Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pinja, 31, tienaa asianajajana noin 5 000 €/kk - käteen jää menojen jälkeen noin 600 euroa: ”En pysty juuri nyt säästämään”

Vierailija
17.05.2026 |

Asianajajan palkka

Bruttopalkka keskimäärin 5 000 €

Nettopalkka noin 3 300 €

Lisäksi 0–500 € provisiotuloja laskutuksesta sekä 350 € vuokratuloja sijoitusasunnosta ennen menojen vähennyksiä

Tyypilliset kuukausimenot

Asunnon lainanlyhennys 860 €

Yhtiövastike 300 €  

Auton kulut 400 €  

Sijoitusasunnon lainanlyhennys ja vastike 350 €  

Ruokakulut 300 €

Opintolainan lyhennys 180 €

Vakuutukset 150 €

Sähkö 60 €

Puhelin 20 €

Menot yhteensä noin 2620 €

Rantanen asuu puolisonsa ja lapsensa kanssa Tampereella. Asumis- ja ruokakulut jakautuvat puolison kanssa. 

Velat ja säästöt

Opintolaina 8 500 €

Oma asuntolaina 174 000 €

Sijoitusasunnon laina 32 000 € (puolikas omistus)

Säästöt sijoituksissa 26 000 €

Sijoitusasunnon arvo 45 000 € (Rantasen osuus)

https://duunitori.fi/tyoelama/asianajajan-palkka

Rankkaa on.

Kommentit (327)

Vierailija
241/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko Tampereella todella autoa? Varsinkin kun se syö 400€ kuussa?

Moneen tarvitsee autoa, jos koko elämä ei pyöri keskusta-lähiö akselilla. Jo työmatka "kiertämättä keskustan kautta" voi säästää tunnin päivässä (30min/suunta), mutta enemmän käyttöä on jos kulkua tulee vapaa-ajalla esim. naapurikuntiin.

400€/kk autoa siihen ei tarvitse, varsinkaan jos taloudessa on 2 maksajaa eli yhteensä menisi sitten 800€/kk autoiluun.

Minulla meni aikanaan työmatkojen bensaan 400€/kk. Osalla ihmisistä on pitkä työmatka, eikä julkisilla pääse joka paikkaan.

Vierailija
242/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas huono palkka. Olen varastotyömies ja tienaan ylitöillä 4500€/kk. Olen tehnyt tätä 19-vuotiaasta alkaen eli tienannut koko sen ajan kun tuo luki koulussa. Sijoitusasunto on myös todella typerä valinta. Sijoitan itse bitcoiniin mikä on paljon järkevämpi kohde.

Palkkatyötä tekevillä juristeilla on aina ollut huono palkka. Hyville ansioille pääsee yrittäjänä tai yrityksen osakkaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö asianajajan pitäis olla fiksu rahankäytössä. Tuohan on ihan huonoa rahankäyttöä. Minä tienasin 13 vuoden ajan 3700 nettona. Mulle jäi 2000 euroa säästöön joka kuukausi.  Asuin yksiössä jonka vuokra 350 euroa kk. Minulla ei ollut autoja eikä lainaa. Säästin koko ajan. Nyt minulla on velaton oma talo. Ostin talon 40 vuotiaana. Nuorena pääsin töihin paperitehtaalle. Kesän jälkeen mut palkattiin vakituiseksi ja palkkani nousi yli 3000 euroon nettona. Asuin yksiössä koko ajan.

missä hemmetin kuusessa vuokrayksiö maksaa 350e?

Jossain itärajalla tai lapissa. Tuskinpa siellä päin asianajajilla on hommia.

Laittaa auton pois ja säästää 400€/kk. Samalla menettää 5000€/kk palkkarahaa, koska ei pääse enää töihin. Hyvä diili?

Vierailija
244/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinjan (ja monen muunkin) olisi kannattanut opiskella insinööriksi.

Kaikkihan tuntevat suomalaisen insinöörin elintason. 

Bruttoni on pienempi kuin Pinjan netto, ja sama kuin monella lähihoitajalla.

Mutta kiitos suomalaisen insinöörikoulutuksen, osaan laskea ja saan rahaa hyvin säästöön ilman suurelta tuntuvia uhrauksia. 

Onhan se ehkä vähän askeettistakin elämää, ja veetuttaahan se joskus, kun on sentään tämä "miesten koulutus", ja palkka 10 v jälkeenkin niin vaatimaton. Mutta kun on aina tottunut työtilanteen epävarmuuteen, siihen oppii. 

Olen tullut pikkuhiljaa siihen tulokseen, että vertailu muihin on turhaa: Olen ihan sinut palkkani kanssa, ja jos joku itkee huomattavasti isompaa palkkaansa, se on hänen tappionsa. En enää aio provosoitua näistä.

N

Vierailija
245/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta veikkaan, että se on täynnä kateutta siitä, kuinka kouluttautunut vaativaa asiantuntijatyötä tekevä ihminen haluaa saada kunnon korvauksen työstään.

Fakta on, että Suomessa on länsimaiden huonoin elintaso koulutetulle keskiluokalle. Palkat ovat jo alun perinkin matalat ja progressiivinen verotus syö ison osan siitäkin. Tämän lisäksi korkeat elinkustannukset vievät loputkin rahat. Se, mitä jää elämiseen ja sijoittamiseen on huomattavasti pienempi määrä kuin mitä samaa työtä tekevä henkilö saa Tanskassa, Alankomaissa tai Australiassa, tai lähes missä tahansa muussa länsimaassa.

Kaiken tämän lisäksi päälle tulee järkettävä kateus. Tuntuu, että Suomessa pidetään 5000€ kuukaudessa bruttona tienaavaa henkilöä rikkaana. Tuo on siis noin 3300€ nettona. Kun Yhdysvalloissa puhutaan rikkaista ja heidän verottamisestaan, tarkoitetaan miljärdöörejä tai ainakin ihmisiä, joilla on kymmenien miljoonien omaisuus. Kun Suomessa puhutaan rikkaiden verottamisesta, tarkoitetaan asiantuntijatyötä tekeviä ihmisiä jotka eivät pärjäisi ilman työtään.

Olen tosiaankin muuttamassa Suomesta pois, kunhan saan tutkintoni kasaan.

T. Opiskelija

Vierailija
246/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko auto ja sijoitusasunto pakollisia?

Ehkä ei, mutta mun mielestä koko jutun pointti, on, että erotus korkeasti koulutetun hyvässä työssä olevan elintaso poikkeaa liian vähän siitä, minkäs saisi tekemättä mitään. Eron elintasossa kuuluukin olla isompi, jos ensin opiskelee vuosikausia, ja sitten käyttää suuren osan ajastaan työnantajan hyväksi. Jos ei ole mitään eroa, tai ero on käytännössä mitätön, niin ei ole järkeä käydä töissä.

Elintaso näkyy ylihintaisessa asunnossa ja autossa, desinghömpässä yms valkoisissa elefanteissa. 

Pienituloisella on edullinen peruskämppä, tonnin tojota ja ikeahuonekalut. 

Elintaso ero, ero kulisseissa on täten todella merkittävä. 

Fiksulla pienituloisella voi nopeastikin olla nettovarallisuus suurempi, jos sijoittaa ylimenevät ja suurituloinen taas törsii designeihin. Mikäli taas suurituloinen sijoittaia järkevästi, salkku ois lihava jo muutamassa vuodessa.

Tämä. 3500€ palkasta jää yli 1000€/kk säästöön kun asuu pienessä yksiössä, ei ole autoa, ei lisäänny, ei lemmikkejä ja syö noin 100€/kk.

-DI

Ihan helkutin masentavaa! Kaikki meistä ei halua kökkiä vuokrayksiössä koko ikäänsä. 

Vierailija
247/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä jutuissa voitaisiin kertoa siitä toimeentulotukiperheestä, jonka Pinja työllään elättää ja jonka takia maksaa veroja.

Mä elän ja palstailen PInjan maksamilla verorahoilla!

En mene ikinä töihin ja olen teitä älykkäämpi ;DDDDD

-winner-

Kovat on sulla luulot omasta älykkyydestäsi :-)

Täytyy myöntää, että Winneriltä tulee joskus älykkäitä kommentteja, mutta useimmiten kuitenkin aivopieruja. En osaa päättää, onko hän trolli vai kirjoitteleeko välillä umpijuovuksissa. Veikkaisin kuitenkin, että hänellä on enemmän aivokapasiteettia kuin useilla kirjoittajilla.

Vierailija
248/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoisen kulut ja velat.

En ole ikinä ymmärtänyt mikä järki on hommata "sijoitus"asunto velaksi.

Jos asunnon arvon olettaa nousevan enemmän kuin mitä lainan korot + inflaatio on. 

Monet suomalaisethan ottavat lainaa omistusasuntoon ja asunnon sijainti on vielä sellainen, että asunnon arvo ei kasva ikinä, monesti vain laskee. Se jos mikä on typerää sijoittamista. Ei ihme, että suomalaiset ovat vähävaraisia verrattuna muihin länsi-eurooppalaisiin.

Vierailija
249/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asunnon arvon olettaa nousevan enemmän kuin mitä lainan korot + inflaatio on. 

Monet suomalaisethan ottavat lainaa omistusasuntoon ja asunnon sijainti on vielä sellainen, että asunnon arvo ei kasva ikinä, monesti vain laskee. Se jos mikä on typerää sijoittamista. Ei ihme, että suomalaiset ovat vähävaraisia verrattuna muihin länsi-eurooppalaisiin.

Erityisen typerää on olettaa että asunto olisi kaikille sijoitus jonka on tarkoitus tuottaa mahdollisimman paljon.

Vierailija
250/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikkien laskujen laskujen jälkeen jää 600 euroa niin on todellakin on rikas. Toiset saa sen 595 euroa josta vähennetään kaikki laskut, myös asumiskulut. Jää pari euroa kuussa ja kaikkeen ei raha riitä. Veetun kermaperse!

Kyllä ne "laskutkin" maksetaan tuosta 600€:sta. Esimerkiksi päivähoito, harrastukset, yksityslääkärit, hammaslääkärit, lääkkeet, silmälasit, vaatteet, työpaikkaruokailut, yms.

Vierailija
251/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä jutuissa voitaisiin kertoa siitä toimeentulotukiperheestä, jonka Pinja työllään elättää ja jonka takia maksaa veroja.

Voidaan kysyä haluaako se tukilainen vaihtaa Pinjan kanssa asemia. Olen melko varma, että tämä suostuu.

Kyllä. Hyvin moni tukien varassa elävä vaihtaisi asemaa Pinjan kanssa heti jos se vain olisi mahdollista.

Kylmä totuus on, ettei tukien varassa elävä tyytyisi Pinjan elintasoon, vaan olisi Pinjan kuluilla ja palkalla luottokorttiveloissa korviaan myöten alle vuodessa.

Vierailija
252/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö asianajajan pitäis olla fiksu rahankäytössä. Tuohan on ihan huonoa rahankäyttöä. Minä tienasin 13 vuoden ajan 3700 nettona. Mulle jäi 2000 euroa säästöön joka kuukausi.  Asuin yksiössä jonka vuokra 350 euroa kk. Minulla ei ollut autoja eikä lainaa. Säästin koko ajan. Nyt minulla on velaton oma talo. Ostin talon 40 vuotiaana. Nuorena pääsin töihin paperitehtaalle. Kesän jälkeen mut palkattiin vakituiseksi ja palkkani nousi yli 3000 euroon nettona. Asuin yksiössä koko ajan.

Laittaa auton pois ja säästää 400€/kk. Samalla menettää 5000€/kk palkkarahaa, koska ei pääse enää töihin. Hyvä diili?

Eiköhän nuo lakimiesten työpaikat ole sellaisella sijainnilla Tampereella, että auton sijaan voi laittaa sen 400 ei/vuosi julkiseen liikenteeseen. Hiukkasen halvemmalta asuinalueeltakin kulkisivat ihan yhtä lailla... 

Mutta mikäs siinä sitten, jos mieluummin elää leveästi kuin säästää. Lasten puolesta pitää vain toivoa, ettei satu huonompia aikoja vielä eteen.

Vierailija
253/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan itse 74000 euroa vuodessa, eikä sekään riitä kuin rivariin hyvällä alueella. Suomessa on huonot palkat. Amerikassa saisin 200000 euroa vuodessa. 

Ameriikassa ne 200 tonttua tienaavat perheelliset kollegat painoi peräsuoli pitkällä töitä ja valitti 24/7 kuinka se palkka ei riitä kunnon kämppään, vakuutuksiin, lasten tuleviin opiskeluihin ym mitenkään. Turistina kun itse kävi muutaman vuoden töissä niin oli kämppärahat taskussa kun Suomeen palasi, mutta jos sinne meinaa koko elämänsä rakentaa niin ei se niin iso palkka enää olekaan.

Päivähoito 2000 kk

Päivähoito maksaa Suomessakin 310-340€/kk korkeimmassa maksuluokassa paikkakunnasta riippuen.

Vierailija
254/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nuo lakimiesten työpaikat ole sellaisella sijainnilla Tampereella, että auton sijaan voi laittaa sen 400 ei/vuosi julkiseen liikenteeseen. Hiukkasen halvemmalta asuinalueeltakin kulkisivat ihan yhtä lailla... 

Mutta mikäs siinä sitten, jos mieluummin elää leveästi kuin säästää. Lasten puolesta pitää vain toivoa, ettei satu huonompia aikoja vielä eteen.

Paljonko siis pitää säästää että saisi sinultakin siunauksen rahankäytölleen?

Oma asunto ja sijoitusasunto ihan kohtuullisilla lainanhoitokuluilla + parikymmentä tonnia sijoituksissa ja 600e + bonarit kuussa löysää rahaa mitä voi paremman puutteessa laittaa vaikka niihin sijoituksiin on minusta paremmin kuin monella 31-vuotiaalla.

Vierailija
255/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisen typerää on olettaa että asunto olisi kaikille sijoitus jonka on tarkoitus tuottaa mahdollisimman paljon.

On näitä omassa tuttavapiirissä..  ...pitää ehdottomasti saada se oma talo rakentaa johonkin periferiaan vaikka vastaavan isommalla tontilla saisi 1/3 hintaan. Mutta kun se on itse tehty ja loppuiän asumus

Laina on viritetty ylitöiden varaan ja ettei rakentamisessa tule mitään ylimääräisiä kuluja. Kaikki on pakko tehdä itse kun ei ole rahaa teettää ammattilaisella, pienikin lisäkustannus tuo stressiä lisää. Lopulta kun tönö on valmis on myös parisuhde hyvinkin valmis ja mökki myydään puolella hinnalla mitä siihen laitettiin rahaa, noh kävihän raksalla raataminen kuntoilusta.

Vierailija
256/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Vierailija
257/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli hänenkin kannattaisi vaan elää toimeentulotuella, kun silloinkin pakollisten kulujen jälkeen jää käteen n. 600 euroa. 

Noista menoista mikään ei ole kokonaisuudessaan pakollinen.

Vierailija
258/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli hänenkin kannattaisi vaan elää toimeentulotuella, kun silloinkin pakollisten kulujen jälkeen jää käteen n. 600 euroa. 

Opintolainaa ei lasketa pakolliseksi kuluksi. 

Ja nyt hän makselee lainaa omasta kodista ja sijoitusasunnosta. Kun ne jossain vaiheessa on maksettu, eläminen on halpaa ja sijoitusasunnolla tienaa hyvin. Toimeentulotuella sen sijaan ei ole mitään mahdollisuutta kasvattaa varallisuutta, ja voi olla, että se vuokra-asunto, johon hän joutuisi muuttamaan, ei olisi ihan yhtä mukava kuin nykyinen koti. 

Vierailija
259/327 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luetteko te edes näitä juttuja? Eihän tämäkään tyyppi edes valita mitään eikä elä yli varojensa, kunhan toteaa mitä tienaa ja mihin rahat menee ja että just nyt ei jää säästöön, kun raha laitetaan muihin juttuihin.

Minäkin olen kuin Pinja. Tienaan suunnilleen saman verran, mutta ei siitä hirveästi jää säästöön, koska omista valinnoista johtuvia menoja on tällä hetkellä paljon. Olisihan se ihan kiva saada vähän lisää palkkaa tässä(kin) tilanteessa, mutta en valita. 

Mikä uutisarvo asialla on?

Nolla.

Vierailija
260/327 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly tekee asianajajien ja tilintarkastajien työt parin vuoden sisällä.