Pinja, 31, tienaa asianajajana noin 5 000 €/kk - käteen jää menojen jälkeen noin 600 euroa: ”En pysty juuri nyt säästämään”
Asianajajan palkka
Bruttopalkka keskimäärin 5 000 €
Nettopalkka noin 3 300 €
Lisäksi 0–500 € provisiotuloja laskutuksesta sekä 350 € vuokratuloja sijoitusasunnosta ennen menojen vähennyksiä
Tyypilliset kuukausimenot
Asunnon lainanlyhennys 860 €
Yhtiövastike 300 €
Auton kulut 400 €
Sijoitusasunnon lainanlyhennys ja vastike 350 €
Ruokakulut 300 €
Opintolainan lyhennys 180 €
Vakuutukset 150 €
Sähkö 60 €
Puhelin 20 €
Menot yhteensä noin 2620 €
Rantanen asuu puolisonsa ja lapsensa kanssa Tampereella. Asumis- ja ruokakulut jakautuvat puolison kanssa.
Velat ja säästöt
Opintolaina 8 500 €
Oma asuntolaina 174 000 €
Sijoitusasunnon laina 32 000 € (puolikas omistus)
Säästöt sijoituksissa 26 000 €
Sijoitusasunnon arvo 45 000 € (Rantasen osuus)
https://duunitori.fi/tyoelama/asianajajan-palkka
Rankkaa on.
Kommentit (327)
No nyt oli oikein onnistunut rage bait klikkiotsikko.
Jutun alla oli lue lisää osiossa yhtä loistava Juha tienaa 7000e/kk: "haluaisin lisää rahaa", jossa otsikon lainaus oli poimittu samasta kysymyksestä haluaisitko lisää rahaa vai onko hyvä näin ja Juha vastaa näistä vaihtoehdoista että haluaisi lisää rahaa ja sijoittaisi enemmän yritystoimintaan.
Bravo Duunitori! Onnistuttu luomaan "neutraaliin" artikkeliin kysymys josta saadaan satavarmasti lainaus klikkiotsikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Jutun alla oli lue lisää osiossa yhtä loistava Juha tienaa 7000e/kk: "haluaisin lisää rahaa", jossa otsikon lainaus oli poimittu samasta kysymyksestä haluaisitko lisää rahaa vai onko hyvä näin ja Juha vastaa näistä vaihtoehdoista että haluaisi lisää rahaa ja sijoittaisi enemmän yritystoimintaan.
Bravo Duunitori! Onnistuttu luomaan "neutraaliin" artikkeliin kysymys josta saadaan satavarmasti lainaus klikkiotsikkoon.
Rockefelleriltä kysyttiin paljonko on tarpeeksi rahaa ja hän vastasi vielä vähän enemmän vaikka oli maailman ensimmäinen itse rahansa tehnyt miljardööri. Koskaan ei ole hyvä. Silti jäi kuoltua 1,4 miljardia käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko Tampereella todella autoa? Varsinkin kun se syö 400€ kuussa?
Miten ajattelit, että perheen ruokaostokset tuodaan Prismasta?
Kotiinkuljetus kerran viikossa maksaa murto-osan auton kuluista.
No onpa terveellistä. Hevit ei todellakaan säily niin kauan, yrtit saattavat olla huonoja jo seuraavana päivänä. En ole ymmärtänyt ikinä näitä kerran viikossa ruokaa ostavia, niissä perheissä ei kovin paljon tuoretta syödä. Myös säilytystila voi tulla vastaan, ainakaan kaikissa kerrostaloasunnoissa ei ole tilaa ylimääräisille pakastimille ja jääkaapeille.
"Raportti paljastaa: Iso osa yksityislääkäreistä välttelee veroja."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoisen kulut ja velat.
En ole ikinä ymmärtänyt mikä järki on hommata "sijoitus"asunto velaksi.
Selkeän vastauksen löydät, kun luet aloituksen uudestaan. Sijoitusasunto maksaa itse itseään pois. Tuossa ei ollut huomioitu vielä edes vähennyksiä. Tulevaisuudessa kun lainat on maksettu, niin plakkarissa on mukavasti lisätuloja tuottava sijoituskohde tai sitten sitten asunnon voi myydä, joten säästöön on kertynyt siinä sivussa valtava potti rahaa.
Aika paska on asianajajan palkka Suomessa. Lapseni on vastavalmistunut juristi muualla Euroopassa ja tienaa noin 200K vuodessa alhaisemmalla verotuksella. Hyvä, että ei jäänyt Suomeen.
Ei ole ainut ala. It-alalla 8,5k€ kuussa + bonukset. Ja verottaja vie puolet. Tuo oma osuus on firmassa 50% laskutuksesta. Ei huvita oma firma kun enemmän vaivaa kuin nykyiset 4-6 tunnin työpäivät. Eikä lapaseen jää enempää juuri.
Onko kiva pöyriä? Suuret tulot, suuret menot, näinhän se on.
Mitä sitten? Eikä kiinnosta, kuinka sinä saat miljoonan säästettyä 500€ nettotuloista.
Vierailija kirjoitti:
Aika paska on asianajajan palkka Suomessa. Lapseni on vastavalmistunut juristi muualla Euroopassa ja tienaa noin 200K vuodessa alhaisemmalla verotuksella. Hyvä, että ei jäänyt Suomeen.
Miksi pitäisi maksaa vähemmän veroja? Miksi pitäisi olla rikas? En arvosta tuollaisia, arvoja.
iloinen veronmaksaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rockefelleriltä kysyttiin paljonko on tarpeeksi rahaa ja hän vastasi vielä vähän enemmän vaikka oli maailman ensimmäinen itse rahansa tehnyt miljardööri. Koskaan ei ole hyvä. Silti jäi kuoltua 1,4 miljardia käyttämättä.
Ahneus ei ole kaunista. Säälittävää ettei maailman rikkain osaa olla onnellinen.
Itse 36 v, duunaritöissä palkka ollut n. 2000-2500 e/kk netto, sijoitussalkku 130 000 e, asun vuokralla, velkaa 0 euroa. Joka kuukausi jää säästöön rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli hänenkin kannattaisi vaan elää toimeentulotuella, kun silloinkin pakollisten kulujen jälkeen jää käteen n. 600 euroa.
Teoriassa,harvoin käytännössä.
No ei edes teoriassa, koska sillä ei maksella sijoitusasuntoa ja loput menee ruokaan. Käteen jää pyöreä nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoisen kulut ja velat.
En ole ikinä ymmärtänyt mikä järki on hommata "sijoitus"asunto velaksi.
Selkeän vastauksen löydät, kun luet aloituksen uudestaan. Sijoitusasunto maksaa itse itseään pois. Tuossa ei ollut huomioitu vielä edes vähennyksiä. Tulevaisuudessa kun lainat on maksettu, niin plakkarissa on mukavasti lisätuloja tuottava sijoituskohde tai sitten sitten asunnon voi myydä, joten säästöön on kertynyt siinä sivussa valtava potti rahaa.
No ei valtavasti sentään. Sijoitusasunto kannattaa hankkia niin, että siitä saa samantien sen verran, että se kuittaa omia asumiskuluja eikä niin, että se sitten joskus ehkä tuottaakin.
Mutta tuo on nykykuva. On saatava omistusasunto ja sijoitusasunto heti ja lainaa niin paljon että ranteita pakottaa.
Miten 1-vuotiaaseen lapseen palaa paljon rahaa? Toki jos ostaa kaiken uutena ja pitää olla kallista merkkikamaa, mutta kaikkea vaatetta ja tarviketta saa käytettynä jopa ilmaiseksi tai hyvin edullisesti. Kyllä tässä tarinassa nyt eletään vain aivan liian kallista elintasoa joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö asianajajan pitäis olla fiksu rahankäytössä. Tuohan on ihan huonoa rahankäyttöä. Minä tienasin 13 vuoden ajan 3700 nettona. Mulle jäi 2000 euroa säästöön joka kuukausi. Asuin yksiössä jonka vuokra 350 euroa kk. Minulla ei ollut autoja eikä lainaa. Säästin koko ajan. Nyt minulla on velaton oma talo. Ostin talon 40 vuotiaana. Nuorena pääsin töihin paperitehtaalle. Kesän jälkeen mut palkattiin vakituiseksi ja palkkani nousi yli 3000 euroon nettona. Asuin yksiössä koko ajan.
Jokainen tehkööt mitä haluaa ja mistä pitää. Itse olen pistänyt matkailuun elämäni aikana noin omakotitalon hinnan rahaa.
Ihan omilla valinnoilla ajauduttu velkasuohon ja sitten uhriudutaan kun eletään kädestä suuhun? Vaikka tuo tienaisi tuplasti enemmän, niin silti olisi varmaan 2 asuntoa lisää, eikä tilanne yhtään parempi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan omilla valinnoilla ajauduttu velkasuohon ja sitten uhriudutaan kun eletään kädestä suuhun? Vaikka tuo tienaisi tuplasti enemmän, niin silti olisi varmaan 2 asuntoa lisää, eikä tilanne yhtään parempi.
Mikä ihmeen velkasuo ja kädestä suuhun eläminen? Kunhan toteaa, että ei näillä menoilla jää isommin säästöön. Ei tuosta mistään käy ilmi, että velkaa olisi liikaa tai että olisi jotenkin taloudellisessa ahdingossa. Muut sen uhriutumisen hänen puolestaan tekevät.
Mistä hän on saanut noin halvan puhelinliittymän? Haluun saman.
Vierailija kirjoitti:
Mistä hän on saanut noin halvan puhelinliittymän? Haluun saman.
Varmaan työpaikan puhelinetu, jonka verotusarvo on 20€/kk.
"Lisäksi 0–500 € provisiotuloja laskutuksesta sekä 350 € vuokratuloja sijoitusasunnosta ennen menojen vähennyksiä"