Mistä johtuu Suomessa yrittäjävihamielisyys
Jos on vaikka ihan vain pienyrittjä, joka elättää itsensä. Jos ei työllistä kuin itsensä, pidetään mitättömänä ja ahneena, vaikka nettotienestit jäisivät pienemmäksi kuin palkka vastaavasta työstä - syynä yrittäjyyteen voi olla se, että saa paremmin töitä yrittäjänä kuin palkallisena, koska jotkut ostavat mieluummin alihankintaa. Tämä "miksi kukaan ostaisi palveluja sinulta jos ei kukaan palkkaa sinua" tyyppi voi nyt olla hiljaa, olet lapsellinen ja tyhmä, tuo laskutuspalvelun suosiminen on riskitöntä ja voi mennä meidänkin alalla projekti kerrallaan, mm. siksi.
Sitten jos työllistää, pidetään ahneena riistäjänä.
PK-yritykset kuitenkin työllistävät määrällisesti enemmän kuin isot. Silti pieniä yrittäjiä vihataan enemmän, niitäkin, joiden kanssa ei ole mitään skismaa tai edes ei kuulu asiakaskuntaan. Miksi? Miksi halutaan kommunismi, eli pelkkä valtion työllistämisohjelma? Sitähän se tarkoittaa. Oikeisto nyt ylipäätään vihaa pienyrittäjiä ja vasemmisto yrittäjiä ylipäänsä. Keskusta on ehkä yrittäjäystävällisin puolue, mutta aika paljon siinäkin on pääoman kannattajia. Pienet puolueet nyt ei ymmärrä yrittäjyydestä oikein mitään ideologiansa takaa.
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Suomihan on edelleen yksi Euroopan epäsopuisimpia yhteiskuntia. Vuoden 1918 tapahtumia ja 90-luvun lamaa ei olla käsitelty lainkaan ja tästä seurasi kateutta, narsismia ym. pahoinvointia. Varsinkin 70-luvulla yrittäjävihamielisyys oli huipussaan. "Helppohan siinä on rahalla mällätä ja meitä köyhiä riistää" sai kuulla setäni kylänraitilla aloittaessaan oman suutarifirman ahdasmielisessä, uskonnollisessa pikkukunnassa. Täysin nollasta aloitti, ei saanut alussa edes lainaa. Nämä kommenttien laukojat olivat yleensä virkamiehiä ym. ihan ok-palkkaisilla suojatyöpaikoilla.
Myös uskonnon, eli luterilaisen valtionkirkon vankka asema yhteiskunnassa näkyy tässä. Pitää kituuttaa ja kärsiä ja pitäisi tehdä työtä riistäjän vallan alla. Mitään ei saa kokeilla, ja ei saa epäonnistua. Tämä näkyy myös meidän sosiaaliturvajärjestelmässä.
On paljon myös ns. pakkoyrittäjiä. Töitä ei saa muuten.
Tuo luterilaisuus ja vasemmistolaisuus näkyy myös siinä että kannabiksen käyttö ei ole vieläkään laillista ja maatilan isännät ei voi viljellä oikeaa lääkehamppua myyntiin maailmalle. Meillä olisi hyvin valoisat kesät ja mahdollisuus vientiin, mutta kun ei.
Käytännössä koko kansa on sitä mieltä että kansalainen omistetaan ja tämä kansalainen ei saa laittaa turvastaan sisään mitä haluaa pistää sisään. Viranomaisten pitää antaa signaali ja pistää pahimmillaan vankilaan jos hengittää muuta kuin tupakin savua.
Ihan Neuvostoliiton meininki edelleen. Vätetään että olisi länsimaiset arvot, mutta muistuttaa enemän venäläisiä arvoja. Länsimaisiin arvoihin kuulu yksinlönvapaudet. Pelkästään laillistamalla kannabiksen saisi Suomi paljon yritystoimintaa sen ympärille matkailun ja kaiken sen ympärille. Mutta ei. Nekin jotka nyt tässä ketjussa on väittäneet olevansa yrittäjäystävällisiä ja hokeneet että työntekijät on paskaa ja vasemmistolaiset on sontaa, niin vastustaa tätä suurta mullistavaa uuditusta, joka nostaisi Suomen kansainvälisille markkinoille ja toisi paljon työpaikkoja. Matkailu virkistyisi huomattavasti. Mutta ei. Asenneilmapiiri on ei ei ei. ei.
Ei sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjiä hellitään Suomessa kuin kukkaa kämmenellä. Joka puolelta nimen omaan heitä suitsutetaan, ja joka kunnassa kaikki kunnanisät tekevät kaikkensa, että nämä herkät mimosat voisivat kukoistaa.
Työttömäthän tässä maassa ovat niitä kaikkien haukkumia ja polkemia.
Tämä. Tukia kiskotaan porkkanoina ovista ja ikkunoista. Käyttäydytään kuin maailmanherrat. Hyväksikäyttäviä pyrkyreitä narsistisin piirtein. Ihan itse ansaittua mainetta.
Mitä tukia yrittäjä saa? En ole kuullut mistään muusta kuin huoltovarmuuksista tms. Edes työttömyystukea ei yrittäjä saa, jos kauppa ei käy.
Yrittäjäeläkkeitä maksetaan suoraan budjetista vuosittain yli 400 miljoonaa ja maatalousyrittäjille yli 800 miljoonaa muiden miljardien päälle.
Oletko ihan oikeasti sitä mieltä että yrittäjille ei saisi maksaa eläkettä?
Yritykset palvelevat sinua ja palkaksi siitä he lopulta kuolisivat eläkkeelle päästyään?
Aikamoinen maailmankatsomus sulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomihan on edelleen yksi Euroopan epäsopuisimpia yhteiskuntia. Vuoden 1918 tapahtumia ja 90-luvun lamaa ei olla käsitelty lainkaan ja tästä seurasi kateutta, narsismia ym. pahoinvointia. Varsinkin 70-luvulla yrittäjävihamielisyys oli huipussaan. "Helppohan siinä on rahalla mällätä ja meitä köyhiä riistää" sai kuulla setäni kylänraitilla aloittaessaan oman suutarifirman ahdasmielisessä, uskonnollisessa pikkukunnassa. Täysin nollasta aloitti, ei saanut alussa edes lainaa. Nämä kommenttien laukojat olivat yleensä virkamiehiä ym. ihan ok-palkkaisilla suojatyöpaikoilla.
Myös uskonnon, eli luterilaisen valtionkirkon vankka asema yhteiskunnassa näkyy tässä. Pitää kituuttaa ja kärsiä ja pitäisi tehdä työtä riistäjän vallan alla. Mitään ei saa kokeilla, ja ei saa epäonnistua. Tämä näkyy myös meidän sosiaaliturvajärjestelmässä.
On paljon myös ns. pakkoyrittäjiä. Töitä ei saa muuten.
Tuo luterilaisuus ja vasemmistolaisuus näkyy myös siinä että kannabiksen käyttö ei ole vieläkään laillista ja maatilan isännät ei voi viljellä oikeaa lääkehamppua myyntiin maailmalle. Meillä olisi hyvin valoisat kesät ja mahdollisuus vientiin, mutta kun ei.
Käytännössä koko kansa on sitä mieltä että kansalainen omistetaan ja tämä kansalainen ei saa laittaa turvastaan sisään mitä haluaa pistää sisään. Viranomaisten pitää antaa signaali ja pistää pahimmillaan vankilaan jos hengittää muuta kuin tupakin savua.
Ihan Neuvostoliiton meininki edelleen. Vätetään että olisi länsimaiset arvot, mutta muistuttaa enemän venäläisiä arvoja. Länsimaisiin arvoihin kuulu yksinlönvapaudet. Pelkästään laillistamalla kannabiksen saisi Suomi paljon yritystoimintaa sen ympärille matkailun ja kaiken sen ympärille. Mutta ei. Nekin jotka nyt tässä ketjussa on väittäneet olevansa yrittäjäystävällisiä ja hokeneet että työntekijät on paskaa ja vasemmistolaiset on sontaa, niin vastustaa tätä suurta mullistavaa uuditusta, joka nostaisi Suomen kansainvälisille markkinoille ja toisi paljon työpaikkoja. Matkailu virkistyisi huomattavasti. Mutta ei. Asenneilmapiiri on ei ei ei. ei.
Ei sitten.
Kannabista ei kannata käyttää.
Jos esim
nuorena alkaa käyttää sitä, aivot taantuvat nuoruuden asteelle. Ihmisen kehitys pysähtyy siihen.
Otahan asioista selvää.
Siitä johtuu, että demariarvot painetaan jo oppikirjoihin. Revi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjiä hellitään Suomessa kuin kukkaa kämmenellä. Joka puolelta nimen omaan heitä suitsutetaan, ja joka kunnassa kaikki kunnanisät tekevät kaikkensa, että nämä herkät mimosat voisivat kukoistaa.
Työttömäthän tässä maassa ovat niitä kaikkien haukkumia ja polkemia.
Miksei vasemmistolainen ala sitten itse yrittäjäksi tai maanviljelijäksi? Rahaahan tulee ovista ja ikkunoista eikä tarvitse tehdä mitään.
Sääli miten suppea elämänpiiri ja tuttavapiiri sinulla on.
Maaseudulla on asunut kommunisteja jotka ovat olleet myös maanviljelijöitä.
Ihme kupla missä elät.
Mene oikeisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolainen ihmisviha.
Ihmisen pitää elää kuin rotta, ettei vassaria ala harmittamaan.
Minä haistatan Veet vasurirotille.
Vierailija kirjoitti:
Siitä johtuu, että demariarvot painetaan jo oppikirjoihin. Revi siitä.
Hyvinhän Suomessa on mennyt demarioppikirjoista huolimatta.
Pahimman suomettumisen aikana Suomessa oli älyttömän paljon menestyviä yrityksiä ja oli ihan oikeasti lottovoitto syntyä Suomeen.
Suomi oli menestyvä maa. Nykyinen Suomi on rappioitunut periferia missä kaikki arvot on häpäisty.
Luultavasti jopa venäjällä menee paremmin.
Nykyään on globalismi. Kokoomus ja persut ovat globalisteja ja se taas on neomarxismia.
Uuskommunismia.
Tämä on yhteiskunnan syöpä millä tuhotaan kaikki länsimaiset sivistysyhteiskunnat.
Persut ovat tässä täysillä mukana.
Monet varmaan pelkkää tietämättömyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolainen ihmisviha.
Ihmisen pitää elää kuin rotta, ettei vassaria ala harmittamaan.
Minä haistatan Veet vasurirotille.
Onneksi te persut ette enää ole seuraavassa hallituksessa.
Nyt on koko kansa nähnyt julkisesti mitä olette ja miten te olette tuhonneet Suomea.
Suomi on nyt luultavasti Euroopan köyhin maa.
Työttömyys on varmaan jo koko Euroopan korkein.
Kiitos orpopurralle.
Suomen syöpä vasemmisto ja SDP, niin se lintdman kertoi että yrittäjille enemmän veroja kun ovat miljonäärejä, kauheita porvareita jotka riistää siinä yhden hengen yrityksessäkin työntekijöitä, joita ei edes ole. Että äänestäkää vaan vasemmistoa ja demareita loppuu yritykset.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko Suomessa sen enempää moista vihamielisyyttä kuin muuallakaan, mutta näin yleensä ottaen, niin sehän johtuu siitä, että joku pienen autokorjaamon pitäjä laitetaan samalle viivalle suurten monikansallisten yritysten kanssa.
Se on toki järjetöntä, mutta näinhän nämä yleistykset aina toimii.
Tähän samalle viivalle laittamiseen syyllistyy ihan virkamiehetkin. Pieniltä yrityksiltä vaaditaan joskus samat lupamenettelyt kuin miljardiluokan monikansallisilta yhtiöiltä. Vaikka lain mukaan pienen yrityksen pitäisi päästä kevennetyllä lupamenettelyllä, niin jotkut virkamiehet vaativat isot luvat ihan vain oman selustansa turvaamiseksi tai epävarmuuttaan ja ammattitaidottomuuttaan. Ja se pieni yrittäjä ei voi alkaa asiasta isommin valittamaankaan, sillä käytännössä yrityksen toiminta on pienessä kunnassa tuon saman virkamiehen lupahyväksynnän takana.
Järjetöntä todellakin, kuten joku yllä sanoi. Mutta yrittäjävihamielisyyttä esiintyy virkakunnassakin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolainen ihmisviha.
Ihmisen pitää elää kuin rotta, ettei vassaria ala harmittamaan.
Niin, ja punikin kateus sekä katkeruus omasta olemattomuudestaan.
Sinä et ainakaan ole yrittäjä.
Jos ei asenne muutu, älä ainakaan yritystä perusta.
Yrittäjyyteen ei kuulu poliittinen öyhötys eikä ihmisten haukkuminen.
Näkisitpä kepulaisten pyrkyreiden öyhötyksen. Ja kaikki muukin poliittinen kiihottaa niin, että kuusikymppiset setämiehetkin kuivaavat touhutippaa toukan kärjestä jos joku poliitikko sattuu lähipiiriin.
Kepu on perinteisesti ollut maanviljelijöiden puolue.
Kepu ei ole yrittäjien puolue.
Sinä taas kuulostat kunnon vanhan ajan tulipunaiselta kommunistilta.
Muistan lapsuudestani, että nimenomaan äärikommunistit saattoivat puhua kuten sinä.
Niin rumaa ja vihaista puhetta että savu nousee korvista.
Juuri näin. Minun lapsuudessa pelättiin näitä kommunisteja. Karvalakki syvällä päässä, kaukaa näkyi vain parta, harmaat haalarit, punainen paita, josta hihat kääritty kyynärvarsin saakka. Kipparikallen ranteet. Hänestä sanottiin että oli ollut ennen merimies ja käynyt Kiinassa asti. Koskaan ei tiennyt onko päissään vai miksi on niin punainen naamaltaan. Raivoa pidätellyt pitkään, siltä se näytti, vakavalta ja totiselta. Toisinaan kylän isännät kävi joukolla päälle ja yritti opettaa kommarille tapoja, niin se perkele tappeli kuin elukka. Huiteli kymmenen miehen voimilla menemään selkäsaunahan siinä tuli isännille. Aina joskus yrittivät pistää kylän ainoan kommunistin aisoihin, mutta aina tuli takkiin. Eräällä kertaa käytiin poikien kanssa äitejä hakemassa tuvista, kun isät ei enää kävelleet omin jaloin ja se kälkätys mikä lähti kun emännät näki miehensä nenät punaisena sieraimet pystyssä kuin siolla ikään. Lumi täynnä veripisaroita, polvet katki nilkutteli mitä lie käynyt, kun ei kyennyt kävelemäänkään. Niin ukko minulle kerran vihjasi kylän kommunisti oli aito "hojo hojo", huiteli ilmaan. Siitä sanottiin että oli nuorena ollut taistelemassa punaisten joukossa ja myöhemmin sodassakin tappanut kasoittain miehiä, kommunisti kun oli ja siitä tykkäsi. Kylähullu jota ihan pelättiin totisesti. Siinä miehet aina kokoontui porukaksi ja yritti kurmotusta, niin aina tuli turpiin.
En sitten tiedä miksi eivät vaan antaneet kommunistin olla. Kerrankaan en kuullut sen puhuvan mitään. Siitäkin sanoivat että se puhuu vain venäjää. Oman tien kulkija.
Sittemmin ei löydy edes faktoja hänen aidosta marxilaisuudestakaan. Isän ja naapurien mielestä se vain näytti "kommunistilta".
Sekin riittää suomessa hyvinkin pitkälti määrittelemään ihmisen, jos näyttää kommunistilta.
Antaisi työttömille täydet vapaudet tehdä rahaa verottomasti ja yrittää vapaasti ilman että puututaan siihen.
Kyllä siinä kenkääkin voisi kiillotella ja käydä kysellä ikkunoiden pesua sun muuta.
Antais vapauden edes opiskella työttömyysturvalla.
Nyt annetaan signaalia että mitään ei saa tehdä. Antaisi yrittää samalla tavalla kuin seksiyrittäjät saa yrittää vapaasti. Sillä saataisi yrittäjämielteinen kultuuri käyntiin.
Auta armias jos menet tekemään vaikka koko kotikadun aitarempan omilla työkaluillas ja tienaat siitä tonnin, niin joku urpo on heti kateellisena ilmiantamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomihan on edelleen yksi Euroopan epäsopuisimpia yhteiskuntia. Vuoden 1918 tapahtumia ja 90-luvun lamaa ei olla käsitelty lainkaan ja tästä seurasi kateutta, narsismia ym. pahoinvointia. Varsinkin 70-luvulla yrittäjävihamielisyys oli huipussaan. "Helppohan siinä on rahalla mällätä ja meitä köyhiä riistää" sai kuulla setäni kylänraitilla aloittaessaan oman suutarifirman ahdasmielisessä, uskonnollisessa pikkukunnassa. Täysin nollasta aloitti, ei saanut alussa edes lainaa. Nämä kommenttien laukojat olivat yleensä virkamiehiä ym. ihan ok-palkkaisilla suojatyöpaikoilla.
Myös uskonnon, eli luterilaisen valtionkirkon vankka asema yhteiskunnassa näkyy tässä. Pitää kituuttaa ja kärsiä ja pitäisi tehdä työtä riistäjän vallan alla. Mitään ei saa kokeilla, ja ei saa epäonnistua. Tämä näkyy myös meidän sosiaaliturvajärjestelmässä.
On paljon myös ns. pakkoyrittäjiä. Töitä ei saa muuten.
Tuo luterilaisuus ja vasemmistolaisuus näkyy myös siinä että kannabiksen käyttö ei ole vieläkään laillista ja maatilan isännät ei voi viljellä oikeaa lääkehamppua myyntiin maailmalle. Meillä olisi hyvin valoisat kesät ja mahdollisuus vientiin, mutta kun ei.
Käytännössä koko kansa on sitä mieltä että kansalainen omistetaan ja tämä kansalainen ei saa laittaa turvastaan sisään mitä haluaa pistää sisään. Viranomaisten pitää antaa signaali ja pistää pahimmillaan vankilaan jos hengittää muuta kuin tupakin savua.
Ihan Neuvostoliiton meininki edelleen. Vätetään että olisi länsimaiset arvot, mutta muistuttaa enemän venäläisiä arvoja. Länsimaisiin arvoihin kuulu yksinlönvapaudet. Pelkästään laillistamalla kannabiksen saisi Suomi paljon yritystoimintaa sen ympärille matkailun ja kaiken sen ympärille. Mutta ei. Nekin jotka nyt tässä ketjussa on väittäneet olevansa yrittäjäystävällisiä ja hokeneet että työntekijät on paskaa ja vasemmistolaiset on sontaa, niin vastustaa tätä suurta mullistavaa uuditusta, joka nostaisi Suomen kansainvälisille markkinoille ja toisi paljon työpaikkoja. Matkailu virkistyisi huomattavasti. Mutta ei. Asenneilmapiiri on ei ei ei. ei.
Ei sitten.
Kannabista ei kannata käyttää.
Jos esim
nuorena alkaa käyttää sitä, aivot taantuvat nuoruuden asteelle. Ihmisen kehitys pysähtyy siihen.
Otahan asioista selvää.
Yhdysvalloissa on sääntö eikä poikkeus että opiskellessa vedetään kaikkea. Siis kaikkea muutakin kuin cannabista. Se on se seula josta kovimmat menestyjät menee läpi. Osa kärsii läpi elämänsä jostain psyykkisistä ongelmista. Erityisen kovaa ryyppäämistä ja opiskelua. Tähän mennessä monta menestyvää liikemiestä on käynyt samat koulut ja ei ole taantunut mihinnkään. Haittoja toki varmasti ovat saaneet opiskeluaikoina.
Päihteet on yksi merkittävin kultti ja osa opiskelua USA:ssa. Otahan selvää miten maailmalla elellään. Käytännössä neuvon ottamaan pään pois perseestä ja uskomaan todellisuuteen satujen sijaan. Noiden valheiden takia Yhdysvalloissa lopulta päädyttiin laillistamaan, koska mitä pidemmälle valetta viedään ja mitä enemmän näkee ympärillä menestyviä liikemiehiä, jotka vetää ja vetää aina vaan ja jaksaa, niin ei kauaa jaksa uskoa valheisiin. Tossa on sulle listaa, vähän neim dröppingiä sulle tost noi:
Elon Musk
Richard Branson
George Zimmer
Michael Bloomberg
Steve Jobs
Bill Gates
Urheilijat, taiteilijat oma lukunsa, mutta yrittäjiä hekin kaikki tyyni.
Vierailija kirjoitti:
Miten kävi yrityselämässä kun persut ja kokoomus pääsivät hallitukseen?
Ei käynyt hyvin.
Noin 4000 yritystä meni konkurssiin.
On ollut järkyttävää katsella sivusta miten nykyhallitus on tuhonnut Suomea ja yrittäjyyttä.
Toivon koko sydämestäni, että SDP on seuraava pääministeripuolue. Arvostan suuresti heidän sivistynyttä tyyliään puhua ihmisille.
Ja tosiaankin, demareita on yrittäjinä siinä missä muitakin.
Demariyrittäjät ovat pelkästään puoluekavereidensa virastoja pyörittävien pamppujen aluhankkijoita.
Yksityissektorille demariyrittäjät eivät tuota tai toimita mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolainen ihmisviha.
Ihmisen pitää elää kuin rotta, ettei vassaria ala harmittamaan.
Minä haistatan Veet vasurirotille.
Äitis kasvattama tyttö olet tai poika. Tosi ylpeä susta kun huutelet ympäri kyliä veetä ja syljeskelet. Jeesuskin hymyilee sulle kun kultivoit vihaas ja kasvattelet sitä rinnassas. Se on aika pian sydärin paikka tolla menolla. Ihan ittelles aikaista hautaa kaivat.
Tee parannus ja jätä viha. Teet sydämelles palveluksen kun jätät paholaisen ja vihan, otat Jeesuksen elämääs. Jeesuskin oli vasemmistolainen ja jakoi leivät sekä kalat kaikkien kesken.
Ehkäpä siksi että aivan ilmiselvästi yrittäjät vihaavat työntekijöitä, vaikka työntekijöiden kustannukset ovat isolta osin valtion aiheuttamia, eikä työntekijän itsensä aiheuttamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolainen ihmisviha.
Ihmisen pitää elää kuin rotta, ettei vassaria ala harmittamaan.
Niin, ja punikin kateus sekä katkeruus omasta olemattomuudestaan.
Sinä et ainakaan ole yrittäjä.
Jos ei asenne muutu, älä ainakaan yritystä perusta.
Yrittäjyyteen ei kuulu poliittinen öyhötys eikä ihmisten haukkuminen.
Näkisitpä kepulaisten pyrkyreiden öyhötyksen. Ja kaikki muukin poliittinen kiihottaa niin, että kuusikymppiset setämiehetkin kuivaavat touhutippaa toukan kärjestä jos joku poliitikko sattuu lähipiiriin.
Kepu on perinteisesti ollut maanviljelijöiden puolue.
Kepu ei ole yrittäjien puolue.
Sinä taas kuulostat kunnon vanhan ajan tulipunaiselta kommunistilta.
Muistan lapsuudestani, että nimenomaan äärikommunistit saattoivat puhua kuten sinä.
Niin rumaa ja vihaista puhetta että savu nousee korvista.
Juuri näin. Minun lapsuudessa pelättiin näitä kommunisteja. Karvalakki syvällä päässä, kaukaa näkyi vain parta, harmaat haalarit, punainen paita, josta hihat kääritty kyynärvarsin saakka. Kipparikallen ranteet. Hänestä sanottiin että oli ollut ennen merimies ja käynyt Kiinassa asti. Koskaan ei tiennyt onko päissään vai miksi on niin punainen naamaltaan. Raivoa pidätellyt pitkään, siltä se näytti, vakavalta ja totiselta. Toisinaan kylän isännät kävi joukolla päälle ja yritti opettaa kommarille tapoja, niin se perkele tappeli kuin elukka. Huiteli kymmenen miehen voimilla menemään selkäsaunahan siinä tuli isännille. Aina joskus yrittivät pistää kylän ainoan kommunistin aisoihin, mutta aina tuli takkiin. Eräällä kertaa käytiin poikien kanssa äitejä hakemassa tuvista, kun isät ei enää kävelleet omin jaloin ja se kälkätys mikä lähti kun emännät näki miehensä nenät punaisena sieraimet pystyssä kuin siolla ikään. Lumi täynnä veripisaroita, polvet katki nilkutteli mitä lie käynyt, kun ei kyennyt kävelemäänkään. Niin ukko minulle kerran vihjasi kylän kommunisti oli aito "hojo hojo", huiteli ilmaan. Siitä sanottiin että oli nuorena ollut taistelemassa punaisten joukossa ja myöhemmin sodassakin tappanut kasoittain miehiä, kommunisti kun oli ja siitä tykkäsi. Kylähullu jota ihan pelättiin totisesti. Siinä miehet aina kokoontui porukaksi ja yritti kurmotusta, niin aina tuli turpiin.
En sitten tiedä miksi eivät vaan antaneet kommunistin olla. Kerrankaan en kuullut sen puhuvan mitään. Siitäkin sanoivat että se puhuu vain venäjää. Oman tien kulkija.
Sittemmin ei löydy edes faktoja hänen aidosta marxilaisuudestakaan. Isän ja naapurien mielestä se vain näytti "kommunistilta".
Sekin riittää suomessa hyvinkin pitkälti määrittelemään ihmisen, jos näyttää kommunistilta.
Kun Suomessa oli aikoinaan laitonta olla kommunisti. Heillä ei saanut olla perheitäkään tai lapsia. Siksi muutamia aikoinaan tiedettiin että asuivat mesissä perheineen paossa nimismiestä ja ihmisiä. Jos olisivat paljastuneet, niin vankila olisi koittanut heille.
Se aika muistetaan laittomuuden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Antaisi työttömille täydet vapaudet tehdä rahaa verottomasti ja yrittää vapaasti ilman että puututaan siihen.
Kyllä siinä kenkääkin voisi kiillotella ja käydä kysellä ikkunoiden pesua sun muuta.
Antais vapauden edes opiskella työttömyysturvalla.
Nyt annetaan signaalia että mitään ei saa tehdä. Antaisi yrittää samalla tavalla kuin seksiyrittäjät saa yrittää vapaasti. Sillä saataisi yrittäjämielteinen kultuuri käyntiin.
Auta armias jos menet tekemään vaikka koko kotikadun aitarempan omilla työkaluillas ja tienaat siitä tonnin, niin joku urpo on heti kateellisena ilmiantamassa.
Kerro tuo orpopurralle. Minusta tuo on hyvä idea
Nythän heillä on valta.
Miksi he eivät saa mitään hyvää aikaan?
Sinä et voisi ostaa mitään ellei maailmassa olisi yrittäjiä.
Rupea laskemaan mitä kaikkea olet ostanut tässä kuussa ja mistä kaikkialta. Yrityksiltä.
Yrittäjä myy sinulle ja sinä ostat mitä tarvitset.
Reilu peli.
Tai sitten mahdollisesti haalit talon itsellesi.
Vaikka pienen mökin ja kasvatat itse ruuat jne.
Minusta se ei ole hullumpi idea ollenkaan ja se on tervehenkistä elämää.