Keskituloisena ketuttaa, kun joudun maksamaan kaikesta niin paljon
Välillä mietin, miksi rehkin töissä, kun pienituloisemmat saavat monissa asioissa helpotuksia/monet asiat ilmaiseksi. Esimerkkejä:
-Perheemme saa yhteiskunnalta tukena ainoastaan lapsilisän. Kaiken muun maksamme täysimääräisesti itse, jopa päiväkotimaksu menee paikkakunnallamme täysimääräisenä, vaikka olemme keskituloisia.
-Maksan veroja yli tonnin kuussa. Kun työura alkoi reilu vuosikymmen sitten, sain bruttona 2700 e ja nettona n. 2400 e. Nyt saan bruttona 3800 e ja käteen jää 2700 e. Kiltisti maksellaan asuntolainaa pk-seudulla ja eletään säästeliäästi.
-Teen vaativaa työtä, työskentelen myös iltoina ja viikonloppuina. Omat menot jää vähiin, kun työvuorot sanelevat paljon, eikä työvuorot ole tiedossa kovinkaan aikaisin.
-Kaikissa paikoissa maksamme maksut täysimääräisenä. Ei ole alennushintaisia lippuja tai muita vastaavia. z
-Vaikka maksan paljon veroja, en saa julkisesta terveydenhuollosta palveluja. Hammaslääkäri- ja gyneaikoja ei ole, on mentävä yksityiselle.
Välillä mietin, miksi keskiluokka ei nouse kapinaan. Maksamme ihan valtavasti veroja ja kaikenlaisia maksuja.
Kommentit (374)
Saat nukkua päivällä sit ku ne on koulussa.
Rahat menee eläkeläisiin (eläkkeet ja terveydenhuolto) sekä maahanmuuttajaperheisiin, joissa kotoutuminen ja työllistyminen ei ole tapahtunut.
Eläkeläisten osalta homma helpottaa kun isot ikäluokat siirtyvät ajasta ikuisuuteen… jälkimmäisen ryhmän kanssa pitäisi miettiä, miten heidät saadaan työelämään ja elättämään itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Voi ku oliski tämmöiset unenlahjat. Ikävä kyllä oon kärsinyt univaikeuksista jo alle parikymppisestä, en minä nukahda millekään päiväunille. Muuten kyllä makailen mahdollisimman paljon ettei energiaa kulu, tällä tavoin tarvitsee syödä mahdollisimman vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ku oliski tämmöiset unenlahjat. Ikävä kyllä oon kärsinyt univaikeuksista jo alle parikymppisestä, en minä nukahda millekään päiväunille. Muuten kyllä makailen mahdollisimman paljon ettei energiaa kulu, tällä tavoin tarvitsee syödä mahdollisimman vähän.
No voi voi. Ei sulle silti kuulu maksaa lähellekää yhtä paljon ku niille jotka käy töissä. Sulle ei oikestaan pitäs maksaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Rahat menee eläkeläisiin (eläkkeet ja terveydenhuolto) sekä maahanmuuttajaperheisiin, joissa kotoutuminen ja työllistyminen ei ole tapahtunut.
Eläkeläisten osalta homma helpottaa kun isot ikäluokat siirtyvät ajasta ikuisuuteen… jälkimmäisen ryhmän kanssa pitäisi miettiä, miten heidät saadaan työelämään ja elättämään itse itsensä.
Ei se helpota koskaan ku väestöpyramidi on semmonen et seuraava vanhusten ikäluokka on aina isompi
Vierailija kirjoitti:
Rahat kuluu köyhien ja kroonisesti sairaiden ylläpitoon. Pitäisikö heidät jättää mielestäsi vähemmälle avulle?
Eliitti pääsee vähällä. He eivät osallistu mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ja vika on mielestäsi köyhissä? Tästä huomaa taas, ettei keskiluokkaisuus tarkoita automaattisesti korkeaa älykkyyttä.
Sanoiko ap missään kohtaa että tämä on pienituloisten tai köyhien vika?
Mitä luulet vähätuloisten kohdalla olevan? . Kaikki he eivät saa mitään tukia. Esim. minä olen vähätuloinen eläkeläinen, enkä saa mitään tukia, 1000 e eläke
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se helpota koskaan ku väestöpyramidi on semmonen et seuraava vanhusten ikäluokka on aina isompi
Ei kuitenkaan niin valtaisa ikäluokka, mitä nyt nämä nykyiset eläkeläiset ovat olleet ja ovat.
Ihmettelen tässä ketjussa olevaa rutinaa veroista. Mielestäni verotus on keventynyt aikuisuuteni aikana (1995-2026) merkittävästi. Kun nuorena työskentelin hanttihommissa välivuosina oli veroprosentti jotakuinkin 26%. Nykyään vastaava veroprosentti on jollain ylemmällä toimihenkilöllä. Eikä itsellä merkittävästi korkeampi vaikka olen lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tässä ketjussa olevaa rutinaa veroista. Mielestäni verotus on keventynyt aikuisuuteni aikana (1995-2026) merkittävästi. Kun nuorena työskentelin hanttihommissa välivuosina oli veroprosentti jotakuinkin 26%. Nykyään vastaava veroprosentti on jollain ylemmällä toimihenkilöllä. Eikä itsellä merkittävästi korkeampi vaikka olen lääkäri.
Vituttaa iha hulluna ku kattoo mite pieni verotus muissa eu-maissa on esim.jos saa osinkoka tai myyntivoittoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Ei sulle silti kuulu maksaa lähellekää yhtä paljon ku niille jotka käy töissä. Sulle ei oikestaan pitäs maksaa mitään.
No eihän mulle maksetakaan, saan pelkän yleistuen vaikka menetin tapaturmassa työkykyni. Eli jos sinä menetät työkykysi niin se on vaan voi voi, sinut kuuluu jättää vaan kitumaan? Niinkö? Minkä takia Suomessa ei sitten hyväksytä eutanasiaa niin ihmiset voisivat saada sen jos menettävät työkykynsä?
Vierailija kirjoitti:
Ja vika on mielestäsi köyhissä? Tästä huomaa taas, ettei keskiluokkaisuus tarkoita automaattisesti korkeaa älykkyyttä.
Ei kyllä tarkoita noin kymppitonnin tulotkaan kun hallituksen toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän mulle maksetakaan, saan pelkän yleistuen vaikka menetin tapaturmassa työkykyni. Eli jos sinä menetät työkykysi niin se on vaan voi voi, sinut kuuluu jättää vaan kitumaan? Niinkö? Minkä takia Suomessa ei sitten hyväksytä eutanasiaa niin ihmiset voisivat saada sen jos menettävät työkykynsä?
Mä en tajua miksi sua ja muita työttömiä ei lähetetä ukrainaan sotimaan nii teis ois ees jotai hyötyä
Onko noin pienituloinen muka keskituloinen?
Itse en ainakaan odota mitään palveluja yhteiskunnalta. En käytä lainkaan julkista terveydenhuoltoa, vaan minulla on yksityinen sairausvakuutus. Työterveyshuoltokin löytyy, mutta sitä käytän ainoastaan jos flunssan takia tarvitsen sairauslomaa.
Olen itse köyhä, mutta maksan minäkin kaiken itse. Mitään avustuksia en ole saanut, en tosin hakenutkaan, mutta kun sen päätöksen tietää etukäteen, niin ei kannata.
Ap kirjoitti, että joutuu menemään yksityiselle mm. hammaslääkäriin. No, sama juttu. 1100 e ovat tuloni kuukaudessa ja julkiselta puolelta ei pääse h-lääkäriin kuin kuukausia jonottamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi sua ja muita työttömiä ei lähetetä ukrainaan sotimaan nii teis ois ees jotai hyötyä
Mitä hyötyä musta olisi jossain sodassa kun en pysty edes puristamaan tiskirättiä 😂? Kuolisin ihan heti, sitten olisi kulunut rahaa kun mut olisi lennätetty sinne. Oot aivan kaistapää, toivottavasti karma iskee 😅
Vierailija kirjoitti:
Ai valtio tietää, mihin rahat kannattaisi käyttää? Ei tiedä. Jos minulta kysyttäisiin, kohdistaisin veroni näin:
-perusasiat kuntoon, matalan kynnyksen tk-terveydenhuolto, erityissairaanhoito vain tarpeeseen
-terveydenhuollossa etusija lapsilla, nuorilla ja nykyisillä veronmaksajilla, leikkausjonoissa lapset, nuoret ja työssä käyvät edelle
-koulut, tiet ja muut peruspalvelut kuntoon
-maanpuolustus kuntoon
Mistä mm. säästäisin:
-kaikenlaiset kehitysavut, yritystuet yms
-tulkkipalvelut (suomea/ruotsia osaamattomille vain 1 vuoden ajaksi, sitten on joko osattava kieli tai maksettava itse)
-sosiaalituet vain kansalaisille
Samaa mieltä kahdesta viimeisestä kohdasta. Lisäksi kaikkien mahdollisten uskontojen ja äidinkielien opetus pois kouluista. Suomalaisten verorahoilla ei tarvitse rahoittaa uskonnon- ja äidinkielenopetusta maahanmuuttajille. En ole ajatusmaailmastani muuten persu, mutta ajaako näitä asioita kukaan?
Sosiaalitukia/työttömyyskorvausta voisi myöntää määräajaksi myös heille, joilla on oleskelulupa vaikka eivät olisi kansalaisia. Esimerkiksi enintään 6kk-vuodeksi. Tämän jälkeen on pystyttävä elättämään itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa iha hulluna ku kattoo mite pieni verotus muissa eu-maissa on esim.jos saa osinkoka tai myyntivoittoa
Osinko- tai myyntivoittotulot eivät taida olla keskituloisen pääasiallisia tulonlähteitä. Nämä ovat suunnitellut suurituloisia varten. Pääomatulovero (30%/34%) on pieni- ja keskituloisella selvästi korkeampi kuin ansiotulovero. Tällöin on tarkoituksenmukaista nostaa tulot ansiotuloina. Mutta jos tienaa esimerkiksi puolimiljoonaa, niin tuloveroprosentti on noin 40%. Tällöin on edullisempaa siirtää tulonlähteet pääomatulon piiriin.
Näin asian vierestä. Jos osinko- tai myyntivoittoverot koituvat ongelmaksi, kannattaa perustaa sijoitusyhtiö. Yhtiö maksaa pienemmällä prosentilla ko tuloista. Ja kun on kerännyt yhtiöön omaisuutta, esimerkiksi osakkeita, niin voit nostaa itsellesi kevennettyä osinkoa.
Mä herättelen lapset kouluun noin klo 7. Mutta heräisin mielelläni vaikka klo 5 jos vain saisin töitä.