Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TEM: Työttömyys johtuu yli 60v suuresta määrästä työpaikoilla

Vierailija
19.05.2026 |

Miksi ihmeessä nämä 60v täyttäneet eivät pääse eläkkeelle?? 

Kommentit (161)

Vierailija
121/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos he jäisivät eläkkeelle, niin tilalle otettaisiin AI. Uusia työpaikkoja ihmisille ei tulisi yhtään.

Vierailija
122/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Toisaalta jos nuorena ei ollut töitä, osa voi tarvita vanhempana niitä, jos itse haluaa. Paitsi jos on eläke tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määkin olsin jo suosista luovuttamassa paikan nuoremmille mutta kertymä on liian pieni.

M48

Vierailija
124/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova paine on pidentää työuria. Sillähän saataisiin avoimia työpaikkoja nuorille. Kuulemma monta kymmentä tuhatta maahanmuuttajaakin tarvittaisiin vuodessa. No silläkin saataisi nuorille tilaa työelämään ja myös työttömyys pienemmäksi. HELPPOA MATEMATIIKKAA???

Vierailija
125/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

55 v täyttyy päästää eläkkelle. Täysin ansaitsettu. Miksi ei päästettä? Miksi eläkkeikää jatkuvasti nostettaan? Täällä puhuttaan jo 70 v eläkkeelle jäämisestä. Ei tarvi vastakkaisasettelua nuoret- vanhat. Kyllä tekijillä nuorilla on aina työnantajan edessä etulyöntiasema. Niin että älkää itkekää. Tekoälh on isompi thöpaikkojem viejä kjn 60 v. Herätkää. Ikärassismi seis nyt. 

Vierailija
126/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53v ja tehnyt töitä 35 vuotta, nyt alkaa kroppa kremppaamaan. Vielä olisi 15 vuotta edessä. Miksi? Mulla kaksi lasta parikymppisiä eivätkä töitä saa mistään. Eihän tässä ole mitään järkeä.

Vierailija
127/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 53v ja tehnyt töitä 35 vuotta, nyt alkaa kroppa kremppaamaan. Vielä olisi 15 vuotta edessä. Miksi? Mulla kaksi lasta parikymppisiä eivätkä töitä saa mistään. Eihän tässä ole mitään järkeä.

Siksi, koska systeemi ei kestä, jos sulle pitäisi maksaa eläkettä 30-40 vuotta, jos nyt jäisit töistä pois.

Vierailija
128/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuo gerontokraatikot eivät suostu antamaan työpaikkojaan nuoremmille ihmisille?

Siksi, että saamme työnteosta RAHAA. Lisäksi teemme edelleen monet asiat nopeammin ja paremmin kuin te.

Meistä nimittäin iso osa omaksuu uusia asioita ihan siinä missä ennemminkin, käyttää tekniikkaa jopa paremmin kuin nuoremmat silloin kuin tekniikaksi ymmärretään muut kuin puhelin ja on lisäksi hyvässä kunnossakin, vaikka te nuoret molopäät ette sitä taktisesti ota uskoaksennekaan.

Comprende?

Vierailija
129/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti??ei kyllä ollut monia ,oliko edes 50siä.Nuoria oli liikaa se näkyi.Töks yöksi osaamattomuus.Laiskotteluu jopa..

Vierailija
130/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te oikeasti ole onnistuneet säästämään yhtään vuosikymmenien aikan töissä ollessanne? Minä olen 80-luvulla syntynyt ja ollut työelämässä yli 20 vuotta. Minulla on asuntolaina ainut laina ja sijoituksia löytyy korkotileistä, käteisestä, jalometalleista, rahastoista ja osakkeista. Niin ja kryptovaluuttojakin löytyy. En tule koskaan saamaan itse eläkettä, mutta työstäni maksetaan 24,4 % palkkani päälle TyEL-maksuja ja kaikki ne menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksamiseen. On tuo 24,4 % hieman suurempi prosentti kuin se 5 % 60-luvulla. Miten meni omasta mielestänne, boomerit? Te tuhlasitte kaiken, mutta minulla on tarvittaessa varaa muuttaa pois Suomesta.

Koulutin ja kasvatin lapseni, olin pienipalkkaisessa työssä, enkä koskaan ansainnut tarpeeksi saadakseni leskenä asuntolainaa. Sä ap taidat olla vähän yksinkertainen kaikesta pullistelustasi huolimatta.

Vierailija
131/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska systeemi ei kestä, jos sulle pitäisi maksaa eläkettä 30-40 vuotta, jos nyt jäisit töistä pois.

Systeemi kestäis paljon paremmin, jos mut heitettäs minimi eläkkeelle ja mun lapset saisi työpaikat. Jäisi nimittäin plussalle tämä valtio meidän perheen puolesta.

Vierailija
132/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy työttömyyteen on, ettei tässä maassa kannusteta yrittäjäksi. 

Ei siinä kannustuksesta tai sen puutteesta ole kyse, vaan siitä, että hyvin suurella todennäköisyydellä yrittäminen päätyy henkilökohtaiseen katastrofiin. 

Aioin sanoa konkurssiin, mutta eihän henkilö voi tehdöä edes konkurssia.

Vierailija
133/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä hallitus on ryssinyt täysin Suomen talouden, köyhdyttänyt köyhimmät vielä hirveimpiin tilanteisiin, jakanut rahaa avokätisesti rikkaimmille ja pörriäisille. Kukaan ei joko pysty tai uskalla enää ostaa mitään, asuntokauppa on täysin jumissa, ulosottoja ja konkursseja ennätysmäärä. Ja nyt vika onkin iäkkäämmissä töissä olevissa?! Haha, voi luoja mitä kaasuvalotusta. Näköjään TEM:kin on täysin politisoitunut, että kehtaa väittää ennätystyöttömyyden johtuvan yhtäkkiä töissäolevista! Ja eikös iäkkäämpiä nimenomaan ole käsketty jäämään eläkkeelle mahdollisimman myöhään.

Älkää nielkö tätä hallituksen totuuden vääristelyä. Tätäkään. Koska niitähän riittää.

Vierailija
134/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin on mennyt pieleen kun vanhempia ei arvosteta. Nämä nuoret on synnyttänyt tähän maailmaan nämä vanhemmat ihmiset. Lapsensa ja lapsenlapsensa. Nämä nuoret eivät arvosta vanhempia ihmisiä. Mitä se kertoo heistä.

Vierailija
135/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Systeemi kestäis paljon paremmin, jos mut heitettäs minimi eläkkeelle ja mun lapset saisi työpaikat. Jäisi nimittäin plussalle tämä valtio meidän perheen puolesta.

Töistä voidaan aina potkia pellolle etenkin nykypäivänä. Työttömiä voi kyykyttää ja laittaa karenssille, mutta eläkeläistä ei voi.

Vierailija
136/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt hyvästä hillotolppa- ammatista eläkkeelle vaihtaisi?

Vierailija
137/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ei pääse töistä pois eläkesääntöjen takia ja nuoria ei haluta töihin, kun ne ei mitään osaa.

Vierailija
138/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ei pääse töistä pois eläkesääntöjen takia ja nuoria ei haluta töihin, kun ne ei mitään osaa.

Minä ainakin tykkään tehdä töitä ja aion tehdä töitä niin pitkään kun mahdollista. Olen yli 50v.  ei tunnu missään ikä.

Vierailija
139/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuo gerontokraatikot eivät suostu antamaan työpaikkojaan nuoremmille ihmisille?

Otapa asioista selvää, moni lähtisi kolmiloikkaa eläkkeelle mutta kun ...... tahtovat edelleen nostaa eläkeikää nämä päättäjät. 

Vierailija
140/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te oikeasti ole onnistuneet säästämään yhtään vuosikymmenien aikan töissä ollessanne? Minä olen 80-luvulla syntynyt ja ollut työelämässä yli 20 vuotta. Minulla on asuntolaina ainut laina ja sijoituksia löytyy korkotileistä, käteisestä, jalometalleista, rahastoista ja osakkeista. Niin ja kryptovaluuttojakin löytyy. En tule koskaan saamaan itse eläkettä, mutta työstäni maksetaan 24,4 % palkkani päälle TyEL-maksuja ja kaikki ne menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksamiseen. On tuo 24,4 % hieman suurempi prosentti kuin se 5 % 60-luvulla. Miten meni omasta mielestänne, boomerit? Te tuhlasitte kaiken, mutta minulla on tarvittaessa varaa muuttaa pois Suomesta.

"Ettekö te oikeasti ole onnistuneet säästämään yhtään vuosikymmenien aikan töissä ollessanne?"

Nythän on niin että minä maksan järkyttävästi veroja, nettopalkka on reilut 55% bruttopalkasta. Olen koko työurani hieman lohduttautunut sillä, että Suomessa ei sentään tarvitse säästää eläkettä varten, eli eläkkeellä sitten saa jotain vastinetta noille pakolla maksetuille verolle ja eläkemaksuille. Säästöön ei ole juurikaan jäänyt, vaikka bruttovuosipalkka on kai jo 15 vuotta ollut yli sata tonnia. Nettovuosipalkka ei.

Enpä toisaalta ole yrittänytkään säästää, juuri edellä mainituista syistä.

No, uskoisin että eläkkeelle jäädessä on asuntolaina sentään maksettuna, lähes 40 vuoden makselun jälkeen, ja arvoalueella olevan asunnon voi realisoida, jos käy niin, että omalla elämäntyylillä eläke ei riitä.