Keskituloisena ketuttaa, kun joudun maksamaan kaikesta niin paljon
Välillä mietin, miksi rehkin töissä, kun pienituloisemmat saavat monissa asioissa helpotuksia/monet asiat ilmaiseksi. Esimerkkejä:
-Perheemme saa yhteiskunnalta tukena ainoastaan lapsilisän. Kaiken muun maksamme täysimääräisesti itse, jopa päiväkotimaksu menee paikkakunnallamme täysimääräisenä, vaikka olemme keskituloisia.
-Maksan veroja yli tonnin kuussa. Kun työura alkoi reilu vuosikymmen sitten, sain bruttona 2700 e ja nettona n. 2400 e. Nyt saan bruttona 3800 e ja käteen jää 2700 e. Kiltisti maksellaan asuntolainaa pk-seudulla ja eletään säästeliäästi.
-Teen vaativaa työtä, työskentelen myös iltoina ja viikonloppuina. Omat menot jää vähiin, kun työvuorot sanelevat paljon, eikä työvuorot ole tiedossa kovinkaan aikaisin.
-Kaikissa paikoissa maksamme maksut täysimääräisenä. Ei ole alennushintaisia lippuja tai muita vastaavia. z
-Vaikka maksan paljon veroja, en saa julkisesta terveydenhuollosta palveluja. Hammaslääkäri- ja gyneaikoja ei ole, on mentävä yksityiselle.
Välillä mietin, miksi keskiluokka ei nouse kapinaan. Maksamme ihan valtavasti veroja ja kaikenlaisia maksuja.
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
"Hammaslääkäri- ja gyneaikoja ei ole, on mentävä yksityiselle."
Sinulla sentään on varaa mennä yksityiselle. Köyhä ei pääse hoidattamaan hampaitaan, vaan ainoa mitä julkisella tarjotaan kun ongelmat on jo isoja, on hampaan poisto. Juurihoidosta on turha haaveillakaan, kun halvemmaksi tulee vain poistaa oireileva hammas. Ajoissa ei hoitoon pääse. Gynelle ei julkisella pääse ollenkaan ja kun ei ole varaa yksityiseen., niin jää ilman hoitoa.
Tämä. Ja ap lisäksi unohti näppärästi työterveyshuollon.
Keskiluokka on hyvä ja muuttaa jenkkeihin. Siellä olet oman onnesi seppä, eikä tarvitse maksaa turhia veroja.
Hopi hopi!!!!
Itsekin olen keskituloinen, bruttopalkka 3700 euroa kuussa ja käteen jää 2600 euroa. Olen yksin asuva ja tulen ihan hyvin toimeen sinällään. Veroihin ja veronluonteisiin maksuihin menee siis kuukausittain 1100 euroa ja mielestäni se on näin pienestä palkasta melko paljon ja esimerkiksi Ruotsissa vastaavasta palkasta jää enemmän käteen. Minä toivon todella paljon että meidän keskituloisten verotusta ei tulla kiristämään enää yhtään kun säästöjä seuraavalla hallituskaudella haetaan. Progressiivisuus alkaa jo nyt liian alhaalta.
Olen suurinpiirtein samoilla tuloilla kun ap. Ei ole koskaan ollut ongelmaa päästä julkisella hammaslääkäriin tai muihin palveluihin. Toki hammaslääkäriin ensimmäistä aikaa sai odottaa, mutta kyllä sen kuitenkin sai. Pk seudulla..
Unohditte, että se, mikä voidaan tehdä yhdelle, voidaan tehdä jaikille. Tervetuloa uuteen, köyhäilevään keskiluokkaan.
Itsellä kk-tulot n 6000e/kk brutto, käteen jää reilut 4000 kiitos päivärahojen. Lisäksi saan osinkotuloja n 25k vuodessa mistä menee 25.5% vero ja muutaman tonnin vuokratuloja mistä puolestaan menee 30%. Olenkin miettinyt etten enää edes jaksa yrittää päästä paremmille liksoille kun ylimenevästä osasta joku toinen vie puolet. Osinkotuloja yritän kyllä kasvattaa niissä ei mene kuin korkeintaan 28.9% (joka sekin on 28.9 prosenttiyksikköä enemmän kuin rikkailla sijoittajilla).
Jossain vaiheessa tarkoitus ns nostaa kytkintä ja muuttaa maahan jossa pääomia verotetaan lievemmin
Vierailija kirjoitti:
Olen suurinpiirtein samoilla tuloilla kun ap. Ei ole koskaan ollut ongelmaa päästä julkisella hammaslääkäriin tai muihin palveluihin. Toki hammaslääkäriin ensimmäistä aikaa sai odottaa, mutta kyllä sen kuitenkin sai. Pk seudulla..
Omalla paikkakunnalla akuuttiajan saa aina samalle päivälle niin terkkariin kuin hammaslääkäriin, ei kiireellisen sitten x viikon sisään.
Saan itse 75000 euroa vuodessa. Ei sielläkään juhlita. Enemmän jäi käteen ekassa työpaikassa, kun asuin vanhempien omistamassa asunnossa ja tienasin 38000 euroa vuodessa.
Niin ja verot tulee nousemaan entisestään taas ensi eduskuntakaudella viimeistään, näin luvataan useimpien puolueiden vaaliohjelmissa. Ja ketä muuta voidaan verottaa helpoimmin luin keskiluokkaa. Helpotusta ei ole tiedossa. Kaikenlisäksi työssäkäyvän keskiluokan eläkkeitä luvataan leikata kaks jäädyttää jälleen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen keskituloinen, bruttopalkka 3700 euroa kuussa ja käteen jää 2600 euroa. Olen yksin asuva ja tulen ihan hyvin toimeen sinällään. Veroihin ja veronluonteisiin maksuihin menee siis kuukausittain 1100 euroa ja mielestäni se on näin pienestä palkasta melko paljon ja esimerkiksi Ruotsissa vastaavasta palkasta jää enemmän käteen. Minä toivon todella paljon että meidän keskituloisten verotusta ei tulla kiristämään enää yhtään kun säästöjä seuraavalla hallituskaudella haetaan. Progressiivisuus alkaa jo nyt liian alhaalta.
Johtuu ihan siitä että viime vuosikymmeninä sinällään ihan fiksusti ollaan kevennetty työn verotusta. Populistisesti kevennykset on kuitenkin aina suunnattu pieni- ja keskituloisille. Mikä sinällään ihan ymmärrettävää kun ottaa huomioon mikä älämölö nousi kun hyvätuloisten max marginaaliverotusta laskettiin "vain" 52 prosenttiin.
Tuloksena sitten että jo alle keskituloinen, 3000e/kk tienaava maksaa palkankorotuksestaan/ylitöistä 47.7% veron
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ehdotat ratkaisuksi? Kaikkien tukien poistamista köyhiltä, jotta sinulle saadaan ilmainen päivähoito ja hammaslääkäriaika?
Lasten maksut pitäisi olla täysmääräisiä vähintään toisesta lapsesta lähtien, ettei kannusteta lasten tekemiseen tukien varassa. Nämä ovat oikeasti kuitenkin isoja tulonsiirtoja tulottomille.
Niin tyhmä ja lyhytnäköinen kommentti, ettei jaksa edes vastata. Mutta selvästi olet työperäisen maahanmuuton kannattaja. 268
Vierailija kirjoitti:
Saan itse 75000 euroa vuodessa. Ei sielläkään juhlita. Enemmän jäi käteen ekassa työpaikassa, kun asuin vanhempien omistamassa asunnossa ja tienasin 38000 euroa vuodessa.
Teet jotain todella väärin, jos noista tuloista ei jää juhlittavaksi. Taisit jättää kertomatta paljonkin.
AP, oma vika? Eikö se näin toimi. Jos pienituloisuus ongelmineen on oma vika jne. kai "keskituloisenkin" rahojen riittämättömyys on "oma vika"? Mene parempiin töihin, hanki parempi palkka, älä valita. Yhteiskuntaa ei ole, järjestelmätason ulottuvuuksia ei ole, on vain yksilö valintoineen tyhjiössä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet jotain todella väärin, jos noista tuloista ei jää juhlittavaksi. Taisit jättää kertomatta paljonkin.
Perhe, laina. Pitäisi saada 15000 euroa kuussa. Tämä olisi palkkatasoni Trumppilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhe, laina. Pitäisi saada 15000 euroa kuussa. Tämä olisi palkkatasoni Trumppilassa.
Jep. 75k ei ole mitään luksusta jos olet ainoa joka tienaa perheessä. Tietty lapseton pariskunta jossa molemmat tienaa 75k on TÄYSIN eri tilanteessa.
Joo on kieltämättä outoa että minä joka tienaan 5000€ niin maksan
~ lasten päivähoito n. 500€
~ vuokra 1000€
-sähkö vesi ja vakuutus 150€
Tähän päälle lääkärit, hammaslääkärit, lääkkeet
- Silmälasit ja kesäloma reissut.
Naapurissa asuu somaliperhe jossa viisi lasta, saavat kaikki nämä ilmaiseksi.
On se hienoa ensin maksaa 1700€ veroa palkasta ja siihen päälle pakolliset asumiskulut 1500€
Vierailija kirjoitti:
Joo on kieltämättä outoa että minä joka tienaan 5000€ niin maksan
~ lasten päivähoito n. 500€
~ vuokra 1000€
-sähkö vesi ja vakuutus 150€
Tähän päälle lääkärit, hammaslääkärit, lääkkeet
- Silmälasit ja kesäloma reissut.
Naapurissa asuu somaliperhe jossa viisi lasta, saavat kaikki nämä ilmaiseksi.
On se hienoa ensin maksaa 1700€ veroa palkasta ja siihen päälle pakolliset asumiskulut 1500€
No, aloita elämä mainittuna "somaliperheenä" jos sitä niin kadehdit. Mitä vielä odotat? Työskentele hieman fantasiasi eteen. Omistaako "somaliperhe" asuntonsa, monta lasta perheessä on, onko heillä autoa jne. Sitten vain mallinnat samat speksit omaan elämääsi ja vot - voit elää kadehtimaasi unelmaa.
Seuraavan hallituksen aikaan vasta maksatkin veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. 75k ei ole mitään luksusta jos olet ainoa joka tienaa perheessä. Tietty lapseton pariskunta jossa molemmat tienaa 75k on TÄYSIN eri tilanteessa.
Onneksi on mahdollista tienata enemmän hankkimalla ylennyksiä
No mitä hittoa? luuletko että köyhät saa mitään palveluita julkiselta sen helpommin.. ei saa. Samassa suossa tässä kaikki tarpoo