitä tuo yksi sanoi siihen, että pitsassa kaikki olisi kypsää, niin periaatteessa varmaan, mutta ehkä minä olen sitten hysteerinen, kun minusta ne juustot eivät välttämättä ehdi kuin pinnalta sulaa, huomaahan sen vaikka siitä, että jos pitsaan laittaa raakaa sipulia, niin ei sekään ehdi kypsyä.
oikeastaan kun mun kaveri pahoinpideltiin raskaana ollessa kadulla tuntemattoman skitson toimesta niin suosittelisin myös ihan vaan kotosalla käyskentelemistä.
uunissa. Sellaista olen kyllä miettinyt, voiko näitä vakuumipakattuja kirjolohisuikaileita esim käyttää kiusauksissa? Luulisi mahdollisen listeriabakteerin tuhoutuvan myös niistä, koska kiusaus kuitenkin on siellä uunissa noin tunnin verran, vai?
Kiitos tuosta linkistä. Enpä tiennytkään että meillä täällä naapurikunnassa on näin paljon tarkempi ohjeistus. Löytyy siis espoon kaupunki ja sieltä neuvolat ja vältettävät ruoka-aineet. Sieltä kopioin tuon homejuustokohdan.
Olen kyllä niin hysteerinen että vältän mm. salaatteja, joissa on seassa pakastevihanneksia, jollen niitä ole itse kiehauttanut paria minuuttia.
pieni vittuilun poikanen? Jos ei osaa kommentoida mitään järkevää, myös silloin voi varmuuden vuoksi olla vaikka hiljaa
Vierailija:
uunissa. Sellaista olen kyllä miettinyt, voiko näitä vakuumipakattuja kirjolohisuikaileita esim käyttää kiusauksissa? Luulisi mahdollisen listeriabakteerin tuhoutuvan myös niistä, koska kiusaus kuitenkin on siellä uunissa noin tunnin verran, vai?
söi vaan sitä :D. itse olin raskaana siis myös mutta luottamus ei näköjhään pelannut mun tekemiin ruokiin! tää nainen on myös sairastanut flunssia ja oksennustaudin raskaana ollessa, liekö jotain yhteyttä tuohon hysteeriseen asenteeseen.
Ei minua pelota asiat, joihin en voi itse vaikuttaa. Mutta jos itse tekisin jotain neuvolasta saamieni ohjeiden vastaisesti ja vauvalle kävisi huonosti, niin se olisi minusta minun oma syy ja siksi vältän niitä asioita (vrt. ajaisin autolla ja en laittaisi lasta turvakaukaloon). Esimerkiksi ensimmäisessä raskaudessa minut kampattiin, mutta ei se minua ole estänyt elämästä ja nauttimasta kävelemisestä tai siitä, että poistun kotoa. Mutta jos tiedän, että listeria pienenäkin määränä voi tappaa vauvanalun, niin miksi en jaksaisi tätä muutamaa kuukautta olla ilman homejuustoa. Jos kertoisin, että esim. juon kaksi kaljaa viikossa (mitä en tee) raskaana ollessani, niin taatusti minut tuomittaisiin tosi pahasti sen asian suhteen, mutta oikeastihan vaikka söisin vain yhden ainoan kerran vakuumipakattua kirjolohta raakana, niin voisin sillä onnistua tappamaan vauvanalun eli olisi minusta pahempi juttu. Jokainen toki saa tehdä ihan niin kuin haluaa ja kukaan ei voi estää ketään tekemästä mitään. Minä nyt ylipäätään tykkään homejuustoista ja syön niitä normaalisti, mutta varmasti on ihmisiä, jotka eivät niistä tykkää silloinkaan kun eivät ole raskaana. Enpä usko, että heidänkään elämä nyt muuten niin hirmuisen rajoittunut ja ahdaskatseinen on.
vai oliko vahinko?
et vaikuta kypsältä ihmiseltä
naiset tuntuvat olevan aivan henkisesti invalideja raskaana. elämää ei sen enempää se on, melba ja muut. tervetuloa arkimaailmaan.
No meillä taas on varmaan hivenen eri käsitys kypsästä ihmisestä. Ja ei ole kumpikaan pojistani vahinko vaan oikein toivottuja ovat olleet molemmat, mutta ei sen puoleen ihan yhtä antaumuksella taatusti hoitaisin vahinkovauvaakin.
hänelle on tässä vastattu. Kukin tehköön itse sitten päätökset siitä, missä määrin noudattaa suosituksia tai ei noudata.
Itse olen samoilla linjoilla Melban kanssa. Suosituksia kannattaa noudattaa aivan oman itsensäkin takia. JOS jotakin ikävää tapahtuu, on todella kurjaa alkaa miettiä, aiheuttiko sen itse evvk-asenteellaan.
Mutta tosiaan: listeriabakteeri kuolee 72 asteen lämmössä eli kypsynnettynä hompparia sopii syödä.
Mä olen ollut niin " kiltti tyttö" että olen noudattanut täysin orjallisesti Espoon kaupungin sivuilla näkyviä neuvolaohjeita eli en ole uskaltanut syödä pitsassakaan olevaa homejuustoa, koska se ei ole kypsennetty hyvin. Jos olisi jossain homejuustokastike, jota olisi ihan keitelty, niin sitten varmaan uskaltaisin syödä.
Pastöroimaton maito, siitä valmistetut tuorejuustot, homejuustot
Käyttöä ei suositella raskauden aikana. Kaikki Valion valmistamat juustot valmistetaan pastöroidusta maidosta, paitsi tuontijuustot Appenzeller Switzwerland, Grana Padano, Parmesan kokonainen. Arla Foodsin kaikki tuotteet on valmistettu pastöroidusta maidosta. Homejuustoa ei tule syödä, paitsi pastöroidusta maidosta valmistettua voi syödä jos se on kypsennetty hyvin (esim. uuniruuassa).