Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työnantaja ajattelee työtodistuksesta ilman arviointia?

Vierailija
17.05.2026 |

Olen irtisanoutunut nykyisestä työstäni ja aloittamassa pian uudessa työpaikassa. Nyt mietin, että millainen työtodistus minun kannattaisi pyytää. Suppeanhan saa automaattisesti jos ei erikseen pyydä arviointia. Tiedän, että jos pyydän sen arvioinnilla, siinä saattaa olla myös asioita, jotka eivät ole positiivisia. Tiedän, mitkä ongelmani työssä olivat ja pelkään, että ne laitetaan myös työtodistukseen. Vastoin yleistä luuloa, työtodistukseenhan saa laittaa myös negatiivista arviota vaikka täälläkin on joskus väitetty ettei saisi. Totuudenmukaisia arvioiden tietysti pitää olla. 

Mutta onko myös suppea työtodistus sellainen asia, että tulevat työnantajat pitävät sitä merkkinä työntekijän huonoudesta? Että ei ole uskallettu pyytää arviota? Kannattaisiko siis ottaa riski ja pyytää työtodistus arvioinnilla? En voi tietää millaisen arvion tulisin saamaan, olisiko siinä mainittu vain positiiviset asiat vai myös ne negatiiviset. 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos olet pyyntösi mukaisesti saanut työtodistuksen, jossa on arviointi, ja olet tyytymätön tähän arviointiin, sinulla ei ole oikeutta saada uutta työtodistusta ilman arviointia."

Lähde: työsuojelu.fi

Eli jos on pyytänyt arvioinilla ja on siihen tyytymätön, niin se on sitten voi voi. Ei voi pyytää enää uutta. 

Voi pyytää samaan aikaan työtodistukset arvioinnilla ja ilman.

Voi pyytää, mutta työnantajan ei tarvitse antaa.

Vierailija
22/30 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että kukaan ei katsoisi todistuksia kun kilpailu kurjimmistakin työpaikoista on nykyään todella kovaa. Ammattitaitoisia ihmisiä on työttöminä pilvin pimein ja vaatimukset työntekijöille yhä suurempia. 

Työtodistus on vain todiste siitä, että olet ollut töissä sielä missä sanotkin. Lähtökohtaisesti Suomessa uskotaan, että hakijaa puhuu CV:ssä totta. Työtodistuksen mahdolliset kehut ahkeruudesta ym. eivät ole juuri minkään arvoisia. Jos rekrytoijalla ei ole muita keinoja arvioida työnhakijan pätevyyttä niin on kyllä ammattitaidoton henkilö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, että mitä nämä työt ovat, joissa kukaan ei ole ollut kiinnostunut työtodistuksista. Koska omissa työpaikoissani niitä on kyllä katsottu ja nämä ovat olleet ihan duunaritöitä, ei mitään korkean tason työpaikkoja. 

Olin IT-alalla. Ei kukaan halunnut koskaan nähdä työtodistuksia.

Vierailija
24/30 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, että mitä nämä työt ovat, joissa kukaan ei ole ollut kiinnostunut työtodistuksista. Koska omissa työpaikoissani niitä on kyllä katsottu ja nämä ovat olleet ihan duunaritöitä, ei mitään korkean tason työpaikkoja. 

Tätä samaa ihmettelen, että miksi jossain työpaikassa ei työtodistuksia katsottaisi? 

Vierailija
25/30 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pitää paikkaansa. Olitko yksityisyrittäjä vai mikä juttu tuo on?

Vierailija
26/30 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pitää paikkaansa. Olitko yksityisyrittäjä vai mikä juttu tuo on?

En. Olin työntekijänä useammassa yrityksessä sekä omana työntekijänä että konsulttina. Tiukoissa haastatteluissa kyllä selviää onko tarvittavaa osaamista. CV pitää yleensä esitellä suullisesti. Kun CV kuulostaa tarpeeksi uskottavalta ja osaa vastata hankaliin kysymyksiin niin ei työnantajan kannata tuhlata aikaa työtodistusten tutkimiseen. 

Vierailija
27/30 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään "hienommissa" työpaikoissa ihmiseen luotetaan, perustason duunareilta taas syynätään kaikki todistukset. 

Vierailija
28/30 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte mitään ajatella.Ei sil välii..tämä moniosaaja olisi töitä vieläkin ollut mutta sairastuin töissä sillä tiellä..

Vierailija
29/30 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävitin kaikki työtodistukseni kun aloin työttömäksi kymmenen vuotta sitten.

Vierailija
30/30 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kuusi vuotta töissä samassa firmassa parissa eri tehtävässä ja lähtiessäni sain sieltä työtodistuksen ”Matti Meikäläinen on työskennellyt Oy Firma ab:n palveluksessa ajalla xx - xx” Tosi nihkeästi suostuivat siihen, kun pyysin, että voitteko nyt edes eritellä nämä tehtävät, että tuohon aikaan kansipoikana ja tuolla ajanjaksolla Kalkkilaivan kapteenina. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan