Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen vaatetyylisi on nyt keväällä?

Vierailija
17.05.2026 |

Totesin että tyylini on jämähtänyt 10 - 20 v taakse, pitää uudistua. Enkä silloin aiemminkaan ollut tyylikkäämmästä päästä. Nyt tilanne on kertakaikkiaan karsea.

Mitä sinä laitat päälle, kun lähdet ulos kävelylle, tai kauppaan tai vaikka kahvilaan? Minulla on beige pitkä takki, minkä ostin juuri, mutta se ei jotenkin näytä päälläni samalta kuin muilla. Kaikki näyttää minulla rönttöiseltä ja jotenkin oudon juntilta. Tuntuu lisäksi, että kaikki vaatteet rumentavat minua.

Esimerkiksi millainen huivi sinulla on takin kanssa ja millaiset vaatteet?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jo siirrytty kesäisiin vaatteisiin kun lämmöt nousseet. Siistit puuvillahousut, Alpan valley paita, kevyt tikkitakki, puuvilla tai silkkihuivi. Parempaan menoon leveälahkeiset housut tai mekko ja siisti jakku. Kevyt takki vaikka se trenssi päälle ja sikkihuivi, korkkarit sekä asuun sopiva laukku. Korut tilanteen mukaan. 

Vierailija
22/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa kai lämpenemään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huivi? Keväällä? No en tarvi. Päällä mahdollisimman ohut takki (lenkillä joudun jopa ottamaan pois kun on jo niin kuuma), iso säkki t-paita tai mekko, leggingsit, lenkkarit.

Vierailija
24/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulee 20 asteen  päivä. Mulla on kuten tavallista yllä viskoosia: pitkä hame, t-paita, päällä ohut neuletakki, kangaskengät. Vähän haikeaa on jättää nahkatakki naulaan, mutta se on liikaa.

Vierailija
25/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä näyttää hyvältä yhden päällä, ei välttämättä näytä hyvältä toisen päällä. Vartalotyyppi, kehon mittasuhteet, ihon ja hiusten väri vaikuttaa muun muassa. Sen vuoksi toisen tyyliä ei kannata suoraan.

Vinkkini on, että ota itsestäsi useita valokuvia hyvässä luonnonvalossa siten, että näkyy koko vartalo ja kasvot lähikuvassa, ja pyydä pukeutumisneuvoja (värit, alaosat, yläosat, takit, kengät, mikä imartelee vartaloasi jne) useammalta eri tekoälyltä (Claude, ChatGPT ainakin). Kerro myös vähän esitietoja siitä, millaisia vaatteita tarvitset (esim Suomen ilmasto, paljonko kävelet ulkona arjessa), ja millaisia ongelmakohtia olet huomannut.

Tekoäly todennäköisesti antaa yllättävän hyviä vinkkejä. Voit sitten myös etsiä verkkokaupoista potentiaalisia vaatteita ja laittaa kuvat niistä tekoälylle, samoin kuvia sinusta kun sovitat vaatteita. Pyydä ihan rehellistä ja suoraa palautetta, niin sitä kyllä saat. 

Kannattaa oikeesti kokeilla, et häviä mitään! 

Vierailija
26/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän löytää jotain päällepantavaa. Se on mun tyyli. Mun on tosi vaikea löytää kivoja vaatteita, jotka sopivat päälle. Esim. takkia olen katsellut kauan. Mulla on ainakin kymmenen vuotta ollut sellainen R-collectionin musta.

Vierailija
27/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tänään päällä: löysät, harmaat gabardiinihousut, joissa leveät lahkeet, napitettava vaalea paitapusero, jossa leveät kaulukset (ostettu Italiasta neljä vuotta sitten, nyt vasta olen alkanut käyttää sitä.), v-aukollinen kashmirvillapusero, vanhan roosan värinen. Chanelin 1980-luvun kauluketju, jossa musta punos, isot hapsu (tai tassel) ja erilaisia isoja palloja ja helmia. Mustat Rebookin lenkkarit, musta lyhyt bleiserimallinen ulkoilutakki, musta ohut villasekoite kaulaliina.

Vien mieheni lentokentälle ja sieltä aamupalalle asiakkaan kanssa.

Vierailija
28/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa rakentaa kapselivaatekaappi (nyt alkuun kesäksi). Tarvitset muutaman sinulle sopivan päävärin (mulla vaalean sininen), sekä tehostevärejä (mulla luonnonvalkoinen, haalea roosa ja lila, denim), joka kaikki sopii keskenään yhteen. Eli periaatteessa voit ottaa minkä tahansa alaosan ja yhdistää sen yläosaan. Tärkeää siis, että otat värejä, jotka sopivat juuri sinulle. Värianalyysi olisi paras, mutta on suhteellisen hintava. Ehkä voisit kokeilla, mitä tuo edellisen kirjoittajan ehdottama tekoälyn värianalyysi sinulle ehdottaa.

Toinen vinkki: käytä vain luonnonmateriaaleja. Älä osta tai käytä mitään, missä on akryyliä tai polyesteriä. 

Kolmas vinkki: etsi netistä tietoa vartalotyypeistä ja selvitä, millainen sulla on, ja millaiset vaatteet pukee juuri sinun vartalotyyppiä. Voit tosiaan kokeilla tekoälyn ehdotuksia myös.

Ja sitten mieti, mitä oikeasti tarvitset kapselikaappiin. Esimerkiksi mulla on kesän alaosissa yhdet vaaleansiniset leveät farkut, keskipituinen farkkuhame, yksi pitkä väljä hame. Yläosissa on muutama lyhythihainen laadukas pusero, oversize pellavakauluspaita, silkki-puuvillaneule, ohut puuvillaneuletakki, klassinen farkkutakki, sekä yksi sporttisempi tuulta ja sadetta pitävä hupullinen takki kylmiin kesäpäiviin. Lisäksi yksi kokomekko. Kenkinä vaaleat tennarit, laadukkaat ballerinat, avokkaat. 

Tuo juuri sinulle suunniteltu kapselivaatekaappi oikeasti helpottaa pukeutumista ihan älyttömän paljon. Mutta älä kopioi toisen tyyliä, vaan sen pitäisi olla sellainen, että kaikki vaatteet (niin mallit kuin väritkin) sopii juuri sinulle. 

Vierailija
29/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tänään päällä etätöissä legginsit ja puuvillapusero 3/4 hihoilla. En legginssejä pitäisi lähitöissä, mutta etätöissä tykkään keskellä päivää vähän jumppailla ja käydä ehkä lenkilläkin, siksi legginsit. Vaihdan legginsit vaaleisiin farkkuihin töiden jälkeen, kun lähden kaupungille asioille. 

Vierailija
30/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän töissä legginssejä ja pitkähihaista t-paitaa.

Vapaa-ajalla tykkään pitää mekkoja. Joko maksi- tai midipituisia. En tykkää paljaista käsivarsistani, joten säästä riippuen pitkähihainen mekko tai jonkunlaiset "hiha" eli neuletakki tai ohut joku avonainen liehuketakki. Tai sitten olen ihan niissä legginsseissä vapaa-ajallakin.

Vierailija
31/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tänään päällä: löysät, harmaat gabardiinihousut, joissa leveät lahkeet, napitettava vaalea paitapusero, jossa leveät kaulukset (ostettu Italiasta neljä vuotta sitten, nyt vasta olen alkanut käyttää sitä.), v-aukollinen kashmirvillapusero, vanhan roosan värinen. Chanelin 1980-luvun kauluketju, jossa musta punos, isot hapsu (tai tassel) ja erilaisia isoja palloja ja helmia. Mustat Rebookin lenkkarit, musta lyhyt bleiserimallinen ulkoilutakki, musta ohut villasekoite kaulaliina.

Vien mieheni lentokentälle ja sieltä aamupalalle asiakkaan kanssa.

Etkö hikoile? Mä laitan t-paidan ja shortsit, kun pidän rästivapaita ja joudun tekemään siivoushommia kotona.

Vierailija
32/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä näyttää hyvältä yhden päällä, ei välttämättä näytä hyvältä toisen päällä. Vartalotyyppi, kehon mittasuhteet, ihon ja hiusten väri vaikuttaa muun muassa. Sen vuoksi toisen tyyliä ei kannata suoraan.

Vinkkini on, että ota itsestäsi useita valokuvia hyvässä luonnonvalossa siten, että näkyy koko vartalo ja kasvot lähikuvassa, ja pyydä pukeutumisneuvoja (värit, alaosat, yläosat, takit, kengät, mikä imartelee vartaloasi jne) useammalta eri tekoälyltä (Claude, ChatGPT ainakin). Kerro myös vähän esitietoja siitä, millaisia vaatteita tarvitset (esim Suomen ilmasto, paljonko kävelet ulkona arjessa), ja millaisia ongelmakohtia olet huomannut.

Tekoäly todennäköisesti antaa yllättävän hyviä vinkkejä. Voit sitten myös etsiä verkkokaupoista potentiaalisia vaatteita ja laittaa kuvat niistä tekoälylle, samoin kuvia sinusta kun sovitat vaatteita. Pyydä ihan rehellistä ja suoraa palautetta, niin sitä kyllä saat. 

Kannattaa oikeesti kokeilla, et häviä mitään! 

Tekoälylle ei kyllä kannata jakaa omia kuvia tai henkilökohtaisia asioita. Siinä voi hävitä. Pukeutumisneuvoja kannattaa kysyä turvallisesti luotettavammalta taholta esim oikeilta stylisteilta tai jos on vaikka tyylikäs ystävä tai tuttu, joka ymmärtää vaatteista. 

Itselle sopivat vaatteet ja värimaailman oppii tunnistamaan myös, jos ahkerasti kokeilee vaatekauppoissa (esimerkiksi kirppikset on hyvä, kun niissä ei ole vain jotain tiettyä sesonkivärejä ja löytyy värikkäämpiä vaihtoehtoja ja myös paremmin eri vartalotyypille sopivia vaihtoehtoja) sovituskopissa erilaisia vaihtoehtoja. Itse olen tällä tavalla oppinut tunnistamaan, että minkä malliset tai väriset ja sävyiset vaatteet kannattaa valita tai olla valitsematta ja olen myös selvittänyt vartalotyyppini. Musta sopii harvalle suomalaiselle. Sitä kannattaa välttää, ellei se ole sinulle sopiva väri.

Suosittelen ostamaan vaatteet myymälöistä, niin saa selville paremmin materiaalit ja istuvuuden ja sen, miten sävyt sopivat itselle. 

Vierailija
33/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saa vaihtaa jo kesätyyliin. Ihanaa!

Vierailija
34/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meillä päin on sen verran viileää että takin tarvitsee anakin näin aamulla kun on vaan muutamia asteita. Mulla vaikea päättää minkälainen takki itselleni sopii kun on päärynä vartalo. Yleensä pidän ohutta parkatakkia mihin mahtuu alle vaikka pitkä ohut neuletakki. Hiljattain yhdellä tutullani oli lyhyempi takki mikä mielestäni sopi hänelle hyvin niin itsekin ostin lyhyemmän takin mistä olen saanut kehuja. 

Vierailija
35/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käytän farkkuja ja t-paitoja, mallitaan sellaisia jotka minua pukee."

Montako erilaista t-paitamallia on olemassa?

Vierailija
36/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Käytän farkkuja ja t-paitoja, mallitaan sellaisia jotka minua pukee."

Montako erilaista t-paitamallia on olemassa?

Onhan niitä nyt aika monia erilaisia. On muotoonleikattuja, on laatikkomaisia. On lyhyt- ja pitkähelmaisia. Väljiä ja tyköistuvia. Hihan pituus vaihtelee. Pääntien koko ja malli vaihtelee: se voi olla avara tai tiukka, se voi olla v-mallinen tai o-mallinen.

Vierailija
37/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden tänään  ystävän kanssa kaupungille. Minulla on tokmannilta ostetut kukkakuvioiset viskoosihousut ja musta paita, joka taitaa myös olla tokmannin polaa. Kesäiset tennarit ja elloksesta ostettu puuvillatakki. 

Tuollaisia kuviollisia viskoosihousuja minulla on useammat. Siihen siisti yksivärinen t-paita ja tarvittaessa takki tai neuletakki. 

Vierailija
38/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta farkut on alkaneet yllättäen tuntua jotenkin aikansa eläneiltä ja vanhanaikaisilta. Olenko ainoa, joka ajattelee niin?

Miten niin? Ostin juuri levikset 724 yönsinisinä

En tiedä. Siirryin löysiin leveälahkeisiin housuihin ja aloin pitämään farkkuja ihan vanhanaikaisina nyt yhtäkkiä. Vaikka mullakin on olemassa löysät levikset, niin jotenkin ne ei nyt enää kolahda.

Mikä  pointtisi on? Jos et halua näyttää (mielestäsi) vanhanaikaiselta, niin sitten käytät leveälahkeisia housuja (jotka jonkun toisen mielestä näyttävät vanhanaikaiselta). Siirryt sitten takaisin farkkuihin, kun makusi muuttuu. Vai tarkoitatko, että se mikä sinusta tuntuu vanhanaikaiselta on 100% faktaa, ja kaikkien muidenkin pitää ajatella samalla tavalla?

Vierailija
39/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta farkut on alkaneet yllättäen tuntua jotenkin aikansa eläneiltä ja vanhanaikaisilta. Olenko ainoa, joka ajattelee niin?

Miten niin? Ostin juuri levikset 724 yönsinisinä

En tiedä. Siirryin löysiin leveälahkeisiin housuihin ja aloin pitämään farkkuja ihan vanhanaikaisina nyt yhtäkkiä. Vaikka mullakin on olemassa löysät levikset, niin jotenkin ne ei nyt enää kolahda.

Mikä  pointtisi on? Jos et halua näyttää (mielestäsi) vanhanaikaiselta, niin sitten käytät leveälahkeisia housuja (jotka jonkun toisen mielestä näyttävät vanhanaikaiselta). Siirryt sitten takaisin farkkuihin, kun makusi muuttuu. Vai tarkoitatko, että se mikä sinusta tuntuu vanhanaikaiselta on 100% faktaa, ja kaikkien muidenkin pitää ajatella samalla tavalla?

Olen eri. Hän kyseli, että onko hän ainoa, josta tuntuu samalta. Olettaisin, että se oli hänen pointtinsa, ei se että hän haluaisi käännyttää koko maailman pois farkuista.

Kyllähän ikä, elopaino ja muoti kaikki osaltaan vaikuttavat siihen, mikä tuntuu freesiltä päällä. Itse olen vähän niin kuin löytänyt farkut uudelleen, mutta en voi sanoa että ne sopisivat minulle samalla tavalla kuin joskus nuorempana. Tykkään silti denimin väristä ja sidoksista, ja lempihousuni ovat denim-kuosiset pellavahousut.

Vierailija
40/56 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa vähitellen olemaan kesäisen lämmintä, niin vaihtoehtoina kireät ja kuluneet pillifarkut tai todella lyhyet ja tiukat farkkushortsit, t-paita sekä adidaksen tennarit + valkoiset tennissukat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi