TEM: Työttömyys johtuu yli 60v suuresta määrästä työpaikoilla
Miksi ihmeessä nämä 60v täyttäneet eivät pääse eläkkeelle??
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
No ei pääse, vielä pitäisi 3 vuotta olla töissä.
M62
Eikö se ole jo 68v ja jossain puhuttiin jo, että kohta se on 70v tai 72v - ?????
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo gerontokraatikot eivät suostu antamaan työpaikkojaan nuoremmille ihmisille?
Eihän se muuttaisi työttömien määrää, työpaikoille saataisiin vain paljon kokematonta, osaamatonta ja hyvin laiskaa tekijää tilalle, jotka puhelinta tuijiottelee, työaikana tinder treffejä suunnittelee ja jatkuvasti hakee sairauslomaa mt ongelmien tai migreenin johdosta?
Olen jo 63+, jäin työttömäksi, tässä sitä eläkkeelle pääsyä odotan kun tuskin pääsen takaisin työllisiin, tässä sit ollaan löyhässä hirressä näiden turhien hakemusten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te oikeasti ole onnistuneet säästämään yhtään vuosikymmenien aikan töissä ollessanne? Minä olen 80-luvulla syntynyt ja ollut työelämässä yli 20 vuotta. Minulla on asuntolaina ainut laina ja sijoituksia löytyy korkotileistä, käteisestä, jalometalleista, rahastoista ja osakkeista. Niin ja kryptovaluuttojakin löytyy. En tule koskaan saamaan itse eläkettä, mutta työstäni maksetaan 24,4 % palkkani päälle TyEL-maksuja ja kaikki ne menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksamiseen. On tuo 24,4 % hieman suurempi prosentti kuin se 5 % 60-luvulla. Miten meni omasta mielestänne, boomerit? Te tuhlasitte kaiken, mutta minulla on tarvittaessa varaa muuttaa pois Suomesta.
En oikeasti onnistunut kun tein ja kasvatin kolme 80-luvulla syntynyttä mukulaa joille ei nyt tunnu riittävän mikään.
Kyllä mulle riittää tuo pääoma jonka olen ITSE säästänyt nettopalkastani. Ja se on ihan sinun oma syysi, jos olet lellinyt lapsiasi ja tehnyt heidät riippuvaiseksi sinusta. Minä puolestaan olen opetellut kaiken tekemään ITSE hiusten leikkaamisesta lähtien auton korjaamiseen ja sijoittamiseen yms. Sinun lapsesi luultavasti siis ovat uusav...ttomia ja se on täysin huonon kasvatustapasi syytä. Toki vanhemmat ovat avustaneet minua, varsinkin silloin kun vielä asuin kotona, mutta näin vanhempien kuuluukin tehdä. Heidän kuitenkin pitäisi opettaa lapsensa pystymään elämään itsenäisesti. Jos se ei onnistu, niin kasvatustyö on epäonnistunut.
Et kuulosta yhtään iloiselta. Ehkä olet tehnyt sittenkin jotain väärin.
Kiusaajat ja syrjijät ovat tehneet huolen siitä, että elän itselleni ja itseäni varten. Pyrin minimoimaan verot ja maksimoimaan voitot. Itkettääkö? Tätä tämä "hyvinvointi"-valtio on. Hyviä ihmisiä kiusataan ja pahoja palvotaan. Olen tehnyt itseäni ajatellen kaiken oikein ja auttanut myös muita. Itse jos olen olen apua tarvinnut, niin. pl. vanhempani, olen saanut lähinnä huonoa palvelua taikka en mitään ollenkaan, huolimatta siitä että elän maailman korkeimmin verotetussa maassa. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pääse, vielä pitäisi 3 vuotta olla töissä.
M62
Eikö se ole jo 68v ja jossain puhuttiin jo, että kohta se on 70v tai 72v - ?????
Riippuen milloin olet syntynyt. Mun miehellä on 65v ja mulla 68v iässä eläkeikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te oikeasti ole onnistuneet säästämään yhtään vuosikymmenien aikan töissä ollessanne? Minä olen 80-luvulla syntynyt ja ollut työelämässä yli 20 vuotta. Minulla on asuntolaina ainut laina ja sijoituksia löytyy korkotileistä, käteisestä, jalometalleista, rahastoista ja osakkeista. Niin ja kryptovaluuttojakin löytyy. En tule koskaan saamaan itse eläkettä, mutta työstäni maksetaan 24,4 % palkkani päälle TyEL-maksuja ja kaikki ne menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksamiseen. On tuo 24,4 % hieman suurempi prosentti kuin se 5 % 60-luvulla. Miten meni omasta mielestänne, boomerit? Te tuhlasitte kaiken, mutta minulla on tarvittaessa varaa muuttaa pois Suomesta.
En oikeasti onnistunut kun tein ja kasvatin kolme 80-luvulla syntynyttä mukulaa joille ei nyt tunnu riittävän mikään.
Kyllä mulle riittää tuo pääoma jonka olen ITSE säästänyt nettopalkastani. Ja se on ihan sinun oma syysi, jos olet lellinyt lapsiasi ja tehnyt heidät riippuvaiseksi sinusta. Minä puolestaan olen opetellut kaiken tekemään ITSE hiusten leikkaamisesta lähtien auton korjaamiseen ja sijoittamiseen yms. Sinun lapsesi luultavasti siis ovat uusav...ttomia ja se on täysin huonon kasvatustapasi syytä. Toki vanhemmat ovat avustaneet minua, varsinkin silloin kun vielä asuin kotona, mutta näin vanhempien kuuluukin tehdä. Heidän kuitenkin pitäisi opettaa lapsensa pystymään elämään itsenäisesti. Jos se ei onnistu, niin kasvatustyö on epäonnistunut.
Sulla mitään ole kuin vilkas mielikuvitus mutta hauskaahan se on leikkiä netissä millon mitäkin :)
Ei mun tarvii valehdella yhtään mistään. Sinulla on näköjään tarve painaa muita alas, sillä et kestä sitä faktaa, että jotkut ovat itse ottaneet asioista selvää ja eläneet sen mukaan ja etenkin...PAREMMIN kuin sinä. Tehneet parempia valintoja. Syytä vain itseäsi siitä, että olet tuhlannut kaikki rahasi ja ettet ole jaksanut ottaa asioista selvää.
No mikset sitten ole miljardööri kerta teet niin hyviä päätöksiä?
Miljardööriksi päätyminen on lähestulkoon mahdotonta. Jos oikeasti tutkit miljardöörejä, niin jo heidän vanhemmat ovat rikkaita ja ovat järkänneet hyviä tilaisuuksia lapsiensa yrityksille. Bill Gates, Elon Musk, Jeff Bezos...eivät syntyneet köyhinä! Se mitä itse OIKEASTi voi tehdä, on VAURASTUA. Tämä on eri asia kuin rikastuminen. Miten se onnistuu? Matalat kulut, maltti, säästäminen, sijoittaminen. Jokainen voi päättää miten rahansa käyttää. Ja vasemmistolaisessa Suomessahan v..hataan yrittäjiä, joten ei täällä kannusteta yrittämään. No siitä huolimatta, minulla on jo omaisuutta osakkeissa ja rahastoissa + jalometalleissa ehkäpä nippa nappa 100k euroa tai hieman alle ja kryptoissa sadoissatuhansissa. Ihan itse olen joutunut kituuttamaan, tutkimaan miten sijoittaa ja tehdä oikeita päätöksiä. Ei se mikään itsestään tule, toisin kuin "kuparia" litkivät köyhät luulevat.
Työttömyys johtuu siitä, että aivan liian harva tekee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat ja syrjijät ovat tehneet huolen siitä, että elän itselleni ja itseäni varten. Pyrin minimoimaan verot ja maksimoimaan voitot. Itkettääkö? Tätä tämä "hyvinvointi"-valtio on. Hyviä ihmisiä kiusataan ja pahoja palvotaan. Olen tehnyt itseäni ajatellen kaiken oikein ja auttanut myös muita. Itse jos olen olen apua tarvinnut, niin. pl. vanhempani, olen saanut lähinnä huonoa palvelua taikka en mitään ollenkaan, huolimatta siitä että elän maailman korkeimmin verotetussa maassa. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan!
Tähän metsään huudettiin sen verran kovaa, että pläntti siirtyi Suomen rajojen ulkopuolelle. Yhtäkkiä palveluja on ja verokin on selkeästi alle puolet siitä, mitä se oli Suomessa.
Jos meitä vanhempia ei olisi siellä niin kuka ne hommat tekisi? Nuoremmat saavat jatkuvasti burnoutteja kun joku sanonut pahasti, tai muuten vaan sairastavat tai lapset kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ettekö te oikeasti ole onnistuneet säästämään yhtään vuosikymmenien aikan töissä ollessanne?"
Nythän on niin että minä maksan järkyttävästi veroja, nettopalkka on reilut 55% bruttopalkasta. Olen koko työurani hieman lohduttautunut sillä, että Suomessa ei sentään tarvitse säästää eläkettä varten, eli eläkkeellä sitten saa jotain vastinetta noille pakolla maksetuille verolle ja eläkemaksuille. Säästöön ei ole juurikaan jäänyt, vaikka bruttovuosipalkka on kai jo 15 vuotta ollut yli sata tonnia. Nettovuosipalkka ei.
Enpä toisaalta ole yrittänytkään säästää, juuri edellä mainituista syistä.
No, uskoisin että eläkkeelle jäädessä on asuntolaina sentään maksettuna, lähes 40 vuoden makselun jälkeen, ja arvoalueella olevan asunnon voi realisoida, jos käy niin, että omalla elämäntyylillä eläke ei riitä.
Siis mitä?! 15 vuotta tienannut jotain satatonnin tuloja eikä mitään säästöjä?! :D Ei juma...la..ta! :D Jotkut eivät näköjään arvosta omaa työtään pätkääkään. Ylenpalttinen tuhlaaminen ei kyllä tuo onnea. Jokin on vialla, jos on jokin pakonomainen tarve tuhlata rahaa. Olisit ennemmin mennyt psykiatrille jo ajat sitten tuon tuhlailusi takia. No kyllä karma kostaa sinulle tuon hedonismisi. Ja sen kyllä tulet huomaamaan. On myöskin todella naiivia olettaa, että suurille veroille saa automaattisesti jotain "vastinetta", kun ihan tunnetusti verot menevät työttömille kantasuomalaisille, m..muuttajille ja hyväveljille. Jos olisit ihan itse tutkinut asiaa...SP 500 kumulatiivinen tuotto 15 vuodesta nykypäivään asti 434 %, tarkastin juuri. En nyt ala monimutkaisia laskutoimituksia tekemään, mutta jos olisit 15 vuotta sitten laittanut siihen 50k €, niin nyt sinulla olisi 217k €. Siinäpä hyvä eläke-potti. Ja sinun tuloillasi olisi ollut helppo säästää. Kullan ja hopean hintakin on raketoinut ihan tässä vuoden sisällä. Onneksi ostin kumpaakin jo ennen kuin kullan hinta oli yli 3000 dollaria unssi. Ja ihan hiljattain ostin kultaa lisää, kun se oli hieman laskenu huipultaan ja osakkeisiinkaan ei viitsinyt laittaa kun ne ovat ylikuumentuneita tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän metsään huudettiin sen verran kovaa, että pläntti siirtyi Suomen rajojen ulkopuolelle. Yhtäkkiä palveluja on ja verokin on selkeästi alle puolet siitä, mitä se oli Suomessa.
Hienoa, että joku järkevä ihminen liittyi keskusteluun! Kiitoksia ja onnea sinulle elämään! :)
Käykää te vain ahneena töissä. Minä luovutin jo aikoinaan ja melkein innostuin uudestaan, mutku pelkkää pätkää huonoilla olemattomilla työehdoill, niin minä olen virallisesti nyt jo eläkkeellä. Käykää te old folks, niin saatte maksaa mutkin.
Emmä enää jaksanut tämmöstä missä ei jää sästöön mitään ja ei tiedä huomisesta. Tukien kanssa sentään tietää huomisesta ja voi miettiä mitä syöpi. Tosiaan meinasin heittää haarukan nurmikolle jo 33, mutta yritin vielä ja emmä enää jaksa tämmöstä. Eikä niitä töitä tosiaan nyt olekaan edes tarjolla. Pitäkää te työnne. Mää yritän pitää lippua pystyssä ja pysytellä vain elossa. Siinä on mulle sopivasti haasteita.
Herra 48
Rikkaat 60v voisi jäädä itse pois ja tehdä tilaa nuoremmille. Jotenkin säälittävää että elämän tärkein asia on työ eikä tajuta väistää vaikka rahalle ei ole tarvetta ja ajatukset jo kankeita. Tiedän mistä puhun. Täytän 60 muutaman vuoden päästä. Vaikka olen täysin terve, en ole enää priimaa kuten 20v sitten. Motivaatiokin nollissa.
Nyt tähän kommentoidaan että 60v on yhtä hyvä työntekijä kuin 40v. Ei ole. Et usko itsekään sitä jos mietit järjellä etkä tunteella. Vanhemisessa ei ole mitään vikaa. Mutta turha kuvitella olevansa 40 kun ei ole.
Hanna Nohynek 67 v. töissä Thl:ssä. Täyttää tänä vuonna 68 v. Voisi jo antaa paikan nuoremmalle?
Työnteko on kivaa ja vanhana osaa niin helvetin paljon paremmin kaiken ku nuorena et miks lopettaa. Samalla voi opastaa nuorisoa ja pysyy fyysinen ja henkinen kondis tikissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla mitään ole kuin vilkas mielikuvitus mutta hauskaahan se on leikkiä netissä millon mitäkin :)
Ei mun tarvii valehdella yhtään mistään. Sinulla on näköjään tarve painaa muita alas, sillä et kestä sitä faktaa, että jotkut ovat itse ottaneet asioista selvää ja eläneet sen mukaan ja etenkin...PAREMMIN kuin sinä. Tehneet parempia valintoja. Syytä vain itseäsi siitä, että olet tuhlannut kaikki rahasi ja ettet ole jaksanut ottaa asioista selvää.
No mikset sitten ole miljardööri kerta teet niin hyviä päätöksiä?
Miljardööriksi päätyminen on lähestulkoon mahdotonta. Jos oikeasti tutkit miljardöörejä, niin jo heidän vanhemmat ovat rikkaita ja ovat järkänneet hyviä tilaisuuksia lapsiensa yrityksille. Bill Gates, Elon Musk, Jeff Bezos...eivät syntyneet köyhinä! Se mitä itse OIKEASTi voi tehdä, on VAURASTUA. Tämä on eri asia kuin rikastuminen. Miten se onnistuu? Matalat kulut, maltti, säästäminen, sijoittaminen. Jokainen voi päättää miten rahansa käyttää. Ja vasemmistolaisessa Suomessahan v..hataan yrittäjiä, joten ei täällä kannusteta yrittämään. No siitä huolimatta, minulla on jo omaisuutta osakkeissa ja rahastoissa + jalometalleissa ehkäpä nippa nappa 100k euroa tai hieman alle ja kryptoissa sadoissatuhansissa. Ihan itse olen joutunut kituuttamaan, tutkimaan miten sijoittaa ja tehdä oikeita päätöksiä. Ei se mikään itsestään tule, toisin kuin "kuparia" litkivät köyhät luulevat.
Ei se noin yksinkertaista ole että jokainen joka saa kohtalaisen perinnön tulee miljardööriksi tosta vaan.
Esim. muski sai hieman alkupääomaa mutta on nyt niin rikas että voisi periaatteessa maksaa yksinään suomen valtiovelan ja olisi silti maailman rikkaimpien listalla ainakin lähellä kärkeä. Trumppi taas sai jopa 500 miljoonaa isänsä kiinteistöbisneksen varoja ja silti on onnistunut lähinnä häikäilemättömässä rahan varastamisessa ja huijaamisessa ja on vaikkapa muskiin verrattuna täysin nappikauppias muutaman (velka) miljardinsa kanssa.
Eli vaaditaan siihen rikastumiseen kykyjäkin tehdä oikeita asioita oikeaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun miehellä ole varaa jäädä eläkkeelle ennen eläkeikää. Siitä tulee sitä paitsi karenssi, jos ottaa loparit. Pakko sinnitellä, vaikka kulumia on ja kivut valvottavat.
Sitä paitsi nyt on säästettävä hullun lailla, että pärjää sitten eläkkeellä jotenkin. Mitään turhaa emme osta, emme matkustele tai käytä mitään palveluja. Kotona ollaan ja kokataan itse ruokamme. Jos johonkin rahaa menee, niin opiskeleville lapsille.
Eli koko ikäsi teit töitä ja kivuissas koitat vielä kestää ja säästät vielä eläkettä varten?! Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo gerontokraatikot eivät suostu antamaan työpaikkojaan nuoremmille ihmisille?
Varmasti suuri osa suostuisi, jos voisi jäädä eläkkeelle. Kukaan ei halua jäädä vain työttömäksi. Itse voisin jäädä saman tien, ikää 60. Tästä ammatista jäätiin vielä 15 vuotta sitten eläkkeelle 55-60-vuotiaina, nyt yksilölliset eläkeiät, itsellä aikaisin mahdollinen 65 vuotta ja 3 kuukautta.
Mä olen vuoden vanhempi ja ihan valmis eläkkeelle. Työtön/töissä/työttömänä taas. Eläkkeellä saisi vapaasti tehdä mitä haluaa ilman "lupien" kyselyä. Projekteja, taidetta, opiskellakin voisi taas uutta. On mulla korkeakoulututkinto, tiedot ja osaaminen ajantasaista eikä motivaatiota puutu. Työnantajat nyt vaan on ikärasisteja eikä ikääntyneitä palkkaa. Sama se onko tämän ikäinen vähän aiemmin eläkkeellä vai kiusattavana työttömänä. Eläke jää väkisten pieneksi eli halpa vanhuus yhteiskunnan kannalta.
TEMmi on valehtelija.
Todellinen syy työttömyyteen on rikkaan mielisairaan eliitin vimma saada nöyryytettyä työntekijöitä: