Uudella työpaikalla on whatsapp-ryhmä, minua ei ole kutsuttu
Ryhmässä on siis kaikki paitsi minä, myös esimies on siellä. Ryhmän ylläpitäjä on paikan kakkoshenkilö. Esimieheni aina joskus sanoo, että whatsapp-ryhmässähän oli tästä tms. Sanon, etten ole ryhmässä. Hän siihen, että ai jaa, no hän lähettää mulle sen tiedon erikseen.
Olen ollut paikassa nyt pari kuukautta. 10 henkilöä töissä.
Onko asiallista?
Kommentit (122)
En oikein kehtaa tunkea sinne. Ap
No mene nyt hyvä ihminen sanomaan sille kakkostyypille, joka on ylläpitäjä, että jos siellä on työhön liittyviä tärkeitä juttuja, niin pistää sinutkin mukaan, mutta jos ei ole, niin et haluakaan liittyä, vaan riittää, että saat tiedot työaikana.
Itse en haluaisi kuulua tuollaiseen ryhmään. Riittää, että päivystää töissä ja vapaa-aika on ikiomaa.
Vierailija kirjoitti:
No kettuako täällä sitten valitat?
Itsekin voisin tulkita "En ole ryhmässä" tarkoittamaan, että et halua olla ryhmässä ja siksi et ole. Mikset kysyisi suoraan, että ketä voit pyytää lisäämään sinut ryhmään? Oman kokemukseni mukaan uudella työpaikalla aloittaessa aina jotkut oikeudet tai käyttäjäryhmiin lisäämiset unohtuu, ja niitä saa sitten pyytää, kun tajuaa puuttuvansa jostain.
Onko sinulla työpaikan puhelin? Jos ei niin pomo ei välttämättä kehtaa kysyä suostutko käyttämään privaatti puhelimessa työpaikan wa juttuja (esim miehellä joskus tulee yövuorolaisiltakin viestiä firman wa ketjuun kurja jos oma puhelin piippaa yöllä).
Toisekseen kysy siltä toiselta tyypiltä jos lisäisi sinut tuohon ryhmään.
En minä menisi kyselemään, vaan odottaisin kutsua. Ehkä koeajan jälkeen saat kutsun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitan siitä, että ryhmästä puhutaan, mutten saa kutsua. Se on minusta tylyä. En kysynyt avausviestissäni, mitä teen, vaan, että onko tämä asiallista? Minut on jätetty ulkopuolelle. Ap
Vierailija kirjoitti:
En minä menisi kyselemään, vaan odottaisin kutsua. Ehkä koeajan jälkeen saat kutsun?
Työelämässä olevan aikuisen ihmisen pitää kyllä ihan itse saada suunsa auki. Meillä on töissä ties miten monta eri Teams-ryhmää ja myös whatsapp-ryhmä, ei sitä kukaan muu ole vahtinut että minut kutsutaan jokaiseen johon haluan liittyä vaan ihan itse olen sitä pyytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitan siitä, että ryhmästä puhutaan, mutten saa kutsua. Se on minusta tylyä. En kysynyt avausviestissäni, mitä teen, vaan, että onko tämä asiallista? Minut on jätetty ulkopuolelle. Ap
Sitten muotoilet sanasi "En ole ryhmässä" hieman vihjaavampaan suuntaan -> "En ole saanut kutsua ryhmään" ja ehkä vielä lisäksi "mutta jos siellä puhutaan työasioista, niin pitäisikö minutkin kutsua?"
Ole hyvä.
Ja sitten ihan tosissaan, ymmärrän että et halua tungetella jos olet vielä uusi. En minäkään kehtaisi, mutta toisaalta saattaisin halutakin pitää vapaa-aikani vapaa-aikana ja pysytellä työasioista erossa vapaalla, vaikka miten solmisivat jotain keskenään. En tee töitä vapaalla.
Miehen työpaikalla on kans WA-ryhmä, mutta jauhavat siellä vain sontaa. Minua lähinnä ketuttaa kun yölläkin puhelin piippaa, kun ovat jossain yöllä vaikka kesänavajaisten jälkeen jatkoilla ja mies unohtaa laittaa äänettömälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko asiallista kysyä tätä vauvapalstalta? Kysy suoraan töissä, miksi et ole mukana ryhmässä tai pyydä, että sinut liitetään mukaan. Aivan liikaa ihmiset miettii,onko asiallista/pitääkö loukkaantua jne. Tuskin on tarkoituksella jätetty sinua pois, miksi ihmeessä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä olevan aikuisen ihmisen pitää kyllä ihan itse saada suunsa auki. Meillä on töissä ties miten monta eri Teams-ryhmää ja myös whatsapp-ryhmä, ei sitä kukaan muu ole vahtinut että minut kutsutaan jokaiseen johon haluan liittyä vaan ihan itse olen sitä pyytänyt.
Hei tämä on pieni firma. 10 henkilöä yhteensä töissä ja se kymmenes on illalla käyvä siivooja ja yhdeksäs on talkkari. Eli pienessä toimistossa työskentelee 8 henkilöä. Ei tämä ole mikään konserni. Uuden työntekijän pyytämättä jättäminen whatsapp-ryhmään ei ole mikään unohdus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten muotoilet sanasi "En ole ryhmässä" hieman vihjaavampaan suuntaan -> "En ole saanut kutsua ryhmään" ja ehkä vielä lisäksi "mutta jos siellä puhutaan työasioista, niin pitäisikö minutkin kutsua?"
Ole hyvä.
Ja sitten ihan tosissaan, ymmärrän että et halua tungetella jos olet vielä uusi. En minäkään kehtaisi, mutta toisaalta saattaisin halutakin pitää vapaa-aikani vapaa-aikana ja pysytellä työasioista erossa vapaalla, vaikka miten solmisivat jotain keskenään. En tee töitä vapaalla.
Miehen työpaikalla on kans WA-ryhmä, mutta jauhavat siellä vain sontaa. Minua lähinnä ketuttaa kun yölläkin puhelin piippaa, kun ovat jossain yöllä vaikka kesänavajaisten jälkeen jatkoilla ja mies unohtaa laittaa äänettömälle.
Kannattaa laittaa puhelin automaattisesti ajastuksella älä häiritse -moodiin yöajaksi niin ei tule häirityksi. Mielestäni omituista jos joku ei sitä ole tehnyt, sen verran itsestään selvää että saattaisin itsekin tulla lähettäneeksi viestejä jonkun mielestä liian myöhään.
Siis jos sanot, ettet ole ryhmässä, niin mä ainakin ymmärtäisin sen niin, että olet itse päättänyt olla liittymättä siihen (varsinkin jos en ole ylläpitäjä, enkä tiedä onko sut kutsuttu) tai ettet käytä whatsappia.
Sano, ettei sua ole kutsuttu siihen ryhmään ja että haluaisit myös liittyä. Tuskin sua mitenkään tarkoituksella pidetään sieltä ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei tämä on pieni firma. 10 henkilöä yhteensä töissä ja se kymmenes on illalla käyvä siivooja ja yhdeksäs on talkkari. Eli pienessä toimistossa työskentelee 8 henkilöä. Ei tämä ole mikään konserni. Uuden työntekijän pyytämättä jättäminen whatsapp-ryhmään ei ole mikään unohdus. Ap
Vaihtoehto voi toki olla se että he ajattelevat sen olevan liian tungettelevaa jos lisäävät sinut ryhmään vaikka olet vasta juuri aloittanut paikassa. Silti se suunsa aukaiseminen auttaa asiaan, kukaan heistä ei osaa lukea sinun ajatuksiasi.
Höh, tuntuu pahalta ap:n puolesta. Tuntisin itsekin ulkopuolisuuden tunnetta tuossa tilanteessa.
Todella vaikea sanoa onko asiallista, kun emme yhtään tiedä onko sinun ulosjättämisesi tahallista!
Mikset kysyisi tuolta kakkoshenkilöltä suoraan, että mikä on kriteerinä ryhmään pääsylle? Kysy vaikka ihan kaikkien kuullen. Saamasi vastauksen perusteella voit sitten tulla tänne joko jatkamaan keskustelua tai päättämään sen tarpeettomana.
Minulla meni toisinpäin kuin ap:lla. Olen vuosia sitten poistanut whatsappin puhelimestani, koska jatkuva saatavilla oleminen, sukulaisten draamailu siitä etten ehtinyt vastata heti kun luin viestin ja exien öiset känniviestit stressasivat. Uudessa työpaikassa painostettiin, että kaikkien pitää liittyä whatsappiin ja oletettiin, että kaikki päivystävät siellä koko ajan valmiina tulemaan työvuoroon tavallista aikaisemmin tai jopa vapaapäivänä töihin, jos tarvitaan tai muutenkin perehtyvät vapaa-ajallaan whats-apin kautta raportteihin, miten edeltävä työvuoro on mennyt. En ladannut whatsappia ja irtisanoudun työpaikasta muutaman viikon jälkeen. Siellä oli toki monta muutakin ongelmaa, mutta en todellakaan tee ilmaista työtä vapaa-ajallani omalla puhelimellani vaan haluan pitää työn ja vapaa-ajan täysin erillään.
Voisit sanoa, että jos wa ryhmässä on työtä koskevia asioita niin olisi hyvä, jos kaikki siihen kuuluisivat.
Kiitos vastauksista. Jospa sitten nielen ylpeyteni ja kysäisen jotenkin. Seuraavan kerran, kun joku puhuu ryhmästä, kysyn, että ai onko täällä sellainen ja näytän kiinnostuneelta. Vaikka vähän harmittaakin. Ap
Voisitkohan suoraan kysyä pääsyä whatsapp-ryhmään?