Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloisena ketuttaa, kun joudun maksamaan kaikesta niin paljon

Vierailija
20.05.2026 |

Välillä mietin, miksi rehkin töissä, kun pienituloisemmat saavat monissa asioissa helpotuksia/monet asiat ilmaiseksi. Esimerkkejä:

-Perheemme saa yhteiskunnalta tukena ainoastaan lapsilisän. Kaiken muun maksamme täysimääräisesti itse, jopa päiväkotimaksu menee paikkakunnallamme täysimääräisenä, vaikka olemme keskituloisia.

-Maksan veroja yli tonnin kuussa. Kun työura alkoi reilu vuosikymmen sitten, sain bruttona 2700 e ja nettona n. 2400 e. Nyt saan bruttona 3800 e ja käteen jää 2700 e. Kiltisti maksellaan asuntolainaa pk-seudulla ja eletään säästeliäästi.

-Teen vaativaa työtä, työskentelen myös iltoina ja viikonloppuina. Omat menot jää vähiin, kun työvuorot sanelevat paljon, eikä työvuorot ole tiedossa kovinkaan aikaisin.

-Kaikissa paikoissa maksamme maksut täysimääräisenä. Ei ole alennushintaisia lippuja tai muita vastaavia. z

-Vaikka maksan paljon veroja, en saa julkisesta terveydenhuollosta palveluja. Hammaslääkäri- ja gyneaikoja ei ole, on mentävä yksityiselle.

Välillä mietin, miksi keskiluokka ei nouse kapinaan. Maksamme ihan valtavasti veroja ja kaikenlaisia maksuja.

Kommentit (374)

Vierailija
241/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut hei, voit jättää työsi vaikka tänään ja heittäytyä elämään tuilla. 

Ai ei? Niin joo, kuka sitten maksaa lasten perintöasunnon. 

Vierailija
242/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksan aina ihmetellä, miten, tai lähinnä kait miksi, ihmiset, joilla on työpaikka, vetävät elämänsä ihan tappiin taloudellisesti, ts ostetaan niin kalliit autot, kun raha riittää, niin kallis asunto, johon rahat riittää, ehkä vielä kesämökki, vene tai golfosake, ehkä käydään lomilla matkoilla, maksellaan lasten kulut ja sitten... Sitten kehdataan valittaa, kun on jatkuvasti tiukkaa. Voi kyynel. 

Taas kerran työttömän yläluokan edustaja haukkuu työtä tekeviä ihmisiä. Olen itse nelikymppinen mies ja käytän keskimäärin semmoset 200 € ruokaan rahaa, korjaan itse kaiken, leikkaan hiukset itse yms. Te työttömät käytätte vähintään 300 € ruokaan rahaa ja saattee rahat muilta ihmisiltä. Elätte siis parempaa elämää. Vain boomerit ovat teitä yläluokkaisempia. Minä olen säästänyt ja sijoitellut vuosikausia rahojani ja minulla ei koskaan olisi varaa ostaa kesämökkiä, kahta autoa, venettä pelkästään omilla tuloillani yms. Tienaan mediaania. Tiedän, että boomerit ostivat nuo kaiken pelkällä palkallaan. Yhtään heidän ei tarvinnut sijoittaa. Pelkkä tilillä rahan makuuttaminen riitti. Mutta heillä olikin hyvä ostovoima. Ja niin on työttömilläkin, jos suhteutetaan kuluja työssä käyviin, joilla jo se pelkkä työssä käyminen maksaa paljon ja aiheuttaa lisäkuluja elämään. Ainut laina mitä minulla on, on asuntolaina. Tuu naaman eteen valittamaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkojen hyysääminen pitäisi lopettaa. Kun ihminen on käyttänyt resursseja yli keskiarvon, voitaisiin tuet lopettaa ja inhimillisistä syistä tarjota mahdollisuutta maksuttomaan eutanasiaan.

Vierailija
244/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksan aina ihmetellä, miten, tai lähinnä kait miksi, ihmiset, joilla on työpaikka, vetävät elämänsä ihan tappiin taloudellisesti, ts ostetaan niin kalliit autot, kun raha riittää, niin kallis asunto, johon rahat riittää, ehkä vielä kesämökki, vene tai golfosake, ehkä käydään lomilla matkoilla, maksellaan lasten kulut ja sitten... Sitten kehdataan valittaa, kun on jatkuvasti tiukkaa. Voi kyynel. 

Työttömällä tai pienituloisella ei ole mahdollisuutta yhteenkään noista. Juu, nyt ei heru empatiaa tai sympatiaa aplle. 

Vierailija
245/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikkojen hyysääminen pitäisi lopettaa. Kun ihminen on käyttänyt resursseja yli keskiarvon, voitaisiin tuet lopettaa ja inhimillisistä syistä tarjota mahdollisuutta maksuttomaan eutanasiaan.

Hienoa, aloitetaan susta, eli tyhmimmästä päästä. 

Vierailija
246/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tietenkin koskee sitä kansanosaa, joka ylikuluttaa maapallon resursseja. Enemmän heistä on haittaa, kuin niistä, jotka eivät kykene ylikulutukseen. 

Vierailija
247/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on omistusasunto ja hyvä työpaikka ja on kateellinen työttömille. Ok.

Niin, toista se on jos on paska   työpaikka, rupunen vuokra-asunto ja paska  palkka. 
Eikö ole jännää, että juuri silloin sitä

on ehkä eniten ihmettelevä  siitä, että jotkut saa saman tekemättä mitään tai lähes saman. 

Sitten joku parempituloinen pitää  tyhmänä  kun valittaa almujen perään. Ta pidetään jopa ihmisenä, joka ei ymmärtä heikommassa asemassa olevien tilanteita. 

Vierailija
248/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama tietenkin koskee sitä kansanosaa, joka ylikuluttaa maapallon resursseja. Enemmän heistä on haittaa, kuin niistä, jotka eivät kykene ylikulutukseen. 

Olet ymmärtänyt väärin. Ei kyse ole niistä keistä on eniten haittaa. Kyse on rahasta.

Vierailija
249/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ollaankin jo siinä tilanteessa, että silloin jos tuilla eläjä saa kaikki mahdolliset tuet ja paljon myös harkinnan varaisia tukia tukien saajan nettotulot voivat olla ainakin ajoittain jopa isommat kuin kaikista elämisen menoistaan omilla tuloillaan pakosta selviävän keskituloisen ansiotulot. Silloin, kun Suomessa sosiaalisten tukien varassa elivät lähinnä vain vammansa tai sairautensa takia ansiotyöhön kykenemättömät tuilla eläminen olikin ihan perusteltua, mutta tuilla elävien määrä on monin kertaistunut ja tukien saajina on jo enemmän niitä jotka eivät ole mistään perustellusta syystä ainakaan työkyvyttömiä ja ihan oikeutetusti tämä närästää työllään elantonsa ansaitsevia ja ansanneita joiden on tultava toimeen omillaan.

Vierailija
250/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hammaslääkäri- ja gyneaikoja ei ole, on mentävä yksityiselle."

Sinulla sentään on varaa mennä yksityiselle. Köyhä ei pääse hoidattamaan hampaitaan, vaan ainoa mitä julkisella tarjotaan kun ongelmat on jo isoja, on hampaan poisto. Juurihoidosta on turha haaveillakaan, kun halvemmaksi tulee vain poistaa oireileva hammas. Ajoissa ei hoitoon pääse. Gynelle ei julkisella pääse ollenkaan ja kun ei ole varaa yksityiseen., niin jää ilman hoitoa.

Vierailija
251/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienipalkkaisissa töissä käyvä ei välttämättä saakaan enempää käteen kuin työtön. Etenkin, kun työssäkäynti lisää kustannuksia: monissa työpaikoissa täytyy käydä lounasruokalassa, työmatkoihin menee rahaa, ja työvaatetukseen usein myös - vaikka työnantaja ei edellyttäisi työasun käyttöä tai tarjoa työasua, pitää työntekijällä yleensä olla tarkoituksenmukaiset, siistit vaatteet itseltä.

Työtön ei tarvitse kotona meikkiä eikä parempia vaatteita, repaleiset leggarit ja t-paita riittävät. Työttömällä on aikaa laittaa kotona vaikka makaronilaatikkoa ja leipoa, etsiä marketista alennustuotteita, kierrellä kirppareita. 

Työssäkäyvä ei välttämättä kotona jaksa juuri tehdä mitään "ylimääräistä", eikä ehdi kirppareille eikä koluamaan marketteja aletuotteita etsien.

Vierailija
252/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienipalkkaisissa töissä käyvä ei välttämättä saakaan enempää käteen kuin työtön. Etenkin, kun työssäkäynti lisää kustannuksia: monissa työpaikoissa täytyy käydä lounasruokalassa, työmatkoihin menee rahaa, ja työvaatetukseen usein myös - vaikka työnantaja ei edellyttäisi työasun käyttöä tai tarjoa työasua, pitää työntekijällä yleensä olla tarkoituksenmukaiset, siistit vaatteet itseltä.

Työtön ei tarvitse kotona meikkiä eikä parempia vaatteita, repaleiset leggarit ja t-paita riittävät. Työttömällä on aikaa laittaa kotona vaikka makaronilaatikkoa ja leipoa, etsiä marketista alennustuotteita, kierrellä kirppareita. 

Työssäkäyvä ei välttämättä kotona jaksa juuri tehdä mitään "ylimääräistä", eikä ehdi kirppareille eikä koluamaan marketteja aletuotteita etsien.

Työttömyysturvaa saavat eivät ole yleisesti ottaen sosiaalipummeja vaan yleebdä he ovat itsestään riippumattomista syistä työtä vailla ja kunnes löytävät uuden työpaikan ja näin ollen heille maksettavalle työttömyysturvalle on hyvä ja asiallinen peruste eikä heitä mielestäni pidä verrata muista syistä tukia saaviin.

Vierailija
253/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön ei tarvitse, mutta käsittääkseni työttömäthän halutaan töihin - paitsi siis työnantajat eivät kai halua, jos haluaisivat, niin kai heidät palkattaisiin. Ei työhaluinen työtön voi heittäytyä elämäntapatyöttömäksi, eli kyllä ne työhön kelpaavat vaatteet pitää olla jo olemassa.

Vierailija
254/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ehdotat ratkaisuksi? Kaikkien tukien poistamista köyhiltä, jotta sinulle saadaan ilmainen päivähoito ja hammaslääkäriaika?

Lasten maksut pitäisi olla täysmääräisiä vähintään toisesta lapsesta lähtien, ettei kannusteta lasten tekemiseen tukien varassa. Nämä ovat oikeasti kuitenkin isoja tulonsiirtoja tulottomille.

Vierailija
255/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran työttömän yläluokan edustaja haukkuu työtä tekeviä ihmisiä. Olen itse nelikymppinen mies ja käytän keskimäärin semmoset 200 € ruokaan rahaa, korjaan itse kaiken, leikkaan hiukset itse yms. Te työttömät käytätte vähintään 300 € ruokaan rahaa ja saattee rahat muilta ihmisiltä. Elätte siis parempaa elämää. Vain boomerit ovat teitä yläluokkaisempia. Minä olen säästänyt ja sijoitellut vuosikausia rahojani ja minulla ei koskaan olisi varaa ostaa kesämökkiä, kahta autoa, venettä pelkästään omilla tuloillani yms. Tienaan mediaania. Tiedän, että boomerit ostivat nuo kaiken pelkällä palkallaan. Yhtään heidän ei tarvinnut sijoittaa. Pelkkä tilillä rahan makuuttaminen riitti. Mutta heillä olikin hyvä ostovoima. Ja niin on työttömilläkin, jos suhteutetaan kuluja työssä käyviin, joilla jo se pelkkä työssä käyminen maksaa paljon ja aiheuttaa lisäkuluja elämään. Ainut laina mitä minulla on, on asuntolaina. Tuu naaman eteen valittamaan...

Eipä taida yksikään työtön pystyä ostamaan ruokaa 300€:lla koska siitä tuesta ei laskujen jälkeen jää niin paljon rahaa ylipäätään elämiseen. Oispa mielenkiintoista vertailla sinun ja minun budjettia ihan euro eurolta. Vieläköhän kehtaisit naukua kun selvitän mihin 595€ riittää. Voi olla että alkais posket punoittaa häpeästä. 

Vinkki vitonen: ÄLÄ IKINÄ  usko tämän palstan tai median juttuja työttömän leveästä elämästä. Niillä ei ole yhtään mitään todellisuuspohjaa. Ne ovat ihan puhdasta propagandaa jota tehdään siksi että saadaan työtätekevä valtaväestö usutettua köyhien kimppuun ja voivat "perustellusti" tukia leikata. Saavat niille enemmistön hyväksynnän. Ole fiksumpi ihminen.

Vierailija
256/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mene pyytämään lisää liksaa?

Kun perustelet työnantajalle, ettet pysty ansioillasi kilpailemaan sosiaaliturvan houkutuksia vastaan enempää niin uskon työnantajan tuntevan myötätuntoa.

Ongelmasi ratkeaa joko palkkaa nostamalla tai sinut korvataan ja päästetään nauttimaan sosiaaliturvasta.

Vierailija
257/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotus on täällä aivan sairas, verrattuna yleiseen tulotasoon. Siitä se johtuu. AP:n liksa on vieläpä aika kehno. 2700 euroa (netto) ei riitä pk-seudulla minusta enää mihinkään. 

Täysin keskitason liksasta maksat 30% veroja ja muita maksuja. Loput elämiseen ja asumiseen jne. Jäljellejääneestä siivusta voit sitten lähteä oikein kuluttelemaan tuotteita ja palveluja, maksan kaikesta maailman melkein korkeinta arvonlisäveroa. 

Veroja, veroja, veroja veron päälle. 

Heh, ja nuo lapsilisätkin, olepa hyvä vaan niistäkin. Terveisin keski-ikäinen vela. Mielelläni valitsisin verorahojeni vastineet, enkä mm. kustantaisi niillä toisten porsimien kersojen koulunkäyntiä ja koululounaita (joita ne eivät edes syö). 

Vierailija
258/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutuksena tähän väliin että Suomen valtion velkaantuminen on aiheutunut nopeasta väestön vanhenemisesta. Ikääntyvät ihmiset ovat syöneet valtion budjettia kiihtyvällä tahdilla viimeiset 10v, eikä asialle ole tehty vieläkään mitään.

Vierailija
259/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistutuksena tähän väliin että Suomen valtion velkaantuminen on aiheutunut nopeasta väestön vanhenemisesta. Ikääntyvät ihmiset ovat syöneet valtion budjettia kiihtyvällä tahdilla viimeiset 10v, eikä asialle ole tehty vieläkään mitään.

Elämme gerontokratiassa. Vanhat ihmiset eivät suostu luopumaan vallastaan ja eduistaan. He myös haluavat sotaa Venäjää vastaan ja ihan mielellään uhraavat nuoremmat polvet saadakseen itselleen yhä enemmän poliittista valtaa. Vanhojen sukupolvien toiveesta myös Teboil lopetettiin, jolloin polttoaineiden hinnat nousivat rajusti.

Vierailija
260/374 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo, joka kirjoitti lainauksen. Olen kyllä ihan täysiaikatyössä käyvä neljän lapsen äiti. Sopii, voidaan jutella kasvokkain aiheesta. On lainaa autosta ja asunnosta, mutta en silti kehtaisi valittaa, miten on tiukkaa, koska mun "tiukka" on jotain ihan muuta kuin työttömän tai pienituloisen tiukka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme