Antakaa vinkkejä talon rojunraivaukseen (tavaraa on PALJON)
Vanha talo ulkorakennuksineen pitäisi tyhjentää ja siivota. Ei ole kuitenkaan vaihtoehto että palkataan joku viemään kaikki pois koska seassa on myös sentimentaalista tavaraa josta ei ole tarkoitus luopua. Eli kaikki on käytävä läpi. Meitä on kaksi ihmistä, aikaa on.
Antakaa käytännönvinkkejä? Kumpikaan meistä ei ole facessa/instassa tms joten tuo kanava ei ole käytettävissä. Kaikki roju tietty viedään kaatsille, olisikohan kannattavaa tilata siirtolava vai viedäkö peräkärryllä lasti kerrallaan? Ulkorakennuksista voi löytyä ties mitä. Käyttökelpoinen tavara lahjoitetaan, emme ala säätämään myymisen kanssa.
Kommentit (88)
Kaikki kulahtaneetkin pyyhkeet yms. ovat tavaraa, joista löytöeläintaloissa on yleensä jatkuva puute.
Tilaa se kärry, ei niistä muuten pääse. Tai sitten kierrätysauto, maksaa mutta meneenpä hyöytykäyttöön.
Toi on pahimmillaan ihan he*vetinmoinen urakka joka voi kestää vuosia. Itse olin mukana yhden maalaistalon tyhjennyksessä (useita rakennuksia), jossa oli säästetty IHAN KAIKKI! Yksi laatikko oli täynnä leipäpussin sulkijoita, siis niitä joissa on päiväys.
Tsemppiä ja olkaa itsellenne armollisia.
Vierailija kirjoitti:
Toi on pahimmillaan ihan he*vetinmoinen urakka joka voi kestää vuosia. Itse olin mukana yhden maalaistalon tyhjennyksessä (useita rakennuksia), jossa oli säästetty IHAN KAIKKI! Yksi laatikko oli täynnä leipäpussin sulkijoita, siis niitä joissa on päiväys.
Tsemppiä ja olkaa itsellenne armollisia.
Mun vanhemmilla on keittiön laatikossa leipäpussin sulkijoita 😄 kaikki muukin säästetään, ne leipäpussitkin.
Asun rivitalossa. Kymmenen vuotta sitten talossa tehtiin lämpöputkiremontti. Tavaroita jahuonekaluja piti siirtää ulkoseiniltä ja muualtakin sivuun työn alta. Remontti tuli valmiiksi mutta tavarat eivät sopineet enää vanhoille paikoille jostain syystä. Siitä lähtien tavara on vain lisääntynyt ja täyttää kämpän. Joistain ovista ei pääse enää kulkemaan. Kulkeminen kämpässä vaikeaa koska joka paikassa ei ole edes tilaa 42 numeroiselle jalalle. Lapset ja lapsenlapset ovat luvanneet auttaa. Omaehtoisen siivoamisen estää se että "mitä naapuritkin sanoo" syndrooma jos vien "sata" pussia roskikseen. Ittellä jo ikää sen verran että on entistä helpompaa keksiä verukkeita siihen miksi kannattaa tehdä vasta huomenna eikä tänään. Lapsien ja lastenlasten lisäksi on vain aivan muutama ihminen jonka voi päästää kotiini. Ruokapöytäkin on ollut vuosia niin täynnä että olen joutunut syömään emännänjatolta.On tässä yksi valoisakin puoli. Olen mielestäni hyvä varoittava esimerkki niille jotka ovat tämän kaaoksen nähneet. Optimisti minussa sanoo että joku päivä koittaa SE päivä. Toivottavasti.
Minulla on samanlainen urakka menossa läheisen hamstraajan maallista omaisuutta setviessä. Oma neuvoni on se, että tavaraan ei pitäisi joutua koskemaan kuin kolme kertaa. Kun otat jotain käteesi, päätä sen kohtalo saman tien ja toteuta. Lahjoitettava heti lahjoitettaviin, jäte roskikseen, lajiteltavat omiin kasoihin/astioihin. Toinen kosketus esineisiin kuljetukseen siirtäessä ja kolmas kuormaa purkaessa. Älä tuo mitään pussukoita ja laatikoita kotiin setvittäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahh, lempiaiheeni!! 😂 Muutimme jokunen vuosi sitten samanlaiseen aarreaittaan. Aarteita ja "aarteita" siis joka paikka täynnä.
Aloitettiin selkeistä roskista. Tehtiin hommaa kaksin ihan rauhassa, ja täällä saa 20 euron hintaan viedä kaatopaikalle ison kärryllisen tavaraa, joten ei edes harkittu lavaa. Jäte ja käyttöön kelpaamaton vietiin sinne. Asuttiin samassa talossa, joten lisäksi otettiin jäteastian tyhjennys joka viikko. Näin sai siivousta tehtyä hiljalleenkin, ja isommat rysäykset sitten kärryllä.
Kun pahimmat oli päältä pois, alettiin katsoa mitä kaikkea oikein löytyy. En halunnut pihaan mitään kasoja, joten onneksi piharakennuksissa oli lajittelutilaa. Metallit tuonne, kodinkoneet tänne, säilytettävät tähän ja jäte tuohon. Sitten vietiin kerralla isompi määrä oikeisiin paikkoihin. Pieniä määriä vietiin myös kierrätyskeskukseen. Suht hyvin nyt tiedetään mitä jäljellä on, vielä pitäisi esimerkiksi kasasta vanhoja ikkunoita ym päästä eroon.
Tsemppiä urakkaan, kyllä se palkitsee kun näkee että tyhjiä kohtia alkaa tulla. Kannattaa ottaa niitä ennen-kuvia 😄
Meillä on myös onneksi aikaa, eikä tarvitse edes asua tuon kaiken keskellä. Ajateltiin että syksyyn mennessä olisi suurimmat pois. Tosin siellä voi kyllä yöpyäkin, asuintilat on ihan ok kunnossa mutta kellarikerros + vintti sekä ne piharakennukset on ihan tupaten täynnä tavaraa. Ei siis ole tilaa lajitella niihin eri tavaroita. Tilanne on niissä se, että liitereihin (3kpl) ei edes pääse sisälle kun tavaravuori on vastassa. Jopa vanha ulkohuusi on ihan täynnä rojua😅
Hyvin tutulta kuulostaa. Meillä oli mm. säkkitolkulla vanhoja jogurtti- ja hillopurkkeja ym. Säkkitolkulla säkkejä ja muovipusseja ja säkkitolkulla rikkinäisiä säkkejä 😂 vanhoja homeisia tekstiilejä siellä täällä hiirenpeen joukossa. Ämpäreittäin vääntyneitä nauloja, jotka on varmaan ollut ajatuksena suoristaa ja käyttää uudelleen, ämpäreittäin saranoita. Kymmeniä patjoja ja sohvatyynyjä jotka on otettu talteen. Viinapulloja ja auton osia ja vanhoja maatalousvälineistöä ja...
Apua! Moni hoidon tarpeessa ollut ihminen on selvästi ollut heitteillä.
On ollut puuhaa vanhuksella. Ja saranat ja naulat valmiiksi ämpärissä pois vietäväksi.
Jos on vanhanaikaisia napakoita liinavaatteita, niin lahjoituksiin! Niin hyviä kankaita ei tavallinen ihminen voi enää hankkia uutena, ovat nykyään erittäin kallista erikoistavaraa.
Samoin jos on kirjailtuja tai pitsillä koristeltuja pöytöliinoja yms., voivat olla käsin tehtyä.
Myös vaatteista laadukkaat lahjoituksiin. Tyyliä ei kannata katsoa, vaan laatua. Jos ei tiedä, niin lähtökohtaisesti Euroopassa valmistetut säästöön eli lahjoituksiin.
Uudemmistakin kaikenlaisista tekstiileistä etenkin villaiset, pellavaiset ja silkkiset ovat arvokkaampia. Myös jotkin puuvillaiset voivat olla. Tekokuituisista lähinnä hyvänä pysyneet takit. Tosin teatterit yms. voivat olla kiinnostuneita eri aikakausien tekstiileistä välittämättä edellä mainituista seikoista.
Tässä yleistä ohjenuoraa näkemättä mitä siellä on.