Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TEM: Työttömyys johtuu yli 60v suuresta määrästä työpaikoilla

Vierailija
19.05.2026 |

Miksi ihmeessä nämä 60v täyttäneet eivät pääse eläkkeelle?? 

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikää pitäisi laskea, on järjetöntä että yli 60-vuotiaat joutuvat vielä käymään töissä.

Jos 60-vuotiaalla on työuraa jäljellä väh 35 vuotta (pätkätyöt myös lasketaan toki, ei tarvitse yhtenäistä uraa) pitäisi päästä eläkkeelle.

Eri asia, jos ei ole nuorempana työnteko maistunut.

Jos on vaikka 90 luvun lama ja pikkulapsivanhemmuus takana?

Vierailija
102/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikää voisi laskea tuhon 60 vuoteen, mutta ei, nostetaan vain koko ajan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei pääse, vielä pitäisi 3 vuotta olla töissä.

M62

Vielä haaveilevat eläkeiän nostosta.

Vierailija
104/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se, että maahan raahataan osaajia lähes satatuhatta henkeä vuodessa ei tietenkään näiden asiantuntijoiden mukaan vaikuta työmarkkinoihin? Mikä se taas olikaan pääkaupunkiseudulla joku rakennustyömaa jolla oli epäselvyyksiä ulkomaalaisten työntekijöiden palkkojen kanssa?  Pitääkö meidän suomalaisten viiltää ranteet auki heti kun ikää tulee 55 vuotta tai alentaa palkka viiteen euroon tunti? 

Mikä näiden syytösten ja leimaamisten tarkoitus oikein on?

Vierailija
105/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit vaatia ihan mitä tahansa, mutta mistä tuohon saadaan rahat? Eläkevarat ovat n. 275 mrd euroa ja eläkevelat n. 900 mrd euroa. Eläkevarat vs. -velat, on mennyt negatiiviseksi (tuloja vähemmän kuin menoja) 2014 lähtien, joten jos haluat eläkeikää laskettavan, niin sitten pitää myös laskea eläkkeitäkin! Elikä raha jota eläkeläiset saa! Olen huomannut, että varsinkin suurin osa vanhemmista ihmisistä ei tajua eläkejärjestelmästä yhtikäs mitään, vaan valitellaan vaan, että ollaan tehty niin ja näin paljon töitä tajuamatta yhtään, että paljonko ollaan oikeasti niitä eläkemaksuja maksettu ja mikä olisi "oikea" määrä saada eläkettä, eikä tuo pahuksen "eläkelupaus", joka on täysin eri lupaus eri sukupolville! Mitä vanhempi sukupolvi, sitä vähemmän maksoi maksuja ja enemmän saa eläkettä per maksettu rahayksikkö!

Vierailija
106/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit vaatia ihan mitä tahansa, mutta mistä tuohon saadaan rahat? Eläkevarat ovat n. 275 mrd euroa ja eläkevelat n. 900 mrd euroa. Eläkevarat vs. -velat, on mennyt negatiiviseksi (tuloja vähemmän kuin menoja) 2014 lähtien, joten jos haluat eläkeikää laskettavan, niin sitten pitää myös laskea eläkkeitäkin! Elikä raha jota eläkeläiset saa! Olen huomannut, että varsinkin suurin osa vanhemmista ihmisistä ei tajua eläkejärjestelmästä yhtikäs mitään, vaan valitellaan vaan, että ollaan tehty niin ja näin paljon töitä tajuamatta yhtään, että paljonko ollaan oikeasti niitä eläkemaksuja maksettu ja mikä olisi "oikea" määrä saada eläkettä, eikä tuo pahuksen "eläkelupaus", joka on täysin eri lupaus eri sukupolville! Mitä vanhempi sukupolvi, sitä vähemmän maksoi maksuja ja enemmän saa eläkettä per maksettu rahayksikkö!

Sitten on parempi olla myös syyttämättä vanhempia työntekijöitä siitä, että joutuvat käymään töissä, kun eivät pahukset jollain viidellä sadalla eurolla kuussa pärjää 

Sovitaanko näin 

Vierailija
107/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy työttömyyteen on, ettei tässä maassa kannusteta yrittäjäksi. 

Kaikki haluaa valmiikse pedatun paikan.

Maassa on yrittäjä- ja yrityspula.  Vietiteollisuus myös liian kapea. 

Suomessa on peräti 1400 työtöntä tohtoria. Eikö juuri heillä pitäisi olla kyvyt luoda uutta ja yrittää?

Kirkkolatinan ja riimukirjoitusten tutkijat innovoimaan uutta ja perustamaan pörssifirmoja?

Jossain on pahasti vikaa, jos nuo kaikki 1400 tohtoria ovat kirkkolatinan ja riimukirjoituksen tutkijoita.

Toki en epäile yhtään, kaikkea on jo nähnyt. Kuten se, että Marinin hallituksessa ei ollut yhtään ekonomia eikä edes insinööriä. Tulokset senmukaiset.

Teidän Mestarinne väitteli muinaisesta kirkkoslaavista.

Vierailija
108/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on peräti 1400 työtöntä tohtoria. Eikö juuri heillä pitäisi olla kyvyt luoda uutta ja yrittää?

Kirkkolatinan ja riimukirjoitusten tutkijat innovoimaan uutta ja perustamaan pörssifirmoja?

Jossain on pahasti vikaa, jos nuo kaikki 1400 tohtoria ovat kirkkolatinan ja riimukirjoituksen tutkijoita.

Toki en epäile yhtään, kaikkea on jo nähnyt. Kuten se, että Marinin hallituksessa ei ollut yhtään ekonomia eikä edes insinööriä. Tulokset senmukaiset.

Hän ei kuitenkaan ole työtön.

Vierailija
109/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri uimahallissa, olen uupumuksen takia sairauslomalla, ja siellä eräs rouva kehui, kuinka hänen hallituksessa istuva miehensä, yli 70 vee, oli taas työmatkalla. Siihen sanoin, että eikö olisi aika jo vetäytyä eläkkeelle. Rouva tuumasi, että mutta kun se on niin innoissaan työstään.

Tuohon on siis kaksi näkökulmaa. Kyllähän työ on tässä protestanttisen työetiikan maassa aika lailla ihmistä määrittävä tekijä. Iäkkäällekin voi olla vaikeaa irroittautua, jos se on määritellyt koko elämää. Jotenkin pitäisi olla kulttuuri, joka arvostaa myös iäkkäitä enemmän. Kuten japanissa. Vaikka se on niin työkeskeinen, nähdäkseni siellä jotenkin pidetään yllä myös eläkkeellä olevien elämän laatua.

Vierailija
110/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi olisi pitänyt varmaan väitellä ojankaivuusta ja huussin tyhjennyksestä, koska vain ne ovat oikeaa työtä.

Vierailija
111/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys poistuisi jos lopetettaisiin palkkaamasta nuoria sekä vanhoja, palkkatuella ja työharjoittelulla, sekä ulkolaisia, sukulaisia, omia lapsia, puolisoita, poliittisin perustein, eikä vaadittaisi kokemusta eikä pimeää rahaa tiskin alta kirjekuoressa.

Tässäpä se aika hyvin tuli. Lisään vielä, että joitain työpaikkoja on kadonnut myös kun irtisanotaan joku ja jaetaan sen hommat vaan muille. Samoin tekoäly ja automaatio, aspa on useammin joku tekoälychat nykyään. 

Vierailija
112/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun eläkeikää pitää nostaa, niin näin tulee olemaan jatkossakin.

Siitäkin huolimatta ihmettelen silti, miksi vanhoihin kohdistetaan aktiivisia toimenpiteitä sen sijaan, että resurssit kohdistettaisiin täysinä nuoriin, joilla on elämä edessään.

Nostakaa eläkeikää, mutta antakaa asioiden mennä omalla painollaan. Työvoimaviranomaisten kärkkyminen ja painostus ei auta yhtään, päin vastoin kuluttaa vain vähiä resursseja.

