Miksi niin monelle ihmiselle "ei ole rahaa" tarkoittaa että "rahaa on, mutta en halua käyttää sitä"?
Onkohan tässä joku köyhä perhe vs rikas perhe kulttuuriero? Tämä on ehkä vähän turha valitusketju, mutta olen miettinyt tätä.
Olen säästeliäs, mutta vähävarainen. Köyhässä perheessä kasvaneena se että on rahaa tarkoittaa sitä että jos sinulla on 50e ja haluat 20e maksavan asian, sinulla on varaa siihen. Jos taas haluat 70e maksavan asian, sinulla ei ole varaa siihen.
Useamman kerran elämäni aikana olen törmännyt siihen että kaveri on vaikkapa painostanut lähtemään johonkin matkalle kanssaan, eikä ole vaan tajunnut että kun sanon ettei ole varaa, ei ole varaa. "No käytät säästöjä tai säästät vaan!" mitä säästöjä? Mistä säästän? Ulkomaille lähteminen 10e/kuukausi säästötahdilla on aika epärealistista. "No ei se ole kallista!" No eipä minulla silti ole varaa 500e matkaan, kun tilillä on 100e.
Ymmärrän kyllä että tuolla ilmaisulla myös kierrellään sitä että ei vaan halua käyttää rahaa johonkin, mutta ärsyttää silti kun olen törmännyt useaan otteeseen tilanteeseen jossa tuntuu että pitäisi selittää ihan fiksun oloiselle ihmiselle laskimen, kynän ja paperin kanssa tuo asia ennen kuin välähtää, jos sittenkään.
Kommentit (26)
Meikäläisen kielikorvalla
Ei ole rahaa = likvidi varallisuus menisi miinukselle, jos maksaisin summan X
Ei ole varaa = tulot, menot ja kertynyt omaisuus huomioiden en koe järkeväksi käyttää summaa X asiaan Y
Jos mulla on tilillä rahaa tonni, en voi ostaa 800 euron matkaa. Kyllä, siihen olisi riittävästi rahaa juuri nyt, mutta laskut jäisivät maksamatta ja ruoat ostamatta jos tyhjentäisin tilin lentolippuihin.
Mulla on yhden ulkomailla asuvan kaverin kanssa aina se sama ongelma, ettei hän ymmärrä kun sanon ettei mulla ole rahaa matkustaa häntä katsomaan. Mulla on varaa tasan yhteen ulkomaanreissuun vuodessa, ja sen teen mieheni kanssa kesällä. On siis varaa matkustaa, mutta ei hänen luokseen vaan lomareissulle.
Mullakin on rahaa, mutta ei ole varaa tehdä mitä vaan. Punnitsen aika tarkkaan mitä rahoillani haluan tehdä ja kustannan vain ne tärkeimmät ja mieleisimmät jutut.
Jos käyttäisin rahani aina kun sitä vaan on, eihän sitä ikinä kertyisi säästöön?
Mulla on perittyä rahaa ihan kivasti. Varaa olisi tehdä ja ostella enemmänkin, mutta en halua.
En halua lähteä ja maksaa urheilutapahtumista. En halua merkkivaatteita, laukkuja enkä kenkiä .
En lähde keikalle katsomaan bändiä, artistia josta tykkää tarpeeksi. Vaikka varaa olisi.
Noin se on: ihminen käyttää rahaa asioihin, joista pitää tai joihin on pakko. Asunto, sähköt, auto..
Työttömyyskorvaukset poistettiin ja voinhakea toimeentuloyleitukea. Moni ei sitä saa ja aiheuttaa painetta säästää työttömyyden varalle. Ei siinä sen kummempaa ole.
Täähän se. monet eläkeläiset on just tuollaisia. ne ei halua käyttää sitä rahaansa. Ymmärrän kyllä että varmaan haluavat turvaa mutta monella menee liioitteluksi. Esim tiedän että isälläni ja hänen vaimollaansa on paljon raha, mutta sanoivat kerran esim kesällä etteivät viitsi nyt ostaa mansikoita kun ne on niin kalliita. Ja minä työttömänä nuorena ostin pari krt kesällä mansikkarasian :D