onko siinä neuvolan kotikäynnissä mukana joku tupatarkastus-aspekti?
minä oon ajatellut että se on mukava palvelu väsähtäneille ihmisille, mutta anopin kommentit (työskentelee tavallaan lähellä sosiaalitointa, sillä lailla saattaisi tietää jotain esim. ongelmaperheiden kanssa tehtävästä työstä) saivat mut epäilemään että siinä ihan ehkä tarkoituksella myös tsekattaisiin ne uuden vauvan kotiolot myös.
satutteko kukaan oikeasti tietämään onko sellaista juonta ko. palvelun taustalla?
Kommentit (50)
Olen alan ihminen ja tiedän, että yksi syy kotikäynteihin on se, että nähdään jotakin kotioloista. Harjaantunut silmä huomaa kyllä. Ainakin omassa kunnassa epäilykset heräävät, jos kotikäynti ei kelpaa.
kotikäynnin tarkoituksena on myös katsoa, että vauvalla on inhimilliset olosuhteet, näitä sosiaalitapauksiakin kun on. ja ettei vauvan hoitopaikat ole suorastaan vaaralliset. ei siinä mitään siivoustarkastusta tehdä. kyllä terkkarit ymmärtävät, ettei vasta synnyttänyt heti siivota jaksa, eikä kahvejakaan odoteta. jotkut ensisynnyttäjät saattavat kaivata myös vinkkejä vauvan hoitopaikkojen järjestelyyn ym. kotikäynnillä saa perheen tilanteesta paremman kuvan kuin neuvolassa. myös sisarukset ja isä huomioiden.
t.terkkari
Kyllä minä ajattelin, että ilman muuta kotikäynnin yksi syy on vauvan kotiolojen tarkistaminen. Mikä on ilman muuta hyvä asia, perheitä kun on monenlaisia.
jokaisesta kaltoin kohtelevaan perheeseen syntyvästä vauvasta, joka huostaanotetaan ajoissa!
ja kotikäynnit on siksi(kin) minusta todella hyvä juttu!
Vierailija:
Narkkiperheet ja muut kyllä huomataan ihan muutenkin.
On kiva esitellä kaunista, puhdasta ja siistiä kotia ja tarjota itsetehtyä piirakkaa ja vastajauhettua kahvia kivalle terveydenhoitajallemme. Aina on sanonut että teillä on todella kodikasta ja lapset vaikuttavat niin tasapainoisilta ja iloisilta. Joskus olen pyytänyt oikein lounasaikaan että saa sitten meillä lounastaa kun kerran ruokaa on ja tilaa ruokailuhuoneessa riittää.
-citymami
No, tervetullut oli ja käynnillä tarkasti JOKAISEN huoneen ja kysyessä vessaa, mies näytti oven hänelle, tämä menikin ja avasi vaatehuoneen oven ja katseli sinne, no näkipä pyykin lajittelu systeemimme ja tip top kunnossa olevan vaatehuoneen.
Kissastamme sanoi suoraan, että " Tuo sitten kannattaisi lopettaa" ja minun rintaliivejäni (Minulla oli 3 imetysliivit sillä hetkellä pesukoneessa pyörimässä) alkoi isoon ääneen kauhistelemaan.
Siihen loppui audienssi. Mieheni sanoi suoraan, että eiköhän tämä ollut tässä, kiitos ja näkemiin.
Akka lähti vihasta kihisten.
Ja tästä samasta olen kuullut muilta kaupunkilaisilta, että on tehnyt samanlaisia tupatarkastuksia ja vaatinut eläinten lopettamista ja nyt tuosta on 9 vuotta ja kuulema sama meno jatkuu edelleen.
Tämä päälle 50 nainen on tunnettu siitä, että arvostelee äitejä milloin mistäkin ja isätkään eivät vähällä pääse.
Kakkosen synnyttyä viime vuonna terkkari sanoi, että jos haluat, niin voin tulla kotiin, mutta tännekkin saa tulla, jos haluaa esim ulkoilla vauvan kanssa ja minä sitten lenkin välissä käväisin neuvolassa ja sieltä jatkoin lenkkipolkua.
Tämä nykyinen terkkarimme onkin ihan erilainen, kun tämä pirttihirmu.
Neuvola-aikana kyllä jo saa käsityksen siitä, onko perheellä kaikki hyvin. Suurimmalla osalla onneksi on! Joa äiti kieltäytyy kotikäynnistä, ei siitä suututä tai vedetö johtopäätöksiä. Jotkut äidit ilmoittavat, että tulevat sitten neuvolaan käymään vauvan kanssa. Se on täysin ok. Itse tykkään mennä kotikäynnille siksi, että on enemmän " tilaa olla" kuin neuvolan huoneessa. Voidaan äidin halutessa katsoa imetysasentoja ym. Äidit ovat kotonaan " enemmän kotonaan" . Rauhaa käydä tärkeät asiat läpi. En katso kotia sillä silmällä, jos jotain hälyttävää näkyy/tapahtuu, se toki pannaan merkille.
terkuin kätilö äitiysneuvolasta
Eli niin, että tietäisi alan ihmisenä asian todellisen laidan.
Mutuna minäkin heitän, että osin siinä kaiketi tarkistetaan hiukan kotiolojakin. Mutta veikkaan, että jos ja kun terkkari on sama, joka on hoitanut äitiä jo raskausaikana, hänellä on jo aika hyvä näppituntuma siitä, millaisesta perheestä on kyse.