Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen vaatetyylisi on nyt keväällä?

Vierailija
17.05.2026 |

Totesin että tyylini on jämähtänyt 10 - 20 v taakse, pitää uudistua. Enkä silloin aiemminkaan ollut tyylikkäämmästä päästä. Nyt tilanne on kertakaikkiaan karsea.

Mitä sinä laitat päälle, kun lähdet ulos kävelylle, tai kauppaan tai vaikka kahvilaan? Minulla on beige pitkä takki, minkä ostin juuri, mutta se ei jotenkin näytä päälläni samalta kuin muilla. Kaikki näyttää minulla rönttöiseltä ja jotenkin oudon juntilta. Tuntuu lisäksi, että kaikki vaatteet rumentavat minua.

Esimerkiksi millainen huivi sinulla on takin kanssa ja millaiset vaatteet?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leggarit, lenkkarit ja collegepaita tai neule. Sen verran olen päivittänyt tyyliä, että yläosat enimmäkseen sellaisia laatikkomaisia, mitä nykyään myydään.

Nuo samat vaatteet kotona etätöissä, lenkillä ja pikkukaupunkimme keskustassa asioilla. Jos lähden kyläilemään tai Helsinkiin, niin sitten mekko, tai leggareiden tilalla farkut tai hame, ja lenkkareidrn tilalla martensit tai sandaalit vuodenajasta riippuen.

T. N44

Vierailija
42/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Käytän farkkuja ja t-paitoja, mallitaan sellaisia jotka minua pukee."

Montako erilaista t-paitamallia on olemassa?

Onhan niitä valtavasti. Paidan koko vaikuttaa myös. Minulla on isot rinnat, ja väljä paita jossa on pieni o-pääntie näyttää ylläni ihan kamalalta. Väljempi pääntie ja muuten pienempi koko tai tyköistuva malli taas sopii. Joskus laskeutuvasta materiaalista tehty väljä paita voi sopia myös. 

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelylle: T-paita. aslushousut sukat, kengät, verkkarit tai shortsit, tarvittaessa pitkähihainen paita
Kauppaan: Muuten sama, mutta verkkareiden tilalla farkut tai siistit shortsit
Kahvilaan: En käy, mutta ks. kohta kauppaan
E käytä huiveja

Vierailija
44/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin viime keväänä kokopitkän mustan farkkutrenssin, ja voisin asua siinä. Kaikki vaatteeni näyttävät hyvältä sen kanssa. Useimmin asuni on joko mekko, keskenään sopivan väriset huivi ja sukkikset ja tuetenkin se trenssi. Jalassa tennarit tai ballerinat, huonommalla säällä maiharit tai muut varsikengät. 

Löydän itse vaatteita paremmin verkkokaupoista, osaan ulkoa mittani ja tiedän luottokauppojeni mitoituksen ja laadun. Minulla ei ole varsinaista kapselivaatekaappia, mutta olen miettinyt vaatteideni helmojen pituudet ja esim. vyötärönkorkeudet niin, että vaatteita on helppo yhdistellä. 

Vierailija
45/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta farkut on alkaneet yllättäen tuntua jotenkin aikansa eläneiltä ja vanhanaikaisilta. Olenko ainoa, joka ajattelee niin?

Miten niin? Ostin juuri levikset 724 yönsinisinä

En tiedä. Siirryin löysiin leveälahkeisiin housuihin ja aloin pitämään farkkuja ihan vanhanaikaisina nyt yhtäkkiä. Vaikka mullakin on olemassa löysät levikset, niin jotenkin ne ei nyt enää kolahda.

Mikä  pointtisi on? Jos et halua näyttää (mielestäsi) vanhanaikaiselta, niin sitten käytät leveälahkeisia housuja (jotka jonkun toisen mielestä näyttävät vanhanaikaiselta). Siirryt sitten takaisin farkkuihin, kun makusi muuttuu. Vai tarkoitatko, että se mikä sinusta tuntuu vanhanaikaiselta on 100% faktaa, ja kaikkien muidenkin pitää ajatella samalla tavalla?

Olen eri. Hän kyseli, että onko hän ainoa, josta tuntuu samalta. Olettaisin, että se oli hänen pointtinsa, ei se että hän haluaisi käännyttää koko maailman pois farkuista.

Kyllähän ikä, elopaino ja muoti kaikki osaltaan vaikuttavat siihen, mikä tuntuu freesiltä päällä. Itse olen vähän niin kuin löytänyt farkut uudelleen, mutta en voi sanoa että ne sopisivat minulle samalla tavalla kuin joskus nuorempana. Tykkään silti denimin väristä ja sidoksista, ja lempihousuni ovat denim-kuosiset pellavahousut.

Juu, sä tajusit mun pointin :) Olen käyttänyt farkkuja lähes yhtäjaksoisesti teinistä asti arkihousuina ja nyt yhtäkkiä tuli ahaaelämys, että housut voi olla jotkut muutkin kuin farkut olematta kuitenkaan mitkään juhlavat suorat housut. Rennommat vaatteet tuntuu nykyään niin paljon mukavammalle pitää, farkuthan on aika kankeat ja jäykät. Olen päivittänyt tyylini rennommaksi ja boheemimmaksi ja tämä tuntuu nyt hauskalle. Liehuvia lahkeita ja helmoja ja pehmeitä maanläheisiä värejä. 

Vierailija
46/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon yrittäny vakea vähän semmosta 40-luvun maalaisenglantilaista tyyliä ja haalinut vaan käytettynä vaatteita joiden ajattelin sopivan tyyliin.

Nyt on käytössä ruskeat nilkkurit, tummansiniset i s o t vakosamettihousut, vaaleansininen pellavakauluspaita ja päällimmäisenä harmaa paksu kirjoneule. 

Käytännön ongelma on vähän siinä etten osaa käyttää laukkuja, huiveja tai takkeja. Kannan kaiken aina taskuissa kun en muutakaan keksi. Konjakinvärinen tweed-takki ois kyllä vielä hakusessa.

Vierailija
47/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon yrittäny vakea vähän semmosta 40-luvun maalaisenglantilaista tyyliä ja haalinut vaan käytettynä vaatteita joiden ajattelin sopivan tyyliin.

Nyt on käytössä ruskeat nilkkurit, tummansiniset i s o t vakosamettihousut, vaaleansininen pellavakauluspaita ja päällimmäisenä harmaa paksu kirjoneule. 

Käytännön ongelma on vähän siinä etten osaa käyttää laukkuja, huiveja tai takkeja. Kannan kaiken aina taskuissa kun en muutakaan keksi. Konjakinvärinen tweed-takki ois kyllä vielä hakusessa.

Tuohon tyyliin kyllä sopisi sellainen pitkä huivi kaulan ympärille ja joku isompi kassimainen laukku. 

Mä tykkään käyttää huiveja. Etenkin kesäisin pään voi isolla huivilla suojata auringolta ja tuulelta. Nuorena en välittänyt huiveista mutta nykyään mulla on kaulassa joku huivi lähes aina. Kesäisin ohuempia.

Vierailija
48/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä on tämä oneksi helppoa, Kesällä "Del Monte mies" ja talvella harmaa puku. 

Vaihtoehtoisesti farkut ja hoodie kesät talvet.

Vierailija
49/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää selvittää sun vartalotyyppi! Se on todennäköisin syy, miksi se trenssi näyttää oudolta. 

Käytän farkkuja ja t-paitoja, mallitaan sellaisia jotka minua pukee. Takki on minullekin vaikea asia juuri nyt, ei oikein löydy mitään kivaa.

Miten vartalotyyppi vaikuttaa siihen, millainen takki sopii tai ei?

Olen vähän sokea itseäni kohtaan, etten näe tuollaisia.

Vartalotyyppini on iso pömppömaha, ohuet jalat, kapea lantio ja leveät hartiat.

Ap

No käytännössä ne tyypittelyt kuvastaa millaisia vaateripustimia me ollaan ja parhaimmillaan vaatteet ovat harmoniassa kehon ja kasvojen piirteiden kanssa. Kattaa siis luuston mutta myös pehmytkudokset. Ei tarkoitus siis korjailla mitään,vaan sointua yhteen. Esimerkiksi trenssi esimerkiksi on aika pitkä ja suoraviivainen leikkaukseltaan, jämäkkää kangasta myös, ei siis paras valinta lyhyelle ja pehmeäpiirteiselle, ellei noita elementtejä muuteta sopivampaan suuntaan materiaalilla tai leikkauksella.

Vierailija
50/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa tunyuu olevan paljon tyylikkäitä av mammoja!

Minulla on iän myötä tullut kaula ja niska palelevaisiksi, en voi olla ilman huivia. Se valitettavasti vain tekee tyylistä heti tätimäisen, mistä haluaisin eroon.

Muutin kaupunginosaan, jossa on näkökään 6 astetta kylmempää ja varjoinen tuulitunneli verrattuna aiempaan kaupunginosaani, joten täällä ei voi olla vielä kovinkaan kevyissä vaatteissa. Pakko olla takki ja se huivi ja jos hame, niin paksut sukat.

Muutto on paljastanut ulkonäöstäni ikäviä piirteitä muutenkin, näytän palkon vanhentuneemmalta tämän uuden asunnon peilistä! Iho roikkuu ja on ryppyinen.ä ja siksikin on sellainen tunne, että tarvittaisiin kunnon make over.

Heitin joitain tosi rumia vaatteita roskiin. Minulla on niitä paljon, mutta moni vaan ei ole yhteensopiva toisten kanssa. Ehkä ratkaisu olisi suunnitella yhdistelmiä ja heittää pois ylimääräiset. Todellisuudessa käytän aina yksiä ja samoja vaatteita, joten ei kai niitä yhdistelmiä niin monia edes tarvita.

Kuinka monta erilaista yhdistelmää teillä on, joilla on kapselivaatekaappi?

Ap

Vierailija
51/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää selvittää sun vartalotyyppi! Se on todennäköisin syy, miksi se trenssi näyttää oudolta. 

Käytän farkkuja ja t-paitoja, mallitaan sellaisia jotka minua pukee. Takki on minullekin vaikea asia juuri nyt, ei oikein löydy mitään kivaa.

Miten vartalotyyppi vaikuttaa siihen, millainen takki sopii tai ei?

Olen vähän sokea itseäni kohtaan, etten näe tuollaisia.

Vartalotyyppini on iso pömppömaha, ohuet jalat, kapea lantio ja leveät hartiat.

Ap

Kysyin ChatGPTltä:

Naisella tuollaisessa vartalossa (isompi vatsa/keskivartalo, kapeampi lantio, ohuemmat jalat, leveämmät hartiat) pukeutumisessa toimii usein ajatus:
pehmennetään ylävartalon leveyttä ja luodaan vähän enemmän tasapainoa alaosaan.
Mutta tärkein asia: ei kannata yrittää “piilottaa itseään”. Liian isot teltamaiset vaatteet tekevät usein vain raskaamman siluetin.
Yläosat
Usein toimii hyvin
V-kaula
kietaisumallit (wrap tops/dresses)
pehmeästi laskeutuvat kankaat
hieman vyötäröä luovat leikkaukset
pidemmät topit jotka eivät lopu vatsan leveimpään kohtaan
Vältä usein
hyvin korkea tiukka kaulus
boxy crop topit
jäykät hartiarakenteet
isot puhvihihat (korostavat hartioita lisää)
Mekot
Tämä vartalotyyppi näyttää usein hyvältä:
wrap-mekoissa
A-linjaisissa mekoissa
empire waist -malleissa
suorissa mutta pehmeälinjaisissa mekoissa
Ne:
eivät purista vatsaa,
mutta antavat silti muodon.
Housut
Koska jalat ovat hoikemmat:
skinny-farkut voivat joskus korostaa ylä- ja keskivartalon kontrastia liikaa,
mutta täysin löysät housut taas voivat viedä kaiken rakenteen.
Usein parhaat:
straight-leg
bootcut
wide-leg kevyesti
mid/high rise
Hieman leveämpi lahje voi tasapainottaa hartioita ja lantiota todella hyvin.
Hameet
Hyviä:
A-linjaiset
vinoleikatut
pehmeästi laskeutuvat midi-hameet
Takit
Todella tärkeä osa tyyliä tällaiselle vartalolle.
Hyviä:
pidemmät bleiserit
avoinna pidettävät takit
trench-tyyliset linjat
suorat pitkät neuletakit
Ne tekevät vartalosta pidemmän ja tasapainoisemman näköisen.
Värit ja kuosit
Usein toimii:
vähän tummempi yläosa + hieman kiinnostavampi alaosa
pystylinjat
yksiväriset kokonaisuudet
ei liian pieniä tiheitä kuvioita vatsan kohdalla
Yksi tärkeä juttu
Moni nainen yrittää peittää vatsaa valtavilla vaatteilla, mutta:
pieni rakenne,
hyvä kaula-aukko,
ja oikea mittasuhde näyttävät yleensä paljon paremmalta kuin täysin muodoton vaatetus.
Ja leveät hartiat voivat oikeasti näyttää todella elegantilta naisella — monilla malleilla ja näyttelijöillä on itse asiassa suhteellisen leveä hartialinja.

Vierailija
52/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes joka päivä farkut, siniset tai mustat. Ohut neule tai paitapusero. Kesällä mekko tai pellavashortsit tai-housut, toppi tai istuva t-paita. Jakkuja tai trenssiä en enää oikein käytä. Mieluummin parkatakki, neuletakki, kevytuntsikka, farkkutakki tai joskus musta nahkatakki. En osta usein uusia vaatteita, mutta yritän panostaa laatuun ja huollan vaatteeni ja kenkäni hyvin.

Vierailija
53/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat tunikakaapu, leggingsit ja crosit kesät talvet. Tai no talvella käytän sellaisia karvacrocseja.

Vierailija
54/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa tunyuu olevan paljon tyylikkäitä av mammoja!

Minulla on iän myötä tullut kaula ja niska palelevaisiksi, en voi olla ilman huivia. Se valitettavasti vain tekee tyylistä heti tätimäisen, mistä haluaisin eroon.

Muutin kaupunginosaan, jossa on näkökään 6 astetta kylmempää ja varjoinen tuulitunneli verrattuna aiempaan kaupunginosaani, joten täällä ei voi olla vielä kovinkaan kevyissä vaatteissa. Pakko olla takki ja se huivi ja jos hame, niin paksut sukat.

Muutto on paljastanut ulkonäöstäni ikäviä piirteitä muutenkin, näytän palkon vanhentuneemmalta tämän uuden asunnon peilistä! Iho roikkuu ja on ryppyinen.ä ja siksikin on sellainen tunne, että tarvittaisiin kunnon make over.

Heitin joitain tosi rumia vaatteita roskiin. Minulla on niitä paljon, mutta moni vaan ei ole yhteensopiva toisten kanssa. Ehkä ratkaisu olisi suunnitella yhdistelmiä ja heittää pois ylimääräiset. Todellisuudessa käytän aina yksiä ja samoja vaatteita, joten ei kai niitä yhdistelmiä niin monia edes tarvita.

Kuinka monta erilaista yhdistelmää teillä on, joilla on kapselivaatekaappi?

Ap

Aloita ensiksi kesän kapselikaapin rakentaminen. Laita varmasti huonot vaatteet roskiin/kierrätykseen, ja jätä vaatekaappiin vai ne, mitä oikeasti käytät. Mulla on kesällä yhdet housut, yksi lyhyt hame, yksi puolipitkä hame. 1 neule, 1 neuletakki, 1 mekko, 4 puseroa, 2 takkia. Noista tulee laskujeni mukaan 16 erilaista perusasua, ja jos neuletakki ja 2 muuta takkia lasketaan mukaan, 16*4 eri yhdistelmää. 😀

Vierailija
55/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pretty in pink.

Vierailija
56/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustat farkut ja toppi muulloin, nyt kesän koittaessa voin harkita taas siirtyväni harmaisiin farkkuihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi