Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies myöhästyi lentokoneesta, kun oli ilman mua reissussa

Vierailija
19.05.2026 |

Siis 45-vuotias mies. Liikkeellä aiemman suhteen teini-ikäisten lastensa kanssa. Kohtuullisesti matkustellut ulkomailla, mutta pääosin mun kanssa. Joka ikinen kerta meidän reissatessa lentokoneella, alkaa sama urputus. "Ollaan ihan liian ajoissa liikenteessä. / Eihän se kone vielä edes lähde kolmeen tuntiin. / Taas saadaan kökkiä lentokentällä turhaan. / Mieluummin odotan hotellilla kuin kentällä". Jne jne jne.

Mutta mies ei myöskään hahmota, että jos kaukolento lähtee klo 14,  bag drop loppuu yleensä noin klo 13, ja klo 14 portit on olleet suljettu jo 15-20 minuuttia sitten. Ei myöskään hahmota sitä, että turvatarkastukseen tai passintarkastukseen voi olla tolkuttomat jonot. Tai matkalla kentälle voi ollakin ruuhkaa. Jos Google Maps sanoo, että taksi kentälle vie 20 minuuttia, se ei ole 100% lupaus siitä, että matka kestää juuri sen 20 minuuttia.

Nyt kävi siis niin, että mies lapsineen oli lähtenyt ihan liian myöhään muutenkin liikenteeseen, ja sitten jonkinlaista ruuhkantapaista oli tullut matkalla kentälle. Mies syyttää taksikuskia ja liikennettä, vaikka silloinkin olisi ollut todella tiukka aikataulu, jos taksi olisi ajanut tavoiteajassa. 

En ole vahingoniloinen ja harmittaa tolkuttoman turha rahanmeno, mutta onhan tämä oppimiskokemus. 

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä matkustaisi ihmistyypin kanssa joka ei osaa hahmottaa syy-seurauksia ja ajatella etupeltoon. Jotenkin niin outo ajatusmaailma jäädä hotellille lonnimaan ja sitten pää punaisena kiirehtiä kentälle, kun voisi tehdä toisinkin.

Etupeltoon?😂

200 sanan käsitevaraston omaava persuhan vihaa suomalaista kulttuuria ja jopa suomen kieltä.

What, eikös persuja juurikin syytetä siitä, että ovat liiian suomalaisia ja vaativat etuja suomalaisille, eikä kansainväliselle väestölle.

Ei olet käsittänyt väärin.

Persut vihaavat suomalaisia, suomalaista kulttuuria. Vai oletko koskaan kuullut, että persut olisivat tehneet jotain hyvää tai edistäneet suomalaista kulttuurikenttää tai koulutusta 😂

Ei se mitään, en minäkään. Persut ovat vain persujen etuja edistämässä, eivät suomalaisten.

Vierailija
82/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mullakin olisi laatuaikaa reissussa ilman vaimoa, niin kyllä minäkin mielelläni "myöhästyisin" paluulennolta. 

Mutta sullahan olisi omat lapset mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä matkustaisi ihmistyypin kanssa joka ei osaa hahmottaa syy-seurauksia ja ajatella etupeltoon. Jotenkin niin outo ajatusmaailma jäädä hotellille lonnimaan ja sitten pää punaisena kiirehtiä kentälle, kun voisi tehdä toisinkin.

Etupeltoon?😂

200 sanan käsitevaraston omaava persuhan vihaa suomalaista kulttuuria ja jopa suomen kieltä.

What, eikös persuja juurikin syytetä siitä, että ovat liiian suomalaisia ja vaativat etuja suomalaisille, eikä kansainväliselle väestölle.

Persuthan haluavat lopettaa suomalaisen kulttuurin. He inhoaa kulttuuria.

Vierailija
84/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan tapauksessa minua nyppisi eniten mies, joka ei ota omista teoistaan vastuuta vaan syyttää taksikuskia ja liikennettä. Hän ei omasta mielestään myöhästynyt siksi, koska itse tilasi taksin liian myöhään vaan koska taksikuski oli liian hidas ja oli liikennettä. Ei mitään vastuuta omista teoista ja päätöksistä.

en myöskään ymmärrä, että joku olisi sitä mieltä, että portilta omille reissuilleen huitelemaan lähteneen perään pitäisi soitella. Ei voi olla niin, että yksi on se, joka aikuisia ihmisiä paimentaa, kertoo missä pitää olla ja milloin. Jokainen aikuinen reissuporukassa on vastuussa itse itsestään, aikatauluista ja ehtimisestä, ei voi heittäytyä ihan vaan sen varaan, että joku tietää, kertoo ja huolehtii. 

En minäkään yleensä aikuisia ihmisiä paapo, mutta kyllä minä soittaisin jos omasta porukasta joku olisi jäämässä koneesta. En koe, että se olisi itseltäni joku uhraus. Lähinnä tulisi mieleen, että onko hänellä kaikki ok. Olisi aika ikävä kuulla myöhemmin, että kaveri oli vaikka saanut jonkun sairaskohtauksen kun itse istuin koneessa ilkkumassa, että eipä se sitten ehtinytkään koneeseen.

Kun lähdemme reissuun niin kyllä meillä kaikki tarkistaa, että passit ovat mukana. Niitä säilytetään samassa paikassa ja kyllä se, joka sieltä passinsa ekana ottaa, ottaa myös muiden mukaan tulijoiden passit ihan automaattisesti. Autoon hypätessä vielä varmistetaan, että passit, lääkkeet ja pankkikortit ovat mukana. Kaiken muun saa tarvittaessa reissusta.

Siis millä porukalla te oikein matkustelette? Sinä ja kaverit vai sinä ja lapset?

Sekä että.

Vierailija
85/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myöhästynyt Soulista Tokioon -lennolla, vaikka lähdettiin kentälle useita 4 tuntia ennen. 

Samoin New Yorkissa oli muutamasta minuutista paluulento kiinni. Metropolit ovat niin tolkuttoman suuria että 

Sittemmin varannut isoissa kaupungeissa 5 tuntia vähintään siirtymiseen kentälle.

Näin itsekin teen. Tiedän kauanko lentokentälle on matkaa kotoa ja tunnen kentän kuin omat taskuni, mutta vieraassa kaupungissa ja vieraalla kentällä jätän mielelläni aikaa ehtimiseen ja ihmettelyyn. Ymmärrän  aikaoptimismin, jos kyseessä on aamun ensimmäinen lento tai kun lähdetään suoraan töistä, mutta jos vaihtoehtoina on istua odottamassa kotona tai kentällä, niin sama mennä ajoissa lentoasemalle.

Vierailija
86/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan tapauksessa minua nyppisi eniten mies, joka ei ota omista teoistaan vastuuta vaan syyttää taksikuskia ja liikennettä. Hän ei omasta mielestään myöhästynyt siksi, koska itse tilasi taksin liian myöhään vaan koska taksikuski oli liian hidas ja oli liikennettä. Ei mitään vastuuta omista teoista ja päätöksistä.

en myöskään ymmärrä, että joku olisi sitä mieltä, että portilta omille reissuilleen huitelemaan lähteneen perään pitäisi soitella. Ei voi olla niin, että yksi on se, joka aikuisia ihmisiä paimentaa, kertoo missä pitää olla ja milloin. Jokainen aikuinen reissuporukassa on vastuussa itse itsestään, aikatauluista ja ehtimisestä, ei voi heittäytyä ihan vaan sen varaan, että joku tietää, kertoo ja huolehtii. 

En minäkään yleensä aikuisia ihmisiä paapo, mutta kyllä minä soittaisin jos omasta porukasta joku olisi jäämässä koneesta. En koe, että se olisi itseltäni joku uhraus. Lähinnä tulisi mieleen, että onko hänellä kaikki ok. Olisi aika ikävä kuulla myöhemmin, että kaveri oli vaikka saanut jonkun sairaskohtauksen kun itse istuin koneessa ilkkumassa, että eipä se sitten ehtinytkään koneeseen.

Kun lähdemme reissuun niin kyllä meillä kaikki tarkistaa, että passit ovat mukana. Niitä säilytetään samassa paikassa ja kyllä se, joka sieltä passinsa ekana ottaa, ottaa myös muiden mukaan tulijoiden passit ihan automaattisesti. Autoon hypätessä vielä varmistetaan, että passit, lääkkeet ja pankkikortit ovat mukana. Kaiken muun saa tarvittaessa reissusta.

Siis millä porukalla te oikein matkustelette? Sinä ja kaverit vai sinä ja lapset?

Sekä että.

Lasten kohdalla paapomisen ymmärrän, mutta en kaveriporukassa. Ei mulle ole koskaan tullut mieleen kysyä aikuisilta matkakumppaneiltani, että onhan sulla passi, pankkikortti ja kännykkä nyt varmasti tallella. Ihmettelisin myös vähän sitä, jos multa kysyttäisiin tuollaista. 

Vierailija
87/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myöhästynyt Soulista Tokioon -lennolla, vaikka lähdettiin kentälle useita 4 tuntia ennen. 

Samoin New Yorkissa oli muutamasta minuutista paluulento kiinni. Metropolit ovat niin tolkuttoman suuria että 

Sittemmin varannut isoissa kaupungeissa 5 tuntia vähintään siirtymiseen kentälle.

Juuri tämä. Isoilla kentillä aikataulu voi yllättää. Lennän kohtuullisen paljon mannerten välillä, ja mulle kuuluisi muutamia lounge-sisäänpääsyjä vuodessa. Aika harvoin kuitenkaan noita hyödynnän, koska harvemmin kentällä on turhaa aikaa, vaikka olenkin liikkeellä todella hyvissä ajoin. 

Vierailija
88/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mies myöhästyi lentokoneesta kun oli ilman mua reissussa".

Kerro toki lisää itsestäsi ja kuinka korvaamaton olet. Kuinka mikään ei onnistu ilman Sinua.

Tällehän on ihan tunnettu psykologinen määritelmä.

Vierailija
89/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mullakin olisi laatuaikaa reissussa ilman vaimoa, niin kyllä minäkin mielelläni "myöhästyisin" paluulennolta. 

Miksi ihmeessä olet naimisissa jos et viihdy puolisosi seurassa? Elämä on liian lyhyt elämiseen ihmisen kanssa jonka seurasta ei nauti. 

Vierailija
90/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki lisää itsestäsi ja kuinka korvaamaton olet. Kuinka mikään ei onnistu ilman Sinua.

Samaa olin tulossa kirjoittamaan, tosin muuta ketjua lukematta. Vastenmielisen oloinen AP, omahyväinen ja ilkeä. Voin vaan kuvitella, miten pitkään jaksaa miehelle ilkkua tuosta. 

Vierailija
91/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota en oo muuten koskaan ymmärtänyt, että lennon lähtöaika on eri kuin koneeseen menoaika. Miksi ei voi olla lipussa se aika, mikä on oikeasti viimeinen aika olla siellä koneella? Jos joku matkustaa ekaa kertaa, miten saa tiedon siitä, että vaikka klo 12 lähtevä lentokone ei ole oikeasti sama kuin klo 12 lähtevä juna? 

En siis puolustele APn miestä, koska hän ilmeisesti matkustellut ennenkin ja olisi tää pitänyt tietää. Mutta entä ne, jotka on ekaa kertaa liikenteessä? Itse en ole koskaan mennyt lentokoneella, ja mietin, että mulla voisi varmasti moni asia mennä pieleen. 

Vierailija
92/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä että.

Lasten kohdalla paapomisen ymmärrän, mutta en kaveriporukassa. Ei mulle ole koskaan tullut mieleen kysyä aikuisilta matkakumppaneiltani, että onhan sulla passi, pankkikortti ja kännykkä nyt varmasti tallella. Ihmettelisin myös vähän sitä, jos multa kysyttäisiin tuollaista. 

No en minäkään passien mukanaolosta kavereilta kysele. Ajattelitko oikeasti, että pidän kaikkien kavereideni passit kotonani? Kirjoitinhan, että passit ovat samassa paikassa. Älykkäille lukijoille ei tarvitse erikseen mainita, että silloin lähdetään perheen/puolison kera reissuun.

Kyllä minä miehenikin passin sieltä laatikosta otan jos ekana olen omaani hakemassa. Miehenikin ottaa kyllä minun jos asia on toisin päin. Itse en koe tuota paapomisena vaan ihan normaalina juttuna ja senkin, että hyvissä ajoin ennen reissua tarkistan passien (monikossa) voimassaoloajan. Tämä on toiminut meillä vuosikymmeniä, joten ainakin meillä toimii mainiosti.

Vierailija
93/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bag drop?

Vierailija
94/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tota en oo muuten koskaan ymmärtänyt, että lennon lähtöaika on eri kuin koneeseen menoaika. Miksi ei voi olla lipussa se aika, mikä on oikeasti viimeinen aika olla siellä koneella? Jos joku matkustaa ekaa kertaa, miten saa tiedon siitä, että vaikka klo 12 lähtevä lentokone ei ole oikeasti sama kuin klo 12 lähtevä juna? 

En siis puolustele APn miestä, koska hän ilmeisesti matkustellut ennenkin ja olisi tää pitänyt tietää. Mutta entä ne, jotka on ekaa kertaa liikenteessä? Itse en ole koskaan mennyt lentokoneella, ja mietin, että mulla voisi varmasti moni asia mennä pieleen. 

Lentokentillä on infotauluja, joista näkee ajan, jolloin on oltava lähtöportilla.

Vierailija
95/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee kyllä raskas vaikutelma AP:sta, ja olen siis itsekin nainen. Voi olla todella pienestä kiinni, ehtiikö vai myöhästyykö. Mä juoksen mieluummin joka aamu junaan ja ehdin täpärästi, kuin möllötän odottamassa turhan takia. 

Oot joko trolli, tai et oo koskaan lentänyt jotain Helsinki-Rovaniemi lentoa pidemmälle. Eihän kukaan tosissaan vertaa jotain lähijunaan (hinta joku 4 euroa) ehtimistä kansainväliselle lennolle (hinta 400-1400 euroa) ehtimiseen.

Ja seuraava lähijuna lähtee hetken päästä. Parhaimmillaan sama lippu kelpaa vielä siihenkin. Ajanmenetys 5-30min, rahanmenetys 0e.

Vs useampi tunti tai jopa päivä ja muutamasta satasesta muutamaan tonniin.

Vierailija
96/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai et oo yhtään vahingoniloinen, joopa joo. 🙄

AP on varmaan niitä, jotka on jo kolme tuntia ennen koneen lähtöä kengällä, ja hätääntyy, kun siinä vaiheessa check in ei ole vielä edes alkanut. Ja viimeistään siinä vaiheessa, kun lähtöporttia ei ole edes tiedossa vielä. 

Jos olisit vaikka asunut oikeassa suurkaupungissa, jota Helsinki ei ole, niin tietäisit, että aikaa kannattaa varata ja olla mieluummin aiemmin kuin myöhään siellä lentokentällä juomassa kahvit kun laukut on selvitetty. Idiootit jättävät aina kaiken viimehetkeen ja sitten heille joskus myös käy huonosti.

Kerran työmatkalla lähdin lentokentälle taksilla 4 tuntia etuajassa, koska maassa alkoi matkapäivänäni muslimien Ramadan -paastokauden 3 pv loppujuhlat. Tiesin siis odottaa ruuhkia, mutta silti myöhästyin lennoltani. Olisi pitänyt lähteä 6 tuntia etuajassa. Toinen juttu on se, että näin 30 maassa matkustaneena on tullut opittua, että eri lentokentillä on täysin erilainen toiminta ja jossain voi pikku lentokentälläkin sattua  yllärinä ihmeellisiä viivästyksiä ja kömmähdyksiä. En tarkoita vain kriisialueita, joilla olen käynyt. Tukholman Arlandalla:kin on ollut aivan ihmeellistä logistiikkasekoilua viime vuosina johtaen järjettömään väenpaljouteen ja jonoihin. Kun taas huomattavasti suuremmilla lentokentillä on usein kokenut supernopeaa toimintaa.

Vierailija
97/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en pidä lentoasemilla oleskelusta mutta lentokoneet lähtevät ajallaan ja on parempi olla varmasti paikalla silloin. Aina voi olla jotain yllätyksiä vasta asemallakin, vaikka isoja ryhmiä jonossa tai yhdistettyjä lentoja. 

Mielenkiintoinen käytösmalli miehellä, että oma ilmiselvä virhe on taksikuskin syytä. Ap voi seurata jatkossa oppiko mies mitään uusien kalliiden lentolippujen ostamisesta. 

Vierailija
98/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee kyllä raskas vaikutelma AP:sta, ja olen siis itsekin nainen. Voi olla todella pienestä kiinni, ehtiikö vai myöhästyykö. Mä juoksen mieluummin joka aamu junaan ja ehdin täpärästi, kuin möllötän odottamassa turhan takia. 

Joo, en mäkään arjessa lähde tuntia ennen töihin. Mutta reissussa lähden ajoissa koska en ota riskiä että myöhästyn lennolta ja rahaa palaa monta tonnia ylimääräistä+parin seuraavan päivän aikataulut menee uusiksi. 

Jos arjessa lähtee tuntia ennen töihin, menettää viikossa 5 tuntia ja kuukaudessa reilut parikymmentä. Vuodessa siis jotain päälle pari sataa.

Jos taas matkailee vaikkapa kerran kahteen vuoteen, kerran vuoteen tai pari-kolme kertaa vuodessa, voi jokainen vähänkään laskutaitoa omaava yksilö pähkäillä päässänsä, että ei se tunti "liian" aikaisin kentälle ole mikään älytön aikasyöppö.

Vierailija
99/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekosyitä.  Ei halunnut palata tuollaisen itsekeskeisen pirttihirmun luo, joka osaa kaiken ja tietää kaiken.

Paitsi että "pirttihirmu" on täysin oikeassa ja sinä olet yksi hevon v!tun pässinpää.

Vierailija
100/119 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä syystä AP:n miees mielestäsi myöhästyi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi