Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö teitä häiritse se, että kansa on nykyään jakautunut huono-osaisiin ja hyväosaisiin?

Vierailija
18.05.2026 |

Toiset kamppailevat pysyäkseen hengissä ja toiset ostelevat osakkeita, sijoitusasuntoja, matkoja ja ravintolaillallisia.

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja omaisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Vierailija
82/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on aina ollut ja tulee olla. Suhteellisuusteoria sanelee niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. En kamppaile, enkä pidä kiinteän omaisuuden hallintaa kovin kivana harrastuksena joten teen mieluummin jotain muuta.

Vierailija
84/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Terveydenhuollon asiakas-maksuihin rajut korotukset."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011962981.html

Lääkäriliitto on pyytänyt että korotukset peruttaisiin.

Lääkäriliittokaan ei hyväksy laitaoikeiston sairasta politiikkaa.

Vierailija
85/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja omaisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Tietysti. Mitä yritit sanoa?

Vierailija
86/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei harmita. Näytä minulle köyhä niin näytän miksi köyhyys johtuu omista valinnoista. Toki sairaat tässä erikseen ja heitä ja muita vastaavia pitääkin tukea. Mutta jos olet terve aikuinen, niin kaikki tuet pitäisi poistaa ja todeta, että olet vastuussa itsestäsi.

Minä olen köyhä. Olen suorittanut ammattikoulututkinnon ja amk:n, en käytä päihteitä tai polta tupakkaa. Olen ollut aina työpaikalla ahkera ja tykätty. Mulla ei ole osamaksuja, autoa, lemmikkejä, tatuointeja, hiusvärejä, jatkeita tai täytteitä enkä tykkää shoppailusta. Syön itsetehtyä terveellistä kotiruokaa, liikun päivittäin ja olen hoikka. Ei maksuhäiriömerkintöjä tai ulosottovelkaa.

Odotan näyttöäsi.

Ap

Vierailija
87/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se on, ja näin se on aina ollut.

Ei ole ollut. Sosiaalituet ja työllisyys on tällä hetkellä ennätyksellisen alhaiset, ja samalla hinnat kohonneet pilviin.

Ap

Mutta aina on ollut niin köyhiä kuin rikkaitakin.  Vai meinaatko,  että joskus on ollut aika,  jolloin sosiaalituilla on voinut elää hyvätuloise  elämää? 

Esim. 1980-luvulla tuloerot on olleet paljon pienemmät kuin nyt ja sosiaalituilla on ennen pystynyt elämään ihmisarvoista elämää. Hyvätuloisen elämää niillä ei tarvitsekaan ylläpitää, mutta nykymeininki on todella surkeaa.

Ap

Höpöhöpö. Nimenomaan 1980-luvulla kulutusjuhlat oikein puhkesi suureen kukoistukseensa ja nk juppikulttuuri lisääntyi. Pääsin yliopppilaaksi 1980 ja muistan tuon vuosikymmenen oikein hyvin.  Ja tuohon aikaan muuten sosiaalitukien hakeminen oli vielä suuri häpeä, mutta silloin vajaakuntoisetkin pääsi vielä töihin, koska oli monenlaisia avustavia tehtäviä. Ja totaalisesti työkyvyttömät pääsivät  työkyvyttömyyseläkkeelle. Ennen kasaria ne, joilla oli paljon fyffeä, eivät halunneet, että se fyffe näkyy päällepäin. Kasarilla kaikki muuttui ja omaa vaurautta haluttiin näyttää muillekin. Monet kasarilla ostivat kaikenlaista velaksi, kun piti näyttää menestyvältä. Siltä jupilta, jotta ei ihan juntiksikaan leimattaisi. 

Syy siihen, miksi tuloerot silloin olivat - ehkä? - pienemmät, oli yksinkertaisesti se, että jopa näkövammaisille löytyi palkkatöitä. Tämän päivän tilanne on surkea siksi, että edes täysin terveille ja työkykyisille ei löydy enää töitä. 

Syntyperän mukaan tarkasteltuna pienituloisimman kymmenyksen henkilöistä 23,8 % oli ulkomaalaistaustaisia, joka kasvattaa nykyisiä tuloeroja. 

Vierailija
88/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan tuet pois ja antaa luonnon hoitaa

Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa? Sitä, että hyväosaiset joutuvat asumaan vartioiduilla alueilla ja lapsia ei todellakaan päästetä yksin kävellen kouluun.

NIIN? onko huonoja puolia? 

Sekö ei ole huono puoli, että joutuu pelkäämään ryöstöjä ja kidnappauksia ja rajoittamaan omaa elämäänsä? Erikoista.

Jos on varaa asua aidatulla, niin eiköhän silloin makseta suojelustakin....

Onko kivaa, kun kävelylenkille tarvitaan henkivartija mukaan? 

Miksi tarvitaan? Ei minulla lenkillä ole kuin vaatteet päälläni. Ei ole ketään joka maksaisi minusta lunnaita. 😅

Puhelin? Kotiavaimet? Kalliit lenkkarit? Kaikki kelpaa kyllä. Ja keksit kyllä panttivankina ollessa jonkun jolta anella apua.

Lenkkarit on yleensä jo paljon käytetyt, kotiavaimet ja puhelin ei ole koskaan lenkillä mukanani. 

Vierailija
89/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei harmita. Näytä minulle köyhä niin näytän miksi köyhyys johtuu omista valinnoista. Toki sairaat tässä erikseen ja heitä ja muita vastaavia pitääkin tukea. Mutta jos olet terve aikuinen, niin kaikki tuet pitäisi poistaa ja todeta, että olet vastuussa itsestäsi.

Minä olen köyhä. Olen suorittanut ammattikoulututkinnon ja amk:n, en käytä päihteitä tai polta tupakkaa. Olen ollut aina työpaikalla ahkera ja tykätty. Mulla ei ole osamaksuja, autoa, lemmikkejä, tatuointeja, hiusvärejä, jatkeita tai täytteitä enkä tykkää shoppailusta. Syön itsetehtyä terveellistä kotiruokaa, liikun päivittäin ja olen hoikka. Ei maksuhäiriömerkintöjä tai ulosottovelkaa.

Odotan näyttöäsi.

Ap

Kyllä köyhyytesi joki syy löytyy kun oikein mietit. Olisiko huono talousosaaminen?

Vierailija
90/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän häiritsee se, että kansa on jakautunut päihteidenkäyttäjiin ja päihteettömiin.

Päihteettömät ovat niitä ns. hyväosaisia, joilla rahat riittävät siihen oikeasti tarpeelliseen.

Nyt on pakko kysyä, missä todellisuudessa sinä oikein elät?

40 % asumistuen saajista on töissäkäyviä pienipalkkaisissa ammateissa. Wahlroosin Nallekin on sitä mieltä, että palkalla ei tarvitse elää ja että yhteiskunnan pitää maksaa tukia pienipalkkaisille, että osakkeenomistajat saavat suuremmat voitot.  Sama mies on muuttamassa Ruotsiin väistääkseen perintöverot.

Eli rikkaat haluavat yhteiskunnan maksavan heille pelkästä omistamisesta, eivätkä halua antaa mitään takaisin. Loisia ovat sanan varsinaisessa merkityksessä nämä wahlroosilaiset.

Vierailija
91/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan näyttöäsi.

Ap

Kyllä köyhyytesi joki syy löytyy kun oikein mietit. Olisiko huono talousosaaminen?

"Olisiko huono talousosaaminen?"

Tuskinpa on, kun saan rahat riittämään näin pitkäaikaistyöttömänäkin.

Ap

Vierailija
92/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Terveydenhuollon asiakas-maksuihin rajut korotukset."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011962981.html

Lääkäriliitto on pyytänyt että korotukset peruttaisiin.

Lääkäriliittokaan ei hyväksy laitaoikeiston sairasta politiikkaa.

Hallitus ei päätä korotuksista. Hallitus päätti vain laillisesta maksimista.

Hyvinvointialueet päättävät korotuksista. Hyvinvointialueen hallinto on hallituksesta irrallinen, vaaleilla valittu. Sielä on myös vasemmistolaisenemmistöisiä, seuraapa mitä päättävät.

Vierailija
93/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Aikani pyristelin poispäin huono-osaisuudesta ja pyörähdin myös ylipistolla hakemassa paperit, mutta palasin valmistumisen jälkeen vanhoihin kuvioihini, koska parempiosaisten kanssa pyöriessä tuli selväksi, että en tule koskaan sopimaan niihin kuvioihin. 

Vierailija
94/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tunne muita ns. köyhiä kuin päihteiden käyttäjiä. Kaikki muut pärjäävät Suomessa hyvin, jopa työttömät.

Vierailija
95/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan näyttöäsi.

Ap

Koet olevasi köyhä, kun et ostele osakkeita, sijoitusasuntoja, matkoja ja ravintolaillallisia? Mitä sinulla nyt puuttuu? Suoja, vaatteet vai ruoka?

Vierailija
96/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan näyttöäsi.

Ap

"Olisiko huono talousosaaminen?"

Tuskinpa on, kun saan rahat riittämään näin pitkäaikaistyöttömänäkin.

Ap

Laitatko aika ristiriitaista viestiä: olet töissä pidetty, mutta olet pitkäaikaistyötön. Pääsetkö työpaikkahaastatteluihin? Niihinkö homma sitten tyssää? Kelpaako pätkä- ja hanttityöt?

Vierailija
97/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin? Aina se on ollut.

Vierailija
98/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan näyttöäsi.

Ap

Koet olevasi köyhä, kun et ostele osakkeita, sijoitusasuntoja, matkoja ja ravintolaillallisia? Mitä sinulla nyt puuttuu? Suoja, vaatteet vai ruoka?

Käytännössä pystyn ostamaan pelkästään ruokaa ja senkin kanssa on oltava tarkkana. Ei todellakaan mitään lihoja eikä varsinkaan tuoretta kalaa. Välillä en syö oikein mitään.

Elämästä puuttuu pelivara.

Ap

Vierailija
99/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi huolestuisin? Jokainen on itse vastuussa elämästään ja päätöksistään, sitä vastuuta ei saa mitenkään kaadettua muiden tai yhteiskunnan niskaan

Vierailija
100/153 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan näyttöäsi.

Ap

Sen ole työurallani esihenkilö pannut merkille, että mitä surkeampi työntekijä sen parempana hän itseään pitää. Sitten ovat ihan ällikällä lyötyjä kun totuus valkenee, mutta eivät suostu uskomaan. Sen sijaan kehittelevät suojamekanismina selityksiä miksi kaikki johtuu muista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi