Muita, jotka kärsii vaihdevuosista?
Olen yleensä iloinen ihminen, mutta joskus romahdan. Tulee sellainen alakulo, että en tahdo päästä siitä yli. Tuntuu, että kaikki on vaan ihan p*skaa, enkä halua nähdä ketään.
Tätä on kestänyt jo toista kymmentä vuotta.
Kai jotain lääkkeitä olisi, mutta rintasyöpäriskin takia en uskalla. Toisaalta - vissiin ihan sama sekin tässä iässä (67v).
Kommentit (86)
Onko tuon ikäiselläkin vielä vaihdevuodet!??
En mä tiedä kärsinkö mä. En nuku hyvin ja hikoilen vähän väliä. Pitää pukeutua kovin vähäisesti ettei hikoile koko ajan. Ärsyttävää tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Mä en onneksi ole noin sekaisin.
Olen korkeasti koulutettu ja tämä "sekaisin" olo tuntuu kyllä huonolta. Ihan järjissäni olen, mutta mielialat vaihtelee. Onneksi asun yksin.
- ap
Jooga on minulla auttanut. Ei tarvitse mennä mihinkään hörhöjoogaan, ihan tavallinen riittää. Ja kasvisvoittoinen ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuon ikäiselläkin vielä vaihdevuodet!??
En mä tiedä kärsinkö mä. En nuku hyvin ja hikoilen vähän väliä. Pitää pukeutua kovin vähäisesti ettei hikoile koko ajan. Ärsyttävää tämä on.
En itsekään olisi uskonut, että näin kauan kestää.
Pahinta oli työssä ollessa aamupalaverit. Pomo kertoi raporttia kahvien kera ja itse piti pyyhkiä hikeä naamastaan.
- ap
Onko tutkittu, että vaivat johtuu juurikin vaihdevuosista. Olet kuitenkin jo 67 vuotias.
Onko kenelläkään kokemusta hormonikorvaushoidoista? Olen "vasta" 51-vuotias, joten työuraa pitkästi jäljellä. Nukkuminen mennyt huonoksi ja kuumia aaltoja esiintyy. Muuten kaikki ok, mutta mietin, kokeilisiko korvaushoitoa.
Itse aloitin hk-hoidon jo 48-vuotiaana. Hormonitasot jo alle viitteen ja vaikea masennus. Nyt hoitona geeli ja olen todella tyytyväinen. Saan nukuttua hyvin eikä enää masennustakaan.
Kyllä kärsin. Vuosi tässä on menty ja kaikki alkoi rytinällä. Mikään asia ei ole hyvin. Joka ilta "toivon" että olisi kiva nukkua ihan koko yön. Mutta eipä se toivomisella ole parantunut. Nukun 3-4 tuntia alkuyöstä ja loppuyö menee päin seiniä.
Jalkateräkipuilua vuoden. Nyt kun se näyttää helpottavan, niin alkoi yöhikoilu.
Hiukset ovat lähteneet päästä ihan urakalla ja limakalvot kovilla.
Jatkuvasti vit*aa eikä oikein mikään kiinnosta. Keväällä todetun migreenin takia mietin voiko estrogeenikorvaus tulla edes kyseeseen. Vasta vuosi tätä takana ja ties kuinka monta edessä.
N48
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään kokemusta hormonikorvaushoidoista? Olen "vasta" 51-vuotias, joten työuraa pitkästi jäljellä. Nukkuminen mennyt huonoksi ja kuumia aaltoja esiintyy. Muuten kaikki ok, mutta mietin, kokeilisiko korvaushoitoa.
Kun aloitin hormonikorvaushoidon, aloin kahdessa viikossa nukkumaan hyvin. Myös kuumat aallot, hikoilu ja lihas- ja nivelkivut loppuivat.
Mä olen 44 ja hain avun esivaihdevuosioireisiin. E-pillerit (vasta tässä iässä) lopettivat heräilyn ja yöhikoilun alle kuukaudessa. Ultran mukaan omaa hormonituotantoa on vielä, mutta heittelehtii.
Vierailija kirjoitti:
Jooga on minulla auttanut. Ei tarvitse mennä mihinkään hörhöjoogaan, ihan tavallinen riittää. Ja kasvisvoittoinen ruokavalio.
Pilates on parempi. Kunto nousee kohisten.
Unohda jooga, se ei ole hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko tutkittu, että vaivat johtuu juurikin vaihdevuosista. Olet kuitenkin jo 67 vuotias.
Osalla naisista vaihdevuosioireet eivät lopu koskaan vaan ne jatkuvat loppuelämän. Esim. ysikymppisilläkin osalla niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, että jos johtuukin kilpirauhasvaivoista.
- ap
Olin vähällä hakea hk-hoidon, mutta sitten kuukautiset palasivat ja oireet helpottivat. Jatkoajalla mennään siis. Stressin vähentäminen ja aktiivisen painonhallinnan lopettaminen auttoivat. Nyt olen ihan pikkuisen ylipainon puolella, mutta voin hyvin. Ikää hiukan yli 50v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, että jos johtuukin kilpirauhasvaivoista.
- ap
Tuo on niin helppo selvittää, ettei kannata jäädä pohdiskelemaan yhtään. Yksi labralähete ja tiedät kilpirauhasen tilanteen.
Auttaako mikään hikoiluun? Lieventääkö sitä mikään?
Mä en periaatteesta koske hormoneihin. En aio tukea sitä, että naisia voi hoitaa vain hormoneilla. Ettei muuta viitsitä keksiä. Enkä halua edes vähäistäkään syöpäriskiä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Olin vähällä hakea hk-hoidon, mutta sitten kuukautiset palasivat ja oireet helpottivat. Jatkoajalla mennään siis. Stressin vähentäminen ja aktiivisen painonhallinnan lopettaminen auttoivat. Nyt olen ihan pikkuisen ylipainon puolella, mutta voin hyvin. Ikää hiukan yli 50v.
Itsellä oli vahvat vaihdevuosioireet, vaikka kuukautiset tuli suht normaalilla kierrolla (32 päivää). Korvaushoito auttoi. Hyvä, jos sinulla oireet helpottivat itsestään, itse odotin helpotusta 8 kk, mutta sitten jouduin hakemaan lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Auttaako mikään hikoiluun? Lieventääkö sitä mikään?
Mä en periaatteesta koske hormoneihin. En aio tukea sitä, että naisia voi hoitaa vain hormoneilla. Ettei muuta viitsitä keksiä. Enkä halua edes vähäistäkään syöpäriskiä lisää.
Kannattaa ehkä vähän vielä miettiä niitä periaatteita. Syöpäriskin välttämisen kyllä ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli vahvat vaihdevuosioireet, vaikka kuukautiset tuli suht normaalilla kierrolla (32 päivää). Korvaushoito auttoi. Hyvä, jos sinulla oireet helpottivat itsestään, itse odotin helpotusta 8 kk, mutta sitten jouduin hakemaan lääkkeet.
Noo kyllä ne oireet vielä takaisin tulevat, eli tosiaan tässä mennään jatkoajalla ja kohta on asiaa lääkäriin ihan varmasti. Jos nyt puoli vuotta tai vuoden pärjäisi vielä ilman.
Mä en onneksi ole noin sekaisin.