onko siinä neuvolan kotikäynnissä mukana joku tupatarkastus-aspekti?
minä oon ajatellut että se on mukava palvelu väsähtäneille ihmisille, mutta anopin kommentit (työskentelee tavallaan lähellä sosiaalitointa, sillä lailla saattaisi tietää jotain esim. ongelmaperheiden kanssa tehtävästä työstä) saivat mut epäilemään että siinä ihan ehkä tarkoituksella myös tsekattaisiin ne uuden vauvan kotiolot myös.
satutteko kukaan oikeasti tietämään onko sellaista juonta ko. palvelun taustalla?
Kommentit (50)
miksei meillä tultu sitten kotiin... Toki asuimme lähellä ja musta olisi ollut ihan naurettavaakin jos meille olisi tultu viereisestä talosta kätilö käymään vaakojen kanssa...
että kyyläsi ja kyseli kaikenlaista niinkuin olisi jossain kuulustelussa ollut... En tykännyt yhtään! Meiän kissojakin katseli arvioivasti ja kysyi että missä nuo kissat nukkuu... :o
Ei siis mitään pikkujuttuja tsekata vaan että kaikki on päällisin puolin ok; vauvalla on nukkuma- ja hoitopaikka ja -välineet, asunto ihmisasunnon näköinen jne.
Oli tosi kiva ihminen ja oma jaksaminen oli sillon aika vähäinen. Uskon kyllä, että katsoi paikkoja samalla vähän " sillä silmällä" , olisin kyllä ihmetellytkin, jos ei olisi katsonut. Kai se on ihan hyvä tietää millaisissa oloissa pieni ihmisen alku elää... :)
katsastamassa kotiolot.
En tiedä onko yleinen käytäntö siellä vai oliko syynä se, että kyseessä oli teiniäiti, jolla on ollut taipumusta masennukseen.
Meillä on aina nukutettu vauvat meidän sängyssä ja hoidettu sylissä ja sängyn päällä. Ei ole ollut vauvoilla omaa sänkyä eikä hoitopaikkaakaan. Mitähän terveydenhoitaja siitä olisi sanonut. Minusta olisi ollut ihan tyhmää, jos terveydenhoitaja olisi tullut kotikäynnille, kun itse olen ollut synnytysten jälkeen hyvässä kunnossa. Olen mielelläni kuntoillut sen verran, että olen neuvolaan mennyt. En kyllä oikeasti ymmärrä, mikä idea noissa kotikäynneissä on, paitsi jos äiti on ihan petipotilas.
Lastennlan th:n käynnillä mokasimme, mies ajatteli että vauvaa siinä vain tutkitaan ja meni ulos harrastusautoaan korjailemaan ettei olisi tiellä. Tästä th veti johtopäätöksen ettei miestä kiinnosta osallistua lastenhoitoon ollenkaan. Kyseli ainakin puoli vuotta joko isä kylvettää vauvaa, en sitten tiedä miksi juuri se kylvettäminen on juuri isille sopiva homma ;o) Aina sanoin että minä kylvetän, mieheni oikeasti arasteli käsitellä märkää ja alastonta, liukasta vauvaa. Hoiti kyllä vauvaa muuten, minkä kyllä yritinkin neuvolassa kertoa ettei th olisi niin kovin huolissaan.
Toisen lapsen kanssa sanoin heti ettei tarvitse tulla kotiin, oli kesä joten neuvolassa käyminen oli helppoa vastasyntyneen kanssa.
ei todellakaan kiinnitetä huomiota mihinkään koirankarvoihin tai siihen onko vauvalla söpö kehto vai pahviloota. Lähinnä yleissilmäys, että onko pesumahdollisuus ym välttämättömyydet ja jos vauva syö pullosta, niin onko suunnilleen hygieenistä.
Kotikäynti ei ole pakollinen, mutta ns. sosiaalitapausten kohdalla sitä kyllä yritetään kaikin keinoin päästä tekemään, niissäkin kunnissa, joissa ns. tavallisissa perheissä ei käydä.
Olen kerran törmännyt tapaukseen jossa asunto oli täynnä (vauvan isän tyhjentämiä) tyhjiä pulloja, siis oikeasti lattiapintaa oli vaikea löytää niiden alta, kaikki matot ja muut tekstiilit olivat paksussa pölyssä ja HAISIVAT, pöydällä huoneenlämmössä oli tuttipulloja, joissa oli maitoa ja joiden tutit aivan likaisia, ja käynnin aikana vauvan äiti nappasi umpimähkään vain jonkun ja rupesi tunkemään vauvan suuhun - hädissäni sanoin että älä nyt siitä anna, ja avatessani pullon sain kaataa haisevan, klimppisen korvikkeen viemäriin:(
Äiti ei ollut narkkari tai alkoholisti, mutta hänellä oli huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes ja taudin myötä oli lähes sokea. Isä päätoiminen juoppo.
Käyntiselostukseni laukaisi lastensuojelutoimenpiteet, nyt lapsi on isoäitinsä huollossa ja äiti tapaa lasta siellä päivittäin,
eli on niistä käynneistä joskus ihan konkreettista hyötyä!
th
Lähinnä tarkoitus on se, että äidin ei tarvitse tulla neuvolaan, kun neuvola tulee äidin luo.
Meillä vuosi sitten valui vessan hana, niin ettei tätsyä voinut päästää pesemään käsiään vessaan. Vauvalla kaikki tarpeellinen ei mitään ylimääräistä, kyseessä neljäs lapsi. Enpä tiedä mitä ajatteli siitä vessakiellosta...
mutta jos on paljon tietyntyyppiä asioita, niin voi antaa aihetta seurata tilannetta. Esim, " ei vuodevaatteita sängyissä" ei sellaisenaan ole ongelma, mutta jos sen lisäksi moni muukin asia on outo, rempallaan tms. niin voidaan epäillä, että perhe on erityisen tuen tarpeessa.
sosiaalityöntekijän kaveri
Meillä ei ainakaan ole ollut mitään " salattavaa" tai pelättävää kotikäynnin suhteen. Mutta hyvä, jos siinä mahdollisesti joku ongelmatapaus pääsee avun piiriin! Lasten parastahan siinä vain ajatellaan :) Joten ei meillä tavallisilla, lapsistaan hyvää huolta pitävillä ja normaaleissa oloissa elävillä ole mitään pelättävää...
kannattaa käydä vessassa ja katsoa, jos vessan kaapista löytyy arveluttavia lääkkeitä. Muita paikkoja kun ei oikein pääse rauhassa katsomaan. Myös tyhjät pullot ym. pistetään merkille. Siivottomuus on myös yksi hälyttävä tekijä.
terkkari
Vierailija:
kannattaa käydä vessassa ja katsoa, jos vessan kaapista löytyy arveluttavia lääkkeitä. Muita paikkoja kun ei oikein pääse rauhassa katsomaan. Myös tyhjät pullot ym. pistetään merkille. Siivottomuus on myös yksi hälyttävä tekijä.terkkari
eiköhän sinulla ole vaitiolovelvollisuus? Kyllä tuosta tarinastasi voi olla helppo päätellä, ketkä ovat kyseessä?
Olimme molemmat opiskelijoita ja mieheni ulkomaalainen. Neuvolatäti sitten möläytti, että tämähän on parempi kuin mitä luuli. Oli varmaan ajatellut, että meillä ei ole mitään.
Etenkin kun silloinen asuinalue oli aika huono maineeltaan. Mieheni oli tehnyt kahta työtä, jotta saimme kaiken tarvittavan hankittua. Ärsytti kyllä mokoma kyylä, joka selvästi tuli kyttäämään asuntoamme. Huomautti lisäksi, että olen aivan liian laiha (170cm 53kg).
että on olemassa myös perheitä, jotka todellakin ovat erityisen tuen tarpeessa. Perheitä, joilla ei ole edellytyksiä kasvattaa lasta. Tämä ei tarkoita sitä, että teidän katsottaisiin olevan epäsopivia tai huonoja vanhempia jos vessan hana vuotaa tai jos teillä on vähän sotkuista.
Kyllä sitä melko helposti saa kuvan perheestä ja siitä onko edellytykset turvalliselle elämälle olemassa. Siis lapsen parasta siinä katsotaan. Eikä tämä tarkoita sitä, että sosiaaliviranomaiselle ollaan ilmoittamassa jos vauvalla on vähän puklua vaatteella tai jos vauva nukkuu perhepedissä.
Ymmärtäkäähän, että on todellisissa vaikeuksissa olevia ihmisiä. Sellaisia, jotka eivät ole turvallisia vauvalle. Ei kannata heti olla karvat pystyssä, että " Meille ei ainakaan tulla kyyläämään ja syynäämään paikkoja, kyllä ME ollaan ihan hyviä vanhempia." Ottakaa kuule kiitoksella vastaan ja ajatelkaa niitä pieniä, jotka ovat todellisissa vaikeuksissa ja saavat avun tuon toimenpiteen kautta. Piste.
mun mielestä tää on oikeasti mielenkiintoinen asia, enkä ole aiemmin sillä lailla ajatellut koko kuviota. ja meillä on saanut terkka vierailla ihan vapautuneesti esikoisen ollessa pieni, ja nyt pian kakkosen synnyttyä toivottelen tervetulleeksi.
uskallatteko oikeasti asiasta tietävät vastata vielä semmoiseen lisäkysymykseen, että katsotaanko siellä kotona jotain tiettyä asiaa tarkemmin, meinaan että onko joku check list-tyyppinen systeemi? ja mites jos kieltäytyy kotikäynnistä, niin onko jotain ihan tiettyä mitä silloin vaikka tarkemmin kysellään siellä neuvolassa käytäessä?
ei oo pakko vastata tarkkaan, jos tuntuu arveluttavalta. eihän näitä kai kauheasti puhuta, ja ymmärrettävää niin.
ap