Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloisena ketuttaa, kun joudun maksamaan kaikesta niin paljon

Vierailija
20.05.2026 |

Välillä mietin, miksi rehkin töissä, kun pienituloisemmat saavat monissa asioissa helpotuksia/monet asiat ilmaiseksi. Esimerkkejä:

-Perheemme saa yhteiskunnalta tukena ainoastaan lapsilisän. Kaiken muun maksamme täysimääräisesti itse, jopa päiväkotimaksu menee paikkakunnallamme täysimääräisenä, vaikka olemme keskituloisia.

-Maksan veroja yli tonnin kuussa. Kun työura alkoi reilu vuosikymmen sitten, sain bruttona 2700 e ja nettona n. 2400 e. Nyt saan bruttona 3800 e ja käteen jää 2700 e. Kiltisti maksellaan asuntolainaa pk-seudulla ja eletään säästeliäästi.

-Teen vaativaa työtä, työskentelen myös iltoina ja viikonloppuina. Omat menot jää vähiin, kun työvuorot sanelevat paljon, eikä työvuorot ole tiedossa kovinkaan aikaisin.

-Kaikissa paikoissa maksamme maksut täysimääräisenä. Ei ole alennushintaisia lippuja tai muita vastaavia. z

-Vaikka maksan paljon veroja, en saa julkisesta terveydenhuollosta palveluja. Hammaslääkäri- ja gyneaikoja ei ole, on mentävä yksityiselle.

Välillä mietin, miksi keskiluokka ei nouse kapinaan. Maksamme ihan valtavasti veroja ja kaikenlaisia maksuja.

Kommentit (374)

Vierailija
281/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo on kieltämättä outoa että minä joka tienaan 5000€ niin maksan 

~ lasten päivähoito n. 500€

~ vuokra 1000€

-sähkö vesi ja vakuutus 150€

Tähän päälle lääkärit, hammaslääkärit, lääkkeet

- Silmälasit ja kesäloma reissut.

Naapurissa asuu somaliperhe jossa viisi lasta, saavat kaikki nämä ilmaiseksi.

On se hienoa ensin maksaa 1700€ veroa palkasta ja siihen päälle pakolliset asumiskulut 1500€ 

No, aloita elämä mainittuna "somaliperheenä" jos sitä niin kadehdit. Mitä vielä odotat? Työskentele hieman fantasiasi eteen. Omistaako "somaliperhe" asuntonsa, monta lasta perheessä on, onko heillä autoa jne. Sitten vain mallinnat samat speksit omaan elämääsi ja vot - voit elää kadehtimaasi unelmaa.

Sehän tarkoisitä, että pistää rukkaset naulaan ja alkaa eäkiä kattoon. Tuo, jolle vastasit elää vuokralla noiden (teidän) naapurissa.

Vierailija
282/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

~ vuokra 1000€

On se hienoa ensin maksaa 1700€ veroa palkasta ja siihen päälle pakolliset asumiskulut 1500€ 

No, aloita elämä mainittuna "somaliperheenä" jos sitä niin kadehdit. Mitä vielä odotat? Työskentele hieman fantasiasi eteen. Omistaako "somaliperhe" asuntonsa, monta lasta perheessä on, onko heillä autoa jne. Sitten vain mallinnat samat speksit omaan elämääsi ja vot - voit elää kadehtimaasi unelmaa.

Sehän tarkoisitä, että pistää rukkaset naulaan ja alkaa eäkiä kattoon. Tuo, jolle vastasit elää vuokralla noiden (teidän) naapurissa.

Sitten niin tekemään. "Rukkaset naulaan ja kattoon räkimään". Kunhan lopettaa valittamisen fantasia-somaleistaan joita niin kadehtii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

~ vuokra 1000€

En minä heitä kadehdi, haluaisin vain tienata enemmän että voisin toteuttaa unelmani, mutta ei pysty enkä jaksa. Teen nyt jo ylitöitä.

Kai sitä saa olla sitä mieltä että maksaa liikaa toisten elämästä ilman että on kateellinen, vai????!???

Vierailija
284/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ehdotat ratkaisuksi? Kaikkien tukien poistamista köyhiltä, jotta sinulle saadaan ilmainen päivähoito ja hammaslääkäriaika?

Jotenkin tämä sosialismihelvetti on purettava ja nopeasti että tämä maa pelastuu. Tilanne on todella paha.

Maa, valtio, yhteiskunta on olemassa kansalaisten hyvinvoinnin takia, ei toisinpäin.

Jos tämä malli ei sulle kelpaa, ole hyvä ja muuta jonnekin ihailemaasi loukkoon.

Taidat olla hieman yksinkertainen? Suomessa hyvinvointia on lähinnä virkamiehillä ym. hyväveljillä, jotka veronmaksajat kustantaa. Tämän takia maksamme veroa, jotta Hyväveljet olisivat yltäkylläisiä. Tämän lisäksi ma...t...ut myös, heillä asiat hyvin. Eläkeläisilläkin asiat on periaatteessa hyvin, he saavat hyvää eläkettä vrt. ne pienet TyEL-maksut, joita alkuajat työelämässään maksoivat (vasta 70-luvulla ja myöhemmin syntyneet ovat maksaneet jotakuinkin koko työuransa aikan korkeita TyEL-maksuja) todella vähän. Ja eläkeläisiin käytetään muutenkin kaikista eniten veroja. Esimerkiksi infra on täysin rapistunut (asfaltti ja vesiputket varsinkin), sillä valtio käyttää rahojaan täysin toissijaisiin asioihin, vaikka autoilijoilta ja motoristeilta kerätään vuosittain yli 8 mrd euroa veroja. Suomessa verorahojen käyttö on täysin retuperällä. Ne pitäisi kohdistaa perusinfraan ja TYÖTÄ tekevien hyvinvointiin ensisijaisesti, sillä HE maksavat jokaisen muun hyvinvoinnin. Mutta näin ei kuitenkaan ole. Ja sinäkin vingut täällä kun v...haat työtä tekeviä ihmisiä. Saisit hävetä!

Voi kuule, mä olen itse työssäkäyvä ihminen ja pidän Suomesta. Ihan hyvin täällä voidaan kun vertaa muihin maihin. Teit aika paljon vääriä ja turhia oletuksia ja mutuiluja ihan vain vihapäissäsi. Yritäpä rauhottua ja ajatella välillä.

Vierailija
285/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksan aina ihmetellä, miten, tai lähinnä kait miksi, ihmiset, joilla on työpaikka, vetävät elämänsä ihan tappiin taloudellisesti, ts ostetaan niin kalliit autot, kun raha riittää, niin kallis asunto, johon rahat riittää, ehkä vielä kesämökki, vene tai golfosake, ehkä käydään lomilla matkoilla, maksellaan lasten kulut ja sitten... Sitten kehdataan valittaa, kun on jatkuvasti tiukkaa. Voi kyynel. 

Taas kerran työttömän yläluokan edustaja haukkuu työtä tekeviä ihmisiä. Olen itse nelikymppinen mies ja käytän keskimäärin semmoset 200 € ruokaan rahaa, korjaan itse kaiken, leikkaan hiukset itse yms. Te työttömät käytätte vähintään 300 € ruokaan rahaa ja saattee rahat muilta ihmisiltä. Elätte siis parempaa elämää. Vain boomerit ovat teitä yläluokkaisempia. Minä olen säästänyt ja sijoitellut vuosikausia rahojani ja minulla ei koskaan olisi varaa ostaa kesämökkiä, kahta autoa, venettä pelkästään omilla tuloillani yms. Tienaan mediaania. Tiedän, että boomerit ostivat nuo kaiken pelkällä palkallaan. Yhtään heidän ei tarvinnut sijoittaa. Pelkkä tilillä rahan makuuttaminen riitti. Mutta heillä olikin hyvä ostovoima. Ja niin on työttömilläkin, jos suhteutetaan kuluja työssä käyviin, joilla jo se pelkkä työssä käyminen maksaa paljon ja aiheuttaa lisäkuluja elämään. Ainut laina mitä minulla on, on asuntolaina. Tuu naaman eteen valittamaan...

Mitä paskaa.

Että työttömät olisi toiseksi yläluokkaisimpia Suomessa? 

Tän on pakko olla porvoosta, sellasta paskaa.

Vierailija
286/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksan aina ihmetellä, miten, tai lähinnä kait miksi, ihmiset, joilla on työpaikka, vetävät elämänsä ihan tappiin taloudellisesti, ts ostetaan niin kalliit autot, kun raha riittää, niin kallis asunto, johon rahat riittää, ehkä vielä kesämökki, vene tai golfosake, ehkä käydään lomilla matkoilla, maksellaan lasten kulut ja sitten... Sitten kehdataan valittaa, kun on jatkuvasti tiukkaa. Voi kyynel. 

Taas kerran työttömän yläluokan edustaja haukkuu työtä tekeviä ihmisiä. Olen itse nelikymppinen mies ja käytän keskimäärin semmoset 200 € ruokaan rahaa, korjaan itse kaiken, leikkaan hiukset itse yms. Te työttömät käytätte vähintään 300 € ruokaan rahaa ja saattee rahat muilta ihmisiltä. Elätte siis parempaa elämää. Vain boomerit ovat teitä yläluokkaisempia. Minä olen säästänyt ja sijoitellut vuosikausia rahojani ja minulla ei koskaan olisi varaa ostaa kesämökkiä, kahta autoa, venettä pelkästään omilla tuloillani yms. Tienaan mediaania. Tiedän, että boomerit ostivat nuo kaiken pelkällä palkallaan. Yhtään heidän ei tarvinnut sijoittaa. Pelkkä tilillä rahan makuuttaminen riitti. Mutta heillä olikin hyvä ostovoima. Ja niin on työttömilläkin, jos suhteutetaan kuluja työssä käyviin, joilla jo se pelkkä työssä käyminen maksaa paljon ja aiheuttaa lisäkuluja elämään. Ainut laina mitä minulla on, on asuntolaina. Tuu naaman eteen valittamaan...

Eipä taida yksikään työtön pystyä ostamaan ruokaa 300€:lla koska siitä tuesta ei laskujen jälkeen jää niin paljon rahaa ylipäätään elämiseen. Oispa mielenkiintoista vertailla sinun ja minun budjettia ihan euro eurolta. Vieläköhän kehtaisit naukua kun selvitän mihin 595€ riittää. Voi olla että alkais posket punoittaa häpeästä. 

Vinkki vitonen: ÄLÄ IKINÄ  usko tämän palstan tai median juttuja työttömän leveästä elämästä. Niillä ei ole yhtään mitään todellisuuspohjaa. Ne ovat ihan puhdasta propagandaa jota tehdään siksi että saadaan työtätekevä valtaväestö usutettua köyhien kimppuun ja voivat "perustellusti" tukia leikata. Saavat niille enemmistön hyväksynnän. Ole fiksumpi ihminen.

Lisäksi hän kitisee, että työttömät muka käyttävät enemmän rahaa ruokaan kuin hän. Tosiasiallisesti hän itse valitsee käyttää vähemmän rahaa, ja laittaa ylijäävän rahan säästöön. Hänellä olisi siis varaa käyttää paljon enemmänkin. Ja sitten uikuttaa, kun elintasonsa on muka huonompi kuin työttömillä vaikka hän itse valitsee säästää ja sijoittaa koko ajan rahaa.

Vierailija
287/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

~ vuokra 1000€

Siinä perheessä on 7 henkilöä. Sä itse yhtenä henkilönä saat käyttöön saman verran rahaa ja kehtaat kitistä epäreiluudesta.

PS. en usko että tiedät oikeasti paljon rahaa naapurisi saa

Vierailija
288/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksellaan kiltisti asuntolainaa? Mitä tuokin nyt muka tarkoittaa? Itsehän sen asunnon ostit ja lainan suuruus oli varmasti tiedossa. Itse olet myös  päättänyt asua kalliilla pk-seudulla. Mutta kiva tietysti syyttää toisia omista valinnoista. Lapsilisiä nostelet kuitenkin tyytyväisenä vaikka verovaroista sekin maksetaan. Aattele, lapsettomat, kuten minä,  joutuvat osallistumaan toisten ihmisten lasten elatukseen ja koulutukseen, sinunkin. Onko se sitten oikein?

Vierailija
289/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

~ vuokra 1000€

En minä heitä kadehdi, haluaisin vain tienata enemmän että voisin toteuttaa unelmani, mutta ei pysty enkä jaksa. Teen nyt jo ylitöitä.

Kai sitä saa olla sitä mieltä että maksaa liikaa toisten elämästä ilman että on kateellinen, vai????!???

"En minä heitä kadehdi, haluaisin vain tienata enemmän että voisin toteuttaa unelmani, mutta ei pysty enkä jaksa. Teen nyt jo ylitöitä."

Miksi et jaksa? Onko se "somaliperheen" vika? Elävätkö he unelmaasi? Vai miksi ihmeessä jauhat heistä. Heidän "somaliutensa" on irrelevanttia, sinä olet oikeutettu samoihin tukiin samassa tilanteessa kuin he ovat. 

Vierailija
290/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tässä on kyse siitä, että oletetaan, että kaikilla (minulla, keskiluokalla) kuuluisi olla mahdollisuus saada elämäänsä kaikkea sitä materiaa, jota itselleen toivoo. Jos yrittää elää kuin varakas, niin eihän ne rahat riitä. 

Keskiluokalla on mahdollisuus ihan tavalliseen elämään, jossa omistetaan ihan tavallinen asunto/talo, katsellaan kaupassa hintoja ja säästetään rahaa isompiin ostoksiin. Joka vuosi ei voi lähteä lapsiperheellisenä ulkomaille. Ei ole varaa kustantaa lapsille kalliita harrastuksia. Sisustusta ja vaatekaappia ei voi uusia jatkuvasti, vaan tyydytään siihen, mitä sieltä jo löytyy. Tämmöstä se on.

Ehkä se hyvä elämä on jossain muualla kuin materiassa.

Vierailija
291/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna tulee tili pankkiin 2700e käteen.

En kyllä kadehdi työttömiä.

Kaikillahan on mahdollisuus alkaa työttömäksi.

Vierailija
292/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt monta vuotta toimeentulotuella, olen saanut 3300e bruttopalkkaa, nyt 1919 euron bruttopalkkaa. Olen saanut lapsilisää, olen saanut työttömien terveystarkastuksen, olen jonottamut kunnallisella hammaslääkäriä vuoden ja asioinut puoli-ilmaiseksi vuodeosastolla useita kertoja ja valtio on käytännössä maksanut syöpähoitoni. Maksan mielelläni veroja, koska ei se elämä ollut juhlaa toimeentulotuella ja minulla on tarvittaessa varaa lääkäriin pienituloisenakin.

Vierailija
293/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuusi vuotta verisyövän ja elinsiirron vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä, jota hain uudelleen 4-5kuukauden välein, koska toipumisessani oli suuria vaihteluita mm. toistuvien rankkojen käänteishyljintöjen ja kortisonihoitojen vuoksi.

Mitään alennusta en saanut mistään.

Vierailija
294/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan itse 75000 euroa vuodessa. Ei sielläkään juhlita. Enemmän jäi käteen ekassa työpaikassa, kun asuin vanhempien omistamassa asunnossa ja tienasin 38000 euroa vuodessa. 

Teet jotain todella väärin, jos noista tuloista ei jää juhlittavaksi. Taisit jättää kertomatta paljonkin. 

Perhe, laina. Pitäisi saada 15000 euroa kuussa. Tämä olisi palkkatasoni Trumppilassa.

Mikset siis ole jo ja vie perhettäsi mukanasi Trumppilaan? 

Vierailija
295/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

~ vuokra 1000€

No kun noin kovasti valitat niin olet varmasti tarkkaan laskenut kuinka suuri osuus sinun veroistasi menee todistetusti muiden elättämiseen sen jälkeen kun on vähennetty saamasi maksuttomat yhteiskunnan palvelut (koulutus, terveydenhoito, viranomaispalvelut, tiestö ym). Mikä se summa on ja kenelle se menee? Onko perheessä tuensaajia, työttömiä, takuueläkeläisiä? Et kai sinäkin reppana kuvittele että 100% veroistasi menee muille?

Vierailija
296/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

~ vuokra 1000€

Sinä et tule ikinä maksamaan veroistasi edes takaisin sitä summaa jonka yhteiskunta on sinuun käyttänyt syntymästäsi tähän päivään. Saati että elättäisit fantasiasi somaliperhettä.

Ja lisäksi tämä somaliperhe kierrättää kaikki saamansa rahat takaisin järjestelmään, pennilleen, ja heillä ei ole omaisuutta, josta saavat verohelpotuksia jne. toisin kuin sinulla.

Vierailija
297/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

~ vuokra 1000€

Siinä perheessä on 7 henkilöä. Sä itse yhtenä henkilönä saat käyttöön saman verran rahaa ja kehtaat kitistä epäreiluudesta.

Ja mitäs luulet montako mun perheessä on, kun maksan päivähoitomaksuja, kai sä nyt sen verran tajuat etten sitä ihan tyhjästä maksa mutta pakko vaan keksiä päästäs mun perheen koko.

Vierailija
298/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

~ vuokra 1000€

Ja mitäs luulet montako mun perheessä on, kun maksan päivähoitomaksuja, kai sä nyt sen verran tajuat etten sitä ihan tyhjästä maksa mutta pakko vaan keksiä päästäs mun perheen koko.

Pystytkö puhumaan ja analysoimaan tilannettasi ilman että heijastat sen tähän "somaliperheeseen"? Kokeile. Ketä äänestät?

Vierailija
299/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

~ vuokra 1000€

Sinä et tule ikinä maksamaan veroistasi edes takaisin sitä summaa jonka yhteiskunta on sinuun käyttänyt syntymästäsi tähän päivään. Saati että elättäisit fantasiasi somaliperhettä.

Ja lisäksi tämä somaliperhe kierrättää kaikki saamansa rahat takaisin järjestelmään, pennilleen, ja heillä ei ole omaisuutta, josta saavat verohelpotuksia jne. toisin kuin sinulla.

Ei minullakaan sen enempää omaisuutta ole ja kyllä se minunkin palkkani kiertoon menee.

On se vaan kumma kun täällä ei saa mitään sanoa että haluaisi tienata enemmän ilman että siitä pitää puolet antaa ulkomaalaisille jotka eivät ole edes suomen kansalaisia.

Vierailija
300/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

~ vuokra 1000€

Ei minullakaan sen enempää omaisuutta ole ja kyllä se minunkin palkkani kiertoon menee.

On se vaan kumma kun täällä ei saa mitään sanoa että haluaisi tienata enemmän ilman että siitä pitää puolet antaa ulkomaalaisille jotka eivät ole edes suomen kansalaisia.

Olet kuumehoureissasi päätellyt että jos naapurin somaliperhe ei saisi tukia jotka kierävät täysimääräisesti takaisin järjestelmään, sinun palkkasi olisi parempi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme