Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorelle rinnakkaiskortti ?

Vierailija
16.05.2026 |

Ajattelin hommata nuorelleni rinnakkaiskortin. Saako kela tietää siitä automaattisesti vai pitääkö antaa oma kortti hänen käyttöönsä ettei mitkään tuet mene?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettiostoksia voi ainakin harrastaa huoletta. Kukaan ei tiedä kuka korttia on ollut höyläämässä netissä. 

Vierailija
42/62 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin asiaa itse Kelasta.

Nuorella tai kellä tahansa muulla toimeentulotukea saavalla henkilöllä saa olla käyttöoikeus/kortti toisen henkilön tiliin. Se ei vaikuta toimeentulotukeen eikä ko tiliotteita tarvitse toimittaa Kelaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rinnakjauskortin saajan pitää asua samassa osoitteessa. 

En uskaltaisi näinä aikoina omaa korttia antaa kenellekään. Näitä rahojen häviämisiä tileiltä on ihan liikaa. Jos näin käy ja pankille selviää, että korttia on käytetty jossain ihan toisella puolen Suomea niin pankilla ei ole mitään vastuuta, kun sopimuksia on rikottu. 

Siis ihminenkö ei saa käyttää korttiaan kuin yhdellä paikkakunnalla? Voi jeesus taas teitä yksinkertaisia.

Omalle lapselle kortin antamisesta oli kyse. Yleensä omiin lapsiin luotetaan. Tietysti jos lapsi on joku huumeveikko niin siinä tapauksessa ei ehkä kannata.

Saa tietysti käyttää, missä vain omaa korttia, mutta jos tulee jotain epäselvyyttä rahaliikenteeseen niin voi selvitä, että kortti on annettu ulkopuoliselle. 

No millaista epäselvyyttä tarkoitat?

No sellaista, kun ihmisiltä katoaa tililtä rahaa. Näitä uutisiahan on jatkuvasti. Pankki ei ota mitään vastuuta, jos selviää, että kortti on annettu jollekin käyttöön. 

Vierailija
44/62 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorella tai kellä tahansa muulla toimeentulotukea saavalla henkilöllä saa olla käyttöoikeus/kortti toisen henkilön tiliin. Se ei vaikuta toimeentulotukeen eikä ko tiliotteita tarvitse toimittaa Kelaan.

Saa olla, mutta pankki ei anna rinnakkaiskorttia toiseen osoitteeseen. 

Vierailija
45/62 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ei tarvitse asua samassa taloudessa. 

Vierailija
46/62 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako toisen kortilla maksaa?

Ei saa, jos se on pankkikortti. 

Vierailija
47/62 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa olla, mutta pankki ei anna rinnakkaiskorttia toiseen osoitteeseen. 

S-pankissa kyllä onnistuu ilman, että asuu samassa taloudessa.

Tiedän tämän, koska mulla on käyttöoikeus ja kortti äitini tiliin. Ei asuta saman katon alla

Vierailija
48/62 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin opiskelijoille hankkinut rinnakkaiskortit, mutta ainakin Nordean sivuilla luki, että pitää olla samassa taloudessa asuva. 

Vierailija
49/62 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta hänelle lahjakortti kauppaan. Miksi pitäisi omalle tilille päästää. 

Vierailija
50/62 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankittiin nuorelle oma kortti mun kakkostiliin. Hyvin onnistui ja eri osoitteet on.

Vierailija
51/62 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rinnakjauskortin saajan pitää asua samassa osoitteessa. 

En uskaltaisi näinä aikoina omaa korttia antaa kenellekään. Näitä rahojen häviämisiä tileiltä on ihan liikaa. Jos näin käy ja pankille selviää, että korttia on käytetty jossain ihan toisella puolen Suomea niin pankilla ei ole mitään vastuuta, kun sopimuksia on rikottu. 

Siis ihminenkö ei saa käyttää korttiaan kuin yhdellä paikkakunnalla? Voi jeesus taas teitä yksinkertaisia.

Omalle lapselle kortin antamisesta oli kyse. Yleensä omiin lapsiin luotetaan. Tietysti jos lapsi on joku huumeveikko niin siinä tapauksessa ei ehkä kannata.

Saa tietysti käyttää, missä vain omaa korttia, mutta jos tulee jotain epäselvyyttä rahaliikenteeseen niin voi selvitä, että kortti on annettu ulkopuoliselle. 

No millaista epäselvyyttä tarkoitat?

No sellaista, kun ihmisiltä katoaa tililtä rahaa. Näitä uutisiahan on jatkuvasti. Pankki ei ota mitään vastuuta, jos selviää, että kortti on annettu jollekin käyttöön. 

Niin no jos on sovittu että nuori käyttää korttia ostoksiinsa ja se sattuisi katoamaan, menettäisin juuri sen verran kun sinne olisin rahaa laittanut. Ei kai kukaan mitään kymppitonneja sellaisella tilillä edes pitäisi. Pari tonttua korkeintaan.

Vierailija
52/62 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako toisen kortilla maksaa?

Ei saa, mutta käteisellä voi maksaa,

Vierailija
53/62 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankittiin nuorelle oma kortti mun kakkostiliin. Hyvin onnistui ja eri osoitteet on.

Onko näissä pankkikohtaisia eroja missä pankissa onnistuu? Oliko kyse luottokortista vai pelkästä debit-kortista?

Vierailija
54/62 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on petos!

Ketä petetään jos olen itse antanut korttini nuorelle? Tasan tarkkaan tiedän että hän sitä käyttää, eikä pysty käyttämään enempää kuin tilillä on rahaa. Ketä siis petetään? 

Pankkia petetään. Sehän jo lukee niissä sopimuspapereissa jotka jokainen on joutunut (tai päässyt, ihan miten vaan) korttia hakiessa allekirjoittamaan.

Vierailija
55/62 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö hänellä ole omaa korttia? Siirrät vain rahaa tilille, kun haluat sitä hänelle antaa. Lisäksi voit maksaa hänen laskujaan, kuten vuokran, sähkömå, puhelinlaskun.

Jos saa toimeentulotukea, ei voi.

Eli kieroilette yhdessä, saisi Kelan tuki loppuakin.

Vierailija
56/62 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on petos!

Ketä petetään jos olen itse antanut korttini nuorelle? Tasan tarkkaan tiedän että hän sitä käyttää, eikä pysty käyttämään enempää kuin tilillä on rahaa. Ketä siis petetään? 

Huijaatte ne tuet.

Vierailija
57/62 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole tt-tuen huijaamista?

Vierailija
58/62 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole tt-tuen huijaamista?

Kyllä. Käydään juuri sinun pussillasi. Ähäskutti.

Vierailija
59/62 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin opiskelijoille hankkinut rinnakkaiskortit, mutta ainakin Nordean sivuilla luki, että pitää olla samassa taloudessa asuva. 

Eli kortti pitää hankkia ennen muuttoa?

Vierailija
60/62 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Esikoiselle en ehtinyt hommata korttia, kun en tiennyt tuosta säännöstä ennen muuttoa. Kakkoselle laitoin rinnakkaiskortin ajoissa, samoin teen kolmannen kanssa, kunhan kasvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi