Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun toinen ei halua koiraa

Vierailija
18.05.2026 |

Kuinka olette ratkaisseet tilanteen kun haluaisit koiran mutta puolisosi on sitä vastaan?

Kommentit (496)

Vierailija
341/496 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä aloituksen pointti mennyt ohi suurimmalla osalla. Varmasti jokainen(?) koiraa harkitseva ja koiran omistava tietää, että koirat haukkuvat, kuolaavat, irrottavat karvaa, naarmuttavat lattioita, vievät rahaa, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Ihan sama kuin alkaisi motoristille jauhamaan kuinka kallista moottoripyörän ylläpito on, kuinka paljon bensa maksaa, kuinka paljon uudet renkaat maksaa, kuinka paljon se saastuttaa luontoa jne. Tai sama alkaa saarnata omakotitalossa asuvalle kuinka kallista ok-talon ylläpito on, kuinka paljon siihen liittyy pihatöitä, remontteja jne. 

Oli kyse sitten koirasta, moottoripyörästä, puutarhan hoidosta, postimerkkien keräilystä tai mistä vaan, niin nämä ovat harrastuksia ja elämäntapoja, joihin liittyy aina omat murheensakin. Aloittajan ongelma ei ollut koiran aiheuttamat ongelmat, ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen sanoisinkin, että ei taida paljon olla vaihtoehtoja, valitset joko puolison tai koiran. Toki voi yrittää puhua puolisoa ympäri, mutta jos koiran hankintaan päädytte eikä puoliso siihen sopeudu, niin vaikeaa tulee. Toivottavasti siinä vaiheessa koiraparkaa ei laiteta kiertoon...

Sulla taisi nyt mennä pointti ohi. Ei nyt ollut kyse moottoripyöristä, omakotitaloista, puutarhan hoidosta tai postimerkkien keräilystä.

Vierailija
342/496 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirattomuus on ensisijainen valinta, eli ketään ei aleta väkisin puhumaan suosiolliseksi koiran ottamiselle.

Jos ero tulee niin koirasta kieltäytynyt puolisko näkee samalla hyvin mitkä olivat toisen prioriteetit ja menköön koirineen vaikka kuuhun.

Itse pelkäsin koiria mutta päätin kuitenkin yrittää puolison mieliksi ja nyt on ollut eronkin jälkeen koiraa jos jonkinlaista.

Ne on tosi ärsyttäviä mutta kivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/496 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä aloituksen pointti mennyt ohi suurimmalla osalla. Varmasti jokainen(?) koiraa harkitseva ja koiran omistava tietää, että koirat haukkuvat, kuolaavat, irrottavat karvaa, naarmuttavat lattioita, vievät rahaa, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Ihan sama kuin alkaisi motoristille jauhamaan kuinka kallista moottoripyörän ylläpito on, kuinka paljon bensa maksaa, kuinka paljon uudet renkaat maksaa, kuinka paljon se saastuttaa luontoa jne. Tai sama alkaa saarnata omakotitalossa asuvalle kuinka kallista ok-talon ylläpito on, kuinka paljon siihen liittyy pihatöitä, remontteja jne. 

Oli kyse sitten koirasta, moottoripyörästä, puutarhan hoidosta, postimerkkien keräilystä tai mistä vaan, niin nämä ovat harrastuksia ja elämäntapoja, joihin liittyy aina omat murheensakin. Aloittajan ongelma ei ollut koiran aiheuttamat ongelmat, ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen sanoisinkin, että ei taida paljon olla vaihtoehtoja, valitset joko puolison tai koiran. Toki voi yrittää puhua puolisoa ympäri, mutta jos koiran hankintaan päädytte eikä puoliso siihen sopeudu, niin vaikeaa tulee. Toivottavasti siinä vaiheessa koiraparkaa ei laiteta kiertoon...

Sulla taisi nyt mennä pointti ohi. Ei nyt ollut kyse moottoripyöristä, omakotitaloista, puutarhan hoidosta tai postimerkkien keräilystä.

Opettele sisälukutaitoa. Saatat tarvita sitä joskus, muuallakin kuin vauvapalstalla.

Vierailija
344/496 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kuuluisa " ei sun tartte siitä huolehtia sitte,minä hoidan ulkoilutukset yms "  , naisen suusta.

Menee ehkä viikko niin muiden pitää  alkaa juoksuttaan koiraa jokapäivä.

Vierailija
345/496 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se toinen rajoittaa sun elämää muutenkin enemmän kuin antaa hyvinvointia, heitä se helvettiin ja ota koira. Lemmikki antaa läheisyyttä ja kumppanuutta, jota ilmeisesti parisuhteessasi et riittävästi saa.

MIes, joka inhoaa eläimiä, on niille väkivaltainen, joten hommaa ensin se tyyppi hittoon ja hanki koira vasta sitten. Ystäväni kissan hänen ex-miehensä heitti kuudennen kerroksen parvekkeelta alas. Lisäksi puhkoi puukolla autonrenkaita ym, joten muutossakin piti olla henkivartijat tällä naisella päivystämässä, ettei kahjo tule paikalle. Oikeutta käytiin ja mies tuomittiin pahoinpitelyistä, vainoamisesta ym. Kissaparka hoidettiin ja toipui mutta pelkää miehiä loppuikänsä.

Se, ettei joku halua koiraa ei tarkoita, että hän on täysi psykopaatti.

En minäkään haluaisi koiraa. On ollut viisi kissaa, ja kissan voisin vielä ottaa. En ikinä koiraa. Ei huvita lähteä räntäsateessa lenkittämään ja pissittämään elukkaa, joka on niin tyhmä, ettei opi sisäsiistiksi kuten kissa.

Ei opi sisäsiistiksi??

No siis nimenomaan sisäsiistihän koira on, siksi sinä sitä siellä räntäsateessa lenkität ja pissität. Jos se ei sisäsiisti, se pissaisi ja kakkaisi sisälle, mitä yleensä terve, opetettu koira ei vapaaehtoisesti tee. 

Kyllä koirakin oppisi käymään hiekkalaatikolla kuten kissa, mutta käytännössä se olisi ehkä hiukan hankalaa kun usein koiran pissat ja kakat ovat sen verran isompia. Toki koiran pissa- ja kakkakäyttäytyminenkin on erilaista. Se vaatisi vain miettimistä, miten isommankin koiran hiekkalaatikko, etenkin uroksen, pitäisi toteuttaa. 

Ja olisiko se koiralle sopivaa, sen käyttäytymiselle jne. Tuskin, vaikka tiedän kyllä , että pienirakkoisille pikkukoirille hiekkalaatikoita käytetään.

Mulla on ollut sekä kissoja että koiria ja olen kerran jos toisenkin miettinyt, että ihan oikeasti ihminen suuressa viisaudessaan pakottaa koiran pidättelemään kupla otsassa sen sijaan, että se saisi tehdä tarpeensa silloin, kun on hätä, niin kuin kissa saa.

Ja minua kissaihmisenä kauhistuttaa, kun tässäkin ketjussa moni sanoo että koiraa pitää ulkoiluttaa 3 kertaa päivässä.

Siis 3 kertaa päivässä mahdollisuus päästä vessaan. :'( Tehkää itse perässä.

Mulla on pikkukoira, joka ei pysty pitkiä välejä pidättelemään. Se pääsee ulos omalle pihalle aina kun haluaa. Olen kotona työkyvyttömyyseläkkeen takia, joten tämä sujuu hyvin. Luulen, että kolmelle pissille per päivä pääsevät koirat on vähemmistö, ainakin toivon niin.

Vähemmistö? Sen kolmenkymmenen vuoden aikana, kun olen ollut työelämässä, eri työpaikoissa, kymmenillä kollegoilla on ollut koiria, jotka ovat olleet yksin kotona sen yhdeksän-kymmenen tuntia, kun omistajat ovat olleet töissä kodin ulkopuolella plus matkat päälle. Ei siinä kolmea pissatusta enempää ehdi tulla, josko sitäkään.

Kymmenen tuntia yksin kotona ja matkat päälle? Eikö näillä ihmisillä ole ollut muuta perhettä, ihan yksin ovat koiran hoitaneet? Miksi et tehnyt eläinsuojeluilmoitusta. Aikamoista.

Huoh. Yhdeksän-kymmenen tuntia töissä matkat mukaan luettuna. Yleinen työaika on kahdeksan tuntia, ja ainakin pääkaupunkiseudulla tuollainen melkein tunti suuntaansa ei ole mitenkään ihmeellinen. Ja useimmiten näiden kollegoiden puolisotkin ovat töissä, ja aika harvalla on kotona teinejä, jotka voisivat koiria ulkoiluttaa.

Juttelitko koskaan näiden kymmenien kollegoiden kanssa siitä, pissaako heidän koiransa työpäivän aikana sisälle? Tuhoaako muuten kotia? Aikuinen koira pystyy olemaan pissaamatta yöllä 10-12 tuntia ja päivällä 4-6 tuntia, joten tuollainen 10 tunnin yksinolo päivällä ei ole mitenkään normaalia tai enemmistön toimintaa. 

Kaikki koiranomistajat sanoo, että ne pystyy olemaan ihan hyvin sen 10 tuntia pissaamatta. Itse en tiedä asiasta, enkä ole koskaan omistanut koiraa.

En kuitenkaan pystyisi ikinä sitoutumaan siihen, että pääsen ihan joka ikinen päivä töistä juuri ajallaan, eikä tule mitään bussista myöhästymisiä, auton rengas ei hajoa jne jne. Koiraparka joutuisi olemaan pitempään yksin jos jotain sattuisi.

Vierailija
346/496 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hankkii koiran, sukulaiset joutuvat usein hoitamaan koiraa, koska omistajalla ei ole rahaa yksityiseen koiranhoitajaan, ja sukulaiset eivät kehtaa kieltäytyä. Koira on kotona 24/7/365-periaattella, joten jo ottovaiheessa voi unohtaa kaikki lomat ja päivää pitemmät reissut. Orjanakin voi olla hauskempaa. 

Höpsistä. Mulla on koirat mukana kaikkialla, minne vaan ne saa ottaa. Nyt ollaan koirien kanssa kolmen kuukauden Euroopan reissulla ja täällähän ne saa ottaa mukaan ihan joka paikkaan. 

Siellä onkin hygieniataso eri asteella, nytkin leviää joku hantavirus siellä, nuohotkaa nyt joka paikka, kaikki rotankolot ja pussailkaa koiria useasti, että pysyvät terhakkaana. 

Vierailija
347/496 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele sisälukutaitoa. Saatat tarvita sitä joskus, muuallakin kuin vauvapalstalla.

Mutta kun niitä kotieläimiä on kaikilla persaukisilla nuorillakin, siksi noita tosiasioita pitää ladella. Koirattomat maksaa, Kela antaa rahaa ruokaan. 

Vierailija
348/496 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, koira työpaikalla haisemassa. Allergiset kärsikööt.  Pentukoira pissaili lattiat täyteen. Pentua et voi jättää kotiin 10 tunniksi. Häiritsi keskittymistä työhön. Ihminen joka ei ole tottunut siihen, että joku huohottaa ja tuijottaa ja haluaa koko ajan rapsutuksia ym. ja raapii sukkikset rikki huomionkipeenä. 

Vierailija
349/496 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiseen kotiin ei voi ottaa mitään elukoita jos toinen ei halua. Jos tämä on ongelma niin muuta omaan kämppää tai ota ero. Kumpi on tärkeämpi? Puoliso/parisuhde vai koira? Valitse. 

Voihan se toinenkin muuttaa, ja itse asiassa pitääkin. Jos puoliso ottas lemmikin eikä itse halua samassa asunnossa asua, niin sitten vaan lähtee.

Huvittava kommentti. "Jos et halua koiraa niin muuta pois kodistasi."

Minulla on omistusasunto. Jos tänne koira tulee, niin heitän sen ulos. Ja samalla oven avauksella lähtee myös se koiran omistaja.

Vierailija
350/496 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira orjuuttaa perhettä todella paljon. Sitä on pakko viedä ulos monta kertaa päivässä. 

Ihmettelen, miksi suomessa ei ole yleistyneet koiranvessat kuten kissoilla on.

Koira on ainoa eläin, jonka on pakko pidätellä passaa. Aika kamalaa koirallekin vaikka työpäivän ajan pidätellä.   

Vierailija
351/496 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kesän kynnyksellä koirakuume usein iskee. Pitäisi olla kampaaja älä ota kesäkoiraa. Kesäkoiraa ei tosin hylätä mökille, mutta syksyn ja talven tullen kukaan ei halua mennä ulos koiran kanssa jne..

Vierailija
352/496 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa punkkiaineet koirillenne !Punkkeja on hirveästi ympäri Suomea.. Niitä ei kukaan halua kotiinsa.

Vierailija
353/496 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin neuvotteluun erääseen toimistoon. Siellä oli  joku  toimistokoira, joka toi koko ajan jonkun pallon , jota piti heitellä ja sitten se rymisti perään ja toi uudelleen heitettäväksi. Oli asiasta hyvinkin vaativa.  Oli kiusallista asiakkaana, häiritsi keskittymistä. ” se nyt vaan on semmonen vieraille”, oli kommentti.. En pitänyt.

Vierailija
354/496 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se toinen rajoittaa sun elämää muutenkin enemmän kuin antaa hyvinvointia, heitä se helvettiin ja ota koira. Lemmikki antaa läheisyyttä ja kumppanuutta, jota ilmeisesti parisuhteessasi et riittävästi saa.

MIes, joka inhoaa eläimiä, on niille väkivaltainen, joten hommaa ensin se tyyppi hittoon ja hanki koira vasta sitten. Ystäväni kissan hänen ex-miehensä heitti kuudennen kerroksen parvekkeelta alas. Lisäksi puhkoi puukolla autonrenkaita ym, joten muutossakin piti olla henkivartijat tällä naisella päivystämässä, ettei kahjo tule paikalle. Oikeutta käytiin ja mies tuomittiin pahoinpitelyistä, vainoamisesta ym. Kissaparka hoidettiin ja toipui mutta pelkää miehiä loppuikänsä.

Tietysti pitää sopia yhdessä, otetaanko kotiin lemmikki. Mutta ihan vain tiedoksi, että kaikki pahimmat sarjamurhaajat ovat harjoitelleet kidutusta ja tappamista eläimillä ensin.

Ei tietenkään saa ketään pakottaa ottamaan lemmikkiä kotiin, jos joku perheestä ei halua. On ihan ok haluta elää ilman lemmikkiä omassa kodissaan. Sama koskee lapsia, eivät he kuitenkaan siitä lopultakaan vaivaudu yleensä hoitamaan, vaan kun lähtevät opiskelemaan, niin lemmikki voi jäädä ädin hoidettavaksi, vaikkei hän sitä halunnutkaan alun perin.

Vierailija
355/496 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa aloituksessa sanottiin että vaimo haluaa koiran mutta mies ei? Voihan se olla toisinkin päin. 

Vierailija
356/496 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa punkkiaineet koirillenne !Punkkeja on hirveästi ympäri Suomea.. Niitä ei kukaan halua kotiinsa.

Meidän koiramme sai punkkipannasta kouristuksia,jotka kestivät puolitoista vuorokautta vielä pannan poiston jälkeenkin.

Vierailija
357/496 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin että jos olisi kissasta kyse, olisi helpompi tehdä kompromissi niin päin että kissa otetaan ja se joka sen haluaa, hoitaa kissan itse. Minulla oli kissa kun menin kumppanini kanssa yhteen, eikä hänen ole tarvinnut ottaa kissasta mitään vastuuta. Minä maksan kissan lääkärikulut ja vien sen hoitoon kun lähdemme reissuun. Mutta koira on ihan eri juttu. Koiralle on vaikeampi saada hoitajaa, koira pitää ulkoiluttaa monta kertaa päivässä ja se pitää kouluttaa johdonmukaisesti ja määrätietoisesti. Koiran haju on huomattava, pidän itse koirista mutta en halua sitä hajua kotiini. Kissa taas ei haise millekään. Entä jos ottaisitte kissan?

Ei kaikki koirarodut haise .

Vierailija
358/496 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, ettei joku halua koiraa ei tarkoita, että hän on täysi psykopaatti.

En minäkään haluaisi koiraa. On ollut viisi kissaa, ja kissan voisin vielä ottaa. En ikinä koiraa. Ei huvita lähteä räntäsateessa lenkittämään ja pissittämään elukkaa, joka on niin tyhmä, ettei opi sisäsiistiksi kuten kissa.

Ei opi sisäsiistiksi??

No siis nimenomaan sisäsiistihän koira on, siksi sinä sitä siellä räntäsateessa lenkität ja pissität. Jos se ei sisäsiisti, se pissaisi ja kakkaisi sisälle, mitä yleensä terve, opetettu koira ei vapaaehtoisesti tee. 

Kyllä koirakin oppisi käymään hiekkalaatikolla kuten kissa, mutta käytännössä se olisi ehkä hiukan hankalaa kun usein koiran pissat ja kakat ovat sen verran isompia. Toki koiran pissa- ja kakkakäyttäytyminenkin on erilaista. Se vaatisi vain miettimistä, miten isommankin koiran hiekkalaatikko, etenkin uroksen, pitäisi toteuttaa. 

Ja olisiko se koiralle sopivaa, sen käyttäytymiselle jne. Tuskin, vaikka tiedän kyllä , että pienirakkoisille pikkukoirille hiekkalaatikoita käytetään.

Mulla on ollut sekä kissoja että koiria ja olen kerran jos toisenkin miettinyt, että ihan oikeasti ihminen suuressa viisaudessaan pakottaa koiran pidättelemään kupla otsassa sen sijaan, että se saisi tehdä tarpeensa silloin, kun on hätä, niin kuin kissa saa.

Ja minua kissaihmisenä kauhistuttaa, kun tässäkin ketjussa moni sanoo että koiraa pitää ulkoiluttaa 3 kertaa päivässä.

Siis 3 kertaa päivässä mahdollisuus päästä vessaan. :'( Tehkää itse perässä.

Mulla on pikkukoira, joka ei pysty pitkiä välejä pidättelemään. Se pääsee ulos omalle pihalle aina kun haluaa. Olen kotona työkyvyttömyyseläkkeen takia, joten tämä sujuu hyvin. Luulen, että kolmelle pissille per päivä pääsevät koirat on vähemmistö, ainakin toivon niin.

Vähemmistö? Sen kolmenkymmenen vuoden aikana, kun olen ollut työelämässä, eri työpaikoissa, kymmenillä kollegoilla on ollut koiria, jotka ovat olleet yksin kotona sen yhdeksän-kymmenen tuntia, kun omistajat ovat olleet töissä kodin ulkopuolella plus matkat päälle. Ei siinä kolmea pissatusta enempää ehdi tulla, josko sitäkään.

Kymmenen tuntia yksin kotona ja matkat päälle? Eikö näillä ihmisillä ole ollut muuta perhettä, ihan yksin ovat koiran hoitaneet? Miksi et tehnyt eläinsuojeluilmoitusta. Aikamoista.

Huoh. Yhdeksän-kymmenen tuntia töissä matkat mukaan luettuna. Yleinen työaika on kahdeksan tuntia, ja ainakin pääkaupunkiseudulla tuollainen melkein tunti suuntaansa ei ole mitenkään ihmeellinen. Ja useimmiten näiden kollegoiden puolisotkin ovat töissä, ja aika harvalla on kotona teinejä, jotka voisivat koiria ulkoiluttaa.

Juttelitko koskaan näiden kymmenien kollegoiden kanssa siitä, pissaako heidän koiransa työpäivän aikana sisälle? Tuhoaako muuten kotia? Aikuinen koira pystyy olemaan pissaamatta yöllä 10-12 tuntia ja päivällä 4-6 tuntia, joten tuollainen 10 tunnin yksinolo päivällä ei ole mitenkään normaalia tai enemmistön toimintaa. 

Kaikki koiranomistajat sanoo, että ne pystyy olemaan ihan hyvin sen 10 tuntia pissaamatta. Itse en tiedä asiasta, enkä ole koskaan omistanut koiraa.

En kuitenkaan pystyisi ikinä sitoutumaan siihen, että pääsen ihan joka ikinen päivä töistä juuri ajallaan, eikä tule mitään bussista myöhästymisiä, auton rengas ei hajoa jne jne. Koiraparka joutuisi olemaan pitempään yksin jos jotain sattuisi.

Joo, ja sit on kerrostalon oven rappusen pieli koko talven keltaisena, kun puoli päivää pidättänyt koira kusee ämpärillisen heti ulis päästyään. Kesäisin on "vain" hajuhaitta.

Vierailija
359/496 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/74-20222065?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

Niin,ja kerätkää ne paskat!

Vierailija
360/496 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi koiraa koska se ei ole mikään välttämättömyys vaikka eläimistä pidänkin.

Eläimen kanssa on omat huolensa ja eläin ei mene ihmisen edelle.