Vierailija
113/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on parempi olla myös syyttämättä vanhempia työntekijöitä siitä, että joutuvat käymään töissä, kun eivät pahukset jollain viidellä sadalla eurolla kuussa pärjää 

Sovitaanko näin 

Sotaveteraanit tekivät tarpeeksi lapsia. Boomerit eivät. Jo 60-luvun lopulta lähtien on Suomessa tehty liian vähän lapsia. Myös TyEL-maksua maksettiin liian vähän ennen n. 90-luvun puoliväliä. Miksi te ette suostu KOSKAAN tätä ymmärtämään? Ja sitä paitsi jokaisen pitäisi ihan itse kyetä säästämään rahaa, sijoittamaan yms. Minä olen niin tehnyt. Miksi jotkut boomerit eivät näin tehneet? Eletty vain kädestä suuhun. Toivottavasti tulevaisuudessa on vain jokin pikkueläke kaikille ja TyEL-maksut vähenisivät. Tämän avulla työntekijöitä olisi halvempi palkata ja kuorma per työntekijä olisi pienempi. Tällä hetkellä eläkeläiset syövät työntekijän ja -antajan leipää varastamalla heiltä joka kk älyttömän summan rahaa, TyEL 24,4 % ja vielä erikseen pelkältä työnantajalta YEL myös. 60-luvulla eläkemaksu oli vain 5 %. Elikä liian pienet eläkemaksut historiassa ovat johtaneet siihen, että nykyisiltä työtä tekeviltä ihmisiltä ryöstetään älyttömästi rahaa selkänahasta eläkeläisten toimesta.

Vierailija
114/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuonikäisillä on jo kaikki työt delegoitu muille työntekijöille. Kun jäävät eläkkeelle niin ei siihen tilalle ketään palkata.

Ei välttämättä delegoitu, vaan heidän positionsa lakkaa yksinkertaisesti olemasta kun he poistuvat. Ilmaista tehostamista, ilman YT-neuvotteluita.

Toki on paljon ihan töitäkin joille ei nykymaailmassa ole enää tarvetta.

Vierailija
115/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söpö-Sanna poisti eläkeputken.

Juuurikin näin. Kaveri on syntynyt 1961 ja oli viimeisiä, jotka pääsivät siihen.

Minäkin ehdin päästä, olin ensin yli 5 vuotta ansiosidonnaisella. Kivaa aikaa, eikä edes tarvinnut hakea kuin yhtä työpaikkaa/kk tuona aikana.

Vierailija
116/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joku lähtee eläkkeelle niin ei se työpaikka kellekkään siitä vapaudu. En ole kertaakaan työurani aikana törmännyt siihen että eläkeläisen tilalle hankittaisiin uusi työntekijä. 

Vierailija
117/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te oikeasti ole onnistuneet säästämään yhtään vuosikymmenien aikan töissä ollessanne? Minä olen 80-luvulla syntynyt ja ollut työelämässä yli 20 vuotta. Minulla on asuntolaina ainut laina ja sijoituksia löytyy korkotileistä, käteisestä, jalometalleista, rahastoista ja osakkeista. Niin ja kryptovaluuttojakin löytyy. En tule koskaan saamaan itse eläkettä, mutta työstäni maksetaan 24,4 % palkkani päälle TyEL-maksuja ja kaikki ne menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksamiseen. On tuo 24,4 % hieman suurempi prosentti kuin se 5 % 60-luvulla. Miten meni omasta mielestänne, boomerit? Te tuhlasitte kaiken, mutta minulla on tarvittaessa varaa muuttaa pois Suomesta.

En oikeasti onnistunut kun tein ja kasvatin kolme 80-luvulla syntynyttä mukulaa joille ei nyt tunnu riittävän mikään. 

Kyllä mulle riittää tuo pääoma jonka olen ITSE säästänyt nettopalkastani. Ja se on ihan sinun oma syysi, jos olet lellinyt lapsiasi ja tehnyt heidät riippuvaiseksi sinusta. Minä puolestaan olen opetellut kaiken tekemään ITSE hiusten leikkaamisesta lähtien auton korjaamiseen ja sijoittamiseen yms. Sinun lapsesi luultavasti siis ovat uusav...ttomia ja se on täysin huonon kasvatustapasi syytä. Toki vanhemmat ovat avustaneet minua, varsinkin silloin kun vielä asuin kotona, mutta näin vanhempien kuuluukin tehdä. Heidän kuitenkin pitäisi opettaa lapsensa pystymään elämään itsenäisesti. Jos se ei onnistu, niin kasvatustyö on epäonnistunut.

Et kuulosta yhtään iloiselta. Ehkä olet tehnyt sittenkin jotain väärin.

Vierailija
118/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun joku lähtee eläkkeelle niin ei se työpaikka kellekkään siitä vapaudu. En ole kertaakaan työurani aikana törmännyt siihen että eläkeläisen tilalle hankittaisiin uusi työntekijä. 

Juuri näin. Tuollaisten höpiseminen paljastaa vain sen kuinka kauas puhuja on irtautunut reaalimaailmasta.

Vierailija
119/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te oikeasti ole onnistuneet säästämään yhtään vuosikymmenien aikan töissä ollessanne? Minä olen 80-luvulla syntynyt ja ollut työelämässä yli 20 vuotta. Minulla on asuntolaina ainut laina ja sijoituksia löytyy korkotileistä, käteisestä, jalometalleista, rahastoista ja osakkeista. Niin ja kryptovaluuttojakin löytyy. En tule koskaan saamaan itse eläkettä, mutta työstäni maksetaan 24,4 % palkkani päälle TyEL-maksuja ja kaikki ne menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksamiseen. On tuo 24,4 % hieman suurempi prosentti kuin se 5 % 60-luvulla. Miten meni omasta mielestänne, boomerit? Te tuhlasitte kaiken, mutta minulla on tarvittaessa varaa muuttaa pois Suomesta.

En oikeasti onnistunut kun tein ja kasvatin kolme 80-luvulla syntynyttä mukulaa joille ei nyt tunnu riittävän mikään. 

Kyllä mulle riittää tuo pääoma jonka olen ITSE säästänyt nettopalkastani. Ja se on ihan sinun oma syysi, jos olet lellinyt lapsiasi ja tehnyt heidät riippuvaiseksi sinusta. Minä puolestaan olen opetellut kaiken tekemään ITSE hiusten leikkaamisesta lähtien auton korjaamiseen ja sijoittamiseen yms. Sinun lapsesi luultavasti siis ovat uusav...ttomia ja se on täysin huonon kasvatustapasi syytä. Toki vanhemmat ovat avustaneet minua, varsinkin silloin kun vielä asuin kotona, mutta näin vanhempien kuuluukin tehdä. Heidän kuitenkin pitäisi opettaa lapsensa pystymään elämään itsenäisesti. Jos se ei onnistu, niin kasvatustyö on epäonnistunut.

Sulla mitään ole kuin vilkas mielikuvitus mutta hauskaahan se on leikkiä netissä millon mitäkin :)

Ei mun tarvii valehdella yhtään mistään. Sinulla on näköjään tarve painaa muita  alas, sillä et kestä sitä faktaa, että jotkut ovat itse ottaneet asioista selvää ja eläneet sen mukaan ja etenkin...PAREMMIN kuin sinä. Tehneet parempia valintoja. Syytä vain itseäsi siitä, että olet tuhlannut kaikki rahasi ja ettet ole jaksanut ottaa asioista selvää.

No mikset sitten ole miljardööri kerta teet niin hyviä päätöksiä?

Vierailija
120/161 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sovitaanko näin 

Sotaveteraanit tekivät tarpeeksi lapsia. Boomerit eivät. Jo 60-luvun lopulta lähtien on Suomessa tehty liian vähän lapsia. Myös TyEL-maksua maksettiin liian vähän ennen n. 90-luvun puoliväliä. Miksi te ette suostu KOSKAAN tätä ymmärtämään? Ja sitä paitsi jokaisen pitäisi ihan itse kyetä säästämään rahaa, sijoittamaan yms. Minä olen niin tehnyt. Miksi jotkut boomerit eivät näin tehneet? Eletty vain kädestä suuhun. Toivottavasti tulevaisuudessa on vain jokin pikkueläke kaikille ja TyEL-maksut vähenisivät. Tämän avulla työntekijöitä olisi halvempi palkata ja kuorma per työntekijä olisi pienempi. Tällä hetkellä eläkeläiset syövät työntekijän ja -antajan leipää varastamalla heiltä joka kk älyttömän summan rahaa, TyEL 24,4 % ja vielä erikseen pelkältä työnantajalta YEL myös. 60-luvulla eläkemaksu oli vain 5 %. Elikä liian pienet eläkemaksut historiassa ovat johtaneet siihen, että nykyisiltä työtä tekeviltä ihmisiltä ryöstetään älyttömästi rahaa selkänahasta eläkeläisten toimesta.

Keille "teille" sä oikein puhut?