Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monelle ihmiselle "ei ole rahaa" tarkoittaa että "rahaa on, mutta en halua käyttää sitä"?

Vierailija
16.05.2026 |

Onkohan tässä joku köyhä perhe vs rikas perhe kulttuuriero? Tämä on ehkä vähän turha valitusketju, mutta olen miettinyt tätä.

Olen säästeliäs, mutta vähävarainen. Köyhässä perheessä kasvaneena se että on rahaa tarkoittaa sitä että jos sinulla on 50e ja haluat 20e maksavan asian, sinulla on varaa siihen. Jos taas haluat 70e maksavan asian, sinulla ei ole varaa siihen.

Useamman kerran elämäni aikana olen törmännyt siihen että kaveri on vaikkapa painostanut lähtemään johonkin matkalle kanssaan, eikä ole vaan tajunnut että kun sanon ettei ole varaa, ei ole varaa. "No käytät säästöjä tai säästät vaan!" mitä säästöjä? Mistä säästän? Ulkomaille lähteminen 10e/kuukausi säästötahdilla on aika epärealistista. "No ei se ole kallista!" No eipä minulla silti ole varaa 500e matkaan, kun tilillä on 100e.

Ymmärrän kyllä että tuolla ilmaisulla myös kierrellään sitä että ei vaan halua käyttää rahaa johonkin, mutta ärsyttää silti kun olen törmännyt useaan otteeseen tilanteeseen jossa tuntuu että pitäisi selittää ihan fiksun oloiselle ihmiselle laskimen, kynän ja paperin kanssa tuo asia ennen kuin välähtää, jos sittenkään.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, vaihda kavereita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla