Minkä takia suomessa on niin erikoisia "maakuntaruokia"? Kalakukko, talkkuna, mämmi jne.? Luulisi että olisi vilpitöntä halua kehittää jota
Minkä takia suomessa on niin erikoisia "maakuntaruokia"? Kalakukko, talkkuna, mämmi jne.?
Luulisi että olisi vilpitöntä halua kehittää jotain juhlavampaa, vähän kuin muuallakin euroopassa.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi, että mämmi on paastoruoka ja siirtynyt katolilaisuuden aikana meille Keski-Euroopasta. Ei siis mikään perinneruoka.
Muutenkin meidän ruokaperinne ei ole ihan hirveän suomalaista. Olemme saaneet vaikutteita idästä ja lännestä. En tiedä olemmeko keksineet yhtään ruokalajia itse?Se mainittu kalakukko on syntyjään savosta, vastaavaa ei ole muualla keksitty. Joidenkin mielestä hyvästä syystä.
Hyvin tehty kalakukko voinokareella NAM.
Itse mämmistä, keski-euroopassa mämmiä ei tehty ruisjauhoista eli suomalainen mämmi on suomalaista mämmiä. Mämmin tapaisen imelletyn vehnäpuuron johon lisättiin ruusuvettä juuret ovat Persiasta. Mutta suomalaisen ruismämmin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Eihän ne sitten olisi enää perinneruokia. Köyhiltä ajoilta. Ylellisin on kai Lemin särä.
Ruuat on kehittyneet sellaisiksi kun on, kun ei täällä Pohjolassa ole ollut kauheasti valinnanvaraa etenkään lopputalvesta ja alkukeväästä, kun eväät on jo syöty, mutta uuttakaan ruokaa ei vielä saa
Agraariyhteiskunnan perintö on historiaa, ei mikään mielipidekysymys. Ap:n mainitsemia ruokia ei tehdä eikä syödä ainakaan suuressa määrin.
Toki kaikki tietää, että elintarvikkeiden hinnat nousee pilviin, kun ilmasto lämpenee. Välimeren seutu ei tuota durumvehnää pastan ystäville, viiniä janoisille eikä mandariinejä pohjoisen kansoille kuivuuden, tulvien ja vesipulan vuoksi.
Rajat kiinni ja omavaraistalous kunniaan. Golf-virran hyytyminen 2050-luvulta alkaen tekee Suomeen siperian ilmaston ja siinähän herkuttelette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kaikissa maissa on maakuntaruokia. Ne ovat syntyneet aikana jolloin ei ollut valinnanvaraa.
Italialaiset perinneherkut ovat usein syntyneet jostain ihan muusta. Suomessa huokuu köyhyys kaikessa ruokakulttuurista ja juomatavoista lähtien.
Höpö höpö. Italian kansa on ollut iät ja ajat hyvin köyhää.
Italian maantieteellinen sijainti mahdollistaa kuitenkin monipuolisen ruuan kasvattamisen toisin kuin vaikka Suomi.
Monta satoa vuodessa, tasapitkät päivät. Kelpaa siinä keskittyä syömiseen ihan eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut syövät näitä takuulla hampaat irvessä vain siksi kun pitäähän paskoja perinteitä vaalia :D
Voi lapsi .Lue eteenpäin että saat jonkinlaisen ymmärryksen ajoista , joista et näköjään ymmärrä mitään.Eikö kouluissa opeteta mitään historiastamme?
Luulen että ei. Olen törmännyt niin ihmeellisiin väittämiin suomalaisten nuorten suusta koskien ihan suomalaisten lähihistoriaakin että näyttää siltä ettei tämän pienen sisukkaan uniikin kansan historiasta opeteta enää sitä vähääkään. Monelle on hämmennys että meilläkin on ihan oikeasti joka kunnassa omat kansallispuvutkin ja että "suomalaiset" eivät ole vain geneerinen joukko vaan kasa erilaisia suomalaisia eri maakunnissa omilla perinteillään. Taitaa jenkkilän rotupolitiikka ja muiden "eksoottisten" kansojen historiat kiinnostaa enemmän. Näin sitä pyyhitään tämän kansan jo muutenkin repaleista kansallista muistia pois..
On vaan niin surullista . Olen myös huomannut miten nuoret kiljuu kurkkutorvi suorana että eihän ketään pakotettu sotaan.Ihan sinne menivät vapaaehtoisesti.
Suruttaa kuulla näitä keksittyjä asioita jotka mustamaalaa ja pilaa meidän koko historian.
Kun 13 vuotiaat pojat seisoivat jonossa rintamalle, silloin tuli minulla itku, kertoi Matti joka vastaanotti oman velipoikansakin ja tiesi, että tämä oli viimeinen kerta kun näki pikkuveljensä.
Auton lavalla tuotiin kotiin , monta autonlavaa kuolleita nuoria poikia.
"Olen myös huomannut miten nuoret kiljuu kurkkutorvi suorana että eihän ketään pakotettu sotaan.Ihan sinne menivät vapaaehtoisesti" Tuota harrasti suuret ikäluokat ja vasemmistolaiset 60-70 luvulla. Nykynuoria ei oikein edes kiinnosta Suomen sodat tai muukaan historia.
Hyvä sitten jos ei haittaa kun viedään kahleissa jonnekin Siperiaan. Mitä välii.
Vierailija kirjoitti:
Ei noissa ole mitään "erikoista". Kunnolla tehty kalakukko on oikeasti hyvää. Ruiskuoren sisällä on lihaa ja yleensä jotain järvikalaa. Esim. ahventa tai muikkua.
Taikinakuoreen leivottu täyte on yleinen tapa kaikkialla. Kalakukko on vain kookkaampi muunnos niistä pienistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi, että mämmi on paastoruoka ja siirtynyt katolilaisuuden aikana meille Keski-Euroopasta. Ei siis mikään perinneruoka.
Muutenkin meidän ruokaperinne ei ole ihan hirveän suomalaista. Olemme saaneet vaikutteita idästä ja lännestä. En tiedä olemmeko keksineet yhtään ruokalajia itse?Se mainittu kalakukko on syntyjään savosta, vastaavaa ei ole muualla keksitty. Joidenkin mielestä hyvästä syystä.
Kyllä! Samoista aineksista saa parempiakin ruokia.
Ei se ilmasto lämpene, etkö kuullut? Pahimmat "me kaikki kuollaan" -skenaariot on peruttu kun tiedemiehet tuli siihen tulokseen, että ne sellaiset joutaa epärealistisina romukoppaan
Onhan nuo joku joskus kehittänyt.
Oma ihmetys on kaljavelli. Kuvottavaa soppaa jonka kruunaa limaiset jauhoklimpit. Harvalle ruoalle sanon yök, mutta tämä on jotain aivan kauheaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan nuo joku joskus kehittänyt.
Oma ihmetys on kaljavelli. Kuvottavaa soppaa jonka kruunaa limaiset jauhoklimpit. Harvalle ruoalle sanon yök, mutta tämä on jotain aivan kauheaa.
Yhtä kamalaa kuin kaljavelli on hapanvelli, sekin perinneruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Suomen ruokakulttuuri näyttää juurikin Suomalaiselta. Ei mitään eksoottista kun ei täällä mitään oikein kasva. Omaan suuhun sopii hyvin melko mauttomat ruuat joissa mausteita on vähän.
Itse ravintolan pitäjänä tekisi mieli kirjottaa keittokirja suomalaisista ruoista.
Kyllä niistä saa vaikka mitä herkkuja jos vaan kokkailu kiinnostaa. Rakastan ruoanlaittoa ja tehdä omia reseptejä.
Esim hapankaalesta ihania piirakkoja ja lämminruokaa. Siis kun paneutuu ruoanlaittoon ja uskaltaa urheasti kokeilla voin sanoa että halvastakin ruoasta voi kehitellä juhla- aterioita.
Hapankaalesta? Happamasta romanistako? Älä nyt ihan hulluja höpäjä.
Voi ei.
Otettiin pois minun vastaus.Toinen yritys. '
Salaisuus; Keitän kaalta 7 vrk ja maustan koko matkan .Uskomattoman hyvää on.
Mitenkä pitkään keität punamultamaalta?
No älähän nyt, voi olla joku dyslexia tai huono näkö. Vaikka siinä kirjoitusvirheitä olikin niin sain kyllä selvää mitä hän yritti sanoa. Ja omassa murteessa se kaali vääntyy "kualiksi" ;)