Jo yli puolet Suomen omistusasunnoista on yli 60-vuotiaiden omistuksessa, tulevaisuudessa ne vapautuvat rytinällä ja asuntojen arvo romahtaa
"OP Pohjolan tekemän selvityksen mukaan seuraavien 20 vuoden aikana lähes 30 prosenttia Suomen asuntokannasta on vapautumassa markkinoille niiden omistajien ikääntyessä.
Se tarkoittaa, että kyseisten asuntojen asukkaat muuttavat hoitokoteihin tai kuolevat, jolloin asunnot tulevat joko myyntiin, jäävät perikunnille tai tyhjilleen.
Kyse on noin 22 000–25 000 asunnosta vuosittain.
Tämä on enemmän kuin koskaan aiemmin.
Jo seuraavien kymmenen vuoden aikana suomalaisten ikääntyminen tulee vapauttamaan markkinoille kymmenen prosenttia enemmän asuntoja kuin edellisten kymmenen vuoden aikana keskimäärin.
Sen jälkeen eli vuosina 2035–2045 vaikutus vahvistuu lisää."
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa perikunnat ovat ongelmissa näiden tyhjien asuntojen kanssa kun niille ei enää löydy ostajijaa, varsinkin jos ne ovat muuttotappio paikkakunnalla.
Itseasiassa se on niitten perikuntien asia eikä liituta mitenkään niissä nyt asuvia.... miksi märehdit jotain mikä ei liikuta sinua eikä montaa muuta mitenkään
Minulla ei ole onneksi sitä ongelmaa mutta tämä ongelma heijastuu asuntorakentamiseen. Meikäläisen kotikaupunki kuuluu Suomen 15 suurimman joukkoon ja yhtään torninosturia ei ole täällä tällähetkellä pystyssä. Pakostakin suuri määrä tyhjijä asuntoja ja todellisten ostajien puuten vaikuttaa uudisrakentamiseen. Ja kun talonrakennus on ollut kotimarkkinoiden moottori joka on aikaan saannut muuta kasvua mukanaan niin suossa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne varsinaisesti romahda vaan nuori polvi säntää kieli vyön alla ostamaan niitä. Syrjäkylillä teidän perintömökkinne menettävät arvonsa kyllä.
Kaupunkiseudut vetävät väkeä edelleen, koska työt ja palvelut ovat siellä.
Se on vähän sillä tavalla, että mikään ei ole ikuista. Itsekin olen jo 61, eli kuulunen noihin poistuviin ikäluokkiin, mutta eiköhän tämä iso perheasunto kasvukeskuksessa kauppansa tee varsinkin kun tuohon viereen rakennetaan kolme uutta supermarketia ja toiselle puolelle työpaikkoja noin 1000 ihmiselle toimialoille, joilta ei hommat ihan hetkessä lopu. Lääketukku ja datakeskus.
Kuka sen ison perheasunnon ostaa kun kasvava osa väestöstä on yksineläjiä ja lapsettomia pariskuntia?
kuka tahansa joka haluaa asua väljemmin, itse ostimme nuorena ok-talon jossa 6h+k, tiesimme jo tuolloin ettei lapsia hankita, mutta tilavan kodin halusimme. Mitä järkeä asua jossain yksiössä tai kaksiossa.
Edelleen, tuo edellyttää että jatkossakin on runsaasti maksukykyisiä ostajia, jotka haluavat maksaa jopa ylimääräisistä neliöistä. Sellaisia ei ole näköpiirissä. Se joukko, jolla tulevaisuudessakin on millä mällätä ei riitä ylläpitämään perheasuntojen kysyntää.
Niin. Maksa vielä perintöverot. Monella kosahtaa jo tuohon. Nykypalkkataso ei ole suhteessa elinkustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa perikunnat ovat ongelmissa näiden tyhjien asuntojen kanssa kun niille ei enää löydy ostajijaa, varsinkin jos ne ovat muuttotappio paikkakunnalla.
Itseasiassa se on niitten perikuntien asia eikä liituta mitenkään niissä nyt asuvia.... miksi märehdit jotain mikä ei liikuta sinua eikä montaa muuta mitenkään
Minulla ei ole onneksi sitä ongelmaa mutta tämä ongelma heijastuu asuntorakentamiseen. Meikäläisen kotikaupunki kuuluu Suomen 15 suurimman joukkoon ja yhtään torninosturia ei ole täällä tällähetkellä pystyssä. Pakostakin suuri määrä tyhjijä asuntoja ja todellisten ostajien puuten vaikuttaa uudisrakentamiseen. Ja kun talonrakennus on ollut kotimarkkinoiden moottori joka on aikaan saannut muuta kasvua mukanaan niin suossa ollaan.
johan niitä on nyt kokonaisia uusia kerrostaloja joista ei ole myyty ainoaakaan asuntoa ihan suurissa kaupungeissa ja ne asunnot ovat täysin vääränlaisia, pohjaratkaisut ei toimi ja liian pieniä. Tosiaankin, nostureita ei työmailla näy, ei ole tarvetta rakentaa kun entinen asuntokanta on riittävä ja alussa mainimiani vääränlaisia ei kukaan halua ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne varsinaisesti romahda vaan nuori polvi säntää kieli vyön alla ostamaan niitä. Syrjäkylillä teidän perintömökkinne menettävät arvonsa kyllä.
Se on vähän sillä tavalla, että mikään ei ole ikuista. Itsekin olen jo 61, eli kuulunen noihin poistuviin ikäluokkiin, mutta eiköhän tämä iso perheasunto kasvukeskuksessa kauppansa tee varsinkin kun tuohon viereen rakennetaan kolme uutta supermarketia ja toiselle puolelle työpaikkoja noin 1000 ihmiselle toimialoille, joilta ei hommat ihan hetkessä lopu. Lääketukku ja datakeskus.
Mikä nuori polvi? Ymmärrätkö että tällä syntyvyydellä ei ole mitään nuorta polvea?
Ehdit ensin. Mistäköhän ne kaupunkiseudut muka vetävät sitä väkeä kun maaseutu on aikoja sitten tyhjennetty nuoresta lisääntymisikäisestä väestöstä.
Ei maaseudulla ole enää suurta määrää kaupunkiin opiskelemaan tai töihin hinkuvaa nuorta väkeä kun syntyvyys on ollut yhden sukupolven ajan nollassa.
Niin siis SUOMEN maaseudulla. Afrikan sarvessa ja lähi-idän kriisialueilla on toki lähtövalmiina 10x Suomen väestön verran koneinsinöörejä kun vain jossain hölmölässä on veronmaksajan piikki auki taivasta myöden ja lentokentältä kuljetus pränikkään keskustakaksioon merinäköalalla.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä samantapainen juttu kun suuret ikäluokat eläköityi, niin "tuli valtava työvoimapula"?
Samaa mullekin syötettiin vaan toisin kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä uskon että hyvällä tontilla Etelä-Suomessa oleva mökki säilyttää arvonsa aika hyvin. Olen itse haeskellut vähintään puolen hehtaarin tontilla olevaa mummonmökkiä, ja kyllä ne aika hinnoissaan on, vaikka alue olisi vakituisten asukkaiden osalta taantuva. Sen sijaan Tamperetta pienemmän kaupungin taajamassa sijaitsevan perheasunnon tulevaisuus on vähän niin ja näin.
Mutta tässäkin sama ylitarjonta uhkaa: Yli puolet Suomen mökeistä on eläkeläisten omistuksessa. Kun heistä aika jättää, osa menee toki perikunnille, mutta ei millään kaikki, koska perikunnistakin suuri osa on vähintään viisikymppisiä ja jo valmiiksi mökin omistavia. Mökkejä tulee lähivuosikymmeninä myyntiin valtavasti. Isojen kaupunkien kupeessa oleville löytyy ostajat, sen sijaan idässä ja pohjoisessa hinnat laskee. Olen itse perimässä mökin Pohjois-Karjalasta ja uskon että aika halvalla sen joutuu myymään.
Eipä ole kuin sisaruksen lapset viemässä asuntoni. Mutta heillepä sitä iloa en suo, testamentti on hyvä tehdä ajoissa. Huonosti käyttäytyvä oli se kuka vain läheinen, saa kivan ylläripyllärin:)
Vierailija kirjoitti:
Kohta saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta myös julkisella. Ei sillä asuntovelkaa saa.
Vaikka sillä saisi jostain asuntovelkaa niin hallituksen tuhottua ensin työttömyysturvan ja sosiaaliturvan, sitten työsuhteen turvan ja seuraavaksi eläketurvan niin Suomalaisten usko tulevaisuuteen tuli muserrettua aika perusteellisesti.
Kun edes kouluttu vakityössä oleva ei voi enää luottaa siihen että tulevaisuutta voi suunnitella kahteen viikkoon kutistettuja yt-neuvotteluja pidempään niin kuka hullukaan suunnittelee perheen perustamista ja lapsien hankintaa.
Tämä on edellytys sille että niille suurille perheasunnoille olisi edes teoriassa kysyntää tulevaisuudessakin.
Vaikka kysyntää periaatteessa olisi niin hintataso on kuplan jäljiltä edelleen niin irrallaan todellisuudesta ettei kenelläkään ole niihin varaa maailmassa jossa sen kasvukeskuksen suuren perheasunnon arvo ei enää nousekaan automaattisesti ylilääkärin nettotulojen verran vuodessa täältä ikuisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä uskon että hyvällä tontilla Etelä-Suomessa oleva mökki säilyttää arvonsa aika hyvin. Olen itse haeskellut vähintään puolen hehtaarin tontilla olevaa mummonmökkiä, ja kyllä ne aika hinnoissaan on, vaikka alue olisi vakituisten asukkaiden osalta taantuva. Sen sijaan Tamperetta pienemmän kaupungin taajamassa sijaitsevan perheasunnon tulevaisuus on vähän niin ja näin.
Mutta tässäkin sama ylitarjonta uhkaa: Yli puolet Suomen mökeistä on eläkeläisten omistuksessa. Kun heistä aika jättää, osa menee toki perikunnille, mutta ei millään kaikki, koska perikunnistakin suuri osa on vähintään viisikymppisiä ja jo valmiiksi mökin omistavia. Mökkejä tulee lähivuosikymmeninä myyntiin valtavasti. Isojen kaupunkien kupeessa oleville löytyy ostajat, sen sijaan idässä ja pohjoisessa hinnat laskee. Olen itse perimässä mökin Pohjois-Karjalasta ja uskon että aika halvalla sen joutuu myymään.
Pohjois-Karjala tulee tyhjenemään parissa vuosikymmenessä kokonaan. Jotain puolustusvyöhykettä ne varmaan siellä pyrkii ylläpitämään, mutta ei sinne kukaan tavallinen ihminen enää muuta.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunto on jo nyt kuin auto. Arvo laskee. Vuokralla asuminen ja sen oheen pörssisijoittaminen ovat tän päivän vaurastumisen mahdollisuus. Ei asunnot.
Minä en ole nähnyt pienintäkään merkkiä siitä että suomalaiset asuisivat vuokralla siksi että rahaa tulee sisään ovista ja ikkunoista ja se tuottaa paremmin sijoitettuna johonkin muuhun kuin maailman ainoaan täysin riskittömään sijoituskohteeseen jonka arvo voi ainoastaan nousta eli suomalaisen kasvukeskuksen keskustayksiöön tai kaksioon.
Todellisuus muistuttaa enemmän juuri julkaistua uutista:
"Hekan asukkaiden vuokrarästit kasvoivat viime vuonna 1,5 miljoonaa euroa edellisvuodesta ja ovat jo seitsemän miljoonaa euroa."
Saa nähä mitä seuraa kun nuo asunnot jää aikanaan tyhjilleen kun tavallinen työssäkäyvä ihminen ei saa enää lainaa että saisi ostettua niitä asuntoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä nuori polvi? Ymmärrätkö että tällä syntyvyydellä ei ole mitään nuorta polvea?
Ai syntyvyyskö on nyt 0?
Eiköhän moni noista taloista ole asukkaiden kuollessa purkukuntoisiakin. Eli sellaisia, ettei niitä edes kannata kunnostaa. Tuskin siis tyhjiä taloja jää Suomi täyteen.
Kasvukeskukset vetävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä enempiä nuoria muuttaa ulkomaille. Saatte totutella kolmansista maista tuleviin kielitaidottomiin nuoriin t: Petteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä samantapainen juttu kun suuret ikäluokat eläköityi, niin "tuli valtava työvoimapula"?
Miten se voisi edes teoriassa olla sama? Työvoimapula jäi toteutumatta siksi, että boomereilta vapautuneisiin työpaikkoihin ei rekrytoitu enää ketään. Mikä tässä olisi analogia asuntomarkkinoihin? Että ne asunnot ei vaan koskaan enää tule asuntomarkkinoille vaan jätetään pysyvästi tyhjilleen? Syrjäkylillä toki mahdollista mutta se varsinkin tarkoittaa tietysti arvon nollautumista.
Ei se kuitenkaan estä poliitikkoja mankumasta työvoimapula liturgiaansa ja tuomasta kaikkiin vapautuviin työpaikkoihin halpatyövoimaa. Näin se menee ainakin Hesassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Karjala tulee tyhjenemään parissa vuosikymmenessä kokonaan. Jotain puolustusvyöhykettä ne varmaan siellä pyrkii ylläpitämään, mutta ei sinne kukaan tavallinen ihminen enää muuta.
Höpö höpö. Sinä olet aika ignorantti jos tuollaisia kuvittelet. Esim Joensuu JA Kobtiolahti ovat hyvinkin elinvoimaisia naapuruuspaikkakuntia, joiden väkiluku yht lähes 100 000 ja ikärakenne on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai syntyvyyskö on nyt 0?
Ymmärrätkö mitään numeroita? Tajuatko, että vaikkapa viisi "nuoren polven" edustajaa ei voi ostaa kahtakymmentä perikuntien myymää kiinteistöä? Tai siis toki voi, mutta se nimenomaan edellyttää että ne kiinteistöt ovat aivan räkähalpoja nykyiseen verrattuna. Mikä tässä yhtälössä tuottaa vaikeuksia?
Edelleen, tuo edellyttää että jatkossakin on runsaasti maksukykyisiä ostajia, jotka haluavat maksaa jopa ylimääräisistä neliöistä. Sellaisia ei ole näköpiirissä. Se joukko, jolla tulevaisuudessakin on millä mällätä ei riitä ylläpitämään perheasuntojen kysyntää.