Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Neurotyypilliset potkivat, hakkaavat ja uhkaavat tappaa autistista Niklasta, 10v joka päivä

Vierailija
16.05.2026 |

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011975807.html

Ja koulun mukaan mitään ei voi tehdä koska "kiusaajien vanhemmat eivät suostu tulemaan ryhmäkeskusteluihin tai puhumaan mitään lastensa asioista". Niklas on kertonut olevansa itsetuhoinen ja miettivänsä itsemurhaa.

Kommentit (213)

Vierailija
181/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me joudutiin vetämään meidän koulukiusattu lapsi pois koulusta, kiusaajat sai jäädä ja kiusaaminen siinä koulussa vain jatkui. Mulle soitettiin kiusaajien vanhempien taholta, että koko koulu on ihan rauhallinen ja hiljainen kun meidän poika ei ole siellä...mikä oli täysi emävale. Mutta noin nuo voittaa, soittavat uhkailu puheluja kiusattujen vanhemmille kun eivät omissaan vikaa näe. 

Vierailija
182/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koulun tulee maksaa kotiopettaja noin pahasti kiusatulle. Onpahan edes jonkinlaiset mahdollisuudet päästä elämässä eteenpäin. Itsekin vaatisin tätä, jos omaa lasta kiusattaisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me joudutiin vetämään meidän koulukiusattu lapsi pois koulusta, kiusaajat sai jäädä ja kiusaaminen siinä koulussa vain jatkui. Mulle soitettiin kiusaajien vanhempien taholta, että koko koulu on ihan rauhallinen ja hiljainen kun meidän poika ei ole siellä...mikä oli täysi emävale. Mutta noin nuo voittaa, soittavat uhkailu puheluja kiusattujen vanhemmille kun eivät omissaan vikaa näe. 

Ja tääkin koulu oli varmaan "Kiva koulu"

Vierailija
184/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkeehän sen tämänkin ketjun sössötyksistä, että miksi kiusaamiseen ei puututa. Vaikka on lakisääteisiä keinoja kuten kiusaajien erottaminen koulusta väliaikaisesti niin miksi niin ei toimita? Kiusaajille pitää antaa viesti, että he eivät määrää eikä heillä ole oikeutta millään syyllä hakata ketään päivittäin olipa diagnoosia tai ei. 

Muistan joskus lukeneeni lehtijutun, jossa eräs rehtori kommentoi että kiusaajan erottaminen on vaikeampaa kuin se, että kiusaaja vaihtaa itse koulua?? 

Vierailija
185/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tääkin koulu oli varmaan "Kiva koulu"

Varmaan. Sitten mulle uskoteltiin, että lapsen on parempi erityiskoulussa. Mitä vielä siellä on kiusattu vielä pahemmin. Eli viranomaiset ovat valehdelleet ja koulutoimesta tyyliin aivan kaikesta. On alkanut tuntua siltä, että ne ajattelee vain sitä, että saa oppilaita ja pidettyä oman työpaikkansa ja hyvä palkan lapsen etu ei todellakaan ollut siinä se tärkein kun pyrkivät kaikin keinoin minusta kiusatun lapsen puolia pitävästä vanhemmasta eroon just lähettämällä viranomaisia kimpuuni kiusaamaan lisää! Kiukuttelu ei tosiaan auta kun vastassasi on narsisti enemmistöinen koneisto. Täynnä saamattomia tyhjäpäitä ja tyhjänpuhujia. 

Vierailija
186/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasua kiusaajista?

Vierailija
187/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkeehän sen tämänkin ketjun sössötyksistä, että miksi kiusaamiseen ei puututa. Vaikka on lakisääteisiä keinoja kuten kiusaajien erottaminen koulusta väliaikaisesti niin miksi niin ei toimita? Kiusaajille pitää antaa viesti, että he eivät määrää eikä heillä ole oikeutta millään syyllä hakata ketään päivittäin olipa diagnoosia tai ei. 

Muistan joskus lukeneeni lehtijutun, jossa eräs rehtori kommentoi että kiusaajan erottaminen on vaikeampaa kuin se, että kiusaaja vaihtaa itse koulua?? 

Ei pitäisi olla, rehtori valehtelee. Olen lukenut  nuo lakipykälät kun opettajaksi minäkin valmistun. Joko rehtori ei ole lakia lukenut tai on tulkinnut sitä väärin. Kyllä siellä on sellainen kohta, että oppilaan voi erottaa. Toki jotkut vanhemmat voi yrittää tuoda kouluun asianajajan puolustamaan kiusaaja lastaan, mutta ei heille saa antaa nyt periksi. Pitää tehdä selväksi että meitä ei pelotella asianajajilla ja kiusaaja on se jonka pitää väistää. Kouluun voi tulla takaisin sitten kun osaa olla hakkaamatta muita. Ihan sama sille missä asemassa vanhempi on, oli sitten hyvä tai huono asema. Aivan sama vaikka olisi itse kaupunginjohtajan lapsi kyseessä ruotuun on saatava. 

Vierailija
188/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mitään muutosta ole tähän päivään asti saatu, vuosikymmeniä ollut aikaa tehdä jotain koulukiusaamiselle? Samantien pellolle jos kiusaa niin alkaa vanhempiakin kiinnostaa mitä omat kakarat tekee. Jos nyt on näin voimatonta niin minkä viestin se antaa lapsille ja aikuisille? Ihan älytöntä. Lapsia ei siis suojella, se on vain niin.

Vierailija
189/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasua kiusaajista?

Meillä ainakin lasut tuli meille kiusatun luokse, sanoivat että on kiva ja helppo tulla ihan suoraan. Meihin kohdistui kaikenlaisia toimia. Mitä en koskaan tule antamaan anteeksi heille että menivät helpon kautta. Ehkä lasun työntekijöillä itsellään on kiusaavia lapsia siksi asiat on niin pahasti levällään. 

Vierailija
190/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö mitään muutosta ole tähän päivään asti saatu, vuosikymmeniä ollut aikaa tehdä jotain koulukiusaamiselle? Samantien pellolle jos kiusaa niin alkaa vanhempiakin kiinnostaa mitä omat kakarat tekee. Jos nyt on näin voimatonta niin minkä viestin se antaa lapsille ja aikuisille? Ihan älytöntä. Lapsia ei siis suojella, se on vain niin.

Ei mitään muutosta, kiusaajia peesataan ja suojellaan. Mikään ei ole 20 vuodessa muuttunut parempaan suuntaan. 

Vierailija
191/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi olla, rehtori valehtelee. Olen lukenut  nuo lakipykälät kun opettajaksi minäkin valmistun. Joko rehtori ei ole lakia lukenut tai on tulkinnut sitä väärin. Kyllä siellä on sellainen kohta, että oppilaan voi erottaa. Toki jotkut vanhemmat voi yrittää tuoda kouluun asianajajan puolustamaan kiusaaja lastaan, mutta ei heille saa antaa nyt periksi. Pitää tehdä selväksi että meitä ei pelotella asianajajilla ja kiusaaja on se jonka pitää väistää. Kouluun voi tulla takaisin sitten kun osaa olla hakkaamatta muita. Ihan sama sille missä asemassa vanhempi on, oli sitten hyvä tai huono asema. Aivan sama vaikka olisi itse kaupunginjohtajan lapsi kyseessä ruotuun on saatava. 

Lähinnä tulkitsin niin, että se olisi vaivalloisempaa ja veisi aikaa.

Tässä juttu, kun nyt kaivoin: https://yle.fi/a/74-20137367?utm_source=chatgpt.com

Vierailija
192/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas! Ai että rehtorista se aiheuttaisi vaivaa ja veisi aikaa siis mitä minä just luin? Rehtorin pitäisi nähdä töissään vaivaa jonkun asian eteen...aikuisten oikeasti? Minkälaisia ihmisiä ryhtyy rehtoreiksi jos ei he viitsi nähdä vaivaa eikä käyttää aikaa....ei voi olla totta tämä vain pahenee entisestään kun selviää mikä on johdon taso suomessa. Huhhuh...velttoja käärmeitä maa täynnä. Kyllä on vaikeaa meillä kenellä on selkäranka elää täällä käärmeiden pesässä! 

Vierailija
193/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesopettaja voi kurittaa nepsyt pois lyömästä? Tilanne hoidettu? No tekee asialle jotain.

Vierailija
194/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyödään liinat täysin kiinni niin, että nää helpolla päässeet virkamiehet ei pääse jatkossa enää helpolla. Ei oteta niitä koteihimme vaan käsketään mennä kiusaajien koteihin, kaikki tekee nyt saman niin loppuu tuo riman alta meneminen ja peli. 

Vierailija
195/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesopettaja voi kurittaa nepsyt pois lyömästä? Tilanne hoidettu? No tekee asialle jotain.

No kun kouluilla ei ole enää miesopettajia niin paljon kun mieskiintiö lopetettiin. Koulu on onnekas jos iso mies tulee sinne jöötä pitämään ihan olemuksellaan. 

Vierailija
196/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meitä normaaleja" sinä et ole normaali. Sairauden tunnoton kylläkin. 

Vierailija
197/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin neurotyypilliset rääkkäsivät koulussa vuosia, koska olen autismin kirjolla. Olen vieläpä hyvin lievästi sellainen, joten en edes saanut mitään meltdowneja enkä muuta, vaan en vain osannut joitakin vaadittuja sosiaalisia koreografioita.

Opettaja oli muuten vannoutunut kokoomuslainen. En nähnyt hänen puuttuvan kiusaamiseen. Ennemmin teennäinen hymy osoitti, että hänestä oli ihan oikein, ettei minua hyväksytty.

Uudellamaalla tapahtui tämäkin.

Vierailija
198/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohiksena. Ole aina puolustanut kiusattuja ja kerran huomasin, että oma poikani ja naapurin poika haukkuivat ja tönivät luokkatoveriaan (tyttö) koulumatkalla. Pojat eivät tienneet, että näin heidät.

Syöksyin ulos ja sinne tielle. Tartuin molempia poikia tiukasti niskasta ja oli vähällä, että en iskenyt päitä yhteen.

Pidin heitä tiukasti otteessani ja kerroin, mitä tulee jatkossa, jos koskaan enää näen tai kuulen tuollaista.

Pyysin tyttöä kertomaan äidilleen ja myös minulle, jos kiusaaminen jatkuu.

Naapurin poika alkoi itkeä ja pyysi, etten kerro hänen vanhemmilleen. 

Sanoin, että se riippuu kokonaan hänen käytöksestään.

Halusin vain sanoa, että aikuisten on aina puututtava kovalla kädellä kiusaamisiin.

Sorry, pitkä sepustus.

Esimerkillisesti toimittu. Olisivatpa kaikki vanhemmat tuollaisia.

Vierailija
199/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sosiaalisia koreografioita" reps hyvin sanottu. Ne on just sellaista pönötystä, jossa piilovittuillaan. Ja sitten normaalit luulee olevansa hauskojakin. Sitten kun se kirjolla oleva sanookin saman asian vähän suorempaan niin jo on normaalit uhriutumassa ja esittämässä että heitä häiritään vaikka itsekin osaavat häiritä sitä autistia ilkeillä kommenteillaan tai tuomitsevilla ilmeillään eivätkä vaivaudu kertomaan mitä ne  kirjoittamattomat säännöt ovat. Niin saa pysyä vallassa kun ei paljasta toiselle että mitä sääntöjä häneltä odotetaan. 

Vierailija
200/213 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kuinka koulu kuvittelee, että lässyttäminen, maailman halaaminen ja ryhmäkeskustelu auttaa tilanteeseen yhtään mitenkään.

Pikkuhirviöille auttaa vain kuri ja rangaistukset.

Ei välttämättä auta nekään, jos kyseessä on paatunut psykopaatti- tai narsistipentu. Mm. mun kiusaaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme