Mistä johtuu Suomessa yrittäjävihamielisyys
Jos on vaikka ihan vain pienyrittjä, joka elättää itsensä. Jos ei työllistä kuin itsensä, pidetään mitättömänä ja ahneena, vaikka nettotienestit jäisivät pienemmäksi kuin palkka vastaavasta työstä - syynä yrittäjyyteen voi olla se, että saa paremmin töitä yrittäjänä kuin palkallisena, koska jotkut ostavat mieluummin alihankintaa. Tämä "miksi kukaan ostaisi palveluja sinulta jos ei kukaan palkkaa sinua" tyyppi voi nyt olla hiljaa, olet lapsellinen ja tyhmä, tuo laskutuspalvelun suosiminen on riskitöntä ja voi mennä meidänkin alalla projekti kerrallaan, mm. siksi.
Sitten jos työllistää, pidetään ahneena riistäjänä.
PK-yritykset kuitenkin työllistävät määrällisesti enemmän kuin isot. Silti pieniä yrittäjiä vihataan enemmän, niitäkin, joiden kanssa ei ole mitään skismaa tai edes ei kuulu asiakaskuntaan. Miksi? Miksi halutaan kommunismi, eli pelkkä valtion työllistämisohjelma? Sitähän se tarkoittaa. Oikeisto nyt ylipäätään vihaa pienyrittäjiä ja vasemmisto yrittäjiä ylipäänsä. Keskusta on ehkä yrittäjäystävällisin puolue, mutta aika paljon siinäkin on pääoman kannattajia. Pienet puolueet nyt ei ymmärrä yrittäjyydestä oikein mitään ideologiansa takaa.
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolainen ihmisviha.
Ihmisen pitää elää kuin rotta, ettei vassaria ala harmittamaan.
Niin, ja punikin kateus sekä katkeruus omasta olemattomuudestaan.
Sinä et ainakaan ole yrittäjä.
Jos ei asenne muutu, älä ainakaan yritystä perusta.
Yrittäjyyteen ei kuulu poliittinen öyhötys eikä ihmisten haukkuminen.
Näkisitpä kepulaisten pyrkyreiden öyhötyksen. Ja kaikki muukin poliittinen kiihottaa niin, että kuusikymppiset setämiehetkin kuivaavat touhutippaa toukan kärjestä jos joku poliitikko sattuu lähipiiriin.
Kepu on perinteisesti ollut maanviljelijöiden puolue.
Kepu ei ole yrittäjien puolue.
Sinä taas kuulostat kunnon vanhan ajan tulipunaiselta kommunistilta.
Muistan lapsuudestani, että nimenomaan äärikommunistit saattoivat puhua kuten sinä.
Niin rumaa ja vihaista puhetta että savu nousee korvista.
Juuri näin. Minun lapsuudessa pelättiin näitä kommunisteja. Karvalakki syvällä päässä, kaukaa näkyi vain parta, harmaat haalarit, punainen paita, josta hihat kääritty kyynärvarsin saakka. Kipparikallen ranteet. Hänestä sanottiin että oli ollut ennen merimies ja käynyt Kiinassa asti. Koskaan ei tiennyt onko päissään vai miksi on niin punainen naamaltaan. Raivoa pidätellyt pitkään, siltä se näytti, vakavalta ja totiselta. Toisinaan kylän isännät kävi joukolla päälle ja yritti opettaa kommarille tapoja, niin se perkele tappeli kuin elukka. Huiteli kymmenen miehen voimilla menemään selkäsaunahan siinä tuli isännille. Aina joskus yrittivät pistää kylän ainoan kommunistin aisoihin, mutta aina tuli takkiin. Eräällä kertaa käytiin poikien kanssa äitejä hakemassa tuvista, kun isät ei enää kävelleet omin jaloin ja se kälkätys mikä lähti kun emännät näki miehensä nenät punaisena sieraimet pystyssä kuin siolla ikään. Lumi täynnä veripisaroita, polvet katki nilkutteli mitä lie käynyt, kun ei kyennyt kävelemäänkään. Niin ukko minulle kerran vihjasi kylän kommunisti oli aito "hojo hojo", huiteli ilmaan. Siitä sanottiin että oli nuorena ollut taistelemassa punaisten joukossa ja myöhemmin sodassakin tappanut kasoittain miehiä, kommunisti kun oli ja siitä tykkäsi. Kylähullu jota ihan pelättiin totisesti. Siinä miehet aina kokoontui porukaksi ja yritti kurmotusta, niin aina tuli turpiin.
En sitten tiedä miksi eivät vaan antaneet kommunistin olla. Kerrankaan en kuullut sen puhuvan mitään. Siitäkin sanoivat että se puhuu vain venäjää. Oman tien kulkija.
Sittemmin ei löydy edes faktoja hänen aidosta marxilaisuudestakaan. Isän ja naapurien mielestä se vain näytti "kommunistilta".
Sekin riittää suomessa hyvinkin pitkälti määrittelemään ihmisen, jos näyttää kommunistilta.
Kun Suomessa oli aikoinaan laitonta olla kommunisti. Heillä ei saanut olla perheitäkään tai lapsia. Siksi muutamia aikoinaan tiedettiin että asuivat mesissä perheineen paossa nimismiestä ja ihmisiä. Jos olisivat paljastuneet, niin vankila olisi koittanut heille.
Se aika muistetaan laittomuuden aikana.
Mitähän aikaa sinä nyt muistelet?
Yli sata vuotta sitten vai milloin?
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä siksi että aivan ilmiselvästi yrittäjät vihaavat työntekijöitä, vaikka työntekijöiden kustannukset ovat isolta osin valtion aiheuttamia, eikä työntekijän itsensä aiheuttamia.
Yrittäjä ei halveeraa työntekijöitä.
Jos halveeraa, se on hänen oma häpeänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vasemmistolaiset eivät itse toimi yrittäjinä, jos he niin kannattavat sitä?
Huonot pätkätyöpalkat ei kerrytä pääomaa ja pankit ei myönnä lainoja pätkätyöläisille. He ehkä näkee realistisen yrityksen säästää vuosikymmeniä ajokorttiin ja autoon rahaa, että saisi kauempaa töitä ja työmahdollisuuksia. Tämä on se tavallisen ihmisen realismi yrittämisessä. Yritetään saada kallis menopeli, jolla pääsisi töihin ja saisi lisää töitä, mutta palkat no pienet ja säästöä ei kerry. Pesukone hajoaa ja säästöt menee taas nollille. Se voi olla kymmenien vuosien työ säästää autoon rahat.
Niin kyllä jos yrittäminen helppoa ja automaattisesti tuottavaa olisi, jokaisella vasurilla olisi 10 firmaa.
Sanotaan nyt vielä niinkin että jos päivässä olisi 48 tuntia ja tarve unille olisi vain 4t, niin varmasti aikakin antaisi paljon. Sitten jos ihmisen elinikä olisi tyyliin 300 vuotta keskimäärin.
Ihmisen tienaamisen mahdollisuudet ja jaksaminen on oikeasti rajallista. Ihan älylaitteilla voidaan mitata optimaalinen jaksaminen päivässä. Keskimäärin 4t ihmiselle sopiva määrä yrittämistä. Sehän ei riitä mihinkään nykymittakaavalla. Sitten jos tekemistä hajauttaa päivään sinne tänne, niin saa aktiviisuustasosta, iästä riiippuen sen 6-8t tekemistä tauottamalla asioita.
Ei ihmisen mahdollisuudet ole realistiset ja iminen on kehittynyt ihan erilaiseen elämään kuin missä nyt eletään. Siksi arvostin tosi paljon mun edesmennyttä anoppia, joka ihan oti päivän tavoitteeksi eläkepäivillä käydä kalassa. Yksi tavoite kalastus. Tuli kalasta ja ehkä söi sitä. Jos ei jaksanut niin pisti kylmään ja teki seuraavana päivänä.
Realistiset tavoitteet on monella hukassa tänä päivänä. Japanissa ja huippumaissa tehdään ihan liikaa työtä ihmisen kapasiteetin yli. Itse kärsin taannoin burnoutista kolmisen vuotta. Ystävä kehui älylaitteita että ota mittari ja mittaile elimistöäs. Avasi mulle ihan uuden todellisuuden. Siis sen todellisuuden minkä mun rakas anoppi tiesi.
Ihmisen normaalin todellisuuden. Meillä on liikaa työtä nisäkkään vartalolle. Tehdään työtä joka pitäisi olla robottien työtä ja meidän itseasiasas pitäisi keskittyä kalastamiseen, metsästämiseen ja maanviljelykseen. Ja jotkut voisi pelata golffiakin.
Siksi yrittäminen ei onnistu ja siksi työläiset ei jaksa. Koska ei pidäkään onnistua ja jaksaa näillä RESURSSEILLA.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Itse olin pienyrittäjänä 9 vuoden ajan, enkä kokenut, että kukaan olisi vihannut minua. Miksi olisi? Tein pitkää päivää ja raadoin välillä kuin hullu. Pystyin maksamaan itselleni vain pientä palkkaa. Jälkeen päin ajatellen ne oli rankkoja vuosia.
En silti kokenut itse ainakaan mitään yrittäjävihamielisyyttä. Paljon oli vastuita ja vaatimuksia, mutta oli myös aika vapaat kädet yrittää.
Minä pidän vihamielisyytenä sitä miten yhteiskunta pas kan taa toimeentulorajalla kituvien yritysten niskaan. Juuri tuo asenne että yrittäjän pitää uhrata terveys, talous ja perhe kokonaan yritykseen. Jos on heikompi hetki jaksamisen tai taloustilanteen kanssa on verottaja, eläkeyhtiö ja asiakkaat lällättämässä maksa, maksa, me tiedttiin, lopeta yritys ei tueta kannattamatonta, saatat tienata nii ei tuu rahaa, pistetään ulosottoon, et saa lainaa... Ei ole rahaa sairastaa, ei levätä. Mutta kuitenkin jos lopettaa yrityksen jää velat niskaan ja ulosottoon. Silloin yhteiskunta tarjoaa pitkän karenssin ja tutkimuksen jälkeen sen 595 tai ehkä vähemmän jos ei tajunnut laittaa y-tunnusta pois. Jännä että 1 ainoa kuukausi voi ajaa tähän tilanteeseen tai muu hiljaisempi kausi tai Sairastuminen. Ei täällä yrittämistä hyvällä katsota. Miksi edes kukaan uskaltaa lähteä tuohon takaa ajettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kävi yrityselämässä kun persut ja kokoomus pääsivät hallitukseen?
Ei käynyt hyvin.
Noin 4000 yritystä meni konkurssiin.
On ollut järkyttävää katsella sivusta miten nykyhallitus on tuhonnut Suomea ja yrittäjyyttä.
Toivon koko sydämestäni, että SDP on seuraava pääministeripuolue. Arvostan suuresti heidän sivistynyttä tyyliään puhua ihmisille.
Ja tosiaankin, demareita on yrittäjinä siinä missä muitakin.
Demariyrittäjät ovat pelkästään puoluekavereidensa virastoja pyörittävien pamppujen aluhankkijoita.
Yksityissektorille demariyrittäjät eivät tuota tai toimita mitään.
Et tiedä mistään yhtään mitään.
Ne demariyrittäjät olivat ihan samoja kunnon yrittäjiä kuin muutkin.
Tunnen ainoastaan yhden persuyrittäjån. Toivon menestystä hänelle
Mutta monta kertaa on kylläkin tullut mieleen, että toivottavasti ei anna huonoa julkista kuvaa yrityksestään.
Jos hän suhtautuu asiakkaisiinsa yhtä myrkyllisesti ja soittaa suutansa yhtä rumasti kuin yksityiselämässäää, asiakkaat voivat kaikota.
Ihan kauhistuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ilmassa on jotain haluttomuutta nähdä kokonaisuutta. Kun joku kadehtii, että yrittäjä on vapaalla keskiviikkona, niin hän unohtaa, että se sama yrittäjä on töissä juhannusaattona. Tai kun yrittäjä ajaa hienolla autolla, niin kadehtija unohtaa, että se sama auto toimii työautona ja vapaa-ajan autona, sillä oikeasti tehdään töitä ja ajetaan pitkiä matkoja. Tai kun perheyrityksen nuori polvi tekee hulppean matkan tai ostaa kesämökin jo nuorena, niin kadehtija unohtaa, että se nuori asuu vanhempien kanssa yhdessä yrityksen sijainnin vuoksi, ja siksi rahaa jää enemmän johonkin muuhun.
Eli valikoiva tarkkailija poimii tiettyjä juttuja, mutta jättää toisen puolen huomioimatta. Ja näin on helppo muodostaa tarina, joka aiheuttaa kateutta. Yleensä aiheetonta.
Sinulla on haluttomuutta nähdä, ettei kaikessa ole kyse kateudesta. Muutenkin suollat pelkkää stereotyyppistä moskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomihan on edelleen yksi Euroopan epäsopuisimpia yhteiskuntia. Vuoden 1918 tapahtumia ja 90-luvun lamaa ei olla käsitelty lainkaan ja tästä seurasi kateutta, narsismia ym. pahoinvointia. Varsinkin 70-luvulla yrittäjävihamielisyys oli huipussaan. "Helppohan siinä on rahalla mällätä ja meitä köyhiä riistää" sai kuulla setäni kylänraitilla aloittaessaan oman suutarifirman ahdasmielisessä, uskonnollisessa pikkukunnassa. Täysin nollasta aloitti, ei saanut alussa edes lainaa. Nämä kommenttien laukojat olivat yleensä virkamiehiä ym. ihan ok-palkkaisilla suojatyöpaikoilla.
Myös uskonnon, eli luterilaisen valtionkirkon vankka asema yhteiskunnassa näkyy tässä. Pitää kituuttaa ja kärsiä ja pitäisi tehdä työtä riistäjän vallan alla. Mitään ei saa kokeilla, ja ei saa epäonnistua. Tämä näkyy myös meidän sosiaaliturvajärjestelmässä.
On paljon myös ns. pakkoyrittäjiä. Töitä ei saa muuten.
Tuo luterilaisuus ja vasemmistolaisuus näkyy myös siinä että kannabiksen käyttö ei ole vieläkään laillista ja maatilan isännät ei voi viljellä oikeaa lääkehamppua myyntiin maailmalle. Meillä olisi hyvin valoisat kesät ja mahdollisuus vientiin, mutta kun ei.
Käytännössä koko kansa on sitä mieltä että kansalainen omistetaan ja tämä kansalainen ei saa laittaa turvastaan sisään mitä haluaa pistää sisään. Viranomaisten pitää antaa signaali ja pistää pahimmillaan vankilaan jos hengittää muuta kuin tupakin savua.
Ihan Neuvostoliiton meininki edelleen. Vätetään että olisi länsimaiset arvot, mutta muistuttaa enemän venäläisiä arvoja. Länsimaisiin arvoihin kuulu yksinlönvapaudet. Pelkästään laillistamalla kannabiksen saisi Suomi paljon yritystoimintaa sen ympärille matkailun ja kaiken sen ympärille. Mutta ei. Nekin jotka nyt tässä ketjussa on väittäneet olevansa yrittäjäystävällisiä ja hokeneet että työntekijät on paskaa ja vasemmistolaiset on sontaa, niin vastustaa tätä suurta mullistavaa uuditusta, joka nostaisi Suomen kansainvälisille markkinoille ja toisi paljon työpaikkoja. Matkailu virkistyisi huomattavasti. Mutta ei. Asenneilmapiiri on ei ei ei. ei.
Ei sitten.
Kannabista ei kannata käyttää.
Jos esim
nuorena alkaa käyttää sitä, aivot taantuvat nuoruuden asteelle. Ihmisen kehitys pysähtyy siihen.
Otahan asioista selvää.
Yhdysvalloissa on sääntö eikä poikkeus että opiskellessa vedetään kaikkea. Siis kaikkea muutakin kuin cannabista. Se on se seula josta kovimmat menestyjät menee läpi. Osa kärsii läpi elämänsä jostain psyykkisistä ongelmista. Erityisen kovaa ryyppäämistä ja opiskelua. Tähän mennessä monta menestyvää liikemiestä on käynyt samat koulut ja ei ole taantunut mihinnkään. Haittoja toki varmasti ovat saaneet opiskeluaikoina.
Päihteet on yksi merkittävin kultti ja osa opiskelua USA:ssa. Otahan selvää miten maailmalla elellään. Käytännössä neuvon ottamaan pään pois perseestä ja uskomaan todellisuuteen satujen sijaan. Noiden valheiden takia Yhdysvalloissa lopulta päädyttiin laillistamaan, koska mitä pidemmälle valetta viedään ja mitä enemmän näkee ympärillä menestyviä liikemiehiä, jotka vetää ja vetää aina vaan ja jaksaa, niin ei kauaa jaksa uskoa valheisiin. Tossa on sulle listaa, vähän neim dröppingiä sulle tost noi:
Elon Musk
Richard Branson
George Zimmer
Michael Bloomberg
Steve Jobs
Bill Gates
Urheilijat, taiteilijat oma lukunsa, mutta yrittäjiä hekin kaikki tyyni.
En ihaile noita
Ne taiteilijatkin joita ihailen, ovat todellisia neroja
Taiteen suhteen olen elitisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Itse olin pienyrittäjänä 9 vuoden ajan, enkä kokenut, että kukaan olisi vihannut minua. Miksi olisi? Tein pitkää päivää ja raadoin välillä kuin hullu. Pystyin maksamaan itselleni vain pientä palkkaa. Jälkeen päin ajatellen ne oli rankkoja vuosia.
En silti kokenut itse ainakaan mitään yrittäjävihamielisyyttä. Paljon oli vastuita ja vaatimuksia, mutta oli myös aika vapaat kädet yrittää.
Minä pidän vihamielisyytenä sitä miten yhteiskunta pas kan taa toimeentulorajalla kituvien yritysten niskaan. Juuri tuo asenne että yrittäjän pitää uhrata terveys, talous ja perhe kokonaan yritykseen. Jos on heikompi hetki jaksamisen tai taloustilanteen kanssa on verottaja, eläkeyhtiö ja asiakkaat lällättämässä maksa, maksa, me tiedttiin, lopeta yritys ei tueta kannattamatonta, saatat tienata nii ei tuu rahaa, pistetään ulosottoon, et saa lainaa... Ei ole rahaa sairastaa, ei levätä. Mutta kuitenkin jos lopettaa yrityksen jää velat niskaan ja ulosottoon. Silloin yhteiskunta tarjoaa pitkän karenssin ja tutkimuksen jälkeen sen 595 tai ehkä vähemmän jos ei tajunnut laittaa y-tunnusta pois. Jännä että 1 ainoa kuukausi voi ajaa tähän tilanteeseen tai muu hiljaisempi kausi tai Sairastuminen. Ei täällä yrittämistä hyvällä katsota. Miksi edes kukaan uskaltaa lähteä tuohon takaa ajettavaksi?
Kuulostaa melken ensimäiseltä kesätyöpaikaltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomihan on edelleen yksi Euroopan epäsopuisimpia yhteiskuntia. Vuoden 1918 tapahtumia ja 90-luvun lamaa ei olla käsitelty lainkaan ja tästä seurasi kateutta, narsismia ym. pahoinvointia. Varsinkin 70-luvulla yrittäjävihamielisyys oli huipussaan. "Helppohan siinä on rahalla mällätä ja meitä köyhiä riistää" sai kuulla setäni kylänraitilla aloittaessaan oman suutarifirman ahdasmielisessä, uskonnollisessa pikkukunnassa. Täysin nollasta aloitti, ei saanut alussa edes lainaa. Nämä kommenttien laukojat olivat yleensä virkamiehiä ym. ihan ok-palkkaisilla suojatyöpaikoilla.
Myös uskonnon, eli luterilaisen valtionkirkon vankka asema yhteiskunnassa näkyy tässä. Pitää kituuttaa ja kärsiä ja pitäisi tehdä työtä riistäjän vallan alla. Mitään ei saa kokeilla, ja ei saa epäonnistua. Tämä näkyy myös meidän sosiaaliturvajärjestelmässä.
On paljon myös ns. pakkoyrittäjiä. Töitä ei saa muuten.
Tuo luterilaisuus ja vasemmistolaisuus näkyy myös siinä että kannabiksen käyttö ei ole vieläkään laillista ja maatilan isännät ei voi viljellä oikeaa lääkehamppua myyntiin maailmalle. Meillä olisi hyvin valoisat kesät ja mahdollisuus vientiin, mutta kun ei.
Käytännössä koko kansa on sitä mieltä että kansalainen omistetaan ja tämä kansalainen ei saa laittaa turvastaan sisään mitä haluaa pistää sisään. Viranomaisten pitää antaa signaali ja pistää pahimmillaan vankilaan jos hengittää muuta kuin tupakin savua.
Ihan Neuvostoliiton meininki edelleen. Vätetään että olisi länsimaiset arvot, mutta muistuttaa enemän venäläisiä arvoja. Länsimaisiin arvoihin kuulu yksinlönvapaudet. Pelkästään laillistamalla kannabiksen saisi Suomi paljon yritystoimintaa sen ympärille matkailun ja kaiken sen ympärille. Mutta ei. Nekin jotka nyt tässä ketjussa on väittäneet olevansa yrittäjäystävällisiä ja hokeneet että työntekijät on paskaa ja vasemmistolaiset on sontaa, niin vastustaa tätä suurta mullistavaa uuditusta, joka nostaisi Suomen kansainvälisille markkinoille ja toisi paljon työpaikkoja. Matkailu virkistyisi huomattavasti. Mutta ei. Asenneilmapiiri on ei ei ei. ei.
Ei sitten.
Kannabista ei kannata käyttää.
Jos esim
nuorena alkaa käyttää sitä, aivot taantuvat nuoruuden asteelle. Ihmisen kehitys pysähtyy siihen.
Otahan asioista selvää.
Yhdysvalloissa on sääntö eikä poikkeus että opiskellessa vedetään kaikkea. Siis kaikkea muutakin kuin cannabista. Se on se seula josta kovimmat menestyjät menee läpi. Osa kärsii läpi elämänsä jostain psyykkisistä ongelmista. Erityisen kovaa ryyppäämistä ja opiskelua. Tähän mennessä monta menestyvää liikemiestä on käynyt samat koulut ja ei ole taantunut mihinnkään. Haittoja toki varmasti ovat saaneet opiskeluaikoina.
Päihteet on yksi merkittävin kultti ja osa opiskelua USA:ssa. Otahan selvää miten maailmalla elellään. Käytännössä neuvon ottamaan pään pois perseestä ja uskomaan todellisuuteen satujen sijaan. Noiden valheiden takia Yhdysvalloissa lopulta päädyttiin laillistamaan, koska mitä pidemmälle valetta viedään ja mitä enemmän näkee ympärillä menestyviä liikemiehiä, jotka vetää ja vetää aina vaan ja jaksaa, niin ei kauaa jaksa uskoa valheisiin. Tossa on sulle listaa, vähän neim dröppingiä sulle tost noi:
Elon Musk
Richard Branson
George Zimmer
Michael Bloomberg
Steve Jobs
Bill Gates
Urheilijat, taiteilijat oma lukunsa, mutta yrittäjiä hekin kaikki tyyni.
En ihaile noita
Ne taiteilijatkin joita ihailen, ovat todellisia neroja
Taiteen suhteen olen elitisti.
Juu, ei ne sun ihailua kaipaakaan. Ne elää vapaasti kuten ihmisten pitäisikin elää ja sinä elät omaa elämääsi näyttäen omaa esimerkkiäsi rajoittamatta muiden elämää.
Menen toistaiseksi pois ketjusta. On parempaakin tekemistä.
Hyvä neuvo muutenkin tämä:
Älä ruoki trollia.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on nyt luultavasti Euroopan köyhin maa.
Työttömyys on varmaan jo koko Euroopan korkein.
Kiitos orpopurralle.
Kuvittelevat säästävänsä kun työttömiä kyykytetään tuet ja itsensätyöllistämiskeinot kiristetään minimiin niin menevät töihin??? (Mihin?)
Mitäpä siinä muuta saadaan kuin passiiviset masentuneet terveydenhuoltomenoja kuluttava kasvava kansanosa joka pienellä kannustuksella ja tuella ilman pelkoa toimeentulon menettämistä olisivat perustaneet pieniä toimivia yrityksiä, jopa työllistäneet. Joku aina välillä olisi saattanut tarvita yhteiskunnan apua, mutta pääsääntöisesti pärjännyt pienillä yrittäjänä tehdyillä töillä. Mutta voi kauhistus jos jollekin maksetaan siitä vahingossa kun on tehnyt jotain toimeentulonsa tai mielenterveytensä eteen. Vaikka saanut pienen korvauksen kun on ollut auttamassa jossain. Kyllä siinä täytyy lyödä rahahanat tukkoon ja periä takaisin kun on mennyt jotain tekemään ja vielä tienaamaan.😱 Joku törkimys on jopa opiskellut ilman lupaa😡 Rahat pois tuollaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomihan on edelleen yksi Euroopan epäsopuisimpia yhteiskuntia. Vuoden 1918 tapahtumia ja 90-luvun lamaa ei olla käsitelty lainkaan ja tästä seurasi kateutta, narsismia ym. pahoinvointia. Varsinkin 70-luvulla yrittäjävihamielisyys oli huipussaan. "Helppohan siinä on rahalla mällätä ja meitä köyhiä riistää" sai kuulla setäni kylänraitilla aloittaessaan oman suutarifirman ahdasmielisessä, uskonnollisessa pikkukunnassa. Täysin nollasta aloitti, ei saanut alussa edes lainaa. Nämä kommenttien laukojat olivat yleensä virkamiehiä ym. ihan ok-palkkaisilla suojatyöpaikoilla.
Myös uskonnon, eli luterilaisen valtionkirkon vankka asema yhteiskunnassa näkyy tässä. Pitää kituuttaa ja kärsiä ja pitäisi tehdä työtä riistäjän vallan alla. Mitään ei saa kokeilla, ja ei saa epäonnistua. Tämä näkyy myös meidän sosiaaliturvajärjestelmässä.
On paljon myös ns. pakkoyrittäjiä. Töitä ei saa muuten.
Tuo luterilaisuus ja vasemmistolaisuus näkyy myös siinä että kannabiksen käyttö ei ole vieläkään laillista ja maatilan isännät ei voi viljellä oikeaa lääkehamppua myyntiin maailmalle. Meillä olisi hyvin valoisat kesät ja mahdollisuus vientiin, mutta kun ei.
Käytännössä koko kansa on sitä mieltä että kansalainen omistetaan ja tämä kansalainen ei saa laittaa turvastaan sisään mitä haluaa pistää sisään. Viranomaisten pitää antaa signaali ja pistää pahimmillaan vankilaan jos hengittää muuta kuin tupakin savua.
Ihan Neuvostoliiton meininki edelleen. Vätetään että olisi länsimaiset arvot, mutta muistuttaa enemän venäläisiä arvoja. Länsimaisiin arvoihin kuulu yksinlönvapaudet. Pelkästään laillistamalla kannabiksen saisi Suomi paljon yritystoimintaa sen ympärille matkailun ja kaiken sen ympärille. Mutta ei. Nekin jotka nyt tässä ketjussa on väittäneet olevansa yrittäjäystävällisiä ja hokeneet että työntekijät on paskaa ja vasemmistolaiset on sontaa, niin vastustaa tätä suurta mullistavaa uuditusta, joka nostaisi Suomen kansainvälisille markkinoille ja toisi paljon työpaikkoja. Matkailu virkistyisi huomattavasti. Mutta ei. Asenneilmapiiri on ei ei ei. ei.
Ei sitten.
Kannabista ei kannata käyttää.
Jos esim
nuorena alkaa käyttää sitä, aivot taantuvat nuoruuden asteelle. Ihmisen kehitys pysähtyy siihen.
Otahan asioista selvää.
Yhdysvalloissa on sääntö eikä poikkeus että opiskellessa vedetään kaikkea. Siis kaikkea muutakin kuin cannabista. Se on se seula josta kovimmat menestyjät menee läpi. Osa kärsii läpi elämänsä jostain psyykkisistä ongelmista. Erityisen kovaa ryyppäämistä ja opiskelua. Tähän mennessä monta menestyvää liikemiestä on käynyt samat koulut ja ei ole taantunut mihinnkään. Haittoja toki varmasti ovat saaneet opiskeluaikoina.
Päihteet on yksi merkittävin kultti ja osa opiskelua USA:ssa. Otahan selvää miten maailmalla elellään. Käytännössä neuvon ottamaan pään pois perseestä ja uskomaan todellisuuteen satujen sijaan. Noiden valheiden takia Yhdysvalloissa lopulta päädyttiin laillistamaan, koska mitä pidemmälle valetta viedään ja mitä enemmän näkee ympärillä menestyviä liikemiehiä, jotka vetää ja vetää aina vaan ja jaksaa, niin ei kauaa jaksa uskoa valheisiin. Tossa on sulle listaa, vähän neim dröppingiä sulle tost noi:
Elon Musk
Richard Branson
George Zimmer
Michael Bloomberg
Steve Jobs
Bill Gates
Urheilijat, taiteilijat oma lukunsa, mutta yrittäjiä hekin kaikki tyyni.
En ihaile noita
Ne taiteilijatkin joita ihailen, ovat todellisia neroja
Taiteen suhteen olen elitisti.
Juu, ei ne sun ihailua kaipaakaan. Ne elää vapaasti kuten ihmisten pitäisikin elää ja sinä elät omaa elämääsi näyttäen omaa esimerkkiäsi rajoittamatta muiden elämää.
Tiedän alan ammattilaisena mistä puhun.
Huumeiden vetämisellä ei tehdä yhtään parempaa taidetta.
Itse asiassa en sinänsä ihaile taiteilijoita. Minulla ei ole idoleita.
Ihmiset eivät ole minulle epäjumalia.
Minua kiinnostavat vain teokset.
Teokset puhuvat puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on nyt luultavasti Euroopan köyhin maa.
Työttömyys on varmaan jo koko Euroopan korkein.
Kiitos orpopurralle.
Kuluttajahintojen nousuvauhti kiihtyi maaliskuussa merkittävästi. Tilastokeskuksen tuoreiden lukujen mukaan inflaatio nousi 1,3 prosenttiin, kun vielä helmikuussa vuosimuutos oli vain 0,6 prosenttia. Energian kallistuminen ajaa hintoja ylöspäin, vain asuntolainojen korkojen lasku tuo helpotusta kotitalouksille.
Erikoinen ja vapaa elämä ei tee ihmisestä taiteilijaa. Korkeintaan diletantti yrittää haalia itselleen mainetta ulkotaiteellisin keinoin.
Se ei kiinnosta tulevaisuuden sukupolvia.
Vain teokset jäävät historiaan.
Yrittäjät on usein tosi väsyneitä, sellaiset yrittäjät muuten yleensä sysää työntekijöille liikaa työtä, omaa työtään ja lisää päivän normaaleihin työtunteihin extraa maksamatta ylityökorvauksia näille.
Niin väsymys tekee kiukkuiseksi, vainoharhaiseksi ja heikentää unien laatua. Siinä voi psykoosiakin alkaa pukkaaman ja maailma näyttäytyy vihamieliseltä paikalta, kun elimistö on taistele- ja pakenetilassa. Kyse ei siis olekaan että suomalaiset vihaisi yrittäjiä tai yrittäjää, vaan tämä yrittäjä on oikeasti sairaslevon tarpeessa ja harhainen pääkopastaan. Helposti yli 12t päiviä ja omaehtoisesti terveyttään pilanut. Perhe kärsii, lapset pelkää vanhempaansa ja etääntyy tästä.
Työntekijät pelkää ja ihmettelee miksi yrittäjän tunne-elämä menee kuin tuuliviiri ja kokoajan on kuin kävelisi rikkinäisillä joulukoristeilla. Riks räks riks räks kuuluu yrittäjän päästä, kun se pyörittelee vauhkona päätään että mistä suunnasta nyt vihataan. Ei kukkaan vihaa. Päässä vikaa vaan ja lepo tekisi poikaa, mutta eihän se ossoo levätä. Stressaa lomallakin.
Burnout on oikea sairaus ja se asennetaan itseensä tekemällä liikaa töitä. Meidän päivät on rajalliset ja kyvyt on rajalliset. Sisulla saat itsesi romuksi, ahkeruutta ei palkita rahalla tai vapaa-ajalla. Ahkeruudesta kytee moni alkava sairaus. Tässäkin ketjussa minä näen monta sellaista, joiden pitäisi päästä mielisairaalaan hetkeksi tai kokemaan trippi. TE ootte sairaita ja näette piruja ympärillä, mutta te ootte siinä tilassa missä niitä näkee, kun ei keho ymmärrä miksi on piiskattu ja hakattu olo. Se hakee ympäristöstä ne viholaiset. Ja itse yrittäjä on oman itsensä piiskaaja. TE ootte syypäitä tilaanne miksi kuvittelette suomalaisten vihaavan yrittäjiä, koska ne ei vihaa teitä, te ette vain rakasta itseänne ja lepää tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Itse olin pienyrittäjänä 9 vuoden ajan, enkä kokenut, että kukaan olisi vihannut minua. Miksi olisi? Tein pitkää päivää ja raadoin välillä kuin hullu. Pystyin maksamaan itselleni vain pientä palkkaa. Jälkeen päin ajatellen ne oli rankkoja vuosia.
En silti kokenut itse ainakaan mitään yrittäjävihamielisyyttä. Paljon oli vastuita ja vaatimuksia, mutta oli myös aika vapaat kädet yrittää.
Niin, ehkä silloin, mutta nyt on hieman toisin. Yel-uudistus hyvänä esimerkkinä. Todella vihamielinen uudistus juuri pienempituloisten yrittäjien näkökulmasta. Vai miltä tuntuisi 40 te vuodessa tienaavasta palkansaajasta, jos tulisi hups yllättäen ja pyytämättä vuosikymmenten jälkeen käsky, että otetaan sulta ylimääräinen kymppitonni muiden taskuun. Sitten yrittäjät nauraisi röhönaurua kuorossa, että siitäs saat proletaari duunari, oikein sulle. Näin se pienyrittäjän näkökulmasta meni ja siksi merkittävä osa lopetti tai teki konkurssin. Naurukuoro oli palkkatyöntekijöitä, joilla ei ole mitään käsitystä yrittäjyydestä, vaan luulevat jokaisen yrittäjän olevan satoja tuhansia vuodessa osinkoa verottomasti nostava riistokapitalisti. Kyllä siinä viha aika selvästi paistoi.
Olen itse ollut noin 15 vuotta yrittäjä ja kyllä silloin alkuaikaankin yrittäjävihaan välillä törmäsi. Tehdään oletuksia yrittäjyydestä ja luullaan vaikka mitä, mutta ei tiedetä mitään.
Ainakin kaiken innon nämä kateusuudistukset on saanut tapettua. Tyhjän saa pyytämättäkin, joten voihan tämän lopettaakin. Huvittavinta, että aiemmin oli vähän suunnitelmia kasvaakin ja tuli toisen firman kautta palkattuakin porukkaa. Viime vuosina ei ole mitään intoa ollut moiseen, kun mennyt niin vaikeaksi. Kärsijäksi jää siis vain se kuppaaja. Tosi fiksua.
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen ja vapaa elämä ei tee ihmisestä taiteilijaa. Korkeintaan diletantti yrittää haalia itselleen mainetta ulkotaiteellisin keinoin.
Se ei kiinnosta tulevaisuuden sukupolvia.
Vain teokset jäävät historiaan.
Ei varmasti liity tähän ketjuun ja aiheeseen, mutta sulla meni jotenkin tunteisiin joku asia nyt ja jäit sitä purkamaan tänne meille. Mutta jatka toki lisää ja yritä saada tekstisi sulkeutumaan siihen miksi suomalaiset tuntuisi vihaavan yrittämista?
Vierailija kirjoitti:
Menen toistaiseksi pois ketjusta. On parempaakin tekemistä.
Hyvä neuvo muutenkin tämä:
Älä ruoki trollia.
Trollia voi ruokkia myös pipetillä
Katsoa vierestä ja nauraa kun trolli ei edes tajua olevansa se trollattu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolainen ihmisviha.
Ihmisen pitää elää kuin rotta, ettei vassaria ala harmittamaan.
Niin, ja punikin kateus sekä katkeruus omasta olemattomuudestaan.
Sinä et ainakaan ole yrittäjä.
Jos ei asenne muutu, älä ainakaan yritystä perusta.
Yrittäjyyteen ei kuulu poliittinen öyhötys eikä ihmisten haukkuminen.
Näkisitpä kepulaisten pyrkyreiden öyhötyksen. Ja kaikki muukin poliittinen kiihottaa niin, että kuusikymppiset setämiehetkin kuivaavat touhutippaa toukan kärjestä jos joku poliitikko sattuu lähipiiriin.
Kepu on perinteisesti ollut maanviljelijöiden puolue.
Kepu ei ole yrittäjien puolue.
Sinä taas kuulostat kunnon vanhan ajan tulipunaiselta kommunistilta.
Muistan lapsuudestani, että nimenomaan äärikommunistit saattoivat puhua kuten sinä.
Niin rumaa ja vihaista puhetta että savu nousee korvista.
Juuri näin. Minun lapsuudessa pelättiin näitä kommunisteja. Karvalakki syvällä päässä, kaukaa näkyi vain parta, harmaat haalarit, punainen paita, josta hihat kääritty kyynärvarsin saakka. Kipparikallen ranteet. Hänestä sanottiin että oli ollut ennen merimies ja käynyt Kiinassa asti. Koskaan ei tiennyt onko päissään vai miksi on niin punainen naamaltaan. Raivoa pidätellyt pitkään, siltä se näytti, vakavalta ja totiselta. Toisinaan kylän isännät kävi joukolla päälle ja yritti opettaa kommarille tapoja, niin se perkele tappeli kuin elukka. Huiteli kymmenen miehen voimilla menemään selkäsaunahan siinä tuli isännille. Aina joskus yrittivät pistää kylän ainoan kommunistin aisoihin, mutta aina tuli takkiin. Eräällä kertaa käytiin poikien kanssa äitejä hakemassa tuvista, kun isät ei enää kävelleet omin jaloin ja se kälkätys mikä lähti kun emännät näki miehensä nenät punaisena sieraimet pystyssä kuin siolla ikään. Lumi täynnä veripisaroita, polvet katki nilkutteli mitä lie käynyt, kun ei kyennyt kävelemäänkään. Niin ukko minulle kerran vihjasi kylän kommunisti oli aito "hojo hojo", huiteli ilmaan. Siitä sanottiin että oli nuorena ollut taistelemassa punaisten joukossa ja myöhemmin sodassakin tappanut kasoittain miehiä, kommunisti kun oli ja siitä tykkäsi. Kylähullu jota ihan pelättiin totisesti. Siinä miehet aina kokoontui porukaksi ja yritti kurmotusta, niin aina tuli turpiin.
En sitten tiedä miksi eivät vaan antaneet kommunistin olla. Kerrankaan en kuullut sen puhuvan mitään. Siitäkin sanoivat että se puhuu vain venäjää. Oman tien kulkija.
Sittemmin ei löydy edes faktoja hänen aidosta marxilaisuudestakaan. Isän ja naapurien mielestä se vain näytti "kommunistilta".
Sekin riittää suomessa hyvinkin pitkälti määrittelemään ihmisen, jos näyttää kommunistilta.
Kun Suomessa oli aikoinaan laitonta olla kommunisti. Heillä ei saanut olla perheitäkään tai lapsia. Siksi muutamia aikoinaan tiedettiin että asuivat mesissä perheineen paossa nimismiestä ja ihmisiä. Jos olisivat paljastuneet, niin vankila olisi koittanut heille.
Se aika muistetaan laittomuuden aikana.
Mitähän aikaa sinä nyt muistelet?
Yli sata vuotta sitten vai milloin?
Suomessa säädettiin ns. kommunistilait v. 1930.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kommunistilait_Suomessa
-eri
Orpopurran vastaus on:
Otetaan lisää velkaa!
Ainakin 60 miljardia.
Sekään näitä ei hetkauta, vaikka ovat tarkkailuluokkalaisia.