Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi yli 40v ihminen säästää eikä elä?

Vierailija
18.05.2026 |

Te muut, noin 4-kymppiset, oletteko pohtineet seuraavaa: Jos sulla on säästöjä, osakkeita tai asuntoja niin miksi et myy niitä ja toteuta enemmän sellaista elämää kuin haluaisit elää? Et sinä vanhainkodissa niillä rahoilla tee mitään, nyt sinä jaksat vielä seikkailla on se sitten maailmanympärimatkailua tai mökin ostamista ja siellä puuhailua.

Heräsin jotenkin itse tähän rahanhaalimisvimmaan ja mietin et mikä järki tässä on😁

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa säästöön mitään kun kakki rahat menee kurkusta alas:)

T.Skäbä

Miksi se viina on sinulle niin tärkeä asia?

Vierailija
62/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tyylillään. Jos on joskus nuorena työttömänä syönyt koiranruokaa hengissä pysyäkseen, niin säästäminen kiinnostaa kummasti. Olen lisäksi nähnyt, miten tiukkaa on vanhana, kun pitää valita ostaako lääkkeitä vai ruokaa. Toivon mukaan en joudu elämään niin. 

N56v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kauhean negatiivinen ajatus, että jo nelikymppisenä pitäisi alkaa käyttämään rahojaan avokätisesti, koska myöhemmin niillä ei tee enää mitään. Tokihan jokainen saattaa kuolla vaikka tänä iltana. Mutta iso osa sukulaisistani on elänyt yli 90-vuotiaiksi, joten en itsekään ala missään nimessä pistää omaisuutta sileäksi jo tässä vaiheessa.

Vierailija
64/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläminen on nykyään niin perseestä. Odotan parempia aikoja.

Entäs jos niitä ei tulekaan koskaan?

Vierailija
65/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omaan kotiin on aina kiva palata matkoilta.

Mutta ehdottomasti kannattaa matkustella viroa ja ruotsia kauemmas on jos uskallusta ja rahaa.

Eikä murehtia vanhana että ei tehnyt sitä sun tätä.

Vierailija
66/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on oltava reippaasti varallisuutta omaa vanhuutta varten, jotta sen voi viettää ihmisarvoisesti. 

Vierailija
67/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa AP. Nyt kannattaa elää eikä joskus vuoosikymmenten päässä kun olet jo raihnaisempi ja et välttämättä edes ole elossa.

Olen 60 ja elän nyt toimeentulotuella. En kadu pätkääkään että joku 10 v sitten elin kuin rikas, tutuksi tulivat huippuravintolat Pariisissa ja oopperakatsomot. Nykyään en enää edes jaksaisi valvoa niin paljon kuin matkusteluun vaaditaan. Sitäpaitsi huonokin hotelli jossain Lontoossa maksaa 300 e yö. 

Katsoin just hotelleja Monacosta kesäksi. Kolmen tähden hotelli yli 600€/yö

Vierailija
68/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo kaikki mitä tarvitsen eikä se maksa kovinkaan paljon ja työstänikin tykkään niin en halua sitäkään vähentää. Onpahan sitten rahaa eläkkeellä jos sattuu jotain yllättävää, vaikka tällä hetkellä näyttää kyllä siltä että eläkkeestäkin tulee aikanaan jäämään säästöön jos en innostu törsäämään nykyistä enemmän.

Ei ole perillisiä joten varallisuus on testamentettu rahaston perustamiseen, paitsi isän perintönä tullut 150 hehtaarin metsäpalsta menee Luonnonperintösäätiölle. Minulla on nyt siellä pieni sähkötön erämökki missä käyn silloin tällöin, mutta muuten se on kuukkeleiden hallussa. Olen ajatellut niin että tuon rahaston kautta ainakin joku tulee aikanaan säästöistäni iloa saamaan jos en minä niitä mihinkään itse tarvitsekaan. 

Vierailija
69/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut 40+ elää sinkkuna,joten ei välttämättä ole varaa enempään nautiskeluun vaan halutaan,että on pahan päivän varaa,kun yksin hoidat kaikki maksut.

Aika paljon halvempaa olisi ollut sinkkuna kuin kolmen lapsen isänä, varsinkin kun on yksin elättänyt koko perheen. 

Vierailija
70/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos maailmanympärysmatkailu ja kesämökillä olo ei kiinnosta?

Johonkin ne rahat täytyy hassata vaikka väkisin. Eihän se käy päinsä, että tilillä olisi katetta. T. Ap

Olet siis trolli? Tai joku toimeentulotukilainen? Tai molempia.

Vierailija
71/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska on oltava reippaasti varallisuutta omaa vanhuutta varten, jotta sen voi viettää ihmisarvoisesti. 

Just joo, maksat yksityisessä hoitokodissa melkein 2000€/kk tuoliin sidottuna likaisissa vaipoissa. Kyllä kannatti! 

Ihan sikasiistiä olla haustausmaalla rikkain! 

Vierailija
72/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa AP. Nyt kannattaa elää eikä joskus vuoosikymmenten päässä kun olet jo raihnaisempi ja et välttämättä edes ole elossa.

Olen 60 ja elän nyt toimeentulotuella. En kadu pätkääkään että joku 10 v sitten elin kuin rikas, tutuksi tulivat huippuravintolat Pariisissa ja oopperakatsomot. Nykyään en enää edes jaksaisi valvoa niin paljon kuin matkusteluun vaaditaan. Sitäpaitsi huonokin hotelli jossain Lontoossa maksaa 300 e yö. 

Katsoin just hotelleja Monacosta kesäksi. Kolmen tähden hotelli yli 600€/yö

Voihan sitä elää ökyilemällä nuorena ja sitten 60-vuotiaana olla edelleen töissä ja elää silti hyvää elämää. Tästä tehdään jotain ihmeellistä vastakkaisasettelua, että jossain vaiheessa pitää olla köyhää ja kurjaa.

Vierailija
73/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Pitää olla rahaa että voi ostaa tarvittaessa palveluja.

Vierailija
74/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Pitää olla rahaa että voi ostaa tarvittaessa palveluja.

Monet kirjoittajat ovat ilmeisen nuoria, kun eivät hahmota, että elämä ei lopu esim 60-vuotiaana. Sen jälkeen saattaa olla hyvinkin pitkä senioriaika mutta kuitenkin omassa kodissa. Harva lähtee suoraan hoitokotiin housuunsa kakkaamaan. 

Vierailija
75/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä olet oikeassa, että jos rahaa on, sillä kannattaa toteuttaa haluamiaan asioita. Mutta aika monelle 40+ ikäiselle se oman näköinen elämä ei tarkoitakaan maailmanympärimatkaa tai asioiden ostelua. Monella voi elämä jo olla sellaista, josta tykkää, ja lähinnä siihen kaivataan merkityksellisiä asioita, yhteistä aikaa läheisten kanssa, halutaan pitää huolta omasta terveydestä, jne. 

Vierailija
76/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jo kaikki mitä tarvitsen eikä se maksa kovinkaan paljon ja työstänikin tykkään niin en halua sitäkään vähentää. Onpahan sitten rahaa eläkkeellä jos sattuu jotain yllättävää, vaikka tällä hetkellä näyttää kyllä siltä että eläkkeestäkin tulee aikanaan jäämään säästöön jos en innostu törsäämään nykyistä enemmän.

Ei ole perillisiä joten varallisuus on testamentettu rahaston perustamiseen, paitsi isän perintönä tullut 150 hehtaarin metsäpalsta menee Luonnonperintösäätiölle. Minulla on nyt siellä pieni sähkötön erämökki missä käyn silloin tällöin, mutta muuten se on kuukkeleiden hallussa. Olen ajatellut niin että tuon rahaston kautta ainakin joku tulee aikanaan säästöistäni iloa saamaan jos en minä niitä mihinkään itse tarvitsekaan. 

Oletko joskus tavannut jonkun suomalaisen taviksen joka olisi säätiö auttanut. Ne säätiöt omiin ne perinnöt ja tekee niillä mitä hallinto keksii.

Vierailija
77/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko joskus tavannut jonkun suomalaisen taviksen joka olisi säätiö auttanut. Ne säätiöt omiin ne perinnöt ja tekee niillä mitä hallinto keksii.

Itse olen aikoinaan saanut tuhansien eurojen tukea säätiöltä.

Vierailija
78/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole säästöjä kun en töissä kykene käymään. Jos tuet häipyy varmaan kuolen asunnottomana kadulle. Nauttikaa te muut terveydestänne ja rahoistanne. 

Vierailija
79/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, ettei 80-v elä? Olen nyt 77-v ja ilmoittautunut taas syksyllä Lappiin patikoimaan. Olen vasta ollut erilaisilla risteilyillä. Huomenna lähden kolmen päivän kaupunkilomalle ja suunnittelen kylpylälomaa. Välillä pitää säästää. Menen ja tulen nyt, kun vielä terveys sallii. Jos olisin tuhlannut rahani 40-vuotiaana, ei nyt olisi millä menisi.

Vierailija
80/129 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritämme tasapainottaa "elämisen" ja lapsille säästämisen - tulevilla polvilla ei tule olemaan helppoa.