Mistä johtuu Suomessa yrittäjävihamielisyys
Jos on vaikka ihan vain pienyrittjä, joka elättää itsensä. Jos ei työllistä kuin itsensä, pidetään mitättömänä ja ahneena, vaikka nettotienestit jäisivät pienemmäksi kuin palkka vastaavasta työstä - syynä yrittäjyyteen voi olla se, että saa paremmin töitä yrittäjänä kuin palkallisena, koska jotkut ostavat mieluummin alihankintaa. Tämä "miksi kukaan ostaisi palveluja sinulta jos ei kukaan palkkaa sinua" tyyppi voi nyt olla hiljaa, olet lapsellinen ja tyhmä, tuo laskutuspalvelun suosiminen on riskitöntä ja voi mennä meidänkin alalla projekti kerrallaan, mm. siksi.
Sitten jos työllistää, pidetään ahneena riistäjänä.
PK-yritykset kuitenkin työllistävät määrällisesti enemmän kuin isot. Silti pieniä yrittäjiä vihataan enemmän, niitäkin, joiden kanssa ei ole mitään skismaa tai edes ei kuulu asiakaskuntaan. Miksi? Miksi halutaan kommunismi, eli pelkkä valtion työllistämisohjelma? Sitähän se tarkoittaa. Oikeisto nyt ylipäätään vihaa pienyrittäjiä ja vasemmisto yrittäjiä ylipäänsä. Keskusta on ehkä yrittäjäystävällisin puolue, mutta aika paljon siinäkin on pääoman kannattajia. Pienet puolueet nyt ei ymmärrä yrittäjyydestä oikein mitään ideologiansa takaa.
Kommentit (291)
Sähkön hinnat nousivat selvästi vuodentakaisesta, ja myös polttoaineet – erityisesti bensiini ja diesel – kallistuivat. Nämä erät vaikuttavat suoraan sekä kotitalouksien arkimenoihin että yritysten kuljetuskustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Menen toistaiseksi pois ketjusta. On parempaakin tekemistä.
Hyvä neuvo muutenkin tämä:
Älä ruoki trollia.
Samoin, poistun. Surkeaa jankkaamista. 🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomihan on edelleen yksi Euroopan epäsopuisimpia yhteiskuntia. Vuoden 1918 tapahtumia ja 90-luvun lamaa ei olla käsitelty lainkaan ja tästä seurasi kateutta, narsismia ym. pahoinvointia. Varsinkin 70-luvulla yrittäjävihamielisyys oli huipussaan. "Helppohan siinä on rahalla mällätä ja meitä köyhiä riistää" sai kuulla setäni kylänraitilla aloittaessaan oman suutarifirman ahdasmielisessä, uskonnollisessa pikkukunnassa. Täysin nollasta aloitti, ei saanut alussa edes lainaa. Nämä kommenttien laukojat olivat yleensä virkamiehiä ym. ihan ok-palkkaisilla suojatyöpaikoilla.
Myös uskonnon, eli luterilaisen valtionkirkon vankka asema yhteiskunnassa näkyy tässä. Pitää kituuttaa ja kärsiä ja pitäisi tehdä työtä riistäjän vallan alla. Mitään ei saa kokeilla, ja ei saa epäonnistua. Tämä näkyy myös meidän sosiaaliturvajärjestelmässä.
On paljon myös ns. pakkoyrittäjiä. Töitä ei saa muuten.
Tuo luterilaisuus ja vasemmistolaisuus näkyy myös siinä että kannabiksen käyttö ei ole vieläkään laillista ja maatilan isännät ei voi viljellä oikeaa lääkehamppua myyntiin maailmalle. Meillä olisi hyvin valoisat kesät ja mahdollisuus vientiin, mutta kun ei.
Käytännössä koko kansa on sitä mieltä että kansalainen omistetaan ja tämä kansalainen ei saa laittaa turvastaan sisään mitä haluaa pistää sisään. Viranomaisten pitää antaa signaali ja pistää pahimmillaan vankilaan jos hengittää muuta kuin tupakin savua.
Ihan Neuvostoliiton meininki edelleen. Vätetään että olisi länsimaiset arvot, mutta muistuttaa enemän venäläisiä arvoja. Länsimaisiin arvoihin kuulu yksinlönvapaudet. Pelkästään laillistamalla kannabiksen saisi Suomi paljon yritystoimintaa sen ympärille matkailun ja kaiken sen ympärille. Mutta ei. Nekin jotka nyt tässä ketjussa on väittäneet olevansa yrittäjäystävällisiä ja hokeneet että työntekijät on paskaa ja vasemmistolaiset on sontaa, niin vastustaa tätä suurta mullistavaa uuditusta, joka nostaisi Suomen kansainvälisille markkinoille ja toisi paljon työpaikkoja. Matkailu virkistyisi huomattavasti. Mutta ei. Asenneilmapiiri on ei ei ei. ei.
Ei sitten.
Kannabista ei kannata käyttää.
Jos esim
nuorena alkaa käyttää sitä, aivot taantuvat nuoruuden asteelle. Ihmisen kehitys pysähtyy siihen.
Otahan asioista selvää.
Yhdysvalloissa on sääntö eikä poikkeus että opiskellessa vedetään kaikkea. Siis kaikkea muutakin kuin cannabista. Se on se seula josta kovimmat menestyjät menee läpi. Osa kärsii läpi elämänsä jostain psyykkisistä ongelmista. Erityisen kovaa ryyppäämistä ja opiskelua. Tähän mennessä monta menestyvää liikemiestä on käynyt samat koulut ja ei ole taantunut mihinnkään. Haittoja toki varmasti ovat saaneet opiskeluaikoina.
Päihteet on yksi merkittävin kultti ja osa opiskelua USA:ssa. Otahan selvää miten maailmalla elellään. Käytännössä neuvon ottamaan pään pois perseestä ja uskomaan todellisuuteen satujen sijaan. Noiden valheiden takia Yhdysvalloissa lopulta päädyttiin laillistamaan, koska mitä pidemmälle valetta viedään ja mitä enemmän näkee ympärillä menestyviä liikemiehiä, jotka vetää ja vetää aina vaan ja jaksaa, niin ei kauaa jaksa uskoa valheisiin. Tossa on sulle listaa, vähän neim dröppingiä sulle tost noi:
Elon Musk
Richard Branson
George Zimmer
Michael Bloomberg
Steve Jobs
Bill Gates
Urheilijat, taiteilijat oma lukunsa, mutta yrittäjiä hekin kaikki tyyni.
En ihaile noita
Ne taiteilijatkin joita ihailen, ovat todellisia neroja
Taiteen suhteen olen elitisti.
Juu, ei ne sun ihailua kaipaakaan. Ne elää vapaasti kuten ihmisten pitäisikin elää ja sinä elät omaa elämääsi näyttäen omaa esimerkkiäsi rajoittamatta muiden elämää.
Useimmat heistä lypsää maailmaa hiljalleen kuivaksi
"
Esimerkiksi Japanissa menestyneimmät yritykset on satoja vuosia vanhoja. "
Tämä oli kauheaa luettavaa. Äkkirikastuminen yrittämisellä ymmärretään nykyään yrittämiseksi ja siksi yritykset aina myydään heti pois käsistä, mutta itseasiassa oikea yrittäminen on perhen ja suvun pääoman kartuttaminen keinolla millä hyvänsä. Suku ja perhe on se yritys. Suomessa on myös perhesiteet hajanaiset. Vanhemmat ajaa lapset jo nuorina pois kodista. Monikaan ei auta rahallisesti omia lapsiaan, vaan sysää sen työn yhteiskunnalle.
Ironisesti nyt kun on puhetta ollut jengeistä ja katujengeistä varsinkin, niin nämähän on käyttännössä "yritystoimintaa". Meillä on tosiaan vihammielisyyttä yrittäjiä kohtaan ihan ruohonjuuritasolla. Perhe ja sukuhan on käytännössä jengi, kun yhdistää siihen mukaan perheenjäsenten ja suvun ystävät.
Mihin on hävinnyt tämä verkostoituminen?
Vierailija kirjoitti:
"
Esimerkiksi Japanissa menestyneimmät yritykset on satoja vuosia vanhoja. "
Tämä oli kauheaa luettavaa. Äkkirikastuminen yrittämisellä ymmärretään nykyään yrittämiseksi ja siksi yritykset aina myydään heti pois käsistä, mutta itseasiassa oikea yrittäminen on perhen ja suvun pääoman kartuttaminen keinolla millä hyvänsä. Suku ja perhe on se yritys. Suomessa on myös perhesiteet hajanaiset. Vanhemmat ajaa lapset jo nuorina pois kodista. Monikaan ei auta rahallisesti omia lapsiaan, vaan sysää sen työn yhteiskunnalle.
Ironisesti nyt kun on puhetta ollut jengeistä ja katujengeistä varsinkin, niin nämähän on käyttännössä "yritystoimintaa". Meillä on tosiaan vihammielisyyttä yrittäjiä kohtaan ihan ruohonjuuritasolla. Perhe ja sukuhan on käytännössä jengi, kun yhdistää siihen mukaan perheenjäsenten ja suvun ystävät.
Mihin on hävinnyt tämä verkostoituminen?
Mm kokoomus tekee kaikkensa sen eteen, että koko maa nääntyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen toistaiseksi pois ketjusta. On parempaakin tekemistä.
Hyvä neuvo muutenkin tämä:
Älä ruoki trollia.
Trollia voi ruokkia myös pipetillä
Katsoa vierestä ja nauraa kun trolli ei edes tajua olevansa se trollattu
Nämähän on bottejakin joille syötätte pipeteillä. Mikäs siinä jos on aikaa pelata tekoälyn kanssa pulushakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen toistaiseksi pois ketjusta. On parempaakin tekemistä.
Hyvä neuvo muutenkin tämä:
Älä ruoki trollia.
Trollia voi ruokkia myös pipetillä
Katsoa vierestä ja nauraa kun trolli ei edes tajua olevansa se trollattu
Nämähän on bottejakin joille syötätte pipeteillä. Mikäs siinä jos on aikaa pelata tekoälyn kanssa pulushakkia.
Pitäähän työmatka johonkin kuluttaa.
Vaikka sitten sen botin "opettamiseen" päin persettä
Muuttuu hyödyttömäksi käyttäjälleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen toistaiseksi pois ketjusta. On parempaakin tekemistä.
Hyvä neuvo muutenkin tämä:
Älä ruoki trollia.
Trollia voi ruokkia myös pipetillä
Katsoa vierestä ja nauraa kun trolli ei edes tajua olevansa se trollattu
Nämähän on bottejakin joille syötätte pipeteillä. Mikäs siinä jos on aikaa pelata tekoälyn kanssa pulushakkia.
Pitäähän työmatka johonkin kuluttaa.
Vaikka sitten sen botin "opettamiseen" päin persettä
Muuttuu hyödyttömäksi käyttäjälleen
Eihän boteilla enää nykyään ole käyttäjiä. Osa toimii itsenäisesti unohdettuina rattaina ympräistössä kuten ketunleivät maistajilleen.
Maailman vanhin tunnettu yritys on japanilainen rakennusalan perheyritys Kongō Gumi, joka perustettiin uskomattomat yli 1400 vuotta sitten, vuonna 578
Pitkään Suomen vanhimman yrityksen titteliä kantoi Frenckellin kirjapaino, joka sai alkunsa Turun akatemian kirjapainona vuonna 1642. Tämä huikea, lähes 370-vuotinen taival tuli kuitenkin päätökseensä vuonna 2008, jolloin yritys hakeutui konkurssiin digitaalisen murroksen ja talousvaikeuksien vuoksi. Tämän jälkeen Fiskars nousi virallisesti listan kärkeen
Vanhin yhä toiminnassa oleva suomalainen yritys on Fiskars, joka perustettiin vuonna 1649.
Hieman saivarrellen voidaan mainita myös suomalais-ruotsalainen metsäjätti Stora Enso. Sen ruotsalainen puolisko, Stora, sai alkunsa Falunissa sijaitsevasta kuparikaivoksesta, josta on säilynyt kirjallinen osakkuustodistus jo vuodelta 1288. Stora Enso onkin koko maailman vanhin yhä toimiva osakeyhtiö, mutta sen juuret ovat alun perin Ruotsin, eivät Suomen alueella.
Euroopan vanhimpana yhä toimivana yrityksenä pidetään Itävallan Salzburgissa sijaitsevaa St. Peter Stiftskulinarium -ravintolaa, joka perustettiin vuonna 803.
Kyllähän nuo vuosiluvut on sellaisia että vähintään pitäisi yrityksen olla toiminnassa puolivuosisataa että voitaisi yritykseksi edes sanoa. Muutenhan se on vain sellainen puulaaki, päiväperhonen, pöytälaatikkomonopoli, tähdenlento, kortitalo, konkurssisinko, puuhastelupaja...
Nimiä on paljon. Niin ei Suomesta löydy nykyään pitkäjänteisyyttä tai ymmärrystä sille mitä yritys oikeasti on ja yrittäminen on. Meillä on tällä hetkellä yrittäjissäkin paljon lyhytjänteisiä pikavoittoja tavoittelevia lottoajia.
Ei yrittäjiä. Ehkä sellaisia vihataan, koska pitkäjänteisyys ja sisukkuus on ollut perinteinen luonteenpiirre suomalaisille. Se että yrittäjä kutsuu itseään yrittäjäksi, mutta oikeasti onkin lyhytjänteinen pikavoittoja tavoitteleva henkilö, niin ei eroa juurikaan kelan luukulla asioivasta kansalaisesta mitenkään. Yrittäjyys on muutoksessa.
Porkkana puuttuu. Ihan lähtien työnteon kannattavuudesta.
Ihminen kokee tulleensa huijatuksi, jos käyttää suurimman osan ajasta työhön ja vastineeksi tästä saa maksaa 3/4 palkasta vuokraan ja elää kädestä suuhun. Se ei eroa vankeudesta juurikaan.
Henkilö on jumissa. Kun lähtökohta on näin karmaiseva, niin miten ihmeessä siitä siirrytään yrittäjäksi mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se vihamielisyys näkyy? Kritiikkinsä vaan pelkkänä vihaan sitä yrittäjä henkilöä kohtaan? Jos jälkimmäinen niin aika varmasti on kateutta.
Kateutta mistä? Jos yrittäjiä on uskominen, niin tässä maailmassa ei niin kauheaa kohtaloa olekaan kuin yrittäjäksi päätyminen. Sitähän ne on toitottaneet lehdissä jo vuosikymmeniä.
No ei varmasti olekkaan jos konkurssin tekee. Siinä touhussa menee maine, rahat ja terveys. Yrittäminen on aina riski ja koskaan ei voi tietää mitä tulee eteen (korona, ukrainan sota, lakimuutokset, sairastuminen..) vaikka olisi kuinka ahkera yrittäjä.
Sehän riippuu ihan siitä mistä se konkurssi johtuu. Jos se on seurausta maksamattomista veroista tai muusta keinottelusta, niin se on ihan ymmärrettävää. Eihän kukaan mistään muustakaan varkaudesta mitään sankarinleimaa saa. Epäonnistumisesta muuten ei kyllä solvata sen enempää kuin vaikka potkut saanutta.
Käytännössä jokaisella konkurssiin joutuneella yrityksellä on verovelkoja. Verottaja lieneekin suurin konkurssihakemusten alulle panija. Kun yritykss joutuu maksuvaikeuksiin, eli kun tulot eivät riitä kattamaan menoja, eihän silloin olla ensimmäisenä laittamassa lappua luukulle. Yritys hakee toimintaa varten rahoitusta. Kun sellaista ei enää järkevään hintaan ole saatavilla kassavajeen yhä jatkuessa, alkaa laskujen maksu viivästyä. Ensin jäävät maksamatta sellaiset laskut, joiden maksamatta jättäminen ei aiheuta akuuttia katastrofia -kuten jotkin verot ja vakuutukset. Viimeiseksi jää maksamatta lainanlyhennykset (ettei niitä irtisanottaisi) ja tilaukset (ettei tilausten lähettäminen loppuisi). Siinä vaiheessa, kun nämäkin maksut sakkaavat, on moni pk -yrittäjä jo pantannut talonsakin. Yrittäessään, koska ei halua luovuttaa, ennen kuin on pakko.
Veroveloilla konkurssiin menevällä yrityksellä ei lähtökohtaisesti ole mitään tekemistä epärehellisyyden, saati rikollisuuden kanssa.
Jos jättää tietoisesti verot maksamatta niin kyllä se on nimenomaan kieroilua ja epärehellisyyttä. Vainoletko sinä yrittäjänä sitä mieltä että se on ihan ymmärrettävää ja hyväksyttävää etkä vaadi korkoja tai kuluja ja annat velan anteeksi jos joku asiakas jättää sinun laskut maksamatta koska heillä ei ole rahaa?
Vai että kieroilua ja epärehellisyyttä... Kuvittele itsesi tilanteeseen, jossa olet yrityksen puikoissa. Firmalla alkoi mennä korona-aikaan huonosti, viimeiset kolme vuotta se on tehnyt putkeen tappiota. Yritys on vääjäämättä tullut tiensä päähän. Sillä on puoli miljoonaa velkaa, 72 000 euron edestä laskuja pöydällä ja tilillä 6700 euroa rahaa. Maksaisitko tässä vaiheessa viimeisillä rahoilla veromaksuja? Että jääköön kaikki muut nuolemaan näppejään, verot on ne jotka hoidetaan viimeiseen asti?
Luulen, että suurin osa meistä tuossa tilanteessa käyttäisi viimeiset rahat mielummin vaikka aliurakoitsijan laskun maksamiseen, kuin jonossa olevien verojen maksamiseen. Sinusta en tiedä, toimisitko toisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se vihamielisyys näkyy? Kritiikkinsä vaan pelkkänä vihaan sitä yrittäjä henkilöä kohtaan? Jos jälkimmäinen niin aika varmasti on kateutta.
Kateutta mistä? Jos yrittäjiä on uskominen, niin tässä maailmassa ei niin kauheaa kohtaloa olekaan kuin yrittäjäksi päätyminen. Sitähän ne on toitottaneet lehdissä jo vuosikymmeniä.
No ei varmasti olekkaan jos konkurssin tekee. Siinä touhussa menee maine, rahat ja terveys. Yrittäminen on aina riski ja koskaan ei voi tietää mitä tulee eteen (korona, ukrainan sota, lakimuutokset, sairastuminen..) vaikka olisi kuinka ahkera yrittäjä.
Sehän riippuu ihan siitä mistä se konkurssi johtuu. Jos se on seurausta maksamattomista veroista tai muusta keinottelusta, niin se on ihan ymmärrettävää. Eihän kukaan mistään muustakaan varkaudesta mitään sankarinleimaa saa. Epäonnistumisesta muuten ei kyllä solvata sen enempää kuin vaikka potkut saanutta.
Käytännössä jokaisella konkurssiin joutuneella yrityksellä on verovelkoja. Verottaja lieneekin suurin konkurssihakemusten alulle panija. Kun yritykss joutuu maksuvaikeuksiin, eli kun tulot eivät riitä kattamaan menoja, eihän silloin olla ensimmäisenä laittamassa lappua luukulle. Yritys hakee toimintaa varten rahoitusta. Kun sellaista ei enää järkevään hintaan ole saatavilla kassavajeen yhä jatkuessa, alkaa laskujen maksu viivästyä. Ensin jäävät maksamatta sellaiset laskut, joiden maksamatta jättäminen ei aiheuta akuuttia katastrofia -kuten jotkin verot ja vakuutukset. Viimeiseksi jää maksamatta lainanlyhennykset (ettei niitä irtisanottaisi) ja tilaukset (ettei tilausten lähettäminen loppuisi). Siinä vaiheessa, kun nämäkin maksut sakkaavat, on moni pk -yrittäjä jo pantannut talonsakin. Yrittäessään, koska ei halua luovuttaa, ennen kuin on pakko.
Veroveloilla konkurssiin menevällä yrityksellä ei lähtökohtaisesti ole mitään tekemistä epärehellisyyden, saati rikollisuuden kanssa.
Jos jättää tietoisesti verot maksamatta niin kyllä se on nimenomaan kieroilua ja epärehellisyyttä. Vainoletko sinä yrittäjänä sitä mieltä että se on ihan ymmärrettävää ja hyväksyttävää etkä vaadi korkoja tai kuluja ja annat velan anteeksi jos joku asiakas jättää sinun laskut maksamatta koska heillä ei ole rahaa?
Vai että kieroilua ja epärehellisyyttä... Kuvittele itsesi tilanteeseen, jossa olet yrityksen puikoissa. Firmalla alkoi mennä korona-aikaan huonosti, viimeiset kolme vuotta se on tehnyt putkeen tappiota. Yritys on vääjäämättä tullut tiensä päähän. Sillä on puoli miljoonaa velkaa, 72 000 euron edestä laskuja pöydällä ja tilillä 6700 euroa rahaa. Maksaisitko tässä vaiheessa viimeisillä rahoilla veromaksuja? Että jääköön kaikki muut nuolemaan näppejään, verot on ne jotka hoidetaan viimeiseen asti?
Luulen, että suurin osa meistä tuossa tilanteessa käyttäisi viimeiset rahat mielummin vaikka aliurakoitsijan laskun maksamiseen, kuin jonossa olevien verojen maksamiseen. Sinusta en tiedä, toimisitko toisin?
Jos köyhällä on nälkä ja se varastaa ruokaa, ei kyseessä ole rikos?
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät on usein tosi väsyneitä, sellaiset yrittäjät muuten yleensä sysää työntekijöille liikaa työtä, omaa työtään ja lisää päivän normaaleihin työtunteihin extraa maksamatta ylityökorvauksia näille.
Niin väsymys tekee kiukkuiseksi, vainoharhaiseksi ja heikentää unien laatua. Siinä voi psykoosiakin alkaa pukkaaman ja maailma näyttäytyy vihamieliseltä paikalta, kun elimistö on taistele- ja pakenetilassa. Kyse ei siis olekaan että suomalaiset vihaisi yrittäjiä tai yrittäjää, vaan tämä yrittäjä on oikeasti sairaslevon tarpeessa ja harhainen pääkopastaan. Helposti yli 12t päiviä ja omaehtoisesti terveyttään pilanut. Perhe kärsii, lapset pelkää vanhempaansa ja etääntyy tästä.
Työntekijät pelkää ja ihmettelee miksi yrittäjän tunne-elämä menee kuin tuuliviiri ja kokoajan on kuin kävelisi rikkinäisillä joulukoristeilla. Riks räks riks räks kuuluu yrittäjän päästä, kun se pyörittelee vauhkona päätään että mistä suunnasta nyt vihataan. Ei kukkaan vihaa. Päässä vikaa vaan ja lepo tekisi poikaa, mutta eihän se ossoo levätä. Stressaa lomallakin.
Burnout on oikea sairaus ja se asennetaan itseensä tekemällä liikaa töitä. Meidän päivät on rajalliset ja kyvyt on rajalliset. Sisulla saat itsesi romuksi, ahkeruutta ei palkita rahalla tai vapaa-ajalla. Ahkeruudesta kytee moni alkava sairaus. Tässäkin ketjussa minä näen monta sellaista, joiden pitäisi päästä mielisairaalaan hetkeksi tai kokemaan trippi. TE ootte sairaita ja näette piruja ympärillä, mutta te ootte siinä tilassa missä niitä näkee, kun ei keho ymmärrä miksi on piiskattu ja hakattu olo. Se hakee ympäristöstä ne viholaiset. Ja itse yrittäjä on oman itsensä piiskaaja. TE ootte syypäitä tilaanne miksi kuvittelette suomalaisten vihaavan yrittäjiä, koska ne ei vihaa teitä, te ette vain rakasta itseänne ja lepää tarpeeksi.
luterilaisuus on saatanasta, ei se ole ihmiselle mikään hyvä ohjenuora. Hulluksi tulee vaan siitä turhasta raatamisesta "otsansa hiessä"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se vihamielisyys näkyy? Kritiikkinsä vaan pelkkänä vihaan sitä yrittäjä henkilöä kohtaan? Jos jälkimmäinen niin aika varmasti on kateutta.
Kateutta mistä? Jos yrittäjiä on uskominen, niin tässä maailmassa ei niin kauheaa kohtaloa olekaan kuin yrittäjäksi päätyminen. Sitähän ne on toitottaneet lehdissä jo vuosikymmeniä.
No ei varmasti olekkaan jos konkurssin tekee. Siinä touhussa menee maine, rahat ja terveys. Yrittäminen on aina riski ja koskaan ei voi tietää mitä tulee eteen (korona, ukrainan sota, lakimuutokset, sairastuminen..) vaikka olisi kuinka ahkera yrittäjä.
Sehän riippuu ihan siitä mistä se konkurssi johtuu. Jos se on seurausta maksamattomista veroista tai muusta keinottelusta, niin se on ihan ymmärrettävää. Eihän kukaan mistään muustakaan varkaudesta mitään sankarinleimaa saa. Epäonnistumisesta muuten ei kyllä solvata sen enempää kuin vaikka potkut saanutta.
Käytännössä jokaisella konkurssiin joutuneella yrityksellä on verovelkoja. Verottaja lieneekin suurin konkurssihakemusten alulle panija. Kun yritykss joutuu maksuvaikeuksiin, eli kun tulot eivät riitä kattamaan menoja, eihän silloin olla ensimmäisenä laittamassa lappua luukulle. Yritys hakee toimintaa varten rahoitusta. Kun sellaista ei enää järkevään hintaan ole saatavilla kassavajeen yhä jatkuessa, alkaa laskujen maksu viivästyä. Ensin jäävät maksamatta sellaiset laskut, joiden maksamatta jättäminen ei aiheuta akuuttia katastrofia -kuten jotkin verot ja vakuutukset. Viimeiseksi jää maksamatta lainanlyhennykset (ettei niitä irtisanottaisi) ja tilaukset (ettei tilausten lähettäminen loppuisi). Siinä vaiheessa, kun nämäkin maksut sakkaavat, on moni pk -yrittäjä jo pantannut talonsakin. Yrittäessään, koska ei halua luovuttaa, ennen kuin on pakko.
Veroveloilla konkurssiin menevällä yrityksellä ei lähtökohtaisesti ole mitään tekemistä epärehellisyyden, saati rikollisuuden kanssa.
Jos jättää tietoisesti verot maksamatta niin kyllä se on nimenomaan kieroilua ja epärehellisyyttä. Vainoletko sinä yrittäjänä sitä mieltä että se on ihan ymmärrettävää ja hyväksyttävää etkä vaadi korkoja tai kuluja ja annat velan anteeksi jos joku asiakas jättää sinun laskut maksamatta koska heillä ei ole rahaa?
Vai että kieroilua ja epärehellisyyttä... Kuvittele itsesi tilanteeseen, jossa olet yrityksen puikoissa. Firmalla alkoi mennä korona-aikaan huonosti, viimeiset kolme vuotta se on tehnyt putkeen tappiota. Yritys on vääjäämättä tullut tiensä päähän. Sillä on puoli miljoonaa velkaa, 72 000 euron edestä laskuja pöydällä ja tilillä 6700 euroa rahaa. Maksaisitko tässä vaiheessa viimeisillä rahoilla veromaksuja? Että jääköön kaikki muut nuolemaan näppejään, verot on ne jotka hoidetaan viimeiseen asti?
Luulen, että suurin osa meistä tuossa tilanteessa käyttäisi viimeiset rahat mielummin vaikka aliurakoitsijan laskun maksamiseen, kuin jonossa olevien verojen maksamiseen. Sinusta en tiedä, toimisitko toisin?
Jos köyhällä on nälkä ja se varastaa ruokaa, ei kyseessä ole rikos?
Jäät palkkatyöstä yt:n kautta työttömäksi. Et pysty tulojen pudotessa enää hoitamaan kaikkia laskujasi, ja osa niistä menee ulosottoon. Oletko tehnyt rikoksen?
Tuossa on oikea analogia. Yrittäjä ei esimerkissä varastanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vasemmistolaiset eivät itse toimi yrittäjinä, jos he niin kannattavat sitä?
Huonot pätkätyöpalkat ei kerrytä pääomaa ja pankit ei myönnä lainoja pätkätyöläisille. He ehkä näkee realistisen yrityksen säästää vuosikymmeniä ajokorttiin ja autoon rahaa, että saisi kauempaa töitä ja työmahdollisuuksia. Tämä on se tavallisen ihmisen realismi yrittämisessä. Yritetään saada kallis menopeli, jolla pääsisi töihin ja saisi lisää töitä, mutta palkat no pienet ja säästöä ei kerry. Pesukone hajoaa ja säästöt menee taas nollille. Se voi olla kymmenien vuosien työ säästää autoon rahat.
No tossa se varmasti on parhaiten selitettynä. Jos työläisellä menee keskiverrosti noin ankeesti, niin yrittäjät on useiden satojen tonnien veloissa ja heillä menee taatusti x työntekijöiden verran ankeesti. Siksi harvoja kiinnostaa yrittäminen. Jokainen tietää miten hölmöläisen hommaa se on, kun hädintuskin selviää elossa työtä tekemälläkään.
Toinen juttu on että osa on vaan niin optimisteja ja uskoo, sitten pettyvät ja sen saa lukea täältä ettei kannattanut olla yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päasiassa yrittäjiä vihataan, koska yrittäjät käyttäytyvät huonosti, ja lakien vastaisesti ja räyhäävät että työntekijöille twi asiakkaille ei kuulu mitään.
Esin ympäristölakeja rikkovat rutiininomaisesti, jätteet ja myrkyt kaadetaan suoraan lähimetsäänn (huom, yleensä jonkun muun omistamaan metsään) tai jokeen.Tässä tämä vasemmiston/Vihreiden viha hyvin tiivistettynä. Mutta mistä tälläinen käsitys on peräisin? Isi ja äiti sanonut vai jos on ollut töissä niin ammattiliiton edustaja tai pääluottamusmies? Ei puutu kuin se että kaikilla yrittäjillä on rahaa kasapäin jemmassa jossain ja uutta tulee kuin olisi seteli paino takahuoneessa
Tässä tämä oikeiston viha ja valehtelu tiivistettynä: uutisia työntekijöiden oikeuksien polkemisesta tai ympäristörikoksista ei uskota, tai ne yritetään painaa villaisella tyyliin "No se oli vain se yksi yrittäjä". Samaan aikaan he huutelevat täysin keuhkoin "YKSI työtön kertoi välttelevänsä työntekoa iltapulun artikkelissa = KAIKKI työttömät ovat lusmuja".
Metsäteollisuudella on ainakin taskussaan kokonainen ministeriö, jonka tehtävänä on polkea ympäristölainsäädäntöä teollisuuden puolesta. Tämä on silläkin tavalla hienosti junailtu, että paskaa ei roisku itse teollisuuden päälle, vaan metsäteollisuus voi silmät pyöreinä selitellä noudattaneensa nimen omaan lakia, kun se laki antaa luvan luonnon raiskaamiseen.
En tiedä mistä AP puhuu. Olen itse työllistänyt itseni yrittäjänä sen jälkeen kun en enää kelvannut palkkatyöhön.
Teen samaa työtä, samoissa yrityksissä kuin tein palkkatyötä, mutta tienaan nyt kaksinkertaisen palkan vähemmillä työtunneilla. Jos olisin tiennyt tämän, olisin siirtynyt yrittäjäksi jo ennenkuin palkkatyöt loppuivat.
Lisäetuna voin itse päättää milloin ja kuinka pitkään olen lomalla. Koen myös saavani enemmän arvostusta yrittäjänä kuin työntekijänä.
Vihamielisyyttä en ole kohdannut eikä kukaan ole syyttänyt ahneeksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä AP puhuu. Olen itse työllistänyt itseni yrittäjänä sen jälkeen kun en enää kelvannut palkkatyöhön.
Teen samaa työtä, samoissa yrityksissä kuin tein palkkatyötä, mutta tienaan nyt kaksinkertaisen palkan vähemmillä työtunneilla. Jos olisin tiennyt tämän, olisin siirtynyt yrittäjäksi jo ennenkuin palkkatyöt loppuivat.
Lisäetuna voin itse päättää milloin ja kuinka pitkään olen lomalla. Koen myös saavani enemmän arvostusta yrittäjänä kuin työntekijänä.
Vihamielisyyttä en ole kohdannut eikä kukaan ole syyttänyt ahneeksi.
Pitäiskö meidän muiden uskoa että yrittäminen on kannattavaa, kun tässäkin ketjussa suurin osa yrittäjistä on katkeria ja vihaisia epäonnistuneita henkilöitä?
Niin sinä olet poikkeus?
Erikoinen ja vapaa elämä ei tee kenestäkään taiteilijaa, mutta vapaus ja ympäristö varmasti alistaa yrittämään ennakkoluulottomasti. Tästähän on tunnettu mm Sibelius,. Hän oli hyvin erikoislaatuinen sekä poikkeuksellinen mies tavoiltaan. Monet nerot pitää vapaa-ajan erillään ja pyhänä aikana. Emme esimerkiksi tiedä mitä suurimmat nerot on vapaa-aikanaan kieltolain aikana tehneet esimerkiksi Pariisin vuosilla. Puheita ja huhuja on erilaisista vapaamielisista seksuaalikokemuksista ja liberaalista elämästä, joka sitten ammensi paljon teoksia, josta nykyään monet taiteen ystävät voivat nauttia. Moni tateilijakin kuoli täysin köyhänä. Meillähän on katkera tarina Aleksis Kivestäkin olemassa. Suomalaisten viha varmasti liittyy paljonkin tuohon että yrittäjät on ulkokultaisia diletantteja ja haalii mainetta ja antaa ymmärtää menestyksestä, mutta taustalla voi olla miljoonien velat. Hän ei edes koskaan saanut tietää olevansa mestari. Toki sekin että velat ja henkilö on onnistunut tekemään yrityksestä epäkiinnostavan antaa hyvät mahdollisuudet jatkaa tätä "huijarimaista" toimintaa pitkäänkin.
Totuus tuleekin aina siinä että tuotteet jää historiaan. Muistaako jälkipolvi ja useat sukupolvet saman tuotteen ja yrityksen?
Nämä yhdistää kansaa.