Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies myöhästyi lentokoneesta, kun oli ilman mua reissussa

Vierailija
19.05.2026 |

Siis 45-vuotias mies. Liikkeellä aiemman suhteen teini-ikäisten lastensa kanssa. Kohtuullisesti matkustellut ulkomailla, mutta pääosin mun kanssa. Joka ikinen kerta meidän reissatessa lentokoneella, alkaa sama urputus. "Ollaan ihan liian ajoissa liikenteessä. / Eihän se kone vielä edes lähde kolmeen tuntiin. / Taas saadaan kökkiä lentokentällä turhaan. / Mieluummin odotan hotellilla kuin kentällä". Jne jne jne.

Mutta mies ei myöskään hahmota, että jos kaukolento lähtee klo 14,  bag drop loppuu yleensä noin klo 13, ja klo 14 portit on olleet suljettu jo 15-20 minuuttia sitten. Ei myöskään hahmota sitä, että turvatarkastukseen tai passintarkastukseen voi olla tolkuttomat jonot. Tai matkalla kentälle voi ollakin ruuhkaa. Jos Google Maps sanoo, että taksi kentälle vie 20 minuuttia, se ei ole 100% lupaus siitä, että matka kestää juuri sen 20 minuuttia.

Nyt kävi siis niin, että mies lapsineen oli lähtenyt ihan liian myöhään muutenkin liikenteeseen, ja sitten jonkinlaista ruuhkantapaista oli tullut matkalla kentälle. Mies syyttää taksikuskia ja liikennettä, vaikka silloinkin olisi ollut todella tiukka aikataulu, jos taksi olisi ajanut tavoiteajassa. 

En ole vahingoniloinen ja harmittaa tolkuttoman turha rahanmeno, mutta onhan tämä oppimiskokemus. 

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota en oo muuten koskaan ymmärtänyt, että lennon lähtöaika on eri kuin koneeseen menoaika. Miksi ei voi olla lipussa se aika, mikä on oikeasti viimeinen aika olla siellä koneella? Jos joku matkustaa ekaa kertaa, miten saa tiedon siitä, että vaikka klo 12 lähtevä lentokone ei ole oikeasti sama kuin klo 12 lähtevä juna? 

En siis puolustele APn miestä, koska hän ilmeisesti matkustellut ennenkin ja olisi tää pitänyt tietää. Mutta entä ne, jotka on ekaa kertaa liikenteessä? Itse en ole koskaan mennyt lentokoneella, ja mietin, että mulla voisi varmasti moni asia mennä pieleen. 

Lentokentillä on infotauluja, joista näkee ajan, jolloin on oltava lähtöportilla.

Niin on, mutta mitäpä se auttaa, jos ei ole ajoissa lentokentällä.

Vierailija
102/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bag drop?

Matkatavaroiden luovutus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vit tuako se sulle kuuluu. Todennäköisesti ovat ihan iloisia kun saavat olla perheenä yhdessä ilman että kaltaisesi negatiivinen akka on mäkättämässä ja myrkyttämässä kaikkiek fiiliksen. Tuskin edes haluaa tulla takas.

Vierailija
104/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mies myöhästyi lentokoneesta kun oli ilman mua reissussa".

Kerro toki lisää itsestäsi ja kuinka korvaamaton olet. Kuinka mikään ei onnistu ilman Sinua.

Tällehän on ihan tunnettu psykologinen määritelmä.

Mistä syystä AP:n miees mielestäsi myöhästyi?

Vi tun ko väliä sillä mikä sun mielestä on se syy, tai mikä edes on oikea syy. Varmaan myöhästyi tahallaan, kun ei halunnut nähdä ap:ta.

Vierailija
105/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tota en oo muuten koskaan ymmärtänyt, että lennon lähtöaika on eri kuin koneeseen menoaika. Miksi ei voi olla lipussa se aika, mikä on oikeasti viimeinen aika olla siellä koneella? Jos joku matkustaa ekaa kertaa, miten saa tiedon siitä, että vaikka klo 12 lähtevä lentokone ei ole oikeasti sama kuin klo 12 lähtevä juna? 

En siis puolustele APn miestä, koska hän ilmeisesti matkustellut ennenkin ja olisi tää pitänyt tietää. Mutta entä ne, jotka on ekaa kertaa liikenteessä? Itse en ole koskaan mennyt lentokoneella, ja mietin, että mulla voisi varmasti moni asia mennä pieleen. 

Lentoyhtiön sivuilla on kyllä infoa. Nykyään ihan kaikkeen saa netistä tiedon. Myös lentoaseman sivut kannattaa katsoa.

Vierailija
106/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vit tuako se sulle kuuluu. Todennäköisesti ovat ihan iloisia kun saavat olla perheenä yhdessä ilman että kaltaisesi negatiivinen akka on mäkättämässä ja myrkyttämässä kaikkiek fiiliksen. Tuskin edes haluaa tulla takas.

Onko se ihan oikeasti ihan mahdoton ajatus ottaa eroa, jos puolisoa vihaa noin paljon?

Vierailija
107/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeistään siinä kohtaa, kun tekee lähtöselvityksen, joko itse netissä tai lentoaseman tiskillä, saa boarding passin, johon on ihan selvästi merkitty, milloin on oltava viimeistään portilla. Eli boarding passissa on kaksi aikaa: koneen lähtöaika, ja portilla olemisen aika. Samoin lippuja varatessa tulee kyllä sähköpostiin tai applikaatiossa viestiä, että on oltava hyvissä ajoin kentällä, sanotaan ihan tuntimäärätkin. Eli en kyllä tuossa oikein näe sitä, että ensikertalainenkaan onnistuisi töpeksimään niin, että olisi vasta siellä kentällä samaan aikaan, kun lento jo rullaa kentällä. En myöskään näe järkevänä sitä, että lennon lähtöaika olisi se, joka on matkustajien "go to gate"-aika, koska lähtöajat on ennen kaikkea lentäjille ja lennonjohdolle. Matkustajien pitää miettiä lähinnä sitä, milloin koneeseen nousu alkaa (ja loppuu). 

Vierailija
108/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai et oo yhtään vahingoniloinen, joopa joo. 🙄

AP on varmaan niitä, jotka on jo kolme tuntia ennen koneen lähtöä kengällä, ja hätääntyy, kun siinä vaiheessa check in ei ole vielä edes alkanut. Ja viimeistään siinä vaiheessa, kun lähtöporttia ei ole edes tiedossa vielä. 

Haloo alapeukuttajat, opetelkaa lukemaan. En missään kohtaa sanonut, että lennolta pitää myöhästyä, mutta en myöskään tajua noita, jotka odottaa kengällä jo paljon ennen kuin check in/bag drop edes aukeaa. 

Miksi se sinua niin häiritsee?

Jos tulee kaukaa, niin sitä aikaa on vain parempi varata. Jos ensin ajelee junalla Rovaniemeltä tai Seinäjoelta, niin en jättäisi sen viimeisen junan varaan. VR ei aina toimi niin kuin pitäisi ja omaankin autoon voi tulla ihan mitä vain. Asun itse aika lähellä kenttää, mutta minusta on ihanaa fiilistellä tulevaa lomaa kentällä ajoissa.

Maalla asuvat osaavat yleensä lähteä liian ajoissa, koska juniin ei voi luottaa. Kerran kuumana kesänä 2 radan puusiltaa oli palanut Tampereen ratapihalla, kaikki junat sekaisin.

Toisella kertaa veturi oli rikki ja ajoi kuuttakymppiä kohti etelää. Normaali vauhti lakeudella 200 km/h. Vaunussa  Tampereella matkustaja lausui synkkänä "pitäisi olla lähtöselvityksessä". Ei pelastanut edes taksi. Niihin on monesti kuulutuksen jälkeen laitettu matkustajia Tampereelta kohti lentoasemaa. 

Kehärata lentokentälle on poikki länsipuolella 1.6. alkaen koko kesän. Voin vain kuvitella sen sekoilun, kun junamatkustajat jäävätkin Huopalahteen. Käänny takaisin, junat ajaa harvemmin, vaihda Pasilassa ja kohti kenttää Kehärataa itäpuolella. 

Vierailija
109/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe, no mies oppii nyt että kumpi on epämukavampaa; se että joutuu istumaan tai kökkimään lentoasemalla ylimääräisen tunnin ja odottamaan lentoa kun sinne on mennyt ajoissa, vai se että saapuu lentokentälle ja lento on jo mennyt menojaan jolloin joutuu etsimään uudet lennot ja maksamaan näistä uusista lennoista ja todennäköisesti kun ne pitää saada nopeasti niin aikamoisen summan ja mahdollisesti hankkimaan hotellin jos lennot eivät ole samana päivänä :D Elämä opettaa :D

Vierailija
110/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että sinät vaikutat sen sijaan tosi positiiviselta ja fiksulta ihmiseltä. 

Vierailija
111/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä mies sinulla. Leikkaako nuppi muissa asioissa vai miksi olet käytetyn tavaran kanssa yhdessä?

Vierailija
112/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mies myöhästyi lentokoneesta kun oli ilman mua reissussa".

Kerro toki lisää itsestäsi ja kuinka korvaamaton olet. Kuinka mikään ei onnistu ilman Sinua.

Tällehän on ihan tunnettu psykologinen määritelmä.

Mistä syystä AP:n miees mielestäsi myöhästyi?

Iski varmaan sympatia niitä kohdemaan asukkaita kohtaan ja halusi jättää ylimääräisen painolastin pois koneesta...

Ja itsensä myös.

Vierailija
113/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä matkustaisi ihmistyypin kanssa joka ei osaa hahmottaa syy-seurauksia ja ajatella etupeltoon. Jotenkin niin outo ajatusmaailma jäädä hotellille lonnimaan ja sitten pää punaisena kiirehtiä kentälle, kun voisi tehdä toisinkin.

Mulla yksi kaveri kerran ehdotti, että jäädään tunniksi hotellin aulaan odottamaan sen sijaan, että lähdetään kentälle suoraan uloskirjautumisen jälkeen. Hänen mielestään kun lentokentät on niin stressaavaa. Mä taas en tajua tuota logiikkaa alkuunsa. Siitähän se stressi lentokentällä tulee, jos on kiireessä! Lopulta sain houkuteltua hänet "ajoissa" kentälle. Ei edes ollut yliajoissa, koska yhdet kahvit ehdittiin juoda, sitten pitikin jo siirtyä portille. En tajua noita viime tipan ihmisiä. Ihan oikein APn miehelle. 

Paljon matkaavana tässä tilanteessa jos kaveri ei olisi suostunut lähtemään ajoissa lentokentälle olisin vaan tuuminut että minua stressaa liian tiukka aikatulu ja lähden lentoasemalle nyt kumminkin jo ja että nähdään sitten portilla. 

Vierailija
114/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastenmielinen ketju. Mammat ylimielisinä kehumassa itseään, miten ovat tuntitolkulla ennen lentoa paikalla. Jos tässä tapauksessa olisi toisin päin, eli nainen olisi myöhästynyt koneesta, miehet totesivat, että sellaista sattuu, eikä olisi samanlaista pöyristelyä mitä täällä. 

Vierailija
115/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee kyllä raskas vaikutelma AP:sta, ja olen siis itsekin nainen. Voi olla todella pienestä kiinni, ehtiikö vai myöhästyykö. Mä juoksen mieluummin joka aamu junaan ja ehdin täpärästi, kuin möllötän odottamassa turhan takia. 

Mä todellakin odotan mielelläni junaa 10min aamulla kuin juoksen siihen viime hetkellä hikisenä. Yök.

Vierailija
116/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee kyllä raskas vaikutelma AP:sta, ja olen siis itsekin nainen. Voi olla todella pienestä kiinni, ehtiikö vai myöhästyykö. Mä juoksen mieluummin joka aamu junaan ja ehdin täpärästi, kuin möllötän odottamassa turhan takia. 

Mä todellakin odotan mielelläni junaa 10min aamulla kuin juoksen siihen viime hetkellä hikisenä. Yök.

Tuleeko hiki jo kun yrittää päästä aseman portaat ylös?

Vierailija
117/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastenmielinen ketju. Mammat ylimielisinä kehumassa itseään, miten ovat tuntitolkulla ennen lentoa paikalla. Jos tässä tapauksessa olisi toisin päin, eli nainen olisi myöhästynyt koneesta, miehet totesivat, että sellaista sattuu, eikä olisi samanlaista pöyristelyä mitä täällä. 

Voin hyvin kuvitella että jos aloitus olisi kertonut esim. ystävättärestä, viimetinkailijaa haukuttaisiin joka tapauksessa. Mutta AP:n jutussa on se ulottuvuus, että parisuhteessa naiselle ujutetaan aikatauluista huolehtimisen kaltaiset metatyöt, joita ilman mies ei pärjääkään.

Vierailija
118/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin kerran jäätiin auto-onnettomuuden takia jumiin. Oltaisiib myöhästytty laivasta, mutta vaatimalla vaadin ollaan vika yö sataman lähellä.

Mentiin lähtöpäivänä satamaan ja kertoivat autoja jäi tulemaan yli 10. Kesä, laivat täynnä.

Minulla on luottokortin kautta ilmainen lounge. Tai pari krt vuodessa. Oon kentällä yleensä 3 h ennen

Vierailija
119/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina, kun olemme lähdössä johonkin, nainen alkaa etsiä vaatteita, käydä suihkussa ja meikata silloin, kun pitäisi jo olla perillä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän