Kesätyöntekijän tuntipalkka 6,5 €? Onko tuo järkyttävän vähän?
Kommentit (91)
No onhan se kieltämättä pieni, mutta ei varmaan kovin suurta osaamista vaadita. 6,50e/tunti 4:n viikon ajan verottomana on kuitenkin paljon parempi, kuin ei mitään. Jostain on aloitettava ja tilanteessa, jossa tuhannet kesätöitä haluavat jäävät ilman, kannattaa tuokin ehkä ottaa vastaan.
Mun omillaan asuva täysi-ikäinen lapseni tekee töitä opiskelijapalkalla 10,80e/tunti opiskelleessaan kyseistä alaa.
Vierailija kirjoitti:
Oma palkka 50 eur tunti. Jotain kyllä osaankin.
Onko kyseessä sun ensimmäinen kesätyö?
Jotkut pakotetaan töihin 9€/päivä.
Jos se on jotain kukkien kastelua puutarhaletkulla niin ei kai se oikein enempää voi ollakaan - ei vaadi mitään osaamista eikä tuota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään pakoteta. Ihan itse voi valita, meneekö.
Sen sijaan jos tukia haluaa, voi joutua sen rahan eteen jotain tekemään. Mutta niin se on vähän töissäkin. Jotain joutuu sen rahan eteen tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Jo 90-luvun alussa sai seurakunnan hautausmaalla puutarhahommista 28 markkaa tunnissa. Joten tuo on kyllä ihan hyväksikäyttö palkka vuonna 2026!
- 80- luvulla sain nuorena faijan raksa- apulaisena saman 40 markkaa tunti kuin hän mutta puhtaana käteen. Ei haitannut vaikkei veroja tai eläkemaksuja maksettukaan koska eläke ei kertynyt kumminkaan. Mielestäni aloittelijan palkan tulisi olla 10- 12 euroa tunti nykyään. Saan itse kesätyöstäni 19 euroa tunti+ kilometrirahat mutta olen kokenut ammattilainen. Rauhallista työntekoa omaan tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on puolet liikaa. Terveisin porvari joka ajaa Audia kansitakissa
Mielikuvitusta, etkö muuhun pysty?
Vassari puhuu omista unelmistaan. Materialismi on vassareiden johtotähti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan jos tukia haluaa, voi joutua sen rahan eteen jotain tekemään. Mutta niin se on vähän töissäkin. Jotain joutuu sen rahan eteen tekemään.
Mulla kävi nuita kaksi laittamassa klapit liiteriin. Tarjosin kyllä kahvit ja annoin tupakka-askin aamulla kun molemmat kiersivät sätkät ennen työn alkua. Lasku tuli 15€/h kahdelta mieheltä työttömien yhdistykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kauheeta, ja pitää viel aamulla herätä niin aikaseen et väkisin myöhästyy oari tuntii. Karseeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo 90-luvun alussa sai seurakunnan hautausmaalla puutarhahommista 28 markkaa tunnissa. Joten tuo on kyllä ihan hyväksikäyttö palkka vuonna 2026!
- 80- luvulla sain nuorena faijan raksa- apulaisena saman 40 markkaa tunti kuin hän mutta puhtaana käteen. Ei haitannut vaikkei veroja tai eläkemaksuja maksettukaan koska eläke ei kertynyt kumminkaan. Mielestäni aloittelijan palkan tulisi olla 10- 12 euroa tunti nykyään. Saan itse kesätyöstäni 19 euroa tunti+ kilometrirahat mutta olen kokenut ammattilainen. Rauhallista työntekoa omaan tahtiin.
Siis oletko nyt eläkkeellä kesätöissä?
Oman kesätyöpalkkani muistan euron alkuajoilta, se li 5,70€ jäätelön myyjänä. Eli siitä on se 25 vuotta vierähtänyt ja rahan arvo on aivan eri, niin siihen peilaten tuo on naurettavan pieni palkka. Mutta nyt on kesätöistä niin kova kilpailu, että toki työnantajat käyttää sitä surutta sitten hyväkseen. Eli maksavat niin pientä palkkaa kuin vain suinkin laillista. Tuosta kyllä jo tarkistaisin, että onko lain mukainen palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkei pakoteta mutta velvoitetaan. Jos ei osallistu työvoimaviranomaisen osoittamaan palveluun niin karenssia tulee ja toimeentulo vaarantuu. Niin, pakko on vain kuolla, muu on melkein vapaaehtoista kuten syöminen, sekin edellyttää työssäkäyntiä tai muuta rahan hankkimista. Jos minut velvoitettaisi vastoin tahtoani johonkin " työhön" yhdeksän euron lisätulolla niin eipä työn tuloskaan kummoinen olisi. Eikös nuo yhdeksän euron paikat ole vaan tilastojen siistimistä varten? Ei niissä mitään tuottavaa tehdä, kunhan vietetään aikaa. Palkkatyö on eri asia, se on sovittu työnantajan kanssa että palkkaa saa kun tekee työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisitko kesätyöntekijällesi, mahdollisesta ensimmäisessä työpaikassa olevalle, 50 € tunti?
Kesätyöfirmani veloittaa saman 60 euroa tunti isolta asiakasfirmalta oli sitten työntekijä aloittelija tai kokenut ammattilainen. Aloittelijat sitten vaan tekee jotain aloittelijoiden töitä, kantaa tavaroita, siivoavat, ovat apulaisina. Heille maksetaan vähän pienempää palkkaa ja työnantaja tienaa enemmän, asiakasfirmalle on aivan sama kunhan hommat hoituu.
Mun lapsi oli kaksi viikkoa paikallisessa kaupassa tolla rahalla, Tutustu ja tienaa-systeemillä. Oli mun mielestä ok koululaiselle vaikka sukulainen kauhisteli palkan pienuutta.
Vierailija kirjoitti:
No jollekin kotona asuvalle teinille ihan ok palkka, mutta ei täysi-ikäiselle.
Niin siis olisi ollut 10 vuotta sitten, mutta nykyään aivan liian alhaista.
Vastaa siis vaikkapa 2010 rahassa reilusti alle vitosta tunnille.
Normipalkka vihannesplantaasilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on jotain kukkien kastelua puutarhaletkulla niin ei kai se oikein enempää voi ollakaan - ei vaadi mitään osaamista eikä tuota mitään.
Aika vanhakantaista ajattelua. Kukkienkin tuotanto on ketju erilaisia toimintoja jotka ovat kokonaisuuden ja lopputuloksen kannalta yhtä tärkeitä. Tuolla ajatusmaailmalla ei kannattaisi kiinteistöjä tai autoja huoltaa, ruohoja leikata tai lumia aurata, niistähän on vain pelkkää kulua. Tuottavuus tarkoittaa lisäarvon tuottamista jollekin asialle, tavaralle tai palvelulle. Tai niin no, voihan ne kukat jättää kastelemattakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisitko kesätyöntekijällesi, mahdollisesta ensimmäisessä työpaikassa olevalle, 50 € tunti?
Kesätyöfirmani veloittaa saman 60 euroa tunti isolta asiakasfirmalta oli sitten työntekijä aloittelija tai kokenut ammattilainen. Aloittelijat sitten vaan tekee jotain aloittelijoiden töitä, kantaa tavaroita, siivoavat, ovat apulaisina. Heille maksetaan vähän pienempää palkkaa ja työnantaja tienaa enemmän, asiakasfirmalle on aivan sama kunhan hommat hoituu.
Olipa poliitikon vastaus. Ympäripyöreitä kysytyn asian ympäriltä, muttei vastausta itse asiaan. Ei sillä ole mitään merkitystä paljonko sun firma laskuttaa työstä, vaan sillä, paljonko ekaa duunia tekevä kouluttamaton nuori henkilö saa palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo aika vähän, vuonna 2000 tienasin ensimmäisessä työpaikassani postinjakajana kesätöissä 6.9€/h
Jännä että markka-aikana sulle on maksettu euroja