Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia suomessa on niin erikoisia "maakuntaruokia"? Kalakukko, talkkuna, mämmi jne.? Luulisi että olisi vilpitöntä halua kehittää jota

Vierailija
16.05.2026 |

Minkä takia suomessa on niin erikoisia "maakuntaruokia"? Kalakukko, talkkuna, mämmi jne.?

Luulisi että olisi vilpitöntä halua kehittää jotain juhlavampaa, vähän kuin muuallakin euroopassa.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta Suomen ruokakulttuuri näyttää juurikin Suomalaiselta. Ei mitään eksoottista kun ei täällä mitään oikein kasva. Omaan suuhun sopii hyvin melko mauttomat ruuat joissa mausteita on vähän.

Itse ravintolan pitäjänä tekisi mieli kirjottaa keittokirja suomalaisista ruoista.

Kyllä niistä saa vaikka mitä herkkuja jos vaan kokkailu kiinnostaa. Rakastan ruoanlaittoa ja tehdä omia reseptejä.

Esim hapankaalesta ihania piirakkoja ja lämminruokaa. Siis kun paneutuu ruoanlaittoon ja uskaltaa urheasti kokeilla voin sanoa että halvastakin ruoasta voi kehitellä juhla- aterioita. 

Vierailija
42/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, kaikissa maissa on maakuntaruokia. Ne ovat syntyneet aikana jolloin ei ollut valinnanvaraa.

Italialaiset perinneherkut ovat usein syntyneet jostain ihan muusta. Suomessa huokuu köyhyys kaikessa ruokakulttuurista ja juomatavoista lähtien.

Höpö höpö. Italian kansa on ollut iät ja ajat hyvin köyhää.

Juurikin näin. Kyllä Italiassa on menneinä aikoina syöty eläimen ruhosta ihan kaikki sorkkia myöten, ei niitä ruokalajeja tosin enää niin yleisesti ole tarjolla eikä varsinkaan turisteille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut syövät näitä takuulla hampaat irvessä vain siksi kun pitäähän paskoja perinteitä vaalia :D

Voi lapsi .Lue eteenpäin että saat jonkinlaisen ymmärryksen ajoista , joista et näköjään ymmärrä mitään.Eikö kouluissa opeteta mitään historiastamme?

Ei tuohon ajatusmaailmaan tarvi lapsi olla. Ihan löytyy vaikka kuusikymppisistä noita.

Näinhän se on mutta miten osaamattomia ihmiset ovat!

Vierailija
44/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, kaikissa maissa on maakuntaruokia. Ne ovat syntyneet aikana jolloin ei ollut valinnanvaraa.

Italialaiset perinneherkut ovat usein syntyneet jostain ihan muusta. Suomessa huokuu köyhyys kaikessa ruokakulttuurista ja juomatavoista lähtien.

Italian maantieteellinen sijainti mahdollistaa kuitenkin monipuolisen ruuan kasvattamisen toisin kuin vaikka Suomi.

Vierailija
45/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Kyllä Italiassa on menneinä aikoina syöty eläimen ruhosta ihan kaikki sorkkia myöten, ei niitä ruokalajeja tosin enää niin yleisesti ole tarjolla eikä varsinkaan turisteille.

Kun katsoo italialaisia matkareportaaseja ymmärtää että ei se heilläkään niin rikasta ollut ruokakulttuuri, mutta heillä on aina ollut meren antimet kaverina. Useimmiten on tehty pastaa perusruokana ja siihen keksitty kaapista läskiä tai jotain sitkeätä lihaa mitä keitetty tuntikaupalla. 

Myös kasvikset ja vihannekset ovat helppoja poimia omasta pihasta. 

Että eroja on, ei kannata yhtään halveksia suomalaista ruokakulttuuria. 

Vierailija
46/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta Suomen ruokakulttuuri näyttää juurikin Suomalaiselta. Ei mitään eksoottista kun ei täällä mitään oikein kasva. Omaan suuhun sopii hyvin melko mauttomat ruuat joissa mausteita on vähän.

Itse ravintolan pitäjänä tekisi mieli kirjottaa keittokirja suomalaisista ruoista.

Kyllä niistä saa vaikka mitä herkkuja jos vaan kokkailu kiinnostaa. Rakastan ruoanlaittoa ja tehdä omia reseptejä.

Esim hapankaalesta ihania piirakkoja ja lämminruokaa. Siis kun paneutuu ruoanlaittoon ja uskaltaa urheasti kokeilla voin sanoa että halvastakin ruoasta voi kehitellä juhla- aterioita. 

Hapankaalesta? Happamasta romanistako? Älä nyt ihan hulluja höpäjä.

Vierailija
47/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut syövät näitä takuulla hampaat irvessä vain siksi kun pitäähän paskoja perinteitä vaalia :D

Voi lapsi .Lue eteenpäin että saat jonkinlaisen ymmärryksen ajoista , joista et näköjään ymmärrä mitään.Eikö kouluissa opeteta mitään historiastamme?

Luulen että ei. Olen törmännyt niin ihmeellisiin väittämiin suomalaisten nuorten suusta koskien ihan suomalaisten lähihistoriaakin että näyttää siltä ettei tämän pienen sisukkaan uniikin kansan historiasta opeteta enää sitä vähääkään. Monelle on hämmennys että meilläkin on ihan oikeasti joka kunnassa omat kansallispuvutkin ja että "suomalaiset" eivät ole vain geneerinen joukko vaan kasa erilaisia suomalaisia eri maakunnissa omilla perinteillään. Taitaa jenkkilän rotupolitiikka ja muiden "eksoottisten" kansojen historiat kiinnostaa enemmän. Näin sitä pyyhitään tämän kansan jo muutenkin repaleista kansallista muistia pois..

Vierailija
48/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai Suomessakin myydään kansaivälisiä mausteita. Kokeile itse ...........

.Se mikä minua ihmetyttää on että ennen vanhaan saivat niin hyvänmakuista ruokaa vaan suolalla ja pippurilla maustettuina. Ja liivatenlehden muistan lapsuudesta. 

Vierailija
49/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle siellä italoassakaan.maistunu Parma kinkku eikä maitovasikan liha eikä muutamat juustot

Vierailija
50/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat perinneruuat on ihan joka maassa. Mun mielestä ihan hyvä juttu että perinteitä halutaan vaalia.

Vierailija
51/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulle siellä italoassakaan.maistunu Parma kinkku eikä maitovasikan liha eikä muutamat juustot

Niin ja mitä sitten? Ei se varmaan kenenkään elämää muuta mihinkään suuntaan jos sulle ei joku asia maistu.

Vierailija
52/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai Suomessakin myydään kansaivälisiä mausteita. Kokeile itse ...........

.Se mikä minua ihmetyttää on että ennen vanhaan saivat niin hyvänmakuista ruokaa vaan suolalla ja pippurilla maustettuina. Ja liivatenlehden muistan lapsuudesta. 

Suola pippuri ja voi on ne yleisimmät mausteet Suomessa. Kai sitä voi maustaa tai vaikka muuttaa ruuan koostumustakin, mutta onko se enää sitten sitä perinnetuokaa?

Vierailija
53/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että ei. Olen törmännyt niin ihmeellisiin väittämiin suomalaisten nuorten suusta koskien ihan suomalaisten lähihistoriaakin että näyttää siltä ettei tämän pienen sisukkaan uniikin kansan historiasta opeteta enää sitä vähääkään. Monelle on hämmennys että meilläkin on ihan oikeasti joka kunnassa omat kansallispuvutkin ja että "suomalaiset" eivät ole vain geneerinen joukko vaan kasa erilaisia suomalaisia eri maakunnissa omilla perinteillään. Taitaa jenkkilän rotupolitiikka ja muiden "eksoottisten" kansojen historiat kiinnostaa enemmän. Näin sitä pyyhitään tämän kansan jo muutenkin repaleista kansallista muistia pois..

On vaan niin surullista . Olen myös huomannut miten nuoret kiljuu kurkkutorvi suorana että eihän ketään pakotettu sotaan.Ihan sinne menivät vapaaehtoisesti.

Suruttaa kuulla näitä keksittyjä asioita jotka mustamaalaa ja pilaa meidän koko historian.

Kun 13 vuotiaat pojat seisoivat jonossa rintamalle, silloin tuli minulla itku, kertoi Matti joka vastaanotti oman velipoikansakin ja tiesi, että tämä oli viimeinen kerta kun näki pikkuveljensä.

Auton lavalla tuotiin kotiin , monta autonlavaa kuolleita nuoria poikia.  

Vierailija
54/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hapankaale" "Piirakkoja"? Yksi hyvä perinne suomalaisilla olisi kyllä hyvä säilyttää, kirjoittamisen taito. Järkyttävää luettavaa tuo sinun kommenttisi.

Vierailija
55/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos paneutuisit kirjoittamiseen, jos sun ruuan laitto on samaa luokkaa, niin saat syödä kaalet ihan yksinäsi.

Vierailija
56/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei.

Otettiin pois minun vastaus.Toinen yritys. '

Salaisuus; Keitän kaalta 7 vrk ja maustan koko matkan .Uskomattoman hyvää on. 

Vierailija
57/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei.

Otettiin pois minun vastaus.Toinen yritys. '

Salaisuus; Keitän kaalta 7 vrk ja maustan koko matkan .Uskomattoman hyvää on. 

Tuttava keitti sairaalan keittiössä ison määrän , koska työlästä näin kauan keittää ,Viimeisenä päivänä sitä oli jäljellä vain pieni kattilallinen, porukka oli syönyt sen.... Ihanaa. 

Vierailija
58/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vaan niin surullista . Olen myös huomannut miten nuoret kiljuu kurkkutorvi suorana että eihän ketään pakotettu sotaan.Ihan sinne menivät vapaaehtoisesti.

Suruttaa kuulla näitä keksittyjä asioita jotka mustamaalaa ja pilaa meidän koko historian.

Kun 13 vuotiaat pojat seisoivat jonossa rintamalle, silloin tuli minulla itku, kertoi Matti joka vastaanotti oman velipoikansakin ja tiesi, että tämä oli viimeinen kerta kun näki pikkuveljensä.

Auton lavalla tuotiin kotiin , monta autonlavaa kuolleita nuoria poikia.  

"Olen myös huomannut miten nuoret kiljuu kurkkutorvi suorana että eihän ketään pakotettu sotaan.Ihan sinne menivät vapaaehtoisesti" Tuota harrasti suuret ikäluokat ja vasemmistolaiset 60-70 luvulla. Nykynuoria ei oikein edes kiinnosta Suomen sodat tai muukaan historia.

Vierailija
59/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos paneutuisit kirjoittamiseen, jos sun ruuan laitto on samaa luokkaa, niin saat syödä kaalet ihan yksinäsi.

Olen myynyt satoja kiloja puolalaisille ja ruotsalaisille vegetaarisena sekä joulu ja juhlapöytiin. 

Vierailija
60/73 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi, että mämmi on paastoruoka ja siirtynyt katolilaisuuden aikana meille Keski-Euroopasta. Ei siis mikään perinneruoka.
Muutenkin meidän ruokaperinne ei ole ihan hirveän suomalaista. Olemme saaneet vaikutteita idästä ja lännestä. En tiedä olemmeko keksineet yhtään ruokalajia itse?

Se mainittu kalakukko on syntyjään savosta, vastaavaa ei ole muualla keksitty. Joidenkin mielestä hyvästä syystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi