Milloin yleistuki maksetaan? Mikä on Kelan "mahdollisimman pian"?
Onko joku jo saanut yleistukea tilille? Kauanko kesti käsittely?
Tein tänään työttömyysajan ilmoituksen (jatkohakemus). Yllätys oli suuri, kun tuli ilmoitus,että saan työmarkkinatukea huhtikuun lopum 8pv:ltä heti (2pv viive) ja lopuilta, toukokuun päiviltä maksettava yleistuki maksetaan "mahdollisimman pian".
Mikä on tämä Kelan "mahdollisimman pian"? Viikko, 2vk, 3vk?
Kelan puhelinpalvelussa on häiriö ja chat ruuhkassa, niin ei päässyt läpi.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Siellä kelan sivuilla kyllä lukee miten ne maksetaan ja milloin.Jos osaa lukea.. :D
Ei lue, vaan sanotaan juuri noin että yleistuki maksetaan mahdollisimman pian. On melkoisen leveä käsite, kun vuokra on kuitenkin maksettava ajallaan ja vielä syötäväkin.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä paljon työttömiä loisia. Miksi ette mene töihin? Vauva palsta alkaa tuntua työttömien palstalta.
Osa-aikatyössä oleva on osa-aikatyötön. Silloin saa sovellettua työttömyysturvaa. Toki pitää olla edelleen te-palveluiden asiakkaana ja hakea kokoaikatyötä. Toki myös saan kuitattua sen työnhakuvelvoitteen (1/3 kk) sillä, että olen pyytänyt lisätunteja.
Ennemmin tai mahdollisesti myöhemmin. Mahdollisimman myöhään maksetuista ja " sekaannuksen" vuoksi maksamatta jääneistä kela-virkailijoille maksetaan bonusrahaa sekä ns. vi''uilulisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KELAtädit helisee kun saa tuhansia puheluita päivässä huonon muutoksen takia.
Tekoälyn takia 600 kelan tätiä pääsee kohta itse kokemaan millaista "herkkua" työttömyys on nykysuomessa.
Ei kyllä kelaan tarvitaan toiset 600 tätiä kun pitää tarkistaa s-rahat, veikkauksen euron kenovoitot ja muut pikkusummat ja vähentää ne kaikki noista tukiaisista.
Puhut toimeentulotuen hakemisesta
Mikä hätä taas on, ehdin itse jo olla onnellinen että ensin tulee viime kuun rahat ja oikeasti ehdin toivoa että parin viikon päästä loput.
Olipa stressaava kokemus, kun aamuviideltä ryhdyin tekemään työmarkkinatukihakemusta. Yhtään ei lohduta se, että muutama viikko sitten Kelan virkailija kertoi minulle, että käytännössä tuen määrä pysyy ennallaan. Uskon tuon vasta, kun näen. Nyt maksupäivän kohdalla näkyy kolmasosa normaalisummasta, ja toisaalla kerrotaan, että yleistuen maksupäivä näkyy OmaKelassa "mahdollisimman pian". Maksupäivän lisäksi olisi aika oleellista tietää, paljonko maksetaan.
Näkymättömiin jää myös budjetoinnilleni tärkeä tieto siitä, miten summa jakautuu tämän siirtymäkauden kuukausille. Kun toimeentuen saaja ei saa säästää yhtään mitään, käytännössä hän ei saa myöskään varautua tulevaan.
(Minun tilanteessani ei onnistu käteisen kanssa keplottelu. Ja olin kyllä kokopäivätöissä melkein kolmekymmentä vuotta, joten ei tarvitse sitäkään kommentoida.)
Minulla päätös tuli seuraavana päivänä hakemuksen lähettämisestä. Hakemuksen lähetin 11.05.2026 noin kello 06.50, joten maanantaina 11.05. hakemukseni ehti jo käsittelyyn saman päivän aikana. Sekä yleistuki ja toukokuun lopun työttömyyskorvaus olivat tililläni kun keskiviikkona 13.05 noin kello 17:00 tiliä vilkaisin.
Ihan turha stressata asiasta, mihin ette enää itse voi vaikuttaa. Ilmoitus työttömyydestä ajoissa sisään ja Kelan haltuun.
Vierailija kirjoitti:
Minulla päätös tuli seuraavana päivänä hakemuksen lähettämisestä. Hakemuksen lähetin 11.05.2026 noin kello 06.50, joten maanantaina 11.05. hakemukseni ehti jo käsittelyyn saman päivän aikana. Sekä yleistuki ja toukokuun lopun työttömyyskorvaus olivat tililläni kun keskiviikkona 13.05 noin kello 17:00 tiliä vilkaisin.
Ihan turha stressata asiasta, mihin ette enää itse voi vaikuttaa. Ilmoitus työttömyydestä ajoissa sisään ja Kelan haltuun.
Jos työmarkkinatuki on aiemmin haettu ja maksettu kuukauden kahdennenkymmenennen päivän tienoilla, miten lähikuukausien yleistuki "tasoittuu" maksettavaksi? Tämä on esimerkiksi minun tapauksessani se isoin ongelma tällä hetkellä; jos tänä perjantaina tosiaan maksetaan vain nyt näkyvä summa, joudun perumaan perjantain verkkokaupan ruokakuljetuksen ja käyttämään rahan vuokraan. Kumpaankin raha ei riitä.
Rahat tilille ja äkkiä...baari aukeaa kohta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työmarkkinatuki on aiemmin haettu ja maksettu kuukauden kahdennenkymmenennen päivän tienoilla, miten lähikuukausien yleistuki "tasoittuu" maksettavaksi? Tämä on esimerkiksi minun tapauksessani se isoin ongelma tällä hetkellä; jos tänä perjantaina tosiaan maksetaan vain nyt näkyvä summa, joudun perumaan perjantain verkkokaupan ruokakuljetuksen ja käyttämään rahan vuokraan. Kumpaankin raha ei riitä.
Muuhun en osaa sanoa, mutta opettele olemaan kuluttamatta rahaa, jota et ole vielä saanut. Peru se ruokakuljetus jo nyt jos pelottaa.
Hain matkakorvauksia ja laitoin hakemuksen n. 5 viikkoa sitten. Edelleen siellä se hakemus roikkuu ja lukee teksti " käsittelyssä, käsittelyaika 2 viikkoa". Eikä ole tullut mitään lisäselvitysvaatimuksia ja olen tarvittavat liitteet toimittanut hakemuksen yhteydessä. Matkakattokin ollut jo pitkään täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuhun en osaa sanoa, mutta opettele olemaan kuluttamatta rahaa, jota et ole vielä saanut. Peru se ruokakuljetus jo nyt jos pelottaa.
Sinulla siis ei ollut yhtään mitään sanottavaa, mutta tulit silti louskuttamaan.
Ihmisillä on hyvin erilaisia tilanteita. Minulle edellä mainittu ongelma tuli eteen odottamatta, vaikka olin etukäteen ottanut Kelalta selvää siitä, mitä tulisi tapahtumaan. Se, että valtionlaitos ei osaa antaa päivämääriä, ei ole hyväksyttävää.
Viikko menee, sanoi Gemini-tekoäly.
Vierailija kirjoitti:
Hain matkakorvauksia ja laitoin hakemuksen n. 5 viikkoa sitten. Edelleen siellä se hakemus roikkuu ja lukee teksti " käsittelyssä, käsittelyaika 2 viikkoa". Eikä ole tullut mitään lisäselvitysvaatimuksia ja olen tarvittavat liitteet toimittanut hakemuksen yhteydessä. Matkakattokin ollut jo pitkään täynnä.
2024 kävin kurssilla ja jo silloin piti hakea se 9€ päiväkorvaus. Sen saamiseen meni viitisen kuukautta. En ole varma tarkoitatko matkakorvauksella samaa, ilmeisesti et, mutta en ihmettelisi, vaikka kaikenlaisten korvausten byrokratia olisi tullut sen verran raskaammaksi, että jos puolessa vuodessa tulee, se on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ja aina kun soitat tällaisesta turhasta asiasta josta on jo tiedotettu etukäteen niin se puhelinaika tai viestiin vastaamisaika on pois asian ratkaisijan hakemuksen käsittelyajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyspäivät maksetaan 4 viikon välein kuten ennenkin. Eli päivä kiertää pikkuhiljaa läpi kuukauden vuoden mittaan. Eikä maksussa sen kauempaa mene kuin ennenkään. Ilmeisesti kelan systeemit ei vaan osaa näyttää maksupäivää suoraan kuten vanhassa systeemissä, mutta raha kuitenkin kulkee jos ei ole mitään erikoisuuksia jota pitäisi käsitellä muuten kuin automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aina kun soitat tällaisesta turhasta asiasta josta on jo tiedotettu etukäteen niin se puhelinaika tai viestiin vastaamisaika on pois asian ratkaisijan hakemuksen käsittelyajasta.
Ei ole koska kelan asiakaspalvelulle on varattu omat aikansa joka tapauksessa ja nää maksujen käsittelyt tapahtuu muualla kuin siinä tiskillä olevan henkilön toimesta. Toki voi olla, että joku muu ei saa tärkeämpään kysymykseensä vastausta niin ripeästi, mutta se on sitten toinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyspäivät maksetaan 4 viikon välein kuten ennenkin. Eli päivä kiertää pikkuhiljaa läpi kuukauden vuoden mittaan. Eikä maksussa sen kauempaa mene kuin ennenkään. Ilmeisesti kelan systeemit ei vaan osaa näyttää maksupäivää suoraan kuten vanhassa systeemissä, mutta raha kuitenkin kulkee jos ei ole mitään erikoisuuksia jota pitäisi käsitellä muuten kuin automaattisesti.
On tosi huonosti hoidettu siirtyminen. Esitin pari päivää sitten Kelalle kysymyksen siitä, milloin minulle maksetaan ja paljonko maksetaan. Sain vastaukseksi Kelan asiakirjat, joita tässä on jo luettu moneen kertaan. Vain kaksi kysymystä jää auki: päivä ja summa. Näillä pennosilla elämä on muutenkin ihan helvettiä, eikä tarvittaisi enää arvauksia ja epämääräisyyksiä.
Onpas täällä paljon työttömiä loisia. Miksi ette mene töihin? Vauva palsta alkaa tuntua työttömien palstalta